Gå til innhold

Selveier eller andel (bolig), hva er «best»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert noen her som enten har andelsleilighet eller selveier, og spørsmålet mitt er: hva er det beste? Det er helt klart fordeler og ulemper med begge deler, men hva lønner seg? 

Jeg skal kjøpe en leilighet, og ser for meg et sted jeg kommer til å bo i minst 5 år, kanskje lengre. Usikkert hva som skjer etter det. Forstår det slik at utleie er enklere ved selveier, mens det er mer plunder ved andel. Med selveier følger det kanskje høyere utgifter, eller er det egentlig ganske likt som ved andel? 

Anonymkode: a0dea...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andel er best, da slipper du at naboene dine driver med utleie

Anonymkode: 136f3...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig likt :) Fordel at du slipper høye omkostninger ved selveier ja.

Har eid begge deler, og har ikke hatt noen praktisk betydning for meg.

 

 

Anonymkode: 90aec...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er veldig likt :) Fordel at du slipper høye omkostninger ved selveier ja.

Har eid begge deler, og har ikke hatt noen praktisk betydning for meg.

 

 

Anonymkode: 90aec...6c8

Du slipper omkostninger, men du bestemmer nesten ingenting selv. Må spørre styret om godkjenning uansett om du vil ha hund eller vil leie ut. 

Anonymkode: d2a50...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Andel er best, da slipper du at naboene dine driver med utleie

Anonymkode: 136f3...642

Det er lov å leie ut andels-leiligheter også, men du må ha bodd der minst et år selv først :) 

Anonymkode: 05cb2...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er veldig likt :) Fordel at du slipper høye omkostninger ved selveier ja.

Har eid begge deler, og har ikke hatt noen praktisk betydning for meg.

Anonymkode: 90aec...6c8

Hvilke høye omkostninger mener du at man slipper unna med selveier?

Anonymkode: 05cb2...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i begge - i praksis ingen forskjell. Ser noen peker på at utleie og dyrehold kan være litt vanskeligere i borettslag, men også et sameie kan ha vedtektsfestede begrensinger på dette. For de fleste av oss som skal bo der vi kjøper, kan begrensninger på utleie uansett være en fordel - man slipper trekk av folk som ikke bryr seg om å ta vare på omgivelsene eller naboforholdene sammenlignet med eier-naboer. 

Anonymkode: 88373...7be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Andel er best, da slipper du at naboene dine driver med utleie

Anonymkode: 136f3...642

Andel, er ikke det borettslag? Det er da ikke noe "vern" mot utleie? Hvor har du det fra?

Jeg har flere naboer som leier av de som faktisk eier leilighetene. Det er veldig mange leietagere i hele borettslaget/nabolaget.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke høye omkostninger mener du at man slipper unna med selveier?

Anonymkode: 05cb2...707

Nei, du slipper unna med andel 

Anonymkode: d2a50...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det er veldig likt :) Fordel at du slipper høye omkostninger ved selveier ja.

Har eid begge deler, og har ikke hatt noen praktisk betydning for meg.

 

 

Anonymkode: 90aec...6c8

Man slipper ikke høye omkostninger ved selveier, hvis du tenker på i kjøpsprosessen. Ved selveier må man ut med 2,5% i dokumentavgift, som kan fort bli 100 000 - 200 000 kr for en leilighet i Oslo f.eks.

Jeg bor i borettslag (andelsleilighet), og måtte ikke betale dokumentavgift. Er det borettslag du egentlig mener, men skrev feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er veldig likt :) Fordel at du slipper høye omkostninger ved selveier ja.

Har eid begge deler, og har ikke hatt noen praktisk betydning for meg.

 

 

Anonymkode: 90aec...6c8

Det er jo nettopp selveier som har omkostninger som fort kan bli på 60 000 i tillegg til prisantydning, men fellesgjeld er det ikke.

Anonymkode: 08319...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du slipper omkostninger, men du bestemmer nesten ingenting selv. Må spørre styret om godkjenning uansett om du vil ha hund eller vil leie ut. 

Anonymkode: d2a50...9eb

I enkelte borettslag må man spørre styret om alt, men ikke alle.

Her jeg bor så må styret varsles ved anskaffelse av dyr, men det er fritt fram for både hunder, og utekatter. Styret vil vite hvor det eventuelt er dyr med tanke på f.eks evakuering eller lignende.

Vi kan sette blomsterkasser på fellesplen, lufte hund på fellesområder, tørke klær på veranda og kan velge balkongkasser selv, sette hagemøbler på plen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du slipper omkostninger, men du bestemmer nesten ingenting selv. Må spørre styret om godkjenning uansett om du vil ha hund eller vil leie ut. 

Anonymkode: d2a50...9eb

I mange sameier må man også søke styret for å leie ut på lik linje som i borettslag. I begge tilfeller er det ren proforma, men borettslag godkjenner ofte utleie kun for tre år av gangen. På grunn av tidsbegrensningen vil ikke spekulanter kjøpe en borettslagsleilighet, og det betyr mindre gjennomtrekk av leietakere og et mer stabilt nabolag som bryr seg om sine omgivelser. Det er ikke lenger sånn at man ikke kan ha hund i et borettslag, men man plikter å gi beskjed til styret, dette også i forhold til hvis det skulle oppstå brann og hunden er alene hjemme. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvilke høye omkostninger mener du at man slipper unna med selveier?

Anonymkode: 05cb2...707

Du fikk svar på det over. 2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveier, ikke i borettslag.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo nettopp selveier som har omkostninger som fort kan bli på 60 000 i tillegg til prisantydning, men fellesgjeld er det ikke.

Anonymkode: 08319...2b3

Sameier (selveierboliger) har ofte fellesgjeld på lik linje med borettslag, og fellesutgifter som dekker gjeld, vaktmester, felles strøm, trappevask, tv og internett, styrehonorar m.m. Hvordan ellers skal de få gjort vedlikehold, ny fasade, verandaer, m.m. Borettslag av nyere dato kan ha en veldig høy fellesgjeld der de første årene er avdragsfrie. Da må man regne ut om man har råd til økningen av fellesutgiftene som vil komme noen år senere. Samme hva du velger, sett deg godt inn i borettslagets /sameiets økonomi, hva som har blitt gjort av vedlikehold og utskiftninger de siste årene og hva som er planlagt å gjøres. Nytt bad for eksempel, men kun bad vil ikke øke fellesutgiftene i stor grad. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig informativt og bra innlegg over - det er en mye at fellesgjeld og felleskostnader kun finnes i borettslag. Og i den grad enkelte sameier ikke har dem, så er jo kostnadene de samme uansett - rør og tak og fasade og dører og oppganger etc. må vedlikeholdes, og i en blokk er det kostnader alle må ta del i, og finansiere sin andel av. Den eneste praktiske forskjellen er at sameier ofte løser dette ved at den enkelte sameier må betale hele sin andel cash, og så heller stresse med å få lån av egen bank dersom det er større kostnader man ikke har mulighet til å betale selv umiddelbart. Koster rørfornyelse og nye bad 200 000 per leilighet, så må man altså løpe til banken for å få lån, og deretter betale selv. I borettslag er det mest vanlig at borettslaget tar opp gjelden samlet, og man tilbakebetaler over de månedlige felleskostnadene. Det ene eller andre blir ikke totalt sett noe dyrere eller billigere - det er bare et spørsmål om praktisk gjennomføring. Virker nesten som om enkelte tror at selveierseksjoner vedlikeholder seg selv. 

Anonymkode: 88373...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...