Gå til innhold

Lærerinnene til døtrene mine

Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Jentene mine går i 4 og 1 klasse.

Begge har lærerinner som gir dem snop, for å belønne.Fikk vite det i dag.Eldste min har fortalt dette før, men jeg trodde det var kun engangstilfelle.Ikke hver dag.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke ang dette.For meg blir det helt feil.

Det skjedde ikke EN eneste gang da jeg gikk på barne/ungdomsskolen.

Er det latskap av lærerinnene som bruker denne belønningsmetoden for å holde barna rolige eller hva er det?

Er dette vanlig?

Vil gjerne ha noen for og mot argumenter.

Endret av Trebarnsmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver dag høres ikke bra ut. Men jeg husker enda da vi lærte brøk i barneskolen ved at lærerinnen vår f.eks. la frem 10 nonstop og man skulle få 2/5 av de hvis man visste hvor mange 2/5 var. Tror brøk var det vi ble flinkest på etterhvert! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye snop er naturligvis ikke bra, men "om det deles ut med den rette innstillingen" tror jeg ikke barna tar skade av det.

Jeg husker selv at jeg som liten fikk sjokolade av en bekjent som var tannlege. Dette fikk jeg med klare hentydninger om viktigheten av å pusse tennene, etc. Og selv tror jeg faktisk jeg aldri pusset tennene bedre enn de gangene jeg fikk sjokolade av denne tannlegen.

Dette er ingen lovprisning av metoden læreren bruker, men en antydning om at det ikke behøver å være så ille som det vi først antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til læreren. Det kan jo være en misforståelse dette her

Helt enig! Og om det ikke er en misforståelse så får du iallefall gitt læreren ditt syn på saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville undersøkt saken, ja. En fjær (eller en non-stop) blir fort til fem høns og vel så det over middagsbordene.

Synes ikke snop har noe i skolen å gjøre, men det finnes helt greie unntakstilfeller. Dersom dette er en jevnlig greie blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe problem med å gi elevene godteri en gang i blandt. Hver dag er det selvfølgelig ikke greit, men en gang i blandt ser jeg ingen problemer med.

Jeg husker selv at læreren min gjennom barneskolen av og til ga oss godteri. Det var bare snakk om 2-4 ganger i året, det er også de minnene jeg husker best fra barneskolen. En gang var da læreren hadde vært i Amerika og hadde kjøpt med en bitteliten pose amerikansk godteri til alle i klassen. Noen av de andre gangene var det belønning for et eller annet.

Har ikke tatt skade av det jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mattelæreren min brukte M sjokolader for å lære oss å regne, men dette skjedde kun to ganger så vidt jeg husker.

Undersøk litt mer før du fyrer deg opp du Trebarnsmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke barn bør få godteri verken på skolen eller i barnehage. For det første mener jeg det er dumt å venne barn til at noe å spise skal være belønning (eller straff for den del), fordi noen barn kan ha lettere for å utvikle et anstrengt forhold til mat av sånt. For det andre synes jeg ikke søtsaker skal inngå i det daglige kostholdet, spesielt ikke til barn. Det finnes mange andre måter å belønne på, feks attraktive aktiviteter i fellesskap.

Men det er sikkert lurt å høre med lærerne hva som egentlig har foregått her, i tilfelle ungene har misforstått eller overdrevet i sin gjenfortelling til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge elever ikke har lov å ha med godteri på skolen, blir det feil av lærere å gi dem det uten å hvertfall ha avklart ting med foreldre først.

Jeg ville aldri sagt ja til at mine barn skulle få godteri på skolen bortsett fra slike avslutningsdager før jul og sommer hvor alle har med godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to siste her, svarte egentlig på det som jeg går å tenker på akkurat nå.Jeg VET at eldste har fått godterier.

Da yngste sa til meg med stjerner i øynene: Mamma, jeg fikk drops på skolen i dag av frøken.

Da ropte eldste: Gir din frøken dere snop også?

Endret av Trebarnsmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og har gitt mine elever godteri en gang. Vi skulle lære om høflighet og klassens Teddybjørn delte ut Bamsemums og barna skulle ta i mot på en høflig måte. Jeg hadde ikke på forhånd snakket med foreldrene om dette, og fikk ingen negative reaksjoner på det heller. Men å dele ut godteri jevnlig er jeg helt i mot!

Som flere har sagt: ta kontakt med læreren, så får du høre den siden av saken også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi fikk en moccabønnesjokolade(?)(bønnelignende sjokolade i gul eske) om vi fikk alt rette på matteprøven. Hadde 5 rette hver fredag, og om vi klarte alle fem så vanket det en bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt uakseptabelt. Jeg synes nordmenn og norske lærere (generelt) er altfor slappe og slakke.

Det går da virkelig ikke an å bruke en så kortsiktig tenkning?

Jeg er glad jeg har barna i den franske skolen, takke meg til orden og ro blant elevene - uten godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde noe av det samme på ungene sin skole. Dette ble tatt opp på foreldremøte og det ble enighet om at søtsaker skulle være forbeholdt spesielle anledninger. Det ble funnet andre måter å belønne positiv adferd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit. Om lærere vil gi belønning, så finnes det vel bedre måter å gjøre det på. Barn får generelt i seg altfor mye godterier som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren til mellomste min bruker også snop som belønning, men ikek vher dag. De må få 10 stjerner som tilsvarer en gullstjerne, og da får de en liten snopebit. Det kan gå ca en måned før de får den gullstjernen, men den klassen er en av de "beste", og roligste klassene jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren til mellomste min bruker også snop som belønning, men ikek vher dag. De må få 10 stjerner som tilsvarer en gullstjerne, og da får de en liten snopebit. Det kan gå ca en måned før de får den gullstjernen, men den klassen er en av de "beste", og roligste klassene jeg har opplevd.

Fint at de er rolige men skoler i andre land der disiplinen råder, og ikke barna bestemmer over de voksne, der bruker de ikke godteri. Det er bare en kortsiktig nødløsning for lærere som ikke vet bedre. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal da ikke tildeles snop på skolen............ :overrasket:

Med mindre det dreier seg om skoleavslutning, bursdagsfeiring eller den type ting skal ikke barna tildeles godterier i skoletiden, ihvertfall ikke av lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at de er rolige men skoler i andre land der disiplinen råder, og ikke barna bestemmer over de voksne, der bruker de ikke godteri. Det er bare en kortsiktig nødløsning for lærere som ikke vet bedre.  :roll:

Der de har kadaverdisiplin er vel spanskrøret mye brukt. Framfor det foretrekker jeg snop. Men det finnes flere alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...