Gå til innhold

- Jeg mister matlysten av å handle på Rimi!


SuperNova

Anbefalte innlegg

I helga møtte jeg igjen en eks-kollega, og vi gikk og tok en kaffe og sludret og sladret litt. Vi snakker litt om mat, oppskrifter og sånt, og så kommer det frem: - Jeg handler aldri på Rimi, jeg mister rett og slett matlysten. Livet er for kort til å spise kjedelig mat. Jeg velger å prioritere kvalitet, sier hun. Selv foretrekker hun å handle på spesialbutikker og Centra/Ultra-type butikker.

Jeg skal ikke legge meg opp i hvor folk handler maten sin, for det er absolutt en privatsak. Men jeg ble veldig overraska over at folk jeg oppfatter som "helt vanlige" har slike holdninger. Jeg synes nemlig det er litt snobbet.

Personlig har jeg ingen problemer med å handle på billigkjedene. Men jeg ble litt nysgjerrig nå: Er det flere "vanlige" mennesker som synes det er tarvelig å handle på Rimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo

Enig med du!

Jeg synes det er helt greit å hendle på Rimi/Rema osv, gjør de fleste daglige innkjøp på billigbutikkene.

Jeg synes imidlertid det er greit å ta en tur litt dyrere butikker iblant for å kjøpe ferskmat (kjøtt og fisk) og andre spesielle ting som de ikke har i billigbutikkene.

Men når det gjelder melk, brød, mel,,,,,alle 'vanlige' ting er det jo akkurat det samme, synes jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er tarvelig, men som jeg nevner i en annen tråd, synes jeg ofte disse butikkene er skitne og uapetittelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler2: Jeg må le. En interssant hypotese kan være: Er det slik at "overklassen" ikke handler på rema og rimi? Er det midre rema og rimi burtikker på vestkanten, enn det er på østkanten? Hva med en undersøkelse.

Jeg handler på rema 1000 fordi den ligger nærmest. Har ingen andre argumenter verken for eller imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror det er like mange Rema og Rimi på vestkanten jeg, som det er på østkanten. Det er ihvertfall min erfaring da jeg har handlet både på Majorstua, Grûnerløkka, Stovner og Frogner.

Men skal innrømme at jeg MISLIKER REMA OG RIMI. Rema skal være så superenkle og de har dessuten boikottet lokalbakeriene her i Skien og Porsgrunnsdistriktet og har bare kjedelig guffe brød (Rema brød osv.) De prøvde til og med å late som om de hadde "telemarksbrødet" for å blidgjøre sinte kunder som ikke fikk brødet sitt slik som før og dette "telemarksbrødet" var ikke engang laget i Telemark, men i Vestfold! Og dette stod ikke på brødposen. De kunne ihvertfall vært mer solidariske med bakeriene her i området! Som har utrolig gode brød. Ja, folk bryr seg faktisk om slikt. Rimibutikkene her (og endel i Oslo) er ganske labre og de er dessuten veldig uryddige og stadig tomme for varer.... Kiwi derimot er mye bedre. Handler ellers på Meny og Herkules stormarked i Skien. De har lengst oppe om kvelden!

Lenge leve de mange alternativer!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pulverheksa

Kommer litt an på "kjøpmannen" på vår lokale Rema er det alltid ryddig og fint.

Mens der jeg bodde før var det en typisk "studentRema" hvor det nesten alltid så ut som og hurtigruten hadde snudd inne i butikken.

Har også handlet på en safaributikk (er her i området kjent som litt finere butikker) hvor det ikke alltid er like fristende å handle.

Så tror det kommer litt an på butikken og ikke minst de som jobber der.

Om de er ansatt på lang sikt eller er skoleelever som bare er innom en dag i uka, det blir ikke kontinuitet.

Hvis dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kravet mitt for at jeg skal handle i en butikk er at der er rent og trivelig og at jeg får det jeg trenger. Om det er "posh" eller ikke betyr ingenting, det er uansett opp til meg hva jeg gjør med ingrediensene jeg får tak i.

Men jeg er enig med kattepusen i at jeg missliker boikotten de har fore seg av diverse varer. Derfor kjøper jeg så og si aldri kjedenes egne merker, i frykt for at det vil føre til at utvalget blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga møtte jeg igjen en eks-kollega, og vi gikk og tok en kaffe og sludret og sladret litt. Vi snakker litt om mat, oppskrifter og sånt, og så kommer det frem: - Jeg handler aldri på Rimi, jeg mister rett og slett matlysten. Livet er for kort til å spise kjedelig mat. Jeg velger å prioritere kvalitet, sier hun.

