AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Det var en full buss. En dame hadde lagt bagen sin over det andre setet. Jeg spurte om jeg kunne få sitte. Hun ble sur og uttrykte " du har vel fått med deg at vi skal holde avstand?" Jeg observerte også at en annen som hadde et ledig sete sa " jeg er ikke fullvaksinert" som grunn til å sitte alene. Det er forståelige grunner til at folk vil sitte alene, men er det innafor? Ruter har ikke sperret av setene. Anonymkode: 2710c...2f6
Mezzosoprena Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Man skal jo holde avstand da, så jeg tenker at de har helt rett... 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Nei, det er ikke innafor. Det er farligere å stå på bussen enn å sitte ved siden av en som nesten garantert ikke har corona. Anonymkode: 838dd...578 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Normalt sett er det ikke greit, men en skal jo holde meteren. Det gjør man jo ikke hvis man sitter ved siden av hverandre på bussen. Hvis noen hadde satt seg ved siden av meg hadde jeg reist meg! Anonymkode: c1522...08b 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 Her i Trondheim har de sagt at man kan sitte skulder mot skulder, men ikke ansikt mot ansikt. Mener det har vært policy mer eller mindre hele veien, uavhengig av smittetall. Anonymkode: edf22...1e1 9
Gjest TheCatLady Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Jeg tenker egentlig ja. Kan skjønne at folk ikke vil dele sete når det fortsatt er smitte og ikke alle er vaksinert. Samtidig så er det ikke helt bra at folk blir stående som sild i tønne midt på bussen og så sitter det en og en på hvert dobbeltsete, men observerer at mange heller vil stå enn å dele sete med noen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Har ikke ruter sperret av setene, kan man sitte. Her jeg bor kan man sitte ved siden av hverandre, men man kan ikke sette seg på setene som står motsatt vei. Anonymkode: b2445...5bf 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Normalt sett er det ikke greit, men en skal jo holde meteren. Det gjør man jo ikke hvis man sitter ved siden av hverandre på bussen. Hvis noen hadde satt seg ved siden av meg hadde jeg reist meg! Anonymkode: c1522...08b Det blir en helt annen sak, du kan selvsagt reise deg om du vil. Det som ikke er greit, er å kreve at andre skal stå når det er ledig sitteplass. Anonymkode: 838dd...578 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Ja, det er innafor. Man skal holde avstand. Grunnen til at setene ikke er sperret av er for at de som er i samme kohort skal kunne sitte sammen. Dette sier Ruter på sine hjemmesider: . Hvis det er vanskelig å holde avstand ber vi om at du går av og venter på neste avgang, eller finner en alternativ reisemåte. Anonymkode: c1a40...84d 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Det er ikke innafor. Nå står det skilt på alle busser og trikker i Oslo om at man heller skal sitte enn stå. Det er mindre risiko å sitte ved siden av hverandre enn å stå tett i midtgangen Anonymkode: 65b4b...01e 5
Stoltskeiv Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Jeg mener det er innafor. Jeg vil heller ikke ha fremmede ved siden av meg som potensielt har vært med masse andre folk. Det er som regel ganske trangt på buss også. Jeg tenker at det er mer meningen at de i samme kohort kan sitte sammen om setene ikke er sperra. Jeg som holder meg unna en del folk i disse perioder vil ikke ha en ved siden av meg som kanskje ikke er like nøye på det. Jeg hadde aldri funnet på å spørre noen om å få sitte ved siden av de nå. Er det så fult på bussen, så hadde jeg heller funnet en annen transportmiddel hvis det er mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 Nei. Når setene ikke er avsperret, er de til å sitte på. Kan man ikke leve med det, må man gå av. Anonymkode: 6841f...04c 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Det foretrekkes at folk bruker sitteplassene fremfor å stå i midtgangen. Artikkelen forklarer hvorfor. https://www.aftenposten.no/norge/i/VbWA96/skulder-ved-skulder-blir-lov-paa-buss-trikk-og-t-bane TS, neste gang en brødgjøk okkuperer nabosetet med sure miner og pakkenelliker, kan du lempe dem vekk og sette deg med god samvittighet. Anonymkode: b2445...5bf 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 35 minutter siden, Traktorlesba96 said: Jeg mener det er innafor. Jeg vil heller ikke ha fremmede ved siden av meg som potensielt har vært med masse andre folk. Men da er det du som må droppe kollektivtransporten, ikke de andre. Anonymkode: 838dd...578 7
Stoltskeiv Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da er det du som må droppe kollektivtransporten, ikke de andre. Anonymkode: 838dd...578 Jeg gjør som regel det. men ikke alltid jeg har noe valg Og jeg har ikke sagt at andre må droppe kollektivtransport, som du får det til å fremstilles Endret 3. juli 2021 av Traktorlesba96 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Just now, Traktorlesba96 said: Jeg gjør som regel det. men ikke alltid jeg har noe valg Er jo ikke sikkert de som vil sitte ved siden av deg har noe valg heller. Så lenge det er lov å sitte ved siden av hverandre på bussen, og dette er anbefalt fremfor å stå, kan man ikke be andre bli stående. Anonymkode: 838dd...578 4
Stoltskeiv Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo ikke sikkert de som vil sitte ved siden av deg har noe valg heller. Så lenge det er lov å sitte ved siden av hverandre på bussen, og dette er anbefalt fremfor å stå, kan man ikke be andre bli stående. Anonymkode: 838dd...578 Jeg tenker at det er mer naturlig at kohorter kan sitte sammen. Og tenker at det kanskje er meningen. Da kan jeg heller tilby plassen til de da hvis de vil sitte Er ikke noe større problem enn det. Endret 3. juli 2021 av Traktorlesba96
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Man må få lov å reise kollektivt selv om man ikke har noen kohort. Håper det ordet dør ut sammen med pandemien. Anonymkode: 838dd...578 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Traktorlesba96 skrev (26 minutter siden): Jeg tenker at det er mer naturlig at kohorter kan sitte sammen. Og tenker at det kanskje er meningen. Har RUTER signalisert det? 🤔 Anonymkode: 2710c...2f6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå