Gå til innhold

Hvilken effekt har det hatt å spise vegetar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dårlig formulering, men dere som har gått over til å spise vegetar:  Har det blitt endringer i kropp og hud hos dere?  :)  

Anonymkode: 4329c...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lagt på meg mye(negativt, men jeg tror det kommer av p-pillene og ikke livsstilen), aldri forkjøla lengre(før var jeg det sikkert 250 dager i året, så positivt). 

Anonymkode: 11680...9bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket ikke så mye forskjell. Ble lettere i kroppen, og mistet overflødig fett lettere. 

Anonymkode: d6b19...bf1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen endringer fysisk, tror jeg. Vært det i over seks år, så vanskelig å huske. Fikk mindre smertefull mens, men det kan jo være helt tilfeldig. Mest endring i at jeg ikke har dårlig samvittighet hele tiden, så menst mentalt for meg. At det er riktig for meg å ikke spise dyr, samme for meg hva andre gjør. 

Anonymkode: 15cf9...771

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært vegetarianer i snart 9 år så da kan jeg vel egentlig ikke være helt sikker på hvilken effekt det har hatt. Som noen andre sa så er det vanskelig å huske. Valget er også etisk begrunnet, så det er ikke et kosthold jeg har valgt for å bli et "supermenneske" (eller hva enn folk tror vil skje om de kutter ut matvaregrupper).

Så langt ingen mangler, langt tykt hår, fin hud, sprek (jeg trener regelmessig), og vekta er upåvirket. Om noe så kan det kanskje virke som om fiberinntaket mitt gjør at jeg har det lettere å gå nr. 2 på do enn andre. 

Anonymkode: 023f5...749

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke noen særlige endringer på kroppen. Det var mest et etisk valg å slutte å spise dyr. Dvs, jeg er blitt stramme i kroppen, men det kommer nok av at jeg har trent mer enn jeg gjorde før jeg ble veggis. Så mulig at kostholdet har ført til mer overskudd til trening? 

Anonymkode: 00be4...1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordelen er mer penger til andre ting, og vi spiser vegetarisk av både etiske og økonomiske grunner :)

Ikke sett noe endring i hud, og hvorfor mener du kroppen skulle endre seg? 

Anonymkode: 3b94b...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble veganer mange år siden. Lettere i kroppen. Bedre hud. Bedre søvn. Lavere hvilepuls. Bedre kondis, og lettere å trene seg opp (både i kondis og styrketrening). Og, har ikke vært forkjølet en eneste gang siden (over 6 år). Ble glad i å lage mat også. 

Eneste jeg må ta er b12 (en bakterie man vanligvis ville fått i seg ved å drikke vann rett fra elver eller ved å spise uvasket mat, og som kjøttetere får i seg når de spiser kjøtt og drikker melk). 

Beste valget. 

Anonymkode: bc65a...562

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble veganer mange år siden. Lettere i kroppen. Bedre hud. Bedre søvn. Lavere hvilepuls. Bedre kondis, og lettere å trene seg opp (både i kondis og styrketrening). Og, har ikke vært forkjølet en eneste gang siden (over 6 år). Ble glad i å lage mat også. 

Eneste jeg må ta er b12 (en bakterie man vanligvis ville fått i seg ved å drikke vann rett fra elver eller ved å spise uvasket mat, og som kjøttetere får i seg når de spiser kjøtt og drikker melk). 

Beste valget. 

Anonymkode: bc65a...562

Hvordan får du i deg jod? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lill3My skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du i deg jod? :)

Dersom man er vegetarianer som TS spør om så er ikke det noe problem. Som veganer så er det ikke vanskeligere enn å salte maten med jodholdig salt og bruke tangmel. Et vegansk kosthold krever mer innsikt i vitaminer og mineraler enn et vegetarisk. 

Anonymkode: 00be4...1e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært vegetarianer i 10 år. Jeg husker at jeg syntes det var annerledes på kroppen i starten, men jeg greier ikke huske helt hvorfor. Jeg har i alle fall gode verdier på alt når jeg trekker blod. Spiser melkeprodukter og egg, og da får man i seg veldig mye altså.

Da jeg skulle ha barn spurte jeg legen om hva slags kosthold barnet mitt burde ha, og hun så dumt på meg. «Vegetarisk, så klart!» sa hun. Jeg ble litt overrasket. Hun sa at med et vanlig variert vegetarisk kosthold (da snakker vi ikke om supervariert, bare vanlig variasjon) så dekker man alle næringsstoffene kroppen trenger. Diverse asiatere har vært vegetarianere i utallige år, mange blir eldgamle! 

