Gå til innhold

Hva vil skje med politiet dersom all narkotika avkriminialiseres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom narkotika og rusmidler blir fjernet fra justissektoren og flyttet til helsesektoren. Hva vil da skje med vårt politikorps?

Narkotika er jo som kjent det mest populære arbeidsområdet for alle politiansatte. Dersom de ikke lenger får jobbe med narkotika, narkotikaspaning, narkotikaraid osv. ser jeg for meg masseoppsigelser av politifolk som vil finne andre ting å gjøre.

Anonymkode: 6eecb...58d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok misforstått. Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom narkotika og rusmidler blir fjernet fra justissektoren og flyttet til helsesektoren. Hva vil da skje med vårt politikorps?

Narkotika er jo som kjent det mest populære arbeidsområdet for alle politiansatte. Dersom de ikke lenger får jobbe med narkotika, narkotikaspaning, narkotikaraid osv. ser jeg for meg masseoppsigelser av politifolk som vil finne andre ting å gjøre.

Det vil fortsatt være forbudt å ha over en viss grense, ulovlig produksjon og smugling vil også være forbudt. Så det vil fortsatt trengs politifolk til disse oppgavene. Dette er også bare en liten del av hva politiet driver med, og de vil trolig flytte mer ressurser til å ta andre kriminelle, å redusere er det ingen som vil da vi har som mål å ha 2 politiansatte per capita.

Anonymkode: 05540...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
artigmedsex skrev (6 minutter siden):

Du har nok misforstått. Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering.

Nei har ikke misforstått. Når noe er avkriminalisert er ikke lenger politiet involvert. Men det kan likevel være andre sanksjoner knyttet til aktiviteten, produksjonen eller varene. F.eks toll, bøter osv. håndhevet av tilsynsorganer som f.eks mattilsynet.

Forskjellen mellom avkriminalisering og legalisering oppstod ikke i forbindelse med dagens narkotikadebatt. Begrepet ble først brukt da utroskap ble avkriminalisert tidlig på 1900-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vil fortsatt være forbudt å ha over en viss grense, ulovlig produksjon og smugling vil også være forbudt. Så det vil fortsatt trengs politifolk til disse oppgavene. Dette er også bare en liten del av hva politiet driver med, og de vil trolig flytte mer ressurser til å ta andre kriminelle, å redusere er det ingen som vil da vi har som mål å ha 2 politiansatte per capita.

Anonymkode: 05540...8e5

Nå handler denne tråden om en situasjon hvor det ikke er forbundet straff knyttet til produksjon, distribusjon og forbruk av narkotika.

Skrevet

Hvis politiet slutter å jakte på tenåringer som tar seg en spliff får de kanskje tid til å etterforske faktisk kriminalitet som f.eks. voldtekt?

• Liker 3
Gjest rabrabara
Skrevet

I og med at enormt mye av politiets arbeid er knyttet til rusrelaterte hendelser ville de nok få det veldig travelt. Ungdom i syrerus som går på sjøen, ruspåvirkete i bil, vold, psykiatri osv osv. Vi kommer til å trenge flere. 

Gjest rabrabara
Skrevet
venus24 skrev (1 minutt siden):

Hvis politiet slutter å jakte på tenåringer som tar seg en spliff får de kanskje tid til å etterforske faktisk kriminalitet som f.eks. voldtekt?

Du vet at veldig mange voldtekter skjer i ruspåvirket tilstand?

Skrevet
rabrabara skrev (Akkurat nå):

I og med at enormt mye av politiets arbeid er knyttet til rusrelaterte hendelser ville de nok få det veldig travelt. Ungdom i syrerus som går på sjøen, ruspåvirkete i bil, vold, psykiatri osv osv. Vi kommer til å trenge flere. 

Så bra at all erfaring fra andre land som har avkriminalisert tyder på at ingenting av dette vil skje, da!

Du vet at veldig mange voldtekter skjer i ruspåvirket tilstand?

Ja, og da først og fremst alkoholrus. Såvidt jeg vet er ikke alkohol ulovlig i Norge, så det er jo totalt irrelevant.

• Liker 2
Gjest rabrabara
Skrevet
venus24 skrev (1 minutt siden):

Så bra at all erfaring fra andre land som har avkriminalisert tyder på at ingenting av dette vil skje, da!

Ja, og da først og fremst alkoholrus. Såvidt jeg vet er ikke alkohol ulovlig i Norge, så det er jo totalt irrelevant.

At rusmiddelet alkohol er lovlig er jo på sett og vis en utfordring i seg selv. 

Men i og med at du er så bastant og viser til alle disse landene hvor narkotika er avkriminaliser går jeg ut fra at du har mye kunnskap om hva det betyr for et samfunn. Jeg går ut fra at du sikter til Nederland og de har ikke legalisert all narkotika. 

