Gå til innhold

Jeg er sammen med en "80 åring"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er begge i 30 årene. Vi har vært sammen i mange år. Jeg føler vi har stagnert i forholdet. Jeg prøver å holde gnisten i gang men føler ikke jeg får like mye tilbake. Dagene er for det meste rutine. Jeg er mer spontan og prøver å få henne med på kjekke ting, men hun liker mest det vante og trygge. Typisk dag er jobb, middag, sove, gå på butikken/kjøpesenter, se på tv, sove også det samme dagen etter. Jeg har kjøpt båt, sykkel, ski, telt, campingvogn, osv, men jeg får hun ikke med meg. Stort sett så blir det meg alene. Jeg prøver hver uke å se på nett og i avisene om det skjer noe gøy vi kan gjøre sammen. 

Tidligere kunne vi se på film og serier sammen, men jeg føler hun har blitt så sær i forhold til hva hun liker, så det er vanskelig å finne noe for begge. Det blir mest reise og underholdnings program vi ser sammen. 

Jeg føler av og til at jeg er sammen med en 80 åring. Hun er alltid så trøtt og sliten. Greit nok at hun går ut døren to timer før meg på morgen, men hun er ikke på jobb mer enn 7 dager i uken. Helgene er ikke så forskjellige. Eneste er at hun sover i 10-12 timer på natten, og gjerne 1-2 timer på ettermiddagen. Vi har snakket om barn, men siden hun er så trøtt og sliten har hun lite overskudd til sex. Det blir ikke barn uten litt hygge på soverommet. Når hun kommer hjem fra jobb er hun også så sliten at hun sovner rett etter maten. Hun sover gjerne et par timer, og da er det bare noen timer igjen til hun er klar for sengen for natten. 

Når hun er ute med venner blir hun aldri lenge borte. Stort sett så er hun hjemme før 12, da er hun så sliten sier hun. Jeg har fått henne til å ta blodprøve hos legen for å se om hun har lavt stoffskifte. Er noen i nær familie som har det. Hun hadde det ikke mente legen. Hun går ellers på D vitamin og jern fast fordi det var litt lavt, men alt skal vært ok i følge legen. Siden hun også blir sliten når hun er med venner vet jeg at det ikke bare handler om meg eller forholdet vårt. Hadde det vært lavt stoffskifte hadde jeg i hvert fall skjønt hvorfor hun er så sliten. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. En del av meg har lyst å gi opp og finne meg en som gir meg mer tilbake, en annen har lyst til at forholdet skal fungere. 

Anonymkode: 8af03...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er ikke på jobb mer enn 7 dager i uken? Er på jobb 10 dager i uken du da, eller?

:fnise: 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle seff være 5 dager. 😜

Anonymkode: 8af03...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for å skremme men... -Har hun tatt celleprøve når hun skal? Jeg var lik henne. Alltid trøtt og sliten. Legen fant ikke ut av hva det kunne være. Så tok  jeg celleprøve og den var ikke bra.. 

Anonymkode: 6cddb...f90

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre utredning eller så må hun begynne å trene og legge om kostholdet for å få energien tilbake. 

Anonymkode: bc66d...98c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hun har tatt for et års tid siden. 

Anonymkode: 8af03...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke interessert i deg lenger. I stedet for å bare si fra med enkle ord at dette er ferdig skaper hun nå en grunn for å gå fra deg. Dvs. dette ender opp med munnhuggeri og masse drama. 

Gå videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overvektig?

Anonymkode: edec8...733

Nei 

Anonymkode: 8af03...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt, vanskelig å få med på ting, tar ikke initiativ .... Det kan ha en fysiologisk forklaring (vitamin-mangel, graviditet eller annet) så det bør hun sjekke hos lege. Det kan også ha en psykisk forklaring, for eksempel at hun er deprimert. 

Hvis det ikke er noen av delene så bør du kanskje sette deg ned å snakke med henne om at det livet dere lever ikke er så kult for deg, og invitere henne med på en prat om hva som kan gjøres slik at det blir ok for dere begge. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er oppe 2 timer før deg. Hvis dere legger dere samtidig så får hun kanskje fort 2 timer mindre søvn enn deg på natta. Som hun tar igjen etter jobb. Har hun mange nok sammenhengende timer søvn på natta? 

ville sjekket blodprøver på nytt, ny celleprøve, vurdere å sjekke for ME. endre kosthold og være litt mer aktiv for å endre litt rutiner og komme seg ut av den «onde» sirkelen ☺️ 
Og ta en god prat med henne om dette. Kanskje er det noe som plager henne, eller som hun bruker mye krefter på uten å tenke at hun gjør det. Det kan slite ut folk ganske mye mer enn man tror. Spør henne litt hva hun selv ønsker framover. 
vurder også om hun kanskje kan være utbrent? Jeg holdt på slik som henne leeenge før det ble stadig verre. Sov til slutt fra 18 og rundt til neste morgen. 

Anonymkode: d82f0...70f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nooni skrev (Akkurat nå):

Trøtt, vanskelig å få med på ting, tar ikke initiativ .... Det kan ha en fysiologisk forklaring (vitamin-mangel, graviditet eller annet) så det bør hun sjekke hos lege. Det kan også ha en psykisk forklaring, for eksempel at hun er deprimert. 