Dette tolker jeg i den retning at dama ikke kan lage mat. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mister ikke matlysten. Det er mange år siden jeg var innom en Rimi/Rema butikk og handlet inn.

Skulle jeg mangle sukker eller melk, kan det nok være at jeg ramlet inn der.

En får denne lagerfølelsen med samme en trår inn i butikken. Det er begrenset utvalg. At de er så mye billigere enn andre, nei.

Jeg vil ha muligheten til å få ferskvarer/oster/delikatessedisk.

grønnsakdisken er mye avgjørende for folk.

Hva har disse butikkene? Folk vil ha noe annet enn hvit og brun saus fra Toro. (satt på spissen)

Jeg er ikke interesert i å spise pølser til 19.90 for kiloen.

Jeg vil ha valgmuligheter. det har du ikke på disse butikkene. Der er det de som bestemmer hva du skal spise.

Når en ser grønnskdisken/frukt på ultra og det øvrige vareutvalget, så får en bare lyst til å handle der.

Vi er vanlige folk, men vi prioriterer maten.

det var ikke for ingen ting at Rimi begynte med dominokort. Kundeflukten var stor og noe måtte gjøres for å holde på de.

Jeg har snakket med flere som velger bort disse butikkene på samme grunnlag. Folk er mere beviste på mat i dag også.

Det med kvalitet hos folk gjelder ikke bare mat, men også andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...ser at det er litt forskjellige meninger her... Moro!

Vel - jeg har det som pingpong: Kjøper det vanlige på Rimi/Rema (som jo ligger nærmest der jeg bor og dermed er enklest), men hvis jeg skal ha noe spesielt, går jeg til en butikk med skikkelig ferskvaredisk eller spesialbutikker.

Men jeg føler ikke at jeg er mindre kvalitetsbevisst av den grunn. Ser bare ikke poenget med å betale mer for en vare enn det jeg må. Mel er mel og sukker er sukker, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

kunne ikke vært mer enig supernova.

Ser på mitt forrige inlegg at jeg ikke er helt enig med meg selv. :-?

handler også basisvarer der de er rimeligst, og går på meny eller lerøy når det står noe spesielt på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vi noe lettlurte da vi handler mat på div. matbutikker? tenker da på priser.

Div. media har i lang tid foretatt undersøkelser på matpriser i ulike butikker. På sluttsummen er det veldig liten forskjell. Det skal mye forskjell på sluttsummen før folk bytter butikk.

Ser noen som nevnte basisvarer i to innlegg, men tror ikke det er den varegruppen som får folk til å handle andre plasser enn Rema/rimi.

De fleste av oss vil vel droppe innom en slik butikk om en mangler mel,melk eller sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor litt for langt unna Rema/Rimibutikkene at det er ikke ofte jeg slumper innom der! Jeg benytter meg av nærbutikken min, som eneste butikk som ikke er med i noen kjede. :sjarmor:

Denne butikken er stor, har alt, topp kjøtt/fiskedisk, topp grønnsaker/frukt. Et annet pluss er posttjeneste, og kafe, samt et alletiders serviceinnstilte ansatte.

Prisen er litt høyere enn hos Rema/Rimibutikkene. Jeg må også si at bakervarene er den beste som finnes!! Klart jeg benytter meg av denne butikken, og det er jo viktig å støtte nærbutikken sin ikke sant?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler som oftest på Rema 1000. Det er den butikken som passer min lommebok. Fersk fisk og kjøtt kjøper jeg andre steder, når det er på tilbud, vel og merke.

Greit nok, frukt og grønt er ikke det beste, men ungene spiser epler og bananer og er storfornøyd med det.

Hadde ikke vi "vanlige" mennesker hatt disse billigbutikkene å handle på, vet jeg om flere enn meg som hadde måttet levd på vann og brød før penga kommer på konto.

Det er noe for enhver smak, handle der du vil og get over it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Billigbutikk? Det er noe Hagen og Reitan vil ha oss til å tro det.

Hvordan vet du det da når du aldri handler på andre butikker over tid?

At det kan skille 20-30 kr på sluttsummen på en kurv med 30 varer, akkurat den dagen testen ble gjort, det er ikke billig. Neste test kan det være skille på 15 kr fra den billigste til den dyreste.

