Gå til innhold

Hvem kan jeg kontakte for å få en gammel obduksjonsrapport?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine foreldere døde ung for over 20 år siden. Det er nå misstanke om at dødsårsak har blitt løyet om/holdt skjult da jeg fant et skriv som sa noe helt annet enn hva som blir sagt. Dette er noe jeg veldig gjerne vil finne ut av 100% sikkert. 

Hvem kan jeg kontakte for å få denne rapporten? Jeg vet ikke om det ble utført noe obduksjon i den forstand, men en eller annen rapport om årsak da? 

Anonymkode: d1ee7...9e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helse Norge? Starte med å spørre legen din? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (Akkurat nå):

Helse Norge? Starte med å spørre legen din? 

Tror du min lege bare kan gå inn på hvem som helst sin journal da? Står det loggført så langt tilbake i elektroniske systemer i det heletatt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du min lege bare kan gå inn på hvem som helst sin journal da? Står det loggført så langt tilbake i elektroniske systemer i det heletatt? 

Han kan nok svare deg på hvor du skal starte. Jeg finner info på Helse Norge helt tilbake til fødsel, tidspunkt og alt og jeg er eldre enn 20 år gammel. Mistet en av mine foreldre for over 15 år siden og forventer at alt er loggført ja. 

• Liker 2
Skrevet

En annen ting: Det er nærmest pårørende som har tilgang til obduksjonsrapporter og så videre. Dersom du ikke regnes som en av dem kan du få problemer med å hente det ut. Anbefaler deg derfor å først høre med nærmest pårørende. Dersom personen var gift, er ektefellen nærmest pårørende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting: Det er nærmest pårørende som har tilgang til obduksjonsrapporter og så videre. Dersom du ikke regnes som en av dem kan du få problemer med å hente det ut. Anbefaler deg derfor å først høre med nærmest pårørende. Dersom personen var gift, er ektefellen nærmest pårørende.

Jeg er den nermeste pårørende. Jeg er barnet til denne personen, og h*n var enebarn og foreldrene døde for mange år siden. Jeg er altså den aller nermeste pårørende og jeg var faktisk også til stede da dette skjedde men jeg var baby og kan ikke huske det. 

H*n var ikke gift med min andre forelder, men har vært det tidligere. Den personen er vel ikke pårørende lenger siden de ble skilt før han døde og h*n er gift på ny? 

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet

Kanskje du kan kontakte sykehuset forelderen din tilhørte? 

AnonymBruker
Skrevet

^ hahah ja mye vits med anonymisering når jeg klarer å bomme på den 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan kontakte sykehuset forelderen din tilhørte? 

Men hva slags avdeling ? Jeg vet hvilket sykehus det gjelder ihvertfall 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er den nermeste pårørende. Jeg er barnet til denne personen, og h*n var enebarn og foreldrene døde for mange år siden. Jeg er altså den aller nermeste pårørende og jeg var faktisk også til stede da dette skjedde men jeg var baby og kan ikke huske det. 

H*n var ikke gift med min andre forelder, men har vært det tidligere. Den personen er vel ikke pårørende lenger siden de ble skilt før han døde og h*n er gift på ny? 

Dersom din forelder ikke var gift på dødstidspunktet og du eneste barn og begge hns  foreldre døde da din forelder døde, antar jeg at du er nærmest pårørende ja. 

Nei, selvsagt kan du ikke huske noe om du var baby. Det at du selv ikke husker noe utelukker ikke at data er slettet/ikke finnes. Ønsker deg lykke til med å finne svar på det du lurer på ♥️

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva slags avdeling ? Jeg vet hvilket sykehus det gjelder ihvertfall 

Avdeling for patologi kanskje? 
Evt politiet dersom det var mistanke om noe kriminelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom din forelder ikke var gift på dødstidspunktet og du eneste barn og begge hns  foreldre døde da din forelder døde, antar jeg at du er nærmest pårørende ja. 

Nei, selvsagt kan du ikke huske noe om du var baby. Det at du selv ikke husker noe utelukker ikke at data er slettet/ikke finnes. Ønsker deg lykke til med å finne svar på det du lurer på ♥️

Jeg er ikke eneste barn. Er flere andre, men de er jo like nære i slekt som det jeg er, så kan ikke skjønne hvorfor noen av de skulle vært nærere pårørende enn meg? Er ihvertfall jeg som har tatt på meg oppdraget da.