Hvis det ikke er noen av delene så bør du kanskje sette deg ned å snakke med henne om at det livet dere lever ikke er så kult for deg, og invitere henne med på en prat om hva som kan gjøres slik at det blir ok for dere begge. 

Graviditet er det i hvert fall ikke. Jeg har tenkt på depresjon, men hun virker for glad til å være det også. Ikke så lett å si. Jeg føler at legen tar litt lett på det med stoffskiftet når det er noe som ligger til familien. Men legen mener hun ikke har det, og mener at vitaminer og mineraler er ok så lenge hun tar tilskudd. 

Anonymkode: 8af03...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har lavt stoffskite...

Sannsynligvis i tidlig fase der hun kanksje ikke har fått høye nok verdier til diagnose. Men lave vitaminverdier og slitenhet er klassiske tidlige tegn på sykdom. Hun burde be om verdiene sine, det er mulig hun egentlig kvalifiserer til medisiner mtp at sykdommen går i familien. Mange fastleger er ikke oppdatert på stoffskiftesykdom og behandler utifra eldre kriterier. 

Fryser hun lett? Mister mye hår når hun dusjer (og ellers)? Lagt på seg fett rundt midjen/ gått opp noen kilo? Litt treig mage?

Lav libido er ganske typisk for lavt stoffskifte også

Anonymkode: e50e2...dc6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være deprimert?

Anbefaler uansett at hun utredes ytterligere, det er ikke noe kjekt for noen av dere at det er slik som det er nå. 

Anonymkode: c3f1f...5cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hun har lavt stoffskite...

Sannsynligvis i tidlig fase der hun kanksje ikke har fått høye nok verdier til diagnose. Men lave vitaminverdier og slitenhet er klassiske tidlige tegn på sykdom. Hun burde be om verdiene sine, det er mulig hun egentlig kvalifiserer til medisiner mtp at sykdommen går i familien. Mange fastleger er ikke oppdatert på stoffskiftesykdom og behandler utifra eldre kriterier. 

Fryser hun lett? Mister mye hår når hun dusjer (og ellers)? Lagt på seg fett rundt midjen/ gått opp noen kilo? Litt treig mage?

Lav libido er ganske typisk for lavt stoffskifte også

Anonymkode: e50e2...dc6

Kan legge til at sykdommen kommer ofte så gradvis at man selv ikke egentlig merker at man er i dårligere form enn før. Det er veldig lett tå tenke "jeg er sikkert bare lat" eller "jeg hadde sikkert orket om jeg prøvde skikkelig hardt". Mange forstår ikke at de er syke, det er ofte tydeligere for de rundt. Som du, samboeren hennes. Du merker det sannsynligvis bedre enn henne. Du kan evt være med henne til fastlegen og fortelle hvor ille det har blitt

Anonymkode: e50e2...dc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har lavt stoffskite...

Sannsynligvis i tidlig fase der hun kanksje ikke har fått høye nok verdier til diagnose. Men lave vitaminverdier og slitenhet er klassiske tidlige tegn på sykdom. Hun burde be om verdiene sine, det er mulig hun egentlig kvalifiserer til medisiner mtp at sykdommen går i familien. Mange fastleger er ikke oppdatert på stoffskiftesykdom og behandler utifra eldre kriterier. 

Fryser hun lett? Mister mye hår når hun dusjer (og ellers)? Lagt på seg fett rundt midjen/ gått opp noen kilo? Litt treig mage?

Lav libido er ganske typisk for lavt stoffskifte også

Anonymkode: e50e2...dc6

Hun mister i hvert fall en del hår. Jeg syns håret hennes er over alt. Hun er av og til plaget med magen ja. 

Anonymkode: 8af03...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (10 minutter siden):

Hun er ikke interessert i deg lenger. I stedet for å bare si fra med enkle ord at dette er ferdig skaper hun nå en grunn for å gå fra deg. Dvs. dette ender opp med munnhuggeri og masse drama. 

Gå videre.

Hun sover 10-12 timer på natt og gjerne 1-2 timer etter middag. Hun går tidlig hjem fra venninnekvelder. 

Du O'bitre mann, selv om hun er dame så kan det faktisk være at hun ikke er en ondsinnet skapning. 

Anonymkode: 8d9a2...0ed

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som lavt stoffskifte. Hun bør ta nye blodprøver og be om å få se verdiene.

Anonymkode: 78e9d...e9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Graviditet er det i hvert fall ikke. Jeg har tenkt på depresjon, men hun virker for glad til å være det også. Ikke så lett å si. Jeg føler at legen tar litt lett på det med stoffskiftet når det er noe som ligger til familien. Men legen mener hun ikke har det, og mener at vitaminer og mineraler er ok så lenge hun tar tilskudd. 

Anonymkode: 8af03...a83

Det er ikke sikkert. Jeg har skrevet et innlegg tidligere om at jeg hadde så lite d-vitamin at jeg beveget meg mot kritisk nivå for indre organer. Jeg måtte på en hestekur for å få opp nivået, dette til tross for at jeg spiser multivitamin hver dag. 
Symptomer: Emosjonell, deprimert, vondt i ledd og hofter, trøtt, prikking foran øynene, tung i beina. Dagene var så tunge, så tunge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...