Gå til innhold

Dere med bmi rundt 20

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere fortelle litt om erfaringer, tips og råd for å beholde/komme ned til den vekten dere har? 
Jeg er redd de siste kiloene skal bli vanskelig. Føler det har gått såpass lett til nå. For å illustrere det, tallet i bmi:

Uke 0: 25,0

Uke 1: 24,6

Uke 2: 24,2

Uke 3: 23,8 

Uke 4: 23,4

Uke 5: 23,1 

Uke 6: 22,9

Uke 7: 22,6

Har vært på dette punktet før, og falt helt av. Føler jeg har endret tankesettet og er mer fornøyd med livsstilen slik den er nå. Både i forhold til aktivitet og kosthold. 

Men er det noe lurt dere kan komme på som dere vil anbefale meg?

Anonymkode: 9c269...802

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bmi 18,6. Gjør ikke annet enn å løpe og la vær å overspise. Spiser alt jeg vil, men med måte. Drikker også vin omtrent hver uke. Om jeg skeier litt ut, så kompenserer jeg bare med å løpe litt mer eller spise mindre neste måltid.

Anonymkode: 647a3...c68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen har en normalvekt på BMI 20, andre en normalvekt på BMI 24. Om du må slite deg ned til BMI 20 er det ikke der du skal være.... Din idealvekt er nok høyere. 

Anonymkode: a58d9...fc6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du må slite deg ned til BMI 20 er det ikke der du skal være.... Din idealvekt er nok høyere. 

Hvordan kan du si at jeg sliter meg ned i vekt når jeg skriver i hi: 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Føler det har gått såpass lett til nå.

Du vet ingenting om hvilken bmi jeg hadde for noen år tilbake, før svangerskap osv.

Synes forøverig du ikke svarte på spørsmålet mitt i det hele tatt.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen har en normalvekt på BMI 20, andre en normalvekt på BMI 24. Om du må slite deg ned til BMI 20 er det ikke der du skal være.... Din idealvekt er nok høyere. 

Kroppen er da tilpasningsdyktig. Jeg trodde også at kroppen min hadde en "idealvekt" som ga meg 22 i bmi fordi jeg alltid hadde vært slank med bare litt ekstra på magen og lårene (jeg er lav, så jeg er småchubby med en bmi på 22), men jeg klarte med ganske lette grep (tok likevel lang tid) å komme meg ned på en bmi på 19. Denne bmi'en har jeg nå hatt i 2 år uten å jobbe spesielt hardt for det. Jeg trener 2-4 ganger i uka, prøver å gå istedenfor å ta buss og heis, og spiser jeg en litt for stor middag en dag så spiser jeg mindre til frokost neste dag, osv. Ikke noe hokus pokus

Anonymkode: 328bb...c93

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan dere fortelle litt om erfaringer, tips og råd for å beholde/komme ned til den vekten dere har? 
Jeg er redd de siste kiloene skal bli vanskelig. Føler det har gått såpass lett til nå. For å illustrere det, tallet i bmi:

Uke 0: 25,0

Uke 1: 24,6

Uke 2: 24,2

Uke 3: 23,8 

Uke 4: 23,4

Uke 5: 23,1 

Uke 6: 22,9

Uke 7: 22,6

Har vært på dette punktet før, og falt helt av. Føler jeg har endret tankesettet og er mer fornøyd med livsstilen slik den er nå. Både i forhold til aktivitet og kosthold. 

Men er det noe lurt dere kan komme på som dere vil anbefale meg?

Det er disse siste kiloene og at du har falt av ved BMI 22 før som gjør at dette nok er din idealvekt....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

det har jo ikke gått lang tid i det hele tatt i forhold til vektnedgang. gi det noen uker til. 

i en vanlig syklus går kvinner opp og ned i vekt, og i starten ved slanking mister man gjerne mye vann. det kan være at du nå er kommet til det punktet hvor kroppen ikke mister vann, men fett og da tar det naturlig lengre tid enn det tidligere 

Anonymkode: cdee2...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er disse siste kiloene og at du har falt av ved BMI 22 før som gjør at dette nok er din idealvekt....

