Gå til innhold

Sprikende forskning rundt egg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trodde egget var så godt som friskemeldt, og har hatt det som en del av mitt kosthold i mange år. Spiser ikke egg hver dag, men flere dager i uken, og da gjerne to om gangen. For ikke så lenge siden la den norske kardiologen Wasim Zahid ut en tweet hvor han listet opp de ti mest hjertevennlige matvarene. I kommentarfeltet var det en annen bruker som svarte med å liste opp de ti minst hjertevennlige matvarene, hvor egg og leverpostei var to av de ti (sammen med typ bacon, grillpølse etc).  Zahid bifalt denne listen, og kommenterte at det var ti matvarer som bidrar til dårligere hjertehelse. Men altså, hæ? Flere stilte spørsmål ved om dette med at egget var så ille virkelig kunne stemme, men dette ble aldri svart på. Jeg har googlet og googlet i ettertid, og finner jo ikke noe entydig svar. Noe forskning sier dette, annet hint. Hva tenker dere om saken? Ble litt skeptisk til egget når en hjertespesialist er enig i at det hører hjemme på en topp ti liste over mat som er ille, liksom 🤔

Anonymkode: 9c8ce...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når det er sprikende forskning tyder det på at om det er skadelig for hjertehelsa, så er det i såpass liten grad at det ikke er vits i å bekymre seg over

Anonymkode: 09bec...e28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter hva jeg har forstått, uten at jeg kan underbygge dette med kilder, er ikke egg problematisk om du ikke allerede har problemer med kolesterolet. 

Anonymkode: 44863...098

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slapp av, egg er friskmeldt. Det var bare en teori om at kolesterol i kosten var usunt. Dette har vel de fleste fått med seg nå at bare var tull? Kolesterol er livsviktig. Uten det så dør vi. Noen kroppsfunksjoner trenger kolesterol fra kostholdet, mens de fleste funksjoner kan bruke det kolesterolet vi selv produserer. Og ser vi på hjertehelse så viser det seg at totalkolesterol ikke er en risikomarkør. Lavt HDL og høy triglyserider er. Det er ikke egg som gir lavere hDL og høyere triglyserider... det er hovedsaklig karbohydrater... 

Anonymkode: 7c34f...f36

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja ikke vet jeg, men jeg har i alle fall spist to egg til frokost hver dag i veldig mange år (i tillegg til at det er egg i andre matretter jeg inntar) og jeg har helt perfekte kolesterol-verdier 😄

Anonymkode: b0442...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke høyt LDL og totalkolesterol som er farlig , men lavt HDL og høye triglyserider. Man kan jo ta en test og sjekke om man har åreforkalkning.

Anonymkode: 69760...bdd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt utgangspunkt er at rene råvarer som egg (og grønnsaker, rent kjøtt (rødt også), nøtter, fisk, melk, osv.) er sunt, mens mye av det som kommer fra fabrikk er usunt.

Jeg kan aldri tro at egg er usunt.

Bortsett fra, selvfølgelig om man har en medfødt genfeil som gjør at man har høyt kolesterol. Men om du hadde hatt det, ville du sikkert visst det, for det går i familier.

Endret av Lafamiglia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...