Gå til innhold

Gå ned 2 kg i uken, over 5 uker, mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg harr allerede startet med å gå ned i vekt, er 2 uker inn, har gått ned 1 kg. Dette er ved kun å telle kalorier.

Men har blitt overrasket med et bryllup plutselig, og kjolen jeg vil ha på meg, den passer ikke nå.

Nå er jeg 91,6 kg. Kjolen passet (men satt ikke akkurat perfekt) når jeg var 83,6kg, var super når jeg var ~80kg.

Jeg trenger å gå ned 10kg på 5 uker. Komme meg ned til 81,6kg. Da vil kjolen passe.

Jeg vet at det beste for kroppen en 0,5-1kg i uken. Men nå er jeg litt desperat 😅

Presiserer, dette er for 5 uker, ikke en livsstil jeg skal leve med.

Men hvordan få det til. Helt matematisk betyr det at jeg må ha -2000kcal pr dag.

Jeg har ligget ~500kcal i underskudd pr dag, og tenker å fortsette med det. Spiser da ikke for lite for hva KG sier er lov. Ligger på 1500-1600kcal til dagen.

Det betyr altså at jeg må trene av meg 1500kcal for å nå 2000 daglig.

Men er dette mulig? Da vil jeg strengt tatt trene opp alt jeg har spist, og kroppen trenger jo noe å gå på. 

Jeg kunne trengt noen råd 😄 hvordan få dette til.

Igjen det er snakk om 5 uker. Jeg hadde egentlig plan om å ta det rolig frem mot jul, 0,5-1 kg i uken, ved hjelp av kosthold og litt trening. Men for en liten 5 ukers periode kan jeg klare å stå på litt. Men vil prøve å gjøre det på den beste mulige måten.

Takk for all hjelp jeg kan få :) 

Anonymkode: f2853...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror denne tråden blir fjernet. KG er ekstremt forsiktig med slankespørsmål.

Etter min mening, vil ikke en sunn slanking, slik du driver nå, få deg til å gå ned så mye. Selv om du trener.

Matinntaket er det eneste som betyr noe. https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

Så dette jeg skriver blir kanskje fjernet, men du kan kjøpe pulverkur på apoteket. Det frarådes å gå mer enn 3 uker på en slik kur. Men du skal gjøre dette på 5 uker, da kan du kjøre kickstarten og introdusere vanlig mat i to uker.

Måltidserstatninger som Allevo er et lovlig produkt i Norge, som til og med selges på apotekene. Slike Very Low Calorie Diets (VLCD) skal ikke brukes over lang tid, det er skadelig. https://www.apotek1.no/produkter/allevo-vlcd-shake-sjokolade-24x31g-869914p

Der har jeg understreket det, så kanskje tråden får stå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ops2 skrev (11 minutter siden):

Jeg tror denne tråden blir fjernet. KG er ekstremt forsiktig med slankespørsmål.

Etter min mening, vil ikke en sunn slanking, slik du driver nå, få deg til å gå ned så mye. Selv om du trener.

Matinntaket er det eneste som betyr noe. https://www.nrk.no/trondelag/vil-avlive-slankemyte-_-trening-hjelper-ikke-for-a-ga-ned-i-vekt-1.14377409

Så dette jeg skriver blir kanskje fjernet, men du kan kjøpe pulverkur på apoteket. Det frarådes å gå mer enn 3 uker på en slik kur. Men du skal gjøre dette på 5 uker, da kan du kjøre kickstarten og introdusere vanlig mat i to uker.

Måltidserstatninger som Allevo er et lovlig produkt i Norge, som til og med selges på apotekene. Slike Very Low Calorie Diets (VLCD) skal ikke brukes over lang tid, det er skadelig. https://www.apotek1.no/produkter/allevo-vlcd-shake-sjokolade-24x31g-869914p

Der har jeg understreket det, så kanskje tråden får stå.

Pulver er ikke aktuelt, da får jeg heller kjøpe en my kjole.

Om man har en intens treningsøkt på 1,5 time, så kan man fort få til å forbrenne en del.

Spørsmålet går litt mer på om det er mulig for kroppen å fungere om jeg essensielt trener bort like mange kcal som jeg har spist til dagen ~1500kcal.

Sist jeg sjekket godtok KG snakk om kaloritelling om man spiser nok, der deres lavgrense er 1500kcal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tenker å gjøre noe i fem uker som gir god effekt, ville jeg valgt lavkarbo, streng. Ketose. Er ensidig kost, men for få uker vil du klare det og kvitte deg med mye vann og unødvendige kg som du ikke vil kvitte deg med om su fortsetter å spise vanlig mat som inneholder mel og sukker og mye av andre karbohydrater.

Også ville jeg lagt til periodisk fasting. 

Se for deg 3 måltid fordelt på 1500 kcal. Spis klokken 11-15-19. eksempel to måltid på 400 kcal og ett på 700kcal. 

Hold deg til rent kjøtt, fisk og lignende. Kun grønne grønnsaker som vokser over jorden. 
Drikk vann, grønn te eller svart kaffe. Og fete meieriprodukter (fløte, seterrømme). Spis det sunne fettet som egg, avokado, olivenolje, oliven osv. litt bær, men unngå frukt. 

Dette skulle du klare i fem uker og gå ned raskere selv om du spiser 1500 kcal, sammenlignet med 1500 kcal av annen karbohydratrik mat.

Anonymkode: 7258e...96b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps. Om du ikke har lifesum, ville jeg lastet ned og betalt slik at du kan velge ketose der. Det vil være letter for deg når du legger inn vekt, endre til 1500 kcal for å se hvor mange gram du skal ha av proteiner, fett og karbohydrater for å ikke overstige det ene og det andre.

lykke til!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde mye heller kjøpt en ny kjole enn å prøve på dette. Det er kortvarig ja, men ønsker du en sommer hvor du sulter deg selv kraftig? 

Fortsett med 0,5-1 kg i uka, og kanskje kjolen faktisk passer uansett. Hvis ikke så syns jeg ikke prosjektet ditt er verd det når man kan få fine kjoler til bryllup for godt under tusenlappen. 

Anonymkode: 330ef...90e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei, Jeg holder på å gå ned i vekt selv.. fra 77 for et par uker siden, og nå på 74. 

Jeg holder meg unna godteri, og så bruker jeg ikke olje og smør i maten. Jeg lager feks mye laks og masse grønnsaker i folie ofte til meg selv til middag. Da går jeg ned i vekt. Kutter ut is og kaker og alt sånn til det minimale, i selskaper tar jeg bare litt for det sosiale.. Du kan greie det, men da må du nok kutte ut sukker totalt. 

Anonymkode: 7d403...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde mye heller kjøpt en ny kjole enn å prøve på dette. Det er kortvarig ja, men ønsker du en sommer hvor du sulter deg selv kraftig? 

Fortsett med 0,5-1 kg i uka, og kanskje kjolen faktisk passer uansett. Hvis ikke så syns jeg ikke prosjektet ditt er verd det når man kan få fine kjoler til bryllup for godt under tusenlappen. 

Jeg har en sommer med 100% jobb, så å ha vektnedgang samtidig gjør ikke sommeren noe kjipere 😅 ferien min kommer i spetember, da kan jeg slappe av og kose meg litt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan bare svare for min egen del, ca samme startvekt som deg og jeg har gått ned over 6kg nå siden 1.juni. Jeg spiser innenfor kaloriene som er lov på kg. Jeg har en tråd om det her: 

Du har høy vekt og nok å ta av (samme som meg). Legg om kostholdet til å kombinere lavkalori og 2:5, og unn deg det du craver men innenfor kaliriregnskapet ditt så du ikke sprekker. Vil du ha potetgull, så loggfør og vei det opp i en skål på lørdag som du gleder deg til hele uken. Bare et eksempel. Men generelt må du ta smarte valg og loggføre alt. Jeg trener ikke mye nå fordi jeg ender da opp med å spise mye. Så jeg går bare turer.

Anonymkode: f3775...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bare svare for min egen del, ca samme startvekt som deg og jeg har gått ned over 6kg nå siden 1.juni. Jeg spiser innenfor kaloriene som er lov på kg. Jeg har en tråd om det her: 

Du har høy vekt og nok å ta av (samme som meg). Legg om kostholdet til å kombinere lavkalori og 2:5, og unn deg det du craver men innenfor kaliriregnskapet ditt så du ikke sprekker. Vil du ha potetgull, så loggfør og vei det opp i en skål på lørdag som du gleder deg til hele uken. Bare et eksempel. Men generelt må du ta smarte valg og loggføre alt. Jeg trener ikke mye nå fordi jeg ender da opp med å spise mye. Så jeg går bare turer.

Anonymkode: f3775...edd

Jeg kjører 16/8 da jeg har prøvd å feiler med 2:5.

Prøver å få i meg mye grønnsaker, men og noe fett og proteiner da det er det som metter.

Loggfører alt. De 3 kulene med Lakrids by Bulow i går ble lagt inn, 7g pr kule 😄

Jeg har klar ~0,5 i uka nå i 2 uker. Men ble litt overrasket av dette bryllupet. Men godt å se at det er mulig. Ska få lest tråden din, takk 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er lur holder du deg unna alt av sukker, mel, karbohydrater osv i fem uker. Hvis du har et mål du MÅ nå på kort tid, så klarer du det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den siste uken kan du jo forsøke suppekuren til rikshopitalet? De anbefaler ikke å bruke den mer enn en uke, og resultatene er kortvarig, men om det kun er for å bedre sjangsene for å komme inn i kjolen så er den kanskje verdt et forsøk.

Anonymkode: 473dd...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den siste uken kan du jo forsøke suppekuren til rikshopitalet? De anbefaler ikke å bruke den mer enn en uke, og resultatene er kortvarig, men om det kun er for å bedre sjangsene for å komme inn i kjolen så er den kanskje verdt et forsøk.

Anonymkode: 473dd...71d

Takk for råd. Har pørvd den kuren før, og ikke igjen. Jeg endte opp med å ikke gå ned noe særlig, og ble skikkelig kvalm av suppa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan komme til å koste mer enn det smaker spør du meg. Jeg gikk ned 10 kg på et par måneder og det medførte at håret mitt datt av i store mengder. Vil anslå at jeg mistet en tredjedel av håret. 

Hår er viktig for damer, så jeg ville heller ha kjøpt en ny kjole enn å miste håret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok av 5 kg på 2 uker for et par år siden for å komme inn i bunaden til en konfirmasjon. Levde på streng lavkarbo. Alt er mulig om man går inn for det. Men du vil jo gå opp de samme kiloene like etterpå. Jeg fikk sydd ut bunaden slik at den passer kroppen min slik at jeg slipper slike ekstrem-kurer hver gang bunaden skal på.Du burde sy ut kjolen eller kjøpe en ny. 

Anonymkode: 0743c...e83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt enig i dette. Kræsjdietter er ikke særlig konstruktive. Prøv å ha et langsiktig perspektiv i stedet, det er mye mer sannsynlig at du klarer å holde vekta nede hvis du går ned over lengre tid og legger om livsstilen i stedet for å gå på en veldig restriktiv diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Supper :) du kan spise hvor mye suppe du vil om dagen du kommer ikke ikke til å gå opp i vekt. Jeg mistet 2 kg på 3 dager med bare supe, og knekkebrød med pålegg. 

Anonymkode: 766fe...50d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok av 5 kg på 2 uker for et par år siden for å komme inn i bunaden til en konfirmasjon. Levde på streng lavkarbo. Alt er mulig om man går inn for det. Men du vil jo gå opp de samme kiloene like etterpå. Jeg fikk sydd ut bunaden slik at den passer kroppen min slik at jeg slipper slike ekstrem-kurer hver gang bunaden skal på.Du burde sy ut kjolen eller kjøpe en ny. 

Anonymkode: 0743c...e83

Trenger ikke nødvendigsvis gå oppigjen, da jeg kommer til å fortsette med streng kallritelling. Halve jobben er vektnedgang, andre halvdel er vekt-opprettholding. Jeg gikk ned ~8kg i 2019, var superofrnøyd der jeg endte opp på -79kg. Jeg likte kroppen min der, selv om jeg teknisk sett enda var overvektig. Det er målet mitt nå også. Og ikke minst være streng i etterkant også, for å ikke gå opp igjen.

Forskjellen vil nesten bare være at jeg ikke trener så hard hver eneste dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har en sommer med 100% jobb, så å ha vektnedgang samtidig gjør ikke sommeren noe kjipere 😅 ferien min kommer i spetember, da kan jeg slappe av og kose meg litt.

Ok, for å vinkle det annerledes: Trenger du å konsentrere deg i jobben din? Gå? Snakke med andre mennesker? Du kommer til å slite både fysisk og psykisk mens du holder på om du skal gjøre dette så ekstremt, det kommer sannsynligvis til å gå utover jobben din.

Jeg mener dette er en veldig usunn måte å gjøre noe på for å komme inn i en kjole. Et klesplagg. Hadde det vært for en operasjon hadde jeg forstått det, men ikke for en kjole til et bryllup. Det kan jeg ikke se at det er verd å sulte seg for i ukesvis. Jobber du 100% har du råd til en ny eller en pent brukt kjole. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at det snakkes om en kcal grense som KG tillater... Vet ikke helt hva dette innebærer. 

Men, da jeg var i bodybuilding miljøet var grensen på 1200kcal om dagen, etter trening. Altså matinntak - trening = 1200 kcal var målet. Selvsagt med mye hensyn til hva disse 1200 kcal inneholdt av proteiner, næringsstoffer osv.

Det er dyrt å gå til BB coach, men kanskje verdt det? Da får du profesjonell hjelp og veiledning 😊

Anonymkode: ab7b3...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...