Gå til innhold

Har utleier ansvar for at leietakere følger lov og regler i leieboligen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som loven om ro etter klokken 23, ingen gressklipping på søndager etc. Kan utleier stilles ansvarlig hvis leietakere bryter loven? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 36f70...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som loven om ro etter klokken 23, ingen gressklipping på søndager etc. Kan utleier stilles ansvarlig hvis leietakere bryter loven? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 36f70...7ca

Usikker på hva du mener med "ansvarlig". Det er i utgangspunktet leietakere som er ansvarlige for evt. lov- og regelbrudd, og hvis man vil klage på dette kan man gjøre det dirkete til utleier. Utleier skal da henvende seg til leietaker for å få slutt på f.eks. støy, og i verste fall si opp leiekontrakt om leietakere ikke skjerper seg.

Ved større lovbrudd som f.eks. at noen driver bordellvirksomhet fra leilighet(reelt eksempel), må utleier få beskjed om dette. Hvis utleier ikke foretar seg noe som f.eks. si opp leieforholdet, kontakte politi, kan vedkommende bli holdt juridisk ansvarlig:

Quote

Ifølge den såkalte hallikparagrafen, straffeloven § 315, kan den som leier ut lokaler og forstår at lokalene skal bruks til prostitusjon, eller utviser grov uaktsomhet i denne forbindelse, straffes med bot eller fengsel inntil 6 år.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/airbnb-bordell-utleie-prostitusjon/

Anonymkode: 9ca93...ea0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Eier er ansvarlig ovenfor borettslag, men den som begår ulovlig handling vil måtte svare til politi dersom politi blir tilkalt.

I mitt borettslag så går skriftlig klager til eier av boligen, siden det er eier som også vil etterhvert motta varsel om tvangssalg ved gjentagende brudd på regler. Eier er ansvarlig for at husordensregler og vedtekter følges så lenge h*n eier boligen, og dermed også ansvarlig for å ta grep rundt utleieforhold som bryter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i aller høyeste grad. Tror det endel saker som nærmer seg tvangssalg pga bråkete leieboere.

Anonymkode: 51f44...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, i aller høyeste grad. Tror det endel saker som nærmer seg tvangssalg pga bråkete leieboere.

Anonymkode: 51f44...9a4

Tror neppe huseier står ansvarlig om jeg velger som leier huset velger å klippe plen søndag formiddag. Eller spille høy musikk etter kl 23. 

Anonymkode: 0b3af...5be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror neppe huseier står ansvarlig om jeg velger som leier huset velger å klippe plen søndag formiddag. Eller spille høy musikk etter kl 23. 

Anonymkode: 0b3af...5be

Sånn er det i alle fall i mitt sameie og i mange andre. Du får lese husordensreglene for å finne ut hva som gjelder der du bor.

Anonymkode: 51f44...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor, i et sameie, hadde vi problemer med en som leiet. Klagene fra styret gikk til utleier. Det er jo naturlig, siden det er eier av boligen styret forholder seg til, og ikke til enhver tilfeldig person som leier av eierne. Må jo også forvente at utleier har gjort leietaker kjent med husordensreglene, og at gjentatte brudd på disse er grunn til å si opp leieforholdet.

Anonymkode: 75cbc...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...