Gå til innhold

30 GB av 57,6 GB ledig lokal disk. har slettet alle filer..Hvordan slette resten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk slettet alt på harddisken min gjennom elkjøp. Jeg skal i følge lokal disk kunne ha 57,6 GB. Når alt var slettet så sto det ca. 30 GB av 57,6 ledig.. Jeg har slettet papirkurv og. Hvordan kan jeg frigjøre mer plass? Er det noe spill/apper som automatisk følger med pcen?

De få programmene jeg fant brukte veldig lite minne (under 1 GB). Så hvor er alt det som bruker så mye minne?

Kan man i det hele tatt slette apper som følger med pcen?

Anonymkode: 8138b...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er Windows så bruker systemet minst 16 GB. På min PC er det nesten 30 GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på minne og lagringsplass.

Minne er RAM, det er det programmer bruker for å kunne kjøre.
Lagringsplass er hvor stor plass programmet tar på harddisken din bare for å være innstallert.

Windows 10 bruker mellom 8 og 16Gb RAM når det kjører og tar opp mellom 25 og 40Gb lagringsplass på harddisken bare ved å være innstallert. (usikker på nøyaktig hvor mye plass det tar, da jeg aldri har sjekka på en helt nyinnstallert windows-pc før jeg har innstallert andre programmer)

Hvis harddisken din bare har 60Gb total lagringsplass (57,6Gb er 60Gb, men en del av harddisken er partisjonert bort i innstalleringen av windows) så har du en snabla liten harddisk, og ekstremt lite plass sånn totalt sett. Jeg ville kjøpt ekstra harddisker, eksterne hvis du har laptop da det er er helsike å få satt inn flere harddisker i laptoper.

Alt av innstallerte programmer som spill og andre ting, finner du under "Legg til/fjern programmer" under kontrollpanel. Der ser du en liste over alt som er innstallert på maskinen. Fjerner du noe herfra som du ikke vet hva er eller kjenner til, kan du risikere å gjøre at windows kreperer, maskinen må formateres og du må innstallere windows på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk slettet alt på harddisken min gjennom elkjøp. Jeg skal i følge lokal disk kunne ha 57,6 GB. Når alt var slettet så sto det ca. 30 GB av 57,6 ledig.. Jeg har slettet papirkurv og. Hvordan kan jeg frigjøre mer plass? Er det noe spill/apper som automatisk følger med pcen?

De få programmene jeg fant brukte veldig lite minne (under 1 GB). Så hvor er alt det som bruker så mye minne?

Kan man i det hele tatt slette apper som følger med pcen?

Anonymkode: 8138b...d24

Alle harddisker har en partisjon, som «spiser» noen GB av plassen, og i tillegg tar Windows endel GB. 

Du kan nok ikke frigjøre noe mer plass, da prtisjon på harddisk fra fabrikk, og Windows tar plass på harddisken.

Minya skrev (9 timer siden):

Husk at det er forskjell på minne og lagringsplass.

Det er vel åpenbart at trådstarter snakker om lagringsplass. Skjønner ikke hvorfor du drar in system minne i tråden. Man kan ikke ha 57.6 GB RAM på en PC. RAM selges med moduler som følger bit systemet, så man kan foreksempel ha 4 x 16 GB moduler, som gir 64 GB RAM.

Minya skrev (9 timer siden):

Windows 10 bruker mellom 8 og 16Gb RAM når det kjører

Nei det gjør det ikke. Hadde Windows tatt opp 8 GB RAM ville man ikke klart å kjøre andre programmer, spill, på PCen dersom PCen kun har 8GB RAM.

Selve Windows bruker ikke mer 0.5 GB RAM, og Windows kjører helt fint på PCer med bare 4 eller 6 GB RAM. 

Det er ganske få apper eller spill som bruker 16 GB RAM, selv GTA V (som er et ganske grafikk tungt spill) bruker ikke stort mer enn 12 GB RAM med alle grafikk innstillinger på maks. Så at Windows kan bruke 16 GB RAM er bare tull.

Minya skrev (10 timer siden):

Alt av innstallerte programmer som spill og andre ting, finner du under "Legg til/fjern programmer" under kontrollpanel. Der ser du en liste over alt som er innstallert på maskinen. Fjerner du noe herfra som du ikke vet hva er eller kjenner til, kan du risikere å gjøre at windows kreperer, maskinen må formateres og du må innstallere windows på nytt.

Nå snakker du om system minne igjen, og det er ikke det trådstarter trenger hjelp til.

