Gå til innhold

Vi er blitt det tykke paret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag har jeg det veldig vondt. Vi har vært sammen med flere vennepar på Lørdag og det ble tatt en del bilder av alle oss parene og bildene har vi lagt ut i messenger (gruppen som vi har i sammen). 

Og jeg innser nå at jeg og min samboer er blitt det tykke paret. 

Vi har vært venner i flere år med disse venneparene, alle har fått barn, og de fleste barna er blitt ungdommer og vi har nå litt mer tid til oss selv. 

Både jeg og min samboer trener og spiser sunt, men vekten har krøpet litt og litt oppover de siste årene. 

Når det bare har vært oss to så har vi ikke lagt så spesielt merke til dette. Men vennene våres så er det så mange nå som virkelig har gått inn for slanking og trening og alle er blitt så veldig tynne (veldig trente)  og ingen har neste ekstra fett på kroppen lengre. 

Og dette ble nå først synlig på disse gruppebildene som vi har tatt. 

Jeg fikk meg en skikkelig knekk, og har vært litt sint og mutt og kjeftet litt på samboeren min og at vi nå må virkelig ta ett tak. Jeg tror jeg såret hans følelser og. Og i dag har han bare spist ett egg for så å gå ut på trening. 

Vi er voksne, så skulle nesten ikke tror at vi var så opptatt av vekt osv lengre, men må innrømme at selv om vi er voksne og ellers har god selvtillit så har dette gjort noe med meg. Og at jeg igjen har såret min samboers følelser (jeg har for det meste nevnt meg selv til min samboer at vi er blitt det tykke paret, han er 195 høy og veier ca 125 kg).

Var det veldig slemt av meg å ta dette opp, eller gjør jeg oss en stor tjeneste nå. Han har tydeligvis tenkt på dette selv, men var ikke meningen å såre ham ☹. Han har aldri såret meg når det kommer til vekt. Men jeg hadde satt pris på det visst han kunne sagt at nå må vi to ta oss i sammen angående mat, kosthold, trening osv . 

Anonymkode: 1c2a0...b57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gir jo ingen mening å kjefte på samboeren din for dette? Hvorfor ikke bare si "du, se på oss, nå må vi ta oss sammen her" og heller gjøre det til noe positivt? Det er ikke for sent enda. Si unnskyld for at du var sur også legger dere en plan sammen :)

Jeg er av typen som legger på meg bare jeg ser på mat og har også i perioder hvor jeg er overvektig, men det er faktisk ikke verdens undergang så lenge man er disiplinert nok til å ta tak og justere. Hvis dere allerede har en sunn livsstill går nok dette helt fint skal du se. Dere må bare justere kaloriinntaket litt ned :)

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette klarer dere. Det er litt rart at slikt betyr så mye for voksne, men jeg forstår det. Nå har jeg fått litt opp og venninne har gått mye ned. Plutselig er jeg den tykke venninnen og det føles ikke greit.  Det var synd du såret mannen din. Det må du unnskylde. Han forstår nok hva som skjedde om du forklarer det. Det kan være greit å ta med litt helse og ikke bare utseende også. Ta det som et felles prosjekt. 

Anonymkode: 6467d...134

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å klag, ta ansvar for deg selv. Du bestemmet ikke over vekten til din samboer.

Anonymkode: 12ad6...28d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det ble synlig for deg nå. Men vennene deres har nok sett det hele tiden. Det du beskriver er nok veldig typisk. Folk som legger på seg, ser det ofte ikke selv. Jeg har opplevd det samme selv. Men jeg var verre enn deg. For det var først etter at jeg slanket meg 10 kg, og da så på gamle bilder, at jeg så hvor tykk jeg hadde vært. 
Jeg ser ikke så lett at jeg selv går opp i vekt, men jeg legger merke til det på venner, spesielt hvis det er en stund siden jeg så dem sist. 

Anonymkode: a7d5e...ba8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
likermegher skrev (1 minutt siden):

Dere trener og spiser sunt, men har likevel blitt tjukke🤔 

For store porsjoner sikkert. Typisk i forhold.

Anonymkode: 1a590...c3a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (21 minutter siden):

Det gir jo ingen mening å kjefte på samboeren din for dette? Hvorfor ikke bare si "du, se på oss, nå må vi ta oss sammen her" og heller gjøre det til noe positivt? Det er ikke for sent enda. Si unnskyld for at du var sur også legger dere en plan sammen :)

Jeg er av typen som legger på meg bare jeg ser på mat og har også i perioder hvor jeg er overvektig, men det er faktisk ikke verdens undergang så lenge man er disiplinert nok til å ta tak og justere. Hvis dere allerede har en sunn livsstill går nok dette helt fint skal du se. Dere må bare justere kaloriinntaket litt ned :)

Signerer denne. Se på dette som noe positivt! Ikke fokuser på det dere ikke kan spise, men på det dere KAN spise! Uten små barn så kan dere bruke tid på å lage masse sunn, fargerik og spennende mat. Tenk på alle opplevelsene dere kan få sammen - gå Besseggen, Aurlandsdalen, Galdhøpiggen osv. Ikke tenk på hva dere ikke kan, men på alle muligheter som åpner seg. Tenk positivt, surfe på sunne matsider og reisemål på Instagram og KOS dere inn i bedre form! Jeg har trua 🤩 Og ja - si unnskyld til mannen din, dette vil han forstå. Og legg fundamentet for at dette skal bli en positiv og felles reise. Og så utrolig bra at dere starter på dette sammen!

