Gå til innhold

Palliativ enhet - har noen spørsmål.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En svært bær slektning av meg er overført fra Kreftavdeling til Palliativ enhet. Personen bor hjemme og er i fin form. Føler seg ikke syk, men er uhelbredelig kreftsyk. Personen vil ikke få mer cellegift, men kanskje stråling om smertene blir for voldsomme når det tid kommer.

Jeg gruer meg jo til denne personen blir enda verre, sengeliggende og den siste tiden hvor du bare venter på slutten.

Kan jeg som pårørende ha samtaler med palliativ enhet, det er jo ting jeg lurer på og som jeg ikke vil snakke med den syke om.

Kan man være innunder palliativ enhet i flere år, eller må jeg bare innse at det kanskje vil rase fort nedover nå?

Jeg gruer meg så veldig til det som er i vente. Innerst inne skulle jeg noen ganger ønske personen døde raskt av helt andre uforutsette ting. 

Anonymkode: e6c46...5eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En svært bær slektning av meg er overført fra Kreftavdeling til Palliativ enhet. Personen bor hjemme og er i fin form. Føler seg ikke syk, men er uhelbredelig kreftsyk. Personen vil ikke få mer cellegift, men kanskje stråling om smertene blir for voldsomme når det tid kommer.

Jeg gruer meg jo til denne personen blir enda verre, sengeliggende og den siste tiden hvor du bare venter på slutten.

Kan jeg som pårørende ha samtaler med palliativ enhet, det er jo ting jeg lurer på og som jeg ikke vil snakke med den syke om.

Kan man være innunder palliativ enhet i flere år, eller må jeg bare innse at det kanskje vil rase fort nedover nå?

Jeg gruer meg så veldig til det som er i vente. Innerst inne skulle jeg noen ganger ønske personen døde raskt av helt andre uforutsette ting. 

Du kan jo snakke med de på den palliative avdeling om generelle ting. Om de skal svare på spesifikke ting som gjelder denne personen så må de nok ha hans/hennes tillatelse.

Hva slags diagnose er det denne personen har? Det er vel sjeldent at man er kategorisert som palliativ i flere år. Iallefall om de har kuttet ut cellegiften også. 

Anonymkode: 6095e...e7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis personen har uhelbredelig kreft og all kurativ behandling og/eller livsforlengende behandling nå avsluttes vil det mest sannsynlig gå mot slutten ganske raskt. Ingen ligger på palliative/lindrende enheter hvis de hadde vært friske nok til å være hjemme f.eks..  

Han/hun har sikkert noen som er oppnevnt som nærmeste pårørende. Det er denne/disse helsepersonell skal forholde seg til og har lov til å dele informasjon med. Enten kan du be nærmeste pårørende stille avdelingen de spm du lurer på, eller så kan du spørre den syke om du får tillatelse til å snakke med avdelingen om han/henne og det du lurer på. 

I mange tilfeller kan du jo også snakke med den syke selv, og fortelle hva du tenker på. Jeg tror det er fint med åpenhet.. også med den syke. Personen vet jo selv om sin sykdom og hvilken vei det går, og det ville vært rart om de rundt ikke hadde reaksjoner på dette.

Anonymkode: d8bc6...3d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis personen har uhelbredelig kreft og all kurativ behandling og/eller livsforlengende behandling nå avsluttes vil det mest sannsynlig gå mot slutten ganske raskt. Ingen ligger på palliative/lindrende enheter hvis de hadde vært friske nok til å være hjemme f.eks..  

Han/hun har sikkert noen som er oppnevnt som nærmeste pårørende. Det er denne/disse helsepersonell skal forholde seg til og har lov til å dele informasjon med. Enten kan du be nærmeste pårørende stille avdelingen de spm du lurer på, eller så kan du spørre den syke om du får