Gå til innhold

Jeg er sammen med en "80 åring"

Anbefalte innlegg

Nooni
Nooni skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert. Jeg har skrevet et innlegg tidligere om at jeg hadde så lite d-vitamin at jeg beveget meg mot kritisk nivå for indre organer. Jeg måtte på en hestekur for å få opp nivået, dette til tross for at jeg spiser multivitamin hver dag. 
Symptomer: Emosjonell, deprimert, vondt i ledd og hofter, trøtt, prikking foran øynene, tung i beina. Dagene var så tunge, så tunge. 

Noen kvinner kommer også i overgangsalderen tidlig. 

Tror ikke tips om lege er så dumt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her høres det ut som om en tur tilbake til legen er på sin plass. Har hun hatt kyssesyken eller noe slikt nylig? 
Jeg har selv hatt en periode hvor jeg kun jobbet og sov, pga. sykdom. Tok lang tid før legen fant ut av hva det var. 

Anonymkode: 8cc2c...4dd

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Få sjekket stoffskifte, d-vit, jern, B-vit på nytt - og be om å få utskrift av resultatene.

Mange fastleger er svært konservative på dette, og kan si at alt er normalt så lenge en så vidt er innafor nedre grenseområder - som er et gjennomsnitt i befolkningen, og kan være alt for lavt for den enkelte.

Jeg har kronisk lav d-vit, selv om jeg står på tilskudd. Må få sprøyter jevnlig i tillegg, ellers blir jeg utrolig trøtt og dårlig.

Min beste venninne bygger ikke opp jernlagre, og må inn og få det i ta intravenøst, selv om hun tar jern daglig.

Ikke stol på at det holder å ta tilskudd. Få målt nivåene, og sjekk hvordan det står til.

Det du beskriver er ikke normalt. Har du mulighet til å være med henne på legetime? Det kan være klokt. Ofte lettere for partner å gi en realistisk beskrivelse av funksjonsnivå - og det kan gi inntrykk på legen, så ting blir tatt mer på alvor.

Anonymkode: a1923...eaf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun har lavt stoffskite...

Sannsynligvis i tidlig fase der hun kanksje ikke har fått høye nok verdier til diagnose. Men lave vitaminverdier og slitenhet er klassiske tidlige tegn på sykdom. Hun burde be om verdiene sine, det er mulig hun egentlig kvalifiserer til medisiner mtp at sykdommen går i familien. Mange fastleger er ikke oppdatert på stoffskiftesykdom og behandler utifra eldre kriterier. 

Fryser hun lett? Mister mye hår når hun dusjer (og ellers)? Lagt på seg fett rundt midjen/ gått opp noen kilo? Litt treig mage?

Lav libido er ganske typisk for lavt stoffskifte også

Anonymkode: e50e2...dc6

Enig i at det høres ut som det.

Dra til en privatlege, f.eks. Balderklinikken, for ordentlig utredning. Det er ofte vanskelig å få hjelp av fastlege til stoffskifteproblemer om man har grenselandverdier på blodprøvene, men man kan likevel få et nytt liv med medisiner. 

For min del hjalp ikke luevaxin i det hele tatt, men kombinasjonsbehandling med naturlig thyroid ga meg et nytt liv.

Anonymkode: 43247...088

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun mister i hvert fall en del hår. Jeg syns håret hennes er over alt. Hun er av og til plaget med magen ja. 

Anonymkode: 8af03...a83

Det er ganske sikkert stoffskifte. Vet hun verdiene hun fikk? Mange på vei til lavt stoffskifte begynner jo med små endringer i verdi. Normalområdet er vel rundt 1.5-4.5 eller noe sånt. Men mange har for eks 2 til vanlig og er syke allerede ved 3 og 4. Så fortsetter tallet abre stige, og mange får ikke diagnsoe før de ligger stabilt over 10 over en lang periode. Da har de allerede vært syke ganske lenge, som regel !

Viktig å få pushet på det med stoffskifte. Mulig dama di er utslitt og ikke orker ta kampen selv. Man må være frisk for å være syk, i enkelte tilfeller. 

Anonymkode: e50e2...dc6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hun bør logge seg inn på furstpasient.no og sjekke verdiene sine. Og be om second opinion.

Anonymkode: 90466...48a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan det være at hun ikke er så interessert i å finne på ting?  At dere har forskjellige behov? At du enten må lete etter,kjæreste som er mer lik deg, eller være med venner når du finner på ting.

Anonymkode: 1e043...12b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tok hun den vaksinen som man ble anbefalt å ta da den fugle-pandemien i 2009 var? Så vidt jeg husker var en del bivirkninger derfra trøtthet, om det var langvarig går det an å snakke med lege om. 

Kan det hende hun har ME?

Du bør absolutt ikke få barn med henne slik hun er nå! Når man har barn, bør man ha energi!

Anonymkode: 75aa0...133

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tok hun den vaksinen som man ble anbefalt å ta da den fugle-pandemien i 2009 var? Så vidt jeg husker var en del bivirkninger derfra trøtthet, om det var langvarig går det an å snakke med lege om. 

Kan det hende hun har ME?

Du bør absolutt ikke få barn med henne slik hun er nå! Når man har barn, bør man ha energi!

Retter på meg selv her. Jeg mener svineinfluensaen som var i 2009.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Athena79 skrev (1 time siden):

Vitaminmangel var det første som slo meg. 