Anonymkode: f8bf9...94e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I dag har jeg det veldig vondt. Vi har vært sammen med flere vennepar på Lørdag og det ble tatt en del bilder av alle oss parene og bildene har vi lagt ut i messenger (gruppen som vi har i sammen). 

Og jeg innser nå at jeg og min samboer er blitt det tykke paret. 

Vi har vært venner i flere år med disse venneparene, alle har fått barn, og de fleste barna er blitt ungdommer og vi har nå litt mer tid til oss selv. 

Både jeg og min samboer trener og spiser sunt, men vekten har krøpet litt og litt oppover de siste årene. 

Når det bare har vært oss to så har vi ikke lagt så spesielt merke til dette. Men vennene våres så er det så mange nå som virkelig har gått inn for slanking og trening og alle er blitt så veldig tynne (veldig trente)  og ingen har neste ekstra fett på kroppen lengre. 

Jeg fikk meg en skikkelig knekk, og har vært litt sint og mutt og kjeftet litt på samboeren min og at vi nå må virkelig ta ett tak. Jeg tror jeg såret hans følelser og. Og i dag har han bare spist ett egg for så å gå ut på trening. 

Vi er voksne, så skulle nesten ikke tror at vi var så opptatt av vekt osv lengre, men må innrømme at selv om vi er voksne og ellers har god selvtillit så har dette gjort noe med meg. Og at jeg igjen har såret min samboers følelser (jeg har for det meste nevnt meg selv til min samboer at vi er blitt det tykke paret, han er 195 høy og veier ca 125 kg).

Var det veldig slemt av meg å ta dette opp, eller gjør jeg oss en stor tjeneste nå. Han har tydeligvis tenkt på dette selv, men var ikke meningen å såre ham ☹. Han har aldri såret meg når det kommer til vekt. Men jeg hadde satt pris på det visst han kunne sagt at nå må vi to ta oss i sammen angående mat, kosthold, trening osv . 

BMI til din mann er helseskadelig fedme. Så det er på tide å ta tak nå ja 💪💪 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes du skal fokusere på deg selv og slutte å klage på samboeren din. Hvordan hadde du følt det dersom han plutselig hadde klaget på vekten din, og lagt fram bilder av deg med vennene dine og påpekt at du er den tjukkeste? Nei, her har du møkka på leggen. Det du burde gjort var selvsagt å si at du ser at du har lagt på deg en del og nå er det på tide å ta grep og gjøre noe med det, og spørre om samboeren din vil være med og hjelpe og støtte deg. Blir han med deg på trening/tur og dere endrer kostholdet litt hjemme så vil det jo merkes på han også. 

Anonymkode: 4a179...cb8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Obligatorisk underholdning: "Eit fett liv" med Ronny Brede Aase. Se hva slags mål han setter seg og hvordan han når det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Obligatorisk underholdning: "Eit fett liv" med Ronny Brede Aase. Se hva slags mål han setter seg og hvordan han når det.

En dårlig serie.

Anonymkode: 12ad6...28d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hi her:

Takk for ærlig svar. 

Jeg har lagt meg langflat og unnskyldt meg mye for samboer masse i  dag. Og jeg vet at jeg ikke kan styre han, men ta tak i meg selv. 

Han spiser veldig mye mat og han kjenner ikke metthetsfølelsen og ender opp med å overspise. Vi spiser sunt og trener, men jeg blir ofte veldig mer sulten når jeg trener mye og inntar nok en del kalorier mer enn jeg har klart å forbrenne. 

Han lager ofte alt for store porsjoner med mat, og vi ser at vårt ene barn også har gått opp en del i vekt. Det andre ungdommen er fortsatt høy og slank ( noe jeg alltid har vært selv frem til de siste 5 årene). Jeg har også lavt stoffskifte, så jeg vet jeg må være ekstra streng visst jeg skal ned i vekt. Men at disse bildene skulle sette en så stor støkk i meg ville jeg aldri ha trodd. For min del så håper jeg dette gir meg større motivasjon for å klare å gå ned i vekt. 

