Gå til innhold

Sovevaner

HanneB

Anbefalte innlegg

Hvor mye er det "normalt" at et barn på 4 månede sover om dagen?

Min lillegutt er helt umulig å få til å sove på dagen. Han viser tydelige tegn på at han er trøtt men når jeg legger han enten i vogna eller i sengen nekter han å sove. Han skriker og sutrer og til slutt tar jeg han opp. Dette er utrolig slitsomt særlig hvis jeg skal ut og ha han med i vogna og han bare sutrer og skriker - folk rund tmeg sender meg stygge blikk " hører du ikke han skriker stakkars unge"

Vi har ikke hatt problemer med dette før nå siste ukene, og det har også flyttet seg til kvelden. Han som før la seg med en smil om munnen etter nattkos blir nå sutrete og urolig og det tar nesten en time å få han til å sovne for natten.

Trenger ekspertråd da dette begynner å bli slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en liten gutt på 4 1/2 mnd som kan være vanskelig å få til å sove. Spesielt på dag eller ettermiddag (faren er akkurat nå ute og triller for at han skal få seg en lur).

Har ikke problemer med å få ham til å sove når jeg triller da, men skjønner GODT frustrasjonen din.

Hvordan er rutinene deres på dagen? Får han mat til faste tider f.eks?

Da tror jeg det er lettere med sovingen også. Har dere rutiner, så kan det hende at han er klar for å justere rutinene litt? Behovene endrer seg jo for dissse små.

Det kan også hende at han er litt plaget fordi han begynner å få tenner, og derfor ikke klarer å finne roen?

Du kan jo prøve med Dentinox og se om det hjelper litt.

Ellers har jeg ingen ekspertråd. Min er faring etter 4 1/2 mnd. som mamma er at man hele tiden må prøve seg frem. Ting endrer seg hele tiden, så det som funket i forrige uke er slett ikke sikkert funker nå... (dessverre)

Lykke til ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesifikke råd jeg heller, men ta en titt her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3608863.html

Ellers vil jeg bar fortelle at alle barn er forskjellige - min eldste sov 2-2,5 timer i strekk pr. dag. Da kunne jeg ordne, lese, eller rett og slett ta meg en lur jeg også. :sove:

Yngstemann, derimot, sov aldri mere enn 30-45 minutter... :forvirret:

Det holdt akkurat til å henge opp klesvasken :husarbeid: og ta en tur på toalettet... :overrasket:;)

Da var han klar for selskap igjen... ;)

Det jeg prøver å si er at det er individuelle forskjeller og noen trenger mere søvn enn andre og noen finner roen fortere/bedre enn andre også... :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...