Men at man må holde tunga rett i munn med vegansk kosthold er 100% sant. Jeg hadde aldri turt å ha sønnen min på vegansk kosthold nettopp fordi man må holde tunga rett i munn. Det trenger man faktisk ikke med vegetarisk kosthold med mindre man spiser utrolig dårlig. Har et par venner som spiste knekkebrød til alle måltider som vegetarianer, og da skjønner jeg jo at de får mangelsykdommer.

Anonymkode: dd6be...39a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde ingen fysisk endring da jeg gikk over til vegansk kost. Blodprøvene mine er også fine, snart tyve år etter overgangen.

Har ingen tro på hallelujapåstander om det ene og det andre med mindre det tidligere kostholdet var fullstendig ræva. 

Anonymkode: 609da...6d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gikk ned i vekt og sparte veldig mye penger

Anonymkode: 3e07b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble skikkelig syk fordi kostholdet er mangelfullt, og jeg ble enda sykere av de autoimmune sykdommene mine på grunn av det økte inntaket av belgfrukter (bønner, linser), nøtter og frø.

Jeg endte opp med å gå den andre veien og spise bare kjøtt. Er tilbake i 100% jobb uten symptomer så lenge jeg holder meg til kostholdet! 😄 Og jeg ble så syk på vegetar-kost at jeg var på vei til 100% ufør og jeg var sengeliggende mye av tiden! Legene påstod at det ikke var mulig å reversere eller i det hele tatt behandle med kosthold. Bare medisiner for å holde de verste symptomene i sjakk. Jeg har åpnet øynene til legene mine for at kosthold er viktig for helse, særlig for auto-immune sykdommer, for å si det sånn. :) 

Anonymkode: bbbd1...a8f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg la på meg en del i starten og slet med økt sultfølelse. Men det gikk seg til i løpet av det første året. Jeg måtte "lære" meg å få metthetsfølelse av belgfrukter og nøtter. Måtte også lære meg å ikke alltid bruke mer pasta, brød osv. for å "fylle ekstra opp"

Anonymkode: 3e485...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lagt på meg 25 kg så jeg dropper vegetarlivet og går tilbake til kjøtt.

Anonymkode: 2cf5d...f68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det ikke er meg du vil høre fra. Jeg prøvde et år med minimalt med kjøtt. Jeg er redd for å ikke tåle kjøtt hvis jeg går for lenge uten. Jeg spiste en salat med kyllingkjøtt en gang i uken og resten var vegetarisk. Jeg fikk mye større effekt av styrketrening, kroppen formet seg og jeg gikk ned i vekt uten å trene hardere enn før. Jeg følte meg lettere og sluttet å sove etter jobb. 

Anonymkode: 3b2cb...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiste vegansk i mange år, nå spiser jeg litt ost og sjømat. Mest fordi det er mye mer å velge i på restauranter osv. 

Men da jeg la om kostholdet, fokuserte jeg på å få i meg næringsrik og sunn mat. Etter tre måneder merket jeg umiddelbar forskjell, både på humøret, kroppen, huden, negler og hår. 

Mistet liksom et fettlag i huden og huden ble mye mer spenstig, om man kan si det sånn. Følte meg superfresh på alle måter. Mannen min gjorde også det samme, selv om han spiser noe kjøtt utenom hjemmet. Han hadde høyt blodtrykk, lå i diabetesfaresonen og følte seg tung. Han merket også stor effekt, blodtrykket er på stell og diabetes kan han se langt etter. Legen hans ble imponert over forskjellen på blodprøver året etter han la om kostholdet.

Vi lager mye mat fra bunnen av, spiser lite salater og sånt, kjøper også mange ferdigprodukter som "kjøtt", burgere osv. Har handlet veldig mye i Sverige tidligere. Vi bruker oppskrifter fra nett, slår bare inn vegetar/veganske oppskrifter og det er så mye godt! Til og med ungene våre elsker maten vår. 

For vårt vedkommende merket vi i hvert fall store forskjeller. Men viktig å få i seg de rette vitaminene, tar litt tilskudd, men det gjorde jeg også som kjøttspiser. 

Anonymkode: 9c12a...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk ned i vekt, bedre helse, bedre samvittighet, mye bedre kosthold. Har kommet utrolig mye bra vetetarprodukter de senere årene. Elsker burgere og «kjøttdeig» laget av erteprotein. Sunnere og bedre enn rødt kjøtt! Blir god lasagne av deigen. Folk som får mangelsykdommer spiser nok ikke variert vegetarmat. 

Anonymkode: 7eca0...627

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...