Gå til innhold

Er det nok å trene styrke to ganger i uken?

Adrenalina1

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop begynt å trene litt styrke. To ganger i uken. Er det nok? Jeg er helt utrent når det kommer til styrke. Jeg trener cardio 6 dager i uken og har drevet med det i overkant av 14 år. Er ikke så glad i styrke, men vet hvor viktig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskning viser at det optimale er å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken så du kommer langt med 2 styrkeøkter per uke ja, men da bør du helst benytte et fullkroppsprogram slik at du får trent hver muskelgruppe de 2 gangene i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har nettop begynt å trene litt styrke. To ganger i uken. Er det nok? Jeg er helt utrent når det kommer til styrke. Jeg trener cardio 6 dager i uken og har drevet med det i overkant av 14 år. Er ikke så glad i styrke, men vet hvor viktig det er.

Nok for hva? :)

når utgangspunktet er null er to ganger veldig mye bedre. 

Hva du gjør på disse øktene er desto viktigere. Med gode øvelser og passe belastning kan det gi gode resultater. Men uten struktur, riktig belastning osv vil det være mindre effektivt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 

Lill3My skrev (2 minutter siden):

Nok for hva? :)

når utgangspunktet er null er to ganger veldig mye bedre. 

Hva du gjør på disse øktene er desto viktigere. Med gode øvelser og passe belastning kan det gi gode resultater. Men uten struktur, riktig belastning osv vil det være mindre effektivt

For å bli sterkere. Jeg trener utfall, knebøy, armhevinger, hofteløft, planken og situps. Foreløpig.Har null utgangspunkt i forhold til styrketrening☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nybegynner vil du merke rask progresjon med to ganger i uken. Etterhvert vil det kanskje stagnere noe, da vil det kanskje hjelpe å øke til 3 økter i uka. 

Anonymkode: cf08f...d4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som nybegynner vil du merke rask progresjon med to ganger i uken. Etterhvert vil det kanskje stagnere noe, da vil det kanskje hjelpe å øke til 3 økter i uka. 

Ok, takk for svar☺️ Men hvor lenge er det nok med to ganger i uka før jeg går over til tre ganger? Har bare hatt 4 uker så langt. Så jeg er rykende fersk på styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madah skrev (23 minutter siden):

Forskning viser at det optimale er å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken så du kommer langt med 2 styrkeøkter per uke ja, men da bør du helst benytte et fullkroppsprogram slik at du får trent hver muskelgruppe de 2 gangene i uken.

Hvilke øvelser kan jeg gjøre som innebærer å trene hele kroppen, der jeg bruker kroppens egen vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (16 minutter siden):

Ok, takk for svar☺️ Men hvor lenge er det nok med to ganger i uka før jeg går over til tre ganger? Har bare hatt 4 uker så langt. Så jeg er rykende fersk på styrke.

Du kan jo trene tre ganger i uken allerede nå hvis du vil og har motivasjon, som vil gi raskere forbedring. Eller så fortsetter du med to ganger i uken, og vurderer å øke til tre hvis du merker at det er lite progresjon. Er ikke noe fasitsvar🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er fullkropp så ja.

Men jeg må opp i 3 for å se noen forskjell. 

Anonymkode: ecdb7...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (49 minutter siden):

Ja to ganger går fint. Tren fullkropp begge dager. En litt lettere og en tyngre. Progresjon på vektene er å foretrekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (18 minutter siden):

Ja to ganger går fint. Tren fullkropp begge dager. En litt lettere og en tyngre. Progresjon på vektene er å foretrekke. 

Takk skal du ha☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, om du trener skikkelig vil du merke forskjell

Anonymkode: f301e...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, om du trener skikkelig vil du merke forskjell

Anonymkode: f301e...703

Hva legger du i det å trene skikkelig kontra det å ikke trene skikkelig?

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Hvilke øvelser kan jeg gjøre som innebærer å trene hele kroppen, der jeg bruker kroppens egen vekt?

Burpee, commando, caterpillar walk, X-planke, ab bikes, statisk utfall etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (14 minutter siden):

Burpee, commando, caterpillar walk, X-planke, ab bikes, statisk utfall etc.

Kan du uttrykke deg litt mer presist. Jeg forstår ikke disse faguttrykkene😂Jeg vet hva utfall er, men hva er statisk utfall?

Endret av Adrenalina1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (7 minutter siden):

Kan du uttrykke deg litt mer presist. Jeg forstår ikke disse faguttrykkene😂Jeg vet hva utfall er, men hva er statisk utfall?

Statisk utfall er nå føttene står på samme sted men du senker kroppen opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adrenalina1 skrev (11 minutter siden):

Burpee: https://www.sweat.com/blogs/exercises/burpee

X-planke: https://www.sweat.com/blogs/exercises/x-plank

Commando: https://www.sweat.com/blogs/exercises/commando

Caterpillar walk: https://www.sweat.com/blogs/exercises/caterpillar-walk

Ab bikes: https://www.sweat.com/blogs/exercises/ab-bikes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selv at to ganger i uka (fullkropp) funker fint for en som kun ønsker å bli sterkere. Du kan fint trene slik en stund før du trenger å justere på volumet (mengden) slik at tre dager blir aktuelt. Eller evt. kjøre to dagers splitt med større volum per "øvelse" de to dagene.  Finnes mange måter å sette opp treningen for å passe en hver enkels preferanse..

Ikke noe poeng å dedikere for mange dager med styrke hvis du ikke  liker det noe særlig.

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 time siden):

Statisk utfall er nå føttene står på samme sted men du senker kroppen opp og ned. 

Er statisk utfall mer effektivt enn tradisjonell utfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...