Si meg, har du selv lav bmi? Virker som du prøver å få meg til å slutte å jobbe for å gå ned videre.

Hva vet du om grunnen til at jeg ikke kom lengre? Skal jeg fortelle deg det? Jeg var sukkeravhengig. Gikk ned på lavkarbo, men hadde en hunger etter sukker som ikke ga seg. Så ga jeg etter for et kakestykke i en bursdag da jeg var kommer til 22, og klarte ikke stoppe med sukkerinntaket. 

Nå går jeg ikke på lavkarbo og unner meg alt av ulike typer frukt, bær og grønnsaker. Og det gjør at jeg ikke savner noe som helst. Har nå i to måneder sett på familie og barn som spiser kaker, sjokolade og is, uten at jeg har vært på tanken av å være fristet til en smakebit.

Syns du skal være forsiktig med å anta det ene og det andre, og mene noe om meg. Jeg spurte om din erfaring, tips og råd!

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det har jo ikke gått lang tid i det hele tatt i forhold til vektnedgang. gi det noen uker til. 

i en vanlig syklus går kvinner opp og ned i vekt, og i starten ved slanking mister man gjerne mye vann. det kan være at du nå er kommet til det punktet hvor kroppen ikke mister vann, men fett og da tar det naturlig lengre tid enn det tidligere 

Anonymkode: cdee2...aff

Takk! Det kan være noe i det du sier.

Mulig jeg ikke gjorde meg helt forstått i HI. Men føler selv alt har gått bra. Har ikke kommet dit at jeg føler det går dårlig enda. Men jeg frykter det. Og lurer derfor på tips og råd fra dere med erfaring dere selv har gjort. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si meg, har du selv lav bmi? Virker som du prøver å få meg til å slutte å jobbe for å gå ned videre.

Hva vet du om grunnen til at jeg ikke kom lengre? Skal jeg fortelle deg det? Jeg var sukkeravhengig. Gikk ned på lavkarbo, men hadde en hunger etter sukker som ikke ga seg. Så ga jeg etter for et kakestykke i en bursdag da jeg var kommer til 22, og klarte ikke stoppe med sukkerinntaket. 

Nå går jeg ikke på lavkarbo og unner meg alt av ulike typer frukt, bær og grønnsaker. Og det gjør at jeg ikke savner noe som helst. Har nå i to måneder sett på familie og barn som spiser kaker, sjokolade og is, uten at jeg har vært på tanken av å være fristet til en smakebit.

Syns du skal være forsiktig med å anta det ene og det andre, og mene noe om meg. Jeg spurte om din erfaring, tips og råd!

ts

Nope, jeg prøver å få deg til å slappe av mtp vekt og BMI. Hvorfor fokus på det og ikke på å ha en kropp som fungerer og å spise riktig? Så får man den vekta kroppen skal ha... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så tydelig her inne, og det vises gang på gang, at man kun kan heie på de med riktig høy bmi som ønsker ned i vekt. De skal motiveres og heies fram til mål. 

Men når en normal vektig ber om tips og råd, da er det noe galt med vedkommende. Og ts får ikke de svarene som etterspør eller motivasjon. Noe kanskje den også kan trenge, som de med overvektig/fedme bmi har behov for.

Ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen erfaringer med å gå ned i vekt. Jeg har hatt en BMI på rundt 20 hele mitt voksne liv. Støtter det den første kommentaren sier  - jeg holder vekten ved å aldri overspise, å trene 3-4 ganger i uken året rundt, men ellers spise det jeg vil bare passer mengdene.

Måtte sjekke vektnedgangen din, og nesten 10 kg med min høyde. Det høres veldig mye ut på bare 7 uker. Pass på å spise nok ellers vil du fort gå på en smell før du er i mål. 

Anonymkode: a621d...0b0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en bmi på ca. 19-20. 