Gjest rabrabara
Skrevet

Og så vidt jeg vet har politiet i Nederland mer enn nok å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Det er nok kriminalitet å ta av. De ville ha det like travelt bare jobbe mer på andre områder. 

Anonymkode: 204ef...ef9

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå handler denne tråden om en situasjon hvor det ikke er forbundet straff knyttet til produksjon, distribusjon og forbruk av narkotika.

Det kalles legalisering. Du har som sagt misforstått.  Bare å google avkriminalisering vs legalisering.

Skrevet
rabrabara skrev (1 minutt siden):

At rusmiddelet alkohol er lovlig er jo på sett og vis en utfordring i seg selv. 

Men i og med at du er så bastant og viser til alle disse landene hvor narkotika er avkriminaliser går jeg ut fra at du har mye kunnskap om hva det betyr for et samfunn. Jeg går ut fra at du sikter til Nederland og de har ikke legalisert all narkotika. 

Og så vidt jeg vet har politiet i Nederland mer enn nok å gjøre. 

Nei, jeg sikter først og fremst til Portugal, hvor det har vært full avkriminalisering siden 2001. Her ser man blant annet at bruken av narkotika har gått ned. Erfaringene fra Portugal er nærmest utelukkende positive. Hvordan forklarer du det? Et godt eksempel: Portugal har mer enn dobbelt så mange innbyggere som Norge. I 2017 var det 26 overdosedødsfall i Portugal. Tallet i Norge? 250.

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg synes det er så interessant med denne debatten, de argumentene som brukes for legalisering. Det får meg til å tenke at enten har man aldri sett hva rusmidler kan gjøre med folk eller så kjemper man for sin egen rett til å røyke litt tjall i ny og ne. Eller så mener man vel at frivillighet og behandling skal være redningen. 

Man viser til at alkohol er lovlig og til og en viss avkriminalisering i Nederland  som om det er vellykkede eksempler. Det virker som om man tror at alle som tjener penger på nark plutselig vil finne seg noe fornuftig og gjøre. Som om ungdom som liker litt kokain i helgene selv vil skjønne når de trenger hjelp sv helsevesenet. Når det plutselig er stoffet som kontrollerer dem og ikke omvendt. Og jeg jeg greier ikke bestemme meg for om det er naivitet eller kynisisme? Eller egoisme? For noen er det sikkert til og med idealisme. Men å belage rushåndtering på at helsevesenet skal komme inn i bildet.. 

Skrevet (endret)

Politiet kan prioritere viktige saker. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Gjest rabrabara
Skrevet (endret)
venus24 skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg sikter først og fremst til Portugal, hvor det har vært full avkriminalisering siden 2001. Her ser man blant annet at bruken av narkotika har gått ned. Erfaringene fra Portugal er nærmest utelukkende positive. Hvordan forklarer du det? Et godt eksempel: Portugal har mer enn dobbelt så mange innbyggere som Norge. I 2017 var det 26 overdosedødsfall i Portugal. Tallet i Norge? 250.

Hvordan forklarer men de ulike drikkemønstrene i ulike land hvor alkohol et lovlig? Hvilket hjelpeapparat hadde de i Portugal på plass før rusreformen? Hvor mange fikk de over på metadon? 

De innførte en mengde tiltak som vi allerede har. For å motarbeide HIV i første omgang. 

Det stemmer vel heller ikke at narkotika er fullt ut legalisert i Portugal? 

Endret av rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja ser du for deg masseoppsigelser? Kanskje de begynner i helsesektoren alle mann? 🥴

Skrevet

Vi har flere enn nok land/stater/steder å se til, hvor narkotika har blitt avkriminalisert. I Portugal så de en nedgang i overdosedødsfall, for å nevne noe. For mindre alvorlige rusmidler, som cannabis, har det skjedd særdeles lite negativt.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan forklarer men de ulike drikkemønstrene i ulike land hvor alkohol et lovlig? Hvilket hjelpeapparat hadde de i Portugal på plass før rusreformen? Hvor mange fikk de over på metadon? 

De innførte en mengde tiltak som vi allerede har. For å motarbeide HIV i første omgang. 

Hvordan er drikkemønster relevant all den tid vi snakker om narkotika? Hvilket hjelpeapparat har vi i Norge, hvor narkomane dør i hopetall? Hvorfor er det ekstreme forskjeller på Portugals ekstremt få overdosedødsfall i avkriminaliserte Portugal, men eksepsjonelt mange overdosedødsfall i Norge? Har tiltakene vi allerede har hjulpet mot overdosedødsfallene? Er du så arrogant at du ikke en gang kan vurdere hvorvidt avkriminalisering har hjulpet rusbrukere i Portugal?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...