Priskrigen er ikke hos forbruker, men hos Hagen og Reitan. En SKAL være billigst. Foreløbig de siste tester er det Reitan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil: Er så lei Rema og Rimi :evil:

Desverre er det disse butikkene som ligger nærmest der jeg bor, så jeg pleier å handle basis-varer der. Men i det siste har jeg lagt merke til at flere og flere varer byttes ut med dårlige Landlord- og Hakon-produkter. Jeg er veldig glad i god mat, og synes det er mye viktigere med kvalitet enn pris (selv om jeg er student). Ender ofte opp med å gå lange turer for å få kjøpt meg den maten jeg skal ha.

Men det verste med disse butikkene er allikevel frukt- og grønsaksutvalget. På høsten kjøper jeg IKKE utenlandske epler, men da jeg var på Rema i går så hadde de en liten eske norske epler, og manke kasser "røde epler" (les: ikke norske). Gulrøttene jeg kjøpte var treene og sprukne, og bananene blir veldig fort grå (m.a.o. må de ha vært oppbevart altfor kaldt). Skal jeg kjøpe friske urter er jeg heldig om de har en liten kvast basilikum, og eksotiske frukter og grønsaker er så og si ikke-eksisterende.

Det var krise i sommer da den lille delikatesse-butikken på hjørnet hadde sommer-stengt, men heldigvis så har de åpent nå, og de har reddet mange middager.

Tror nok som mange sier her, at det er de lokale kjøpmennene sin skyld hvis butikkene er veldig skitne og uapetittlige, men det er nok Rema-Reitan og Rimi-Hagen som bestemmer hvilke leverandører som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, kjære dere. Det er jo ikke MENINGEN at Rema og Rimi skal ha et ekstremt bredt vareutvalg, med alle varianter av alle matvarer. Dersom de skulle hatt det, ville de ikke kunnet holde prisene lave.

F.eks:

Ferskvaredisker medfører mye svinn, da varer som ikke blir omsatt må kastes. Tapet må hentes inn andre steder, varene blir dyrere. Derfor er Rema og Rimis frossendisker og vakumpakkede løsninger mer kostnadseffektive.

Frukt- og grønnsaksdiskene like så. De inneholder kun de varene man er sikre på at omsettes hyppig for å slippe svinn. Dermed er det ikke mye fersk mango, kjærlighetsfrukt og ulike typer chilipepper på Rema.

Selv må jeg innrømme at etter at jeg er blitt samboer igjen, og har fått en grei økonomi, foretrekker jeg å handle på Meny. Fordi det er hyggeligere enn Rema. Men lenge handlet jeg kun på Rema/Rimi-butikker. I tillegg til at basisvarene er 3-5% billigere (det er ikke mer nei, så lenge vi sammenligner varer med samme merke) der enn i mellomklasse-butikkene, er det ikke så mange fristelser der, som sliter på økonomien.

Som mange her nevner, er det nok ofte personalet det kommer an på hvorvidt man finner en butikk innbydende eller ikke. Jeg har mer enn en gang fortvilet over elendig kundebehandling i mange butikker (og IKKE bare Rema og Rimi). På min nærbutikk (Meny) er det heldigvis flotte ansatte over hele linjen, selv om mange sikkert er studenter. Blide, hyggelige, rene (selv de som står i fiskedisken) og imøtekommende. Sier jeg fra om råtne appelsiner, kommer det straks noen og bytter etc.

Nei, jeg syns vi skal være glade for at vi har valgmulighetene jeg. Ingen MÅ vel handle på Rema om de ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt håpløs på sånt!! Tenker ikke økonomisk før jeg er så blakk at jeg tvinges til det! :oops:

Det er typisk meg å gå amok på en ultra eller en meny eller noe slik med en gang jeg har fått lønn, spiser middager, lunsjer, frokoster, mellommåltider og snop og annet akkurat av den sorten jeg har lyst på! uten å tenke engang på pris.

Også gjør jeg det litt for mange ganger, så resten av mnd må jeg luske på kiwi å kjøpe det billigste av det billige... :(

Hadde jeg hatt økonomi til det, så hadde jeg vært stamgjest på Ultra, rett og slett elsker di butikkene!! sikker på at jeg kunne gått der inne å kikket, luktet og plukket i tiiiiiimevis om lommeboka hadde tillatt det! :)

Men jeg handler på kiwi i lunsjen, fordi det er det som ligger nærmest. (og det er kjekt i hverdagen å ikke ha for mange fristelser...)(viljestyrke er noe dritt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...