AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #1 Skrevet 23. juni 2021 Svakhetene mine er nok at jeg er ganske nølende/for forsiktig noen ganger, f.eks inn i rundkjøring for å finne en stor nok luke. Kjørelæreren sier at jeg må skjerpe meg på det, men kan man virkelig stryke for å være for forsiktig? Er vel bedre å ikke ta noen sjanser på oppkjøring enn å kanskje stryke for å ha tatt en for kort luke? Vet ikke… Også når jeg skal ut på veien fra et akselerasjonsfelt er det noen ganger så mye trafikk at det bare kommer flere og flere biler sånn at jeg må stoppe midt i feltet, og da kan man jo stryke! Men hva annet kan man gjøre når det ikke er plass på veien? Kan jo ikke kjøre ut når det er fullt av biler… Anonymkode: fddd4...1a2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 Selvsagt kan du stryke på å være "for forsiktig", du skaper flere farlige situasjoner og klarer helt tydelig ikke å lese trafikken godt. Flettekjøring burde ligge godt i hendene dine før oppkjøring. Min beste tips er å kjøre masse hver eneste dag frem til oppkjøring i rushen. Anonymkode: 4faa3...452 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 Ja du kan og vil stryke på å være forsiktig. For du er da utrygg og usikker, noe som ikke er en bra ting. Du vil også sinke andre og utgjør en fare for andre. Anonymkode: 4f34a...28f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Ååå nå ble jeg redd Anonymkode: fddd4...1a2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Men hva med det andre jeg sa da? Om å kjøre ut på vei med masse biler som kommer. Hva gjør man da om man ikke kan stoppe?? Anonymkode: fddd4...1a2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 Som en over her sier må du kjøre mye nå de siste dagene før oppkjøring, og trene spesifikt på de tingene du er usikker på. Man kan skape farlige situasjoner om man er for forsiktig og utrygg, så her må du jobbe jobbe jobbe nå før oppkjøring. Lykke til!! Anonymkode: 56f17...e66 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva med det andre jeg sa da? Om å kjøre ut på vei med masse biler som kommer. Hva gjør man da om man ikke kan stoppe?? Anonymkode: fddd4...1a2 Flettekjøring sa jeg, jo. Du må lære deg å lese trafikken og flettekjøre. Anonymkode: 4faa3...452
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva med det andre jeg sa da? Om å kjøre ut på vei med masse biler som kommer. Hva gjør man da om man ikke kan stoppe?? Anonymkode: fddd4...1a2 Må du stoppe så må du stoppe. Du kan ikke bare hive deg uti heller. Du stryker ikke av å måtte stoppe på grunn av trafikk. Anonymkode: 4f34a...28f 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva med det andre jeg sa da? Om å kjøre ut på vei med masse biler som kommer. Hva gjør man da om man ikke kan stoppe?? Anonymkode: fddd4...1a2 Mener du når du skal ut på motorveien? Du må blinke det utpå, og så vil folk alltid hjelpe deg ut - biler som ligger i feltet til venstre for deg vil forsøke å tilpasse farten for å slippe deg inn foran eller bak seg, eller de vil skifte felt så langt det går. Du må følge nøye med på trafikken hele veien i akselerasjonsfeltet og tilpasse farten din underveis. Anonymkode: 56f17...e66 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du når du skal ut på motorveien? Du må blinke det utpå, og så vil folk alltid hjelpe deg ut - biler som ligger i feltet til venstre for deg vil forsøke å tilpasse farten for å slippe deg inn foran eller bak seg, eller de vil skifte felt så langt det går. Du må følge nøye med på trafikken hele veien i akselerasjonsfeltet og tilpasse farten din underveis. Anonymkode: 56f17...e66 hvis det er så mye trafikk at du ikke kommer utpå så er jo farten nesten stillestående, og da er det jo ikke noe problem at du nesten stopper - da krypkjører du mens du blinker deg inn, og kjører inn når du finner en lomme. Men det kan være at din terskel for hva som er mye biler er lavere enn for oss andre, og da må du øve nå med nettopp disse situasjonene. Anonymkode: 56f17...e66 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #11 Skrevet 23. juni 2021 Ang. skjønnsvurderinger av typen rundkjøringer: Tenk høyt, slik at sensor forstår at du har vurdert saken, ikke bare står og venter på at du skal få veien for deg selv. Si f.eks. ut i lufta at "den har så stor fart at det er best å drøye". Ikke hele tiden selvfølgelig, men hvis det er en situasjon der det kan være reell tvil om du skal "kaste deg ut" eller vente. Ang. fletting / akselrasjon: Få bilen opp i minst samme hastighet som de som ligger på veien fra før, så kommer du inn i luker selv om de ikke er så store. Kanskje legger noen seg ut til venstre også, for å gi deg plass. Er det en som står veldig på sin rett i stedet, slakker du av litt og smetter inn bak den. Tenk på at du er en del av trafikkflyten med like store rettigheter som de andre, ikke et fremmedelement. Forsøk