Vil legge til at man ikke ødelegge Windows med å stenge filer i task manager, det er tull. Skulle du klare å stenge windows, så vil kun oppgavelinjen og skrivebordikonene bli midlertidig fjernet, og man må starte explorer.exe på nytt. 

Windows 10 har som alle andre tidligere Windowser innebygd beskyttelsesmekanismer, som vil gi deg blå skjerm med feilkode, dersom noe er feil på systemet. Eneste måten å gjøre Windows korrupt på (så man må reinstallere) er om man fysisk går inn på system32 og begynner å slette filer.

Man kan ikke ødelegge Windows ved å stenge apper i task manager.

Anonymkode: f97fe...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Windows 10 har som alle andre tidligere Windowser innebygd beskyttelsesmekanismer, som vil gi deg blå skjerm med feilkode, dersom noe er feil på systemet. Eneste måten å gjøre Windows korrupt på (så man må reinstallere) er om man fysisk går inn på system32 og begynner å slette filer.

Hørt om regedit? :P 

Anonymkode: d8f8e...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel åpenbart at trådstarter snakker om lagringsplass. Skjønner ikke hvorfor du drar in system minne i tråden. Man kan ikke ha 57.6 GB RAM på en PC. RAM selges med moduler som følger bit systemet, så man kan foreksempel ha 4 x 16 GB moduler, som gir 64 GB RAM.

Nå snakker du om system minne igjen, og det er ikke det trådstarter trenger hjelp til.

Vil legge til at man ikke ødelegge Windows med å stenge filer i task manager, det er tull. Skulle du klare å stenge windows, så vil kun oppgavelinjen og skrivebordikonene bli midlertidig fjernet, og man må starte explorer.exe på nytt. 

Windows 10 har som alle andre tidligere Windowser innebygd beskyttelsesmekanismer, som vil gi deg blå skjerm med feilkode, dersom noe er feil på systemet. Eneste måten å gjøre Windows korrupt på (så man må reinstallere) er om man fysisk går inn på system32 og begynner å slette filer.

Man kan ikke ødelegge Windows ved å stenge apper i task manager.

Anonymkode: f97fe...f67

Sakset fra hovedinnlegg;
"De få programmene jeg fant brukte veldig lite minne (under 1 GB). Så hvor er alt det som bruker så mye minne?"
Det er ikke åpenbart at trådstarter snakker om kun lagringsplass, da vedkommede bruker begge begrepene i sitt hovedinnlegg.

Jeg snakket ikke om Task manager, jeg snakket om kontrollpanel -> Add/Remove programs, som er windows sin egen måte å avinnstallere programmer på. Hvis man ikke vet hva man driver med her, kan man fjerne ting som gjør at windows fungerer. Jeg har sett folk drite på draget der og måttet reformatere pc'ene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minya said:

Add/Remove programs, som er windows sin egen måte å avinnstallere programmer på. Hvis man ikke vet hva man driver med her, kan man fjerne ting som gjør at windows fungerer

Nei, og særlig ikke på den måten du beskrev tidligere - man kan IKKE ødelegge selve windows-installasjonen fra add/remove programs.

Anonymkode: d8f8e...b88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hørt om regedit? :P 

Anonymkode: d8f8e...b88

Nå var det ikke regedit brukeren jeg siterte nevnte. Og regedit er ikke det samme som å fjerne systemfiler, mapper, programmer, apper.

Regner du har hørt hva regedit brukes til :P 

Minya skrev (5 timer siden):

Sakset fra hovedinnlegg;
"De få programmene jeg fant brukte veldig lite minne (under 1 GB). Så hvor er alt det som bruker så mye minne?"
Det er ikke åpenbart at trådstarter snakker om kun lagringsplass, da vedkommede bruker begge begrepene i sitt hovedinnlegg.

Jeg snakket ikke om Task manager, jeg snakket om kontrollpanel -> Add/Remove programs, som er windows sin egen måte å avinnstallere programmer på. Hvis man ikke vet hva man driver med her, kan man fjerne ting som gjør at windows fungerer. Jeg har sett folk drite på draget der og måttet reformatere pc'ene deres.

Det du skriver her stemmer ikke.

Du kan umulig ødelegge Windows med avinstaller funksjonen i kontrollpanel.

Windows er uavhengig, og ikke avhengig av andre installasjoner for å fungere, så det du skriver her gir ikke mening. Det er fullstendig umulig.

 

Anonymkode: f97fe...f67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...