Jeg nevner aldri vekt til ungdommen, men visst jeg tar tak, så håper dette vil ha positiv utslag for resten av familien uten at jeg nevner ordet diett, slanking , vektnedgang osv. Jeg vil ikke være den moren som er alltid på slank og ha en negativ effekt på mine barn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

BMI til din mann er helseskadelig fedme. Så det er på tide å ta tak nå ja 💪💪 

Har samboer som er så og si samme høyde og nesten samme vekt. Han trener og spiser sunt. Og hans bmi viser at han er overvektig. Men han er gjennomtrent. 

Anonymkode: 6eb55...34a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hi her:

Takk for ærlig svar. 

Jeg har lagt meg langflat og unnskyldt meg mye for samboer masse i  dag. Og jeg vet at jeg ikke kan styre han, men ta tak i meg selv. 

Han spiser veldig mye mat og han kjenner ikke metthetsfølelsen og ender opp med å overspise. Vi spiser sunt og trener, men jeg blir ofte veldig mer sulten når jeg trener mye og inntar nok en del kalorier mer enn jeg har klart å forbrenne. 

Han lager ofte alt for store porsjoner med mat, og vi ser at vårt ene barn også har gått opp en del i vekt. Det andre ungdommen er fortsatt høy og slank ( noe jeg alltid har vært selv frem til de siste 5 årene). Jeg har også lavt stoffskifte, så jeg vet jeg må være ekstra streng visst jeg skal ned i vekt. Men at disse bildene skulle sette en så stor støkk i meg ville jeg aldri ha trodd. For min del så håper jeg dette gir meg større motivasjon for å klare å gå ned i vekt. 

Jeg nevner aldri vekt til ungdommen, men visst jeg tar tak, så håper dette vil ha positiv utslag for resten av familien uten at jeg nevner ordet diett, slanking , vektnedgang osv. Jeg vil ikke være den moren som er alltid på slank og ha en negativ effekt på mine barn. 

Husk at kosthold er kilo og trening er gram😉

Anonymkode: 06b51...5bc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om han drikker mye øl er det mye å hente på å bytte til lite :). Bare et aldri så lite tips, for mange er veldig glad i en eller flere. 

Anonymkode: 6467d...134

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sjekk ut #innboksen på insta for litt inspirasjon⚖️

Anonymkode: d73de...29c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som spiser sunt ender opp med helseskadelig vekt. Rett og slett fordi at hvis man spiser mat som faktisk er sunn, vil man ha god næringsstatus og maten vil gjøre at man blir mett. Overspising er umulig med sunn mat.

Problemet er jo at folk ikke har konsept om hva sunn mat egentlig er, de lar seg lure av matbransjens definisjoner som "mager" "fettredusert" "fiberrik" osv. Ekte sunn mat er råvarebasert, og består av matemner helt uten fancy slagord.

Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, melk rett fra kua, surdeigsbrød, smør osv, helst økologisk eller gressforet.

Har maten en haug med ingredienser er den ikke sunn.

Anonymkode: 2dc07...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se det heller på som positivt at dere kan kose dere og ikke er så opptatt av vekt. Så lenge det ikke går utover fertilitet eller generell helse og velvære burde det gå bra å være litt tykk. 

Er selv såpass besatt av trening og kosthold selv at jeg ikke kan unne meg et kakestykke på 17. mai eller ungenes bursdag en gang. Men i det hele og store gir vel de fleste blanke i om jeg har 10 eller 15 i fettprosent. Er bare mitt eget ego det står på. 

Får ikke håpe dere har blitt besatte nå og ikke lenger klarer å spise chips på fredagene uten å få dårlig samvittighet.

Det er jo også ganske sexy med damer som går opp i vekt, og det vet jeg mange andre er enige i,.men den fetisjen er vel ikke så allment akseptert.

Anonymkode: d402d...162

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som spiser sunt ender opp med helseskadelig vekt. Rett og slett fordi at hvis man spiser mat som faktisk er sunn, vil man ha god næringsstatus og maten vil gjøre at man blir mett. Overspising er umulig med sunn mat.

Problemet er jo at folk ikke har konsept om hva sunn mat egentlig er, de lar seg lure av matbransjens definisjoner som "mager" "fettredusert" "fiberrik" osv. Ekte sunn mat er råvarebasert, og består av matemner helt uten fancy slagord.

Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, melk rett fra kua, surdeigsbrød, smør osv, helst økologisk eller gressforet.

Har maten en haug med ingredienser er den ikke sunn.

Anonymkode: 2dc07...ecf

Dette var mye uvitenhet. 
overspising er fullt mulig med sunn mat. 

Avokado er sunt, men inneholder mye kalorier.

nøtter inneholder mye kalorier. (Spise en neve nøtter? Jeg spiser hele posen, kunne fint spist potetgull i stedet) 

Bær og frukt er sunt og inneholder stort sett lite næringsstoffer. Men jeg blir ikke mett av en boks blåbær. 
osvosv 

Anonymkode: 703f5...c5a

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...