Ja jeg bare nevnte at jeg var til stede fordi kanskje det kan ha noe med saken å gjøre, at jeg har enda mer rett på å få rapporten i og med at det faktisk har skjedd forran mine øyne?  Jeg hadde jo visst vært plaget lenge etter hendelsen også selvom jeg var så liten. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg skulle være så "uttafor" om det skjedde på den måten det har blitt fortalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (3 minutter siden):

Avdeling for patologi kanskje? 
Evt politiet dersom det var mistanke om noe kriminelt. 

Ikke noe kriminelt heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke eneste barn. Er flere andre, men de er jo like nære i slekt som det jeg er, så kan ikke skjønne hvorfor noen av de skulle vært nærere pårørende enn meg? Er ihvertfall jeg som har tatt på meg oppdraget da.

Ja jeg bare nevnte at jeg var til stede fordi kanskje det kan ha noe med saken å gjøre, at jeg har enda mer rett på å få rapporten i og med at det faktisk har skjedd forran mine øyne?  Jeg hadde jo visst vært plaget lenge etter hendelsen også selvom jeg var så liten. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg skulle være så "uttafor" om det skjedde på den måten det har blitt fortalt. 

Dersom dere er flere barn, antar jeg at det "holder" at du som er ett av disse barna kan be om det du ønsker å ha og at dere ikke nødvendigvis må være "samlet" men nå gjetter jeg bare.

Det er sikkert bra for deg å finne ut det du vil ha svar på og jeg håper virkelig at du finner det du leter etter. Du kan ha blitt fortalt en løgn og det skulle ikke være vanskelig å finne ut sannheten, slik du forklarer her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (1 minutt siden):

Dersom dere er flere barn, antar jeg at det "holder" at du som er ett av disse barna kan be om det du ønsker å ha og at dere ikke nødvendigvis må være "samlet" men nå gjetter jeg bare.

Det er sikkert bra for deg å finne ut det du vil ha svar på og jeg håper virkelig at du finner det du leter etter. Du kan ha blitt fortalt en løgn og det skulle ikke være vanskelig å finne ut sannheten, slik du forklarer her.

De andre ønsker også å få vite det og har undret seg over det selv, men jeg har sagt at jeg skal ta saken og prøve å finne det ut, tror ikke de "gidder" heller, men de er glad hvis jeg gidder. Isåfall kan jeg vel sikkert få underskrift fra dem eller et eller annet da..? 🤷‍♀️

Skrevet

De andre ønsker også å få vite det og har undret seg over det selv, men jeg har sagt at jeg skal ta saken og prøve å finne det ut, tror ikke de "gidder" heller, men de er glad hvis jeg gidder. Isåfall kan jeg vel sikkert få underskrift fra dem eller et eller annet da..? 🤷‍♀️

Det høres ut som om dere er flere pårørende som ønsker å få vite sannheten.

Dersom det har skjedd noe mens du var baby og som har med deg å gjøre kan det også hende at dette er registrert hos politi og barnevern. Mulig du bør starte med barnevernet da du har rett på all info om deg selv straks du ble myndig ♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som om dere er flere pårørende som ønsker å få vite sannheten.

Dersom det har skjedd noe mens du var baby og som har med deg å gjøre kan det også hende at dette er registrert hos politi og barnevern. Mulig du bør starte med barnevernet da du har rett på all info om deg selv straks du ble myndig ♥️

Ja takk for svar!💜håper det lar seg gjøre

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja takk for svar!💜håper det lar seg gjøre

Det håper jeg også. Håper også at du oppdaterer oss/meg💕. Ønsker deg uansett lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sender innsynsbegjæring til aktuelt sykehus. Dokumentene ligger mest sannsynlig ikke elektronisk, men enten i papirformat eller på mikrofilm. 

Anonymkode: 6e5f1...091

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått gjennom enten fastlege (som kan sende en hendvendelse til sykehuset) eller politiet. Du skal til rettsmedisinsk avdeling så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 80271...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...