å gli inn blant de andre bilene, ikke betrakt dem som fiender. Anonymkode: 81b42...a49 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #12 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du når du skal ut på motorveien? Du må blinke det utpå, og så vil folk alltid hjelpe deg ut - biler som ligger i feltet til venstre for deg vil forsøke å tilpasse farten for å slippe deg inn foran eller bak seg, eller de vil skifte felt så langt det går. Du må følge nøye med på trafikken hele veien i akselerasjonsfeltet og tilpasse farten din underveis. Anonymkode: 56f17...e66 Dette. Du må lese om noen biler bremser eller gir på, for å slippe deg inn. Deretter må du følge på. Må man stoppe, så må man stoppe. Men de aller fleste er veldig vant til glidlåskjøring/fletting, og slipper biler inn i feltet. Anonymkode: 278a1...005 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #13 Skrevet 23. juni 2021 Jeg tok lappen for to uker siden. Kjør hver dag fram til oppkjøringsdagen og det er veldig viktig å ta det med ro (selv om det er vanskelig) på oppkjøringen. Finn teknikker som kan hjelpe deg med å ikke stresse. Anonymkode: b0d74...241 2
I Grosny Skrevet 23. juni 2021 #14 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Svakhetene mine er nok at jeg er ganske nølende/for forsiktig noen ganger, f.eks inn i rundkjøring for å finne en stor nok luke. Kjørelæreren sier at jeg må skjerpe meg på det, men kan man virkelig stryke for å være for forsiktig? Er vel bedre å ikke ta noen sjanser på oppkjøring enn å kanskje stryke for å ha tatt en for kort luke? Vet ikke… Også når jeg skal ut på veien fra et akselerasjonsfelt er det noen ganger så mye trafikk at det bare kommer flere og flere biler sånn at jeg må stoppe midt i feltet, og da kan man jo stryke! Men hva annet kan man gjøre når det ikke er plass på veien? Kan jo ikke kjøre ut når det er fullt av biler… Anonymkode: fddd4...1a2 Øv på det du er mest usikker på. MYE. Ta ekstra kjøretimer og tren. Tren med pappa/mamma. du er egentlig ganske klar til kjøreprøven når kjørelærer melder deg opp, men du bør uansett trene på å kjøre inn på motorvei, og gjerne litt i rundkjøringer også. Dersom du bor i Oslo så er det lett å få brukt fantastisk mange rundkjøringer på Økern. Kos deg og tren! Når oppkjøringen kommer vet du at du har trent, så da er det bare å slappe av og gjøre det du har lært. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #16 Skrevet 23. juni 2021 Ved flettkjøring inn på motorvei så må du ha nok høy fart før du kjører inn på motorveien. Hvis du opplever at det kommer så mye trafikk at du må stoppe så har mest sannsynlig ikke høy nok fart. Den skal være nesten like høy som de som kommer har. Anonymkode: d7e7c...786 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #17 Skrevet 23. juni 2021 Og så må du øve masse og ta det med ro. En synlig nervøs og usikker fører vil mest sannsynlig stryke fremfor en med tålmodighet som er rolig og stoler på seg selv. Anonymkode: d7e7c...786
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #18 Skrevet 23. juni 2021 Du kan stryke av å være for nølende fordi det ødelegger for flyten i trafikken og blir et irritasjonsmoment for andre. Det viser at du ikke er trygg enda. Ergo du har ikke nok øving. Kjør masse hjemme! Noen ganger må du ta veldig korte luker når du skal ut på motorvei rett og slett fordi alle bilene ligger tett. Blink med en gang du kommer til akselerasjonsfeltet, kjør i 80-90, hold farten mens du ser i sidespeil og så blindsone. Hvis det ligger en bil veldig nært så må du se om den kjører litt fortere enn deg, gjør den det så la den passere og legg deg inn bak. Holder den konstant avstand så gir du på ekstra og legger deg inn foran. Etter det starter di forbikjøring når det er mulig så du slipper å ligge så trangt. Øvelse gjør mester! Anonymkode: 3cc18...f46 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #19 Skrevet 23. juni 2021 Det er livsfarlig å stoppe i akselerasjonsfeltet. Hvis du da har tabbet deg ut og ikke kommer ut så fortsett rett frem så du kommer ut på veiskulder! Eller er det stor sannsynlighet for at du blir påkjørt bakfra i høy fart Anonymkode: 3cc18...f46 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #20 Skrevet 23. juni 2021 Husk at bilkjøring hovedsakelig handler om samarbeid med andre bilister. Alt handler om å signalisere til andre hva du vil og hva du tenker å gjøre, og å følge med på hva andre signaliserer til deg. Som fersk bilist er det lett å bli litt utrygg og stressa av trafikken i situasjonene du skisserer, men prøv å følge med på hva de andre bilene signaliserer til deg. Bremser de for å slippe deg inn foran seg, eller gasser de på for å komme forbi så du slipper inn bak dem? Blinker de? Prøv å huske å lese trafikken, da går alt mye enklere. Anonymkode: 56f17...e66
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå