Gå til innhold

Er jeg for streng?

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns dere spiser middagsmaten for sent, for hvem er egentlig sulten en halvtime etter middag? Det er jo da du mener hun bør finne seg noe å spise.

Kanskje dere burde spise middagen noen timer før, for da er hun kanskje sulten når du spør henne.

Vi kan ikke spise mens jeg er på jobb, så enkelt er det. Og det tar litt tid å lage maten også, selv om jeg ikke lager den mest tidkrevende maten slike dager.

Det er heller ikke en halvtime etter middag, men en og en halv til to timer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time før leggetid sier jeg til niåringen at hun må tenke på om hun skal ha mer å spise før hun skal legge seg. Hun spiser en pære, det er ikke mer enn halvannen time siden middag.

Så, fem minutter før leggetid "er hun sulten". Jeg sier beklager, det er for seint, det burde du tenkt på før.

Så er det gråt og surmuling, kjefting og slåing i dører, før hun endelig kommer seg til køys og ligger og kjefter høyt for seg selv. Jeg sier god natt og overhører forøvrig kjeftingen.

Er jeg for streng når jeg ikke gir etter? Hun har samme leggetid hver kveld så klart.

Nei, jeg synes ikke det! :riste:

Jeg er av den tro at konsekvensene skal følges om de først er gitt.

Vi følger samme "policy" her i huset!! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi de faste rutinene Middag ca. kl.16.00 -17.30.

Dermed er det kvelds kl.19.30.De legger seg 20.00

De spiser GODT!

Ja det blir jo kvelds to timer etter middag det, de seineste dagene. Som her. Og min datter spiser som oftest godt hun også, et par brødskiver er vel bra nok. Men hun får velge selv, alternativet er å tvinge i henne maten hvis hun ikke spiser frivillig, så hun ikke skal bli sulten før leggetid. Og jeg har i hvert fall ingen tro på tvang og mat når det gjelder barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter får beskjed i god tid før hun skal legge seg at nå er det på tide med kveldsmat, hun slipper å sitte alene selv om hun kanskje må spise alene. Men noen ganger er hun ikke sulten akkurat da, og det fører til at hun blir sulten i løpet av natten - murring i magen.

Men hun hadde muligheten og tok den ikke, og hvis hun vil ha mat når hun egentlig skulle vært i seng så går det utover lesetiden. Så stort sett går det heldigvis greit å få i henne litt mat før leggetid. Hun er såpass stor nå at jeg synes det er greit at hun får kjenne det litt på kroppen når hun går til sengs sulten, for da gjør hun det kanskje ikke neste gang.

Ellers kan det være et styr med drøying av leggetiden på andre måter også, alltid noe som "bare" må gjøres først. Og det går utover lesetiden, mindre tid til kos før hun legger seg for å sove. Kan til tider være høylydt når det kun blir 5 min. lesing men prøver å være konsekvent.

Puh, det er ikke noe hvilehjem å være forelder akkurat. :) Men de er nå søte også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er rett og rimelig, du har gitt henne en sjanse. Stesønnen min har hatt lignende perioder, og vi har vært harde der. Men hvorfor ikke la henne ta på pysjen og sånt før du spør, kanskje hun da føler det ikke er så kort tid siden middag. Og kjenner jeg barn i den alderen der rett, så er det heller ikke sikkert hun er sulten, sannsynligheten er stor for at hun bare vil trekke ut tida, og ikke legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn lider heller ikke av å gå fra 18.00ca. til mornings uten mat.

Når hun er 9 år tar hun ikke skade av å kjenne på hva sult er.

Hun lærer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn spør om mat hver dag etter at de har lagt seg uansett om de har spist mat eller ikke. Bare et forsøk på å dra ut tiden. Mine barn er 2,5 og 5 år. Spør alltid om de skal ha kveldsmat før de legger seg, og av og til orker de ikke fordi det hender at vi ikke spiser middag før i 17.30-tiden. Så jeg gir dem begge et valg før de legger seg, og da får de ikke viljen sin etter at de har lagt seg. Det hender de blir sinna, men det begynner å hjelpe nå. De skjønner at de ikke får mat etter at de har lagt seg. De må lære seg å spise når det er mat. Så er du streng så er jeg det også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg tror at vis det bare skjer av og til så er det greit, men skejr det mye så syns jeg du bør la det ga konsekvent to 2 timer etter middag it steden for en og en hal blir hun sulten ettervert sa er det kanskje for kort da kan du kanskje utsette

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg tror at vis det bare skjer av og til så er det greit, men skejr det mye så syns jeg du bør la det ga konsekvent to 2 timer etter middag it steden for en og en hal blir hun sulten ettervert sa er det kanskje for kort da kan du kanskje utsette

hilsen

Hmm... dette er lett å si om man har en jobb som tilsier at du kan vær hjemme tidlig evt. at man er hjemmeværende. I vårt hjem er ikke far hjemme før 17.30 - hver dag!! Da er som oftest maten klar og servert. Selvfølgelig kunne jeg ha servert maten kl. 16.30/17.00 - men da ville vi ALDRI spist som en familie og det er veldig viktig for oss! :)

Da er det heller slik at gutta ikke alltid er sultne når det er tid for kveldsmat, eller de tar bare en yogurt med litt korn i. Helt greit for meg.

Vil ikke heller utsette leggetiden. For det første trenger barna den søvnen de får og dessuten trenger vi voksne litt tid "alene" også.. ;) Par timer uten barn før sengedags er deilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...  dette er lett å si om man har en jobb som tilsier at du kan vær hjemme tidlig evt. at man er hjemmeværende. I vårt hjem er ikke far hjemme før 17.30 - hver dag!! Da er som oftest maten klar og servert. Selvfølgelig kunne jeg ha servert maten kl. 16.30/17.00 - men da ville vi ALDRI spist som en familie og det er veldig viktig for oss! :)

Da er det heller slik at gutta ikke alltid er sultne når det er tid for kveldsmat, eller de tar bare en yogurt med litt korn i. Helt greit for meg.

Vil ikke heller utsette leggetiden. For det første trenger barna den søvnen de får og dessuten trenger vi voksne litt tid "alene" også..  ;)  Par timer uten barn før sengedags er deilig! :)

Du har tatt alle poengene mine. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å introdusere klokka. "Når langeviseren står på tre tallet, da skal du.... " og så videre. Gi ungen noe konkret.

Klokken er introdusert, men hun klarer aldri å lære seg å gå med klokke. Har ikke klokke som henger synlig i huset ellers enda, har nettopp flyttet og skal få kjøpt en snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er for streng nei. En regel bør være en regel. Men må hun spise kveldsmat en time før leggetid? Kan hun ikke få en brødkive et kvarter før hun legger seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes ikke du er for streng nei. En regel bør være en regel. Men må hun spise kveldsmat en time før leggetid? Kan hun ikke få en brødkive et kvarter før hun legger seg?

Nei hun må ikke spise en time før leggetid. Hun bruker ca. et kvarter på å bestemme hva hun skal ha på og en halv time på å spise et par brødskiver. Og jeg synes vi skynder oss nok i hverdagen om vi ikke skal stresse med det også, derfor sier jeg fra en time før leggetid så vi slipper å stresse med dette også. ;)

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes vi skynder oss nok i hverdagen om vi ikke skal stresse med deg også,

Nei, huff, dere skal slippe og stresse med MEG.. :ler:

neida, jeg skjønner hva du mener, hørtes bare så artig ut.

Hun får sikkert i seg det hun trenger. Noen dager spiser man jo mer enn andre, og spising akkurat når man skal legge seg er en uvane.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...