- Går fjellturer, med unntak av vinteren. Da går jeg skiturer. 

- Overspiser aldri, stopper når jeg er mett. 

- Drikker mye vann til måltid. 

- Styrer unna godteri og sukker. Min erfaring er at når man inntar lite sukker over lang tid så forsvinner lysten. 

- Spiser ikke i mellom måltider. 

- Spiser ALDRI om kvelden. Denne er den viktigste for min del for å holde vekten. I tidsrommet kl.19 til neste morgen (varierer fra kl. 08-10) spiser jeg ingenting. 

Anonymkode: 6977c...3e7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk til dere som gir skikkelige svar! Det setter jeg stor pris på!

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mumlehumle

For meg funker det å drikke mye vann. Det hjelper mot sultfølelse. Hvis sultfølelsen blir for mye tar jeg meg en appelsin. Til middag har jeg mer grønnsaker enn kjøtt og karbohydrater på tallerken. Overspiser aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med unntak av to svangerskap har jeg aldri hatt over 20 i BMI. Ikke gjort noe spesielt for å holde vekta. Nå trener jeg 5+ gnager i uka, spiser det jeg vil. Men var veldig inaktiv tidligere og veide ikke mer da heller. Kroppssammensetningen min var riktignok annerledes. 

Anonymkode: d3e8e...06d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

BMI på 20,5 per i dag. Vet ikke om jeg gjør noe spesielt, men jeg er ikke redd for å kjenne på sultfølelse mellom måltidene. Merker at venninner som veier en god del mer enn meg føler at sult er noe ubehagelig og de bør småspise på noe med en gang de blir sultne ellers får de "lavt blodsukker". Jeg gjør ikke det. Holder meg til 2-3 måltider per dag (noen ganger dropper jeg frokost). Og det som også skjer når man tillater seg å kjenne litt på sultfølelse er at maten smaker så mye bedre når man først setter seg ned for et måltid.

Har også perioder, feks på ferie, hvor jeg spiser mer usunt enn det jeg gjør hjemme. Og opplever at for mye fast food gjør meg mere sulten enn når jeg lager mat fra bunnen av hjemme. Etter et fast food måltid sent på kvelden så kan jeg våkne helt utsultet. Dersom jeg derimot spiser middag hjemme kl.19 med hjemmelaget mat (i kveld hadde vi laks med mango og couscous) så er jeg ikke særlig sulten på morgenen. 

Anonymkode: a621d...0b0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle bare mangle at unødvendige kommentarer blir besvart. Og når de ikke gir seg, hva skal man si? Fikk ingen fornuftig svar fra den brukeren, bare unødvendige kommentarer rundt meg som vedkommende ikke har grunnlag for å uttale seg om. Synd å få ødelagt en slik tråd av sånt tull!

ts

Du er jo fokusert på å få en BMI 20, ikke å få en sunnere livsstil eller å se og føle deg bedre. Hvorfor akkurat 20? Og de som har en bli 20 og alltid har vært der lever nok anderledes enn deg som må kjempe deg ned dit. Kroppen din vil jobbe imot, så du må leve strengt resten av livet for å holde deg der....om du går opp igjen går du heller mer opp enn tidligere... And so on.. Du forstår ikke hvorfor jeg "advarer" deg? Så lenge man har en normal bmi er drt faktisk ikke anbefalt å forsøke å slanke seg, da forskning viser at man da mest sannsynlig ender opp med en høyere vekt på sikt..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg hadde BMI på under 20 trente jeg to ganger daglig mandag-fredag. Drev med idrett på toppnivå. Spiste til gjengjeld hva jeg ville, men stoppet når jeg ble mett. Når jeg sluttet å trene like mye gikk BMIen opp til 22. Har etter dette måtte tenke på hva jeg spiser. 

Anonymkode: 0e66f...42c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det sunnere å ha bmi 20 enn bmi 22 ?  Dette tilsvarer jo en vektforskjell på ca 5 kg.

Anonymkode: d0e69...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...