Vitamin/mineralubalanse. Ta en håranalyse. Koster litt, men så verdt det. Jeg har vært der hvor samboeren din var - men ikke nå lenger!

Anonymkode: 59ae5...b5a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vitamin/mineralubalanse. Ta en håranalyse. Koster litt, men så verdt det. Jeg har vært der hvor samboeren din var - men ikke nå lenger!

Hvor kan man ta håranalyse? 

Skjønner at dette ikke er godt for deg ts. Men det er nok like vondt for henne. Hun forstår sikkert ikke hvorfor hun er så slapp. 

Det kan være tusen grunner. Hun burde absolutt dra til legen igjen. Jeg sliter faktisk med det samme som din samboer. Har vært hos legen. Ofte er jeg så sliten at jeg ikke orker å bevege meg ut av sengen. Mister mye hår. Hos meg var det depresjon og lavt stoffskifte som tok meg. Oppsøk en privat lege som kan ta mange tester hvis fastlegen ikke finner ut av det. 

Men det kan være noe annet hos samboeren din. Dere har også gjerne ulike behov. Er dere lykkelige sammen? Har hun det bra med deg og motsatt? Det virker ikke som dere klarer å dekke hverandres behov, og da blir man jo ganske miserabel bare av det. Du burde jo sette deg ned og ta en skikkelig prat med henne. Fortelle hvor viktig dette er for deg at dere finner ut av dette. Og prøv å være støttende. Det kan jo faktisk hende noe er galt enten fysisk eller psykisk. For det er ikke normalt å ha det slik, men hun trenger jo din støtte og motsatt. Kanskje dere kan finne noe sammen dere begge liker og engasjerer dere i, så dere får det bedre sammen 🙂

Anonymkode: 8f9de...51a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det kan være så mangt. Stoffskifte, depresjon, ME..🤷🏼‍♀️ Om hun skal til legen, be dem sjekke nivå for vitamin B12 i tillegg. 

Jeg har B12-mangel, og var sååå sliten, trøtt, «tung» i kroppen og tung til sinns, svimmel og ør, jeg var ingen fest å være sammen med, for å si det slik.

Nå tar jeg B12-sprøyter hver 8.uke, og det endret livet mitt. 

Ellers må du prate skikkelig meg henne. Fortell henne hvordan du har det, vær ærlig! Dette er ikke normalt, hun skal ikke måtte ha det slik.

Anonymkode: 55abe...eaa

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WhisperingWind

Utbrent? Deprimert? 

Snakker dere sammen? Er hun lykkelig? Ler dere sammen og har gode samtaler? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Når man har barn må man ha energi og det i mange år! Alt annet ender i totalt havari for forholdet, det blir ikke noe bedre med barn om et forhold skranter. Det blir 100 ganger verre. Noen har bare ikke den arbeidskapasiteten som skal til. Man trenger ikke sykeliggjøre dette. Noen er "late" eller rettere sagt mangler arbeidskapasitet. Det er helt håpløst å ha et forhold til slike om de er kvinner eller menn. Da må man finne seg en likesinnet og så stagnere foran tv apparatet.  For noen er dette livet for andre ikke. De passer bare ikke sammen kan det virke som. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Noen fastleger har ikke god nok kunnskap om lavt stoffskifte, en vikar fastlege mente mine blodprøver var fine. Når de var egentlig langt ifra hvir de bør være, be henne om å få resultatet oppgitt fra legen. 

Noen ganger kan man ha verdier på grensen og merke stor forbedring når en bruker levaxin i noen uker.

Anonymkode: 1f87c...aac

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hun er ikke så lett å prate med. Går lett i forsvar og blir lei seg hvis hun føler ting er kritikk, men var jeg som fikk henne til å oppsøke lege etter å ha pratet med henne. Får bare oppfordre henne til å gå til legen igjen, eller til en privat en. Vi har det morsomt sammen ja, men at hun er trøtt og sliten mye går også på humøret til begge. 

Depresjon (sier ikke hun har det) kan også komme av lavt stoffskifte og lite vitaminer. Spesielt B vitamin. 

Anonymkode: 8af03...a83

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor kan man ta håranalyse?Anonymkode: 8f9de...51a

Helhetshelse i Oslo blant annet. Flaatrud er dyktig og har holdt på i mange år, hjulpet mange med plager legene ofte ikke finner ut av - ofte også i samarbeid med lege. 

Mulig Balderklinikken. Andre helhetsterapeuter over hele landet.

Vil tro det dukker opp mer info ved et googlesøk også.

Jeg anbefaler ihvertfall Flaatrud, han hjalp meg ut av det legen trodde var ME for mange år siden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Depresjon kan skjule seg bak glade følelser. Du veit ikke hvordan hun et når du ikke er i nærheten.

Jeg har hvert deprimert i to år nå. Min samboer forstår det ikke siden jeg er så glad og oppegående. 

Men sannheten er at jeg sover mye som ham ikke får med seg, jeg går med steinansikt hjemme fordi jeg er så sliten av å vise at jeg er glad. Så ulykkelig når jeg er alene. Lykkelig sammen med andre.

Her har jeg kuttet ut venner og og en del familie for å ha overskudd til samboer og barna. 

Vurderer å slutte i jobben siden ting bare går nedover der også.

Er man sliten hele tiden så er det en grunn. 

Anonymkode: 114bd...3c2

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...