Gå til innhold

Opp i vekt av trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har gått ned ca 20kg kun ved hjelp av kosthold. Denne uken har jeg starta med trening.

Det vil si at jeg tre dager i denne uken har jogga 5km. Noe som er fantastisk for meg å være. 

Men, når jeg gikk på vekta i mårrest, har jeg lagt på meg 2kg ☹️ Vekta mi har vært veldig stabil, og jeg logger alt jeg spiser. Jeg har ikke spist mer enn vanlig heller…var bare så utrolig demotiverende! 

Noen som har en formening? 

Anonymkode: 94b5e...044

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Godt jobba med vektnedgangen!😄

Jeg setter en finger på at det er muskler som er årsaken til vektoppgang☺️

Anonymkode: 40b67...3fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man trener, er det ikke uvanlig å gå opp i vekt, da muskler veier mer enn fett.

Man kan være slik body-builder, med nesten ingen fett på kroppen og i følge vekta/bmi er man overvektig.

Når man trener for å gå ned i vekt, er det ikke bare tallet på vekta man må følge med på, men også tallet på målebåndet.

Du trenger, du blir «fastere»/smalere, men vekta går kanskje oppover. 

Anonymkode: 107cd...7ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går ikke opp to kilo på en uke dersom du ikke har inntatt et overskudd på 14000 kcal. Den ekstra vekten er vann. Jeg løper hver dag. Da blir man tørst, drikker mye, og i varmen beskytter kroppen seg med å holde på vannet slik at vi ikke skal bli dehydrert pga ekstra svetting og aktivitet. Du er kjempeflink, stå på!

Anonymkode: 29bfb...8cc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i de som skriver at dette nok dreier seg om vann, men uansett mulig å gå opp ved trening. Jeg blir mer sulten av å trene, og om jeg da ikke passer veldig godt på spiser jeg flere ekstra kalorier enn jeg brukte på treningen. Mener også å ha lest at mange overvurderer hvor mye man forbrenner ved trening, og kan dermed gå i fella med å unne seg for mye senere. 

Supert for helse å trene, men jeg synes det er best å tenke på det som noe jeg gjør uavhengig av vekt, siden kostkold har mye mer å si (noe du jo har demonstrert). 

Anonymkode: ed67f...922

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble du støl? :) Opplever at vekta mi går opp en-to kg når jeg er støl. :) vet ikke om det er en "greie", men skjer iallfall hver gang😂 trener styrke da og prøver å gå ned i vekt. Opplever det går saktere nå enn når jeg gikk ned sist uten trening. Men ligger på kaloriunderskudd og ser at jeg får litt mer muskler, så håper det er de som veier litt. Har trent i ca 3 mnd.

Anonymkode: dea42...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

trener styrke da og prøver å gå ned i vekt. Opplever det går saktere nå enn når jeg gikk ned sist uten trening. Men ligger på kaloriunderskudd og ser at jeg får litt mer muskler, så håper det er de som veier litt. Har trent i ca 3 mnd.

Hvor mye går du ned i uka når du trener styrke?

Anonymkode: fc1b7...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye går du ned i uka når du trener styrke?

Anonymkode: fc1b7...555

Har en veiedag i måneden som jeg noterer ned, og har gått ned rett over 2 kg pr måned. Så i snitt blir det vel 0,5 kg i uka😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man trener, er det ikke uvanlig å gå opp i vekt, da muskler veier mer enn fett.

Man kan være slik body-builder, med nesten ingen fett på kroppen og i følge vekta/bmi er man overvektig.

Når man trener for å gå ned i vekt, er det ikke bare tallet på vekta man må følge med på, men også tallet på målebåndet.

Du trenger, du blir «fastere»/smalere, men vekta går kanskje oppover. 

Altså folkens, man går ikke opp to kilo i muskler av å jogge tre dager en uke. Vær litt realistiske, og slutt å spre feilinformasjon.

Ts, hvis du ikke har spist annerledes (altså ingen "belønningsgodis" osv) så er det vann i kroppen. Man blir fort mer sulten av å trene, men det man faktisk forbrenner er ikke så fryktelig mye. Kosthold er fortsatt det viktigste for vektnedgang. Men uansett, steinbra jobba! Hvis jogging blir ensformig anbefaler jeg deg å forsøke litt styrketrening, gjerne med kun kroppsvekt. Du er uansett kjempeflink! Stå på! 👏🏻

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en veiedag i måneden som jeg noterer ned, og har gått ned rett over 2 kg pr måned. Så i snitt blir det vel 0,5 kg i uka😊

Spiser godt med mat altså, opp mot 2000 kcal daglig, men er over 80 kg og veldig aktiv bortsett fra styrketreningen. Går turer hver dag og har en aktiv jobb. Så i følge bmr ligger jeg rundt 5-600 kcal i underskudd, og det stemmer vel med vektnedgangen også på 2 kg i mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
5 hours ago, AnonymBruker said:

5 hours ago, AnonymBruker said:

To kilo muskler på én uke?? Det var grådig urealistiske forventninger... 😅

TS, helt vanlig at kroppen holder på mer vann når man begynner å trene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vannvekt. Kroppen holder på vann for å reparere skadene i muskelfibrene (når du er støl). Det skjer meg hver gang jeg trener noe nytt og uvant. Etter to tre dager mister du vekten igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder vann, det er veldig vanlig når man begynner å trene. Vannvekt varierer også i forhold til hva du spiser, hvor mye salt du får i deg og hvor i syklusen du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med vektnedgang og treningsstart! Du er superflink!! 

Et lite tips er å måle deg nå som du begynner å trene. Jeg går mange cm inn og føler meg strammere når jeg trener, selvom den totalt vekta ikke går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen 😀

Da legger jeg vekk vekta for en stund! Men fortsetter å logge maten. 
I dag ble det 6km 💪

Anonymkode: 94b5e...044

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...