AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Del Skrevet 20. juni 2021 Jeg har lagt på meg mye etter graviditet. Har begynt å jobbe med vekta nå, og mangler 13 kg til startvekt. Problemet mitt er ikke at jeg er usunn, jeg spiser sunn mat men alt for mye av den sunne maten. Kan feks spise 4-5 knekkebrød til frokost istedenfor 2 som er det vanlige. Kan lett spise havregrøt laget av 2 dl havregryn. Spiser kanskje 2 laksefileter eller 2 fiskeburgere til middag istedenfor 1. Altså - jeg spiser mye større porsjoner enn hva som er vanlig, så det er ikke rart vekta står stille. Går utrolig nok ikke opp i vekt. Kan ikke huske sist jeg spiste sjokolade eller kake. Kjøper aldri slikt selv, men spiser et kakestykke og to om jeg får det servert hos andre. I helgene kan jeg spise pizza, burger, sushi etc.. men det er kun den ene dagen i uka, ellers går det i sunn mat. Jeg er også veldig aktiv. Har hund, så går tur daglig. På jobb går jeg mellom 6-10 000 skritt. Trener styrke jevnlig. Og med en aktiv 1 åring så sitter jeg sjeldent nedpå utenom på kveldene. Spørsmålet mitt er om det er like farlig å være overvektig når man er aktiv og spiser sunt? Vil jo selvfølgelig ned i vekt, og jobber med saken nå. Har en bmi på 28. Men syntes det er vanskelig å "kutte", siden jeg blir så sulten i en aktiv hverdag og ikke sjokolade, brus osv er årsaken til overvekten min. Tar det lang tid for kroppen å venne seg til mindre porsjoner mat? Per nå spiser jeg 3-4 måltider daglig og sjeldent noe utenom måltidene. Anonymkode: b5967...7c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Del Skrevet 20. juni 2021 Nei, det er ikke like farlig. Du er heller ikke veldig overvektig, så det går nok bra. Bare pass på at du ikke går opp mer i vekt. Synes forøvrig ikke at fire knekkebrød er mye, det er jo omtrent det samme som to brødskiver og en helt normal frokost. Anonymkode: 94c5c...93c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Del Skrevet 20. juni 2021 Fikk meg selv en lite oppvekker av dette her: https://www.businessinsider.co.za/sumo-wrestlers-eat-up-to-7000-calories-a-day-yet-dont-typically-suffer-from-symptoms-of-obesity-2019-3 Det er forskjell på overvekt Anonymkode: b0552...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Del Skrevet 20. juni 2021 Jeg er også overvektig, og spiser som regel sunt. Jeg spiser heller ikke godteri og kaker for jeg liker det ikke, men kan gjerne spise en fruktbasert dessert (som det sikkert er mer enn nok sukker i🤪). Men jeg spiser nesten dobbel porsjon til alle måltider. Spiser mye fisk, kylling og vegetarretter, spiser aldri rødt kjøtt. Spiser mye nøtter, frø, belgvekster. Føler jeg blir slapp, susete i hodet, hodepine, dårlig humør, dårlig konsentrasjon når jeg spiser mindre mengder mat, så jeg fortsetter med å spise den mengden mat jeg trives med. Jeg har gått opp under fire kg på ti år, så det bryr meg ikke så mye. Fastlegen er fornøyd med alle verdiene mine, og når jeg har bedt om en ærlig tilbakemelding så sier han at det ikke er noe å bekymre seg for og at jeg lever langt sunnere enn de fleste pasientene hans. Særlig mtp. at jeg har hatt samme kosthold over tid og ikke kaste meg på nye dietter i tide og utide. Anonymkode: 31a9a...1e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Del Skrevet 20. juni 2021 Hvor mye kroppsfett har du da egentlig, om du er aktiv? Det høres ut som du spiser for lite protein, og det gjør at du risikerer overspise på kalorier. Inn med en proteinshake eller to, ut med de 2 ekstra knekkebrødene og ekstra store middagene. Du vil bygge muskler raskere, og miste kroppsfett Anonymkode: 56e39...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Del Skrevet 20. juni 2021 Tusen takk for svar. Ble litt glad for svarene deres, men føler meg ikke komfortabel med de ekstra kiloene selv om de ikke plager meg med noe annet enn at jeg ikke liker utseendet. Skal prøve å få inn mer protein - takk for tips! 4 knekkebrød høres kanskje ikke mye ut - men når jeg spiser mye til de andre måltidene også blir det jo mye totalt sett🙊. Hva fettprosenten min er vet jeg ikke, kjenner jeg har litt muskler under fettet, men det er en del over asså. Kan ta gode håndfuller på både mage, armer og lår🥴 Anonymkode: b5967...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sdkkds Skrevet 20. juni 2021 #7 Del Skrevet 20. juni 2021 Dette er ikke noe vi kan svare på, selv om det selvsagt hjelper at du er sunn og aktiv, og en bmi på 28 vil ikke i seg selv tilsi at du har økt mortalitetsrisiko. Men om du vil vite, ta noen blodprøver, har du gode verdier er alt bra, om du ikke har det så bør du vurdere å gjøre noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Del Skrevet 20. juni 2021 Ekko hadde nylig en episode om det. En der sa noe jeg la merke til «det er ikke viktig hva du veier om to mnd, men hva du veier om to, fem, ti år» har ikke peil på kosthold, men det er jo kalorier i sunn mat også Anonymkode: a8086...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Del Skrevet 20. juni 2021 Det er overvekten i seg selv som er "farlig" uansett hva kostholdet består av. Spesielt om du har en kroppssammensetning hvor du legger på deg rundt magen. Det er fettet som kan bidra til hormonforstyrrelser, betennelse i kroppen og livsstilssykdommer. Men dersom du er spiser sunt vil du sannsynligvis ikke oppleve mangelsykdommer noe en faktisk kan få som overvektig dersom kostholdet er dårlig. Anonymkode: 69013...08e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Del Skrevet 20. juni 2021 For å få et sunt kosthold må det inneholde masse grønnsaker (frukt, bær, nøtter og frø). Fyller du opp med mer av dette, særlig grønnsaker, så vil du ha et sunt kosthold, få i deg mer næring og mer magefyll med få kalorier. Jeg gikk opp 20 kilo i graviditeten. Gikk selvfølgelig ned rett etter jeg fødte, men gikk deretter opp. Tok tak i kostholdet og gikk ned 15 kilo på 4 måneder og holdte meg der. Masse masse frukt og grønt ☺️ Anonymkode: 1a8d5...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå