Gå til innhold

Mulig dumt spørsmål, men hvorfor er så mange i mot elektriske sparkesykler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg er stokk dum og stiller et dumt spørsmål nå, men det får så være. Jeg bare lurer på hvorfor det er så mange som er så sterkt i mot elektriske sparkesykler. Og hvorfor er det tilsynelatende så mange skader ifbm de?? Går misnøyen først og fremst ut på at de parkeres hulter til bulter og overalt?  Hva er det som gjør at elektriske sparkesykler er så mye verre enn sykkel/elsykkel, eller andre (elektriske) hjelpemidler for å komme seg raskere frem? Jeg har forøvrig aldri prøvd en el-sparkesykkel da det ikke har vært nødvendig. 

Så, hvorfor den store misnøyen i befolkningen? 

Anonymkode: 2cfdb...a71

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er ungdommer som bruker de, med kun omtanke for seg selv.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å spørre om en ting til. Er det flere ulykker ifbm sparkesyklene kontra vanlig sykkel/elsykkel, eller det ca det samme, men hun førstnevnte som stadig nevnes i media?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
grease80s skrev (Akkurat nå):

Fordi det er ungdommer som bruker de, med kun omtanke for seg selv.

Jeg har kun sett unge voksne (18-25 år) samt voksne bruke det🤔 Kjenner til og med en på 40 år som har kjøpt seg en. Så tror vel at brukerne varierer..  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk kjører helt sjukt med dem. Blir sneia i altfor høyt tempo ofte. I tillegg er det sjukt irriterende når man må tråkke over sykler for å komme til ting. Hadde folk brukt dem fornuftig, hadde de vært fantastiske. Pluss at jeg tenker mange av dem som bruker sparkesyklene hadde hatt godt av å gå. Vi trenger ikke bli enda latere enn vi er. De som sykler tråkker iallfall på selv.

Anonymkode: f7ba5...cc1

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er nytt, og fordi folk ofte er skeptiske til nye ting, inntil de blir vant til dem.

Anonymkode: 83693...c58

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fordi Norge er det eneste landet i verden der dette er et problem som daglig blir omtalt i media.

Resten av verden greier dette fint.

Anonymkode: 7ea85...b69

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er nytt, og fordi folk ofte er skeptiske til nye ting, inntil de blir vant til dem.

Anonymkode: 83693...c58

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi Norge er det eneste landet i verden der dette er et problem som daglig blir omtalt i media.

Resten av verden greier dette fint.

Anonymkode: 7ea85...b69

Ja, skulle nesten tro det var djevelens verk utifra reaksjoner til mange og slik media fremstiller det 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min sønn, har blitt påkjørt av elsparkesykkel, og skadet. Begge gangene av barn, de kjefta oss huden full og. Så synes det virkelig skulle vært aldersgrense på dette. Og ikke lov å kjøre i påvirket tilstand.

Og er jo virkelig ikke bra at folk slenger de fra seg, hva med de som er synshemmede, de i rullestol osv, de vil jo ikke ha mulighet til å komme seg fram. 

Anonymkode: 461f7...d1e

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi folk kjører helt sjukt med dem. Blir sneia i altfor høyt tempo ofte. I tillegg er det sjukt irriterende når man må tråkke over sykler for å komme til ting. Hadde folk brukt dem fornuftig, hadde de vært fantastiske. Pluss at jeg tenker mange av dem som bruker sparkesyklene hadde hatt godt av å gå. Vi trenger ikke bli enda latere enn vi er. De som sykler tråkker iallfall på selv.

Anonymkode: f7ba5...cc1

Det finnes jo en måte å bedre dette på da. F.eks at sparkesyklene må parkeres på et godkjent område før man kan avslutte betalingen.  Nå vet jeg ikke hvor fort en slik går, men hva med å evnt dempe farten? Er det ikke dog det samme om det kommer en syklist i full fart bak deg? 

Jeg bor ikke i Oslo, så jeg vet ikke hvor omfattende dette problemet er. Jeg bor imidlertid litt utenfor Oslo, og her har vi nå altså fått el-sparkesykler. Kommunen har en facebookgruppe og nesten samtlige innlegg har handlet om disse de siste dagene :P Irritasjon og bildetakning av at sparkesykkelen står på siden av fortauet.. Og lokalavisa henger seg på. 

• Liker 1
Skrevet

Sparkesykkel i seg selv er jo et ganske så kult fremkomstmiddel. Mange kjører dem fint og passer seg i trafikken, men det skjer utrolig mye uvettig kjøring. Sparkesyklene går ganske fort og blir kjørt på fortau, i gaten, på de utroligste steder. Og det er ofte opptil flere unger på en sparkesykkel, noen setter seg helt ned, noen kjører rundt med hagestoler på og noen drittunger kjører i store flokker og er frekke med folk de nesten kjører på. Har selv sett en bande som brølte til et eldre ektepar der konen såvidt klarte å komme seg unna når de kom rasende i full fart på fortauet en hel flokk. Det er få dager siden en toåring ble kjørt ned i en gågate i byen her. Min mann så en liten gutt i dag som kjørte på egen sparkesykkel bak moren sin som også kjørte sparkesykkel. Han mistet kontroll og havnet uti veien rett foran en bil. Det var såvidt det gikk bra. I tillegg til dette gjør det at folk ikke parkerer sparkesyklene godt til at de ligger strødd, noe som har forårsaket store problemer og skader for flere blinde og svaksynte. Det burde være mer regler for hvordan, hvor og hvem som har lov til å kjøre. Det er ikke sparkesyklene i seg selv som er problemet, men idiotisk oppførsel blant enkelte som bruker dem. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sant at andre land ikke har problemer med el sparkesykler. Byen Tel Aviv i Israel har hatt kjempemange problemer med at folk blir alvorlig skadet, så de har måtte innføre ulike regler.

Husker når det kom til byen jeg bor i. Plutselig over natten lå det mange el sparkesykler strødd og henslengt rundt omkring, og har vært vitne til noen ganske ubehagelige nesten ulykker. Med både folk og andre kjøretøy.

Stakkars svaksynte tenker jeg, når disse farkostene bare blir slengt fra seg på gata.

Anonymkode: 38961...bdf

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk trenger noe å være sint på. Og sparkesykler er spesielt utsatt, da de med underliggende raseri problemer møter på en sparkesykkel på gangstien og må faktisk gå rundt den

Anonymkode: e7a46...c76

• Liker 5
Skrevet

Ansvarsløsheten til de som kjører er problemet. Og det er noen få som ødelegger for oss alle. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Fordi brukerne peiser over gangfelt så fort sparkesykkelen klarer. 

Anonymkode: b1a4d...a74

• Liker 11
Skrevet

Er nok mislikt fordi mange som bruker de: 

1. slenger de fra seg hvor som helst, sånn at det er flere svaksynte og blinde som snubler i de og skader seg. 
2. veldig mange skjønner ikke at de går som kjørende og faktisk har "vikeplikt" for fotgjengere, og derfor meier ned barn, voksne og eldre. Selvfølgelig for så å kjefte ned fotgjengeren fordi fotgjengeren var i veien 
3. veldig mange er flere enn èn person på sparkesykkelen. 

Ble nesten påkjørt i Oslo av to jenter på en sånn. Selvfølgelig var det meg som fotgjenger sin skyld, jeg gikk tross alt på fortauet der de skulle kjøre. 🥲

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Bare vent, det kommer til å komme et forbud mot elektriske sykler og sparkesykler.
Det er bare pling i bollen folk som stemmer MDG som enda ikke skjønner hvor skadelig for miljøet disse dødsfarkostene er.

Anonymkode: a7bb7...750

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ikke vett på å parkere dem skikkelig. Folk kjører som idioter med de, voksne, ungdom og små barn blir meiet ned av mennesker uten kontroll. Hadde de som bruker sparkesyklene hatt evne til å faktisk bruke de på en skikkelig måte og ikke bare lagt de fra seg midt på fortau hvor mennesker og BLINDE går så skulle jeg ikke sagt noe. 

Anonymkode: 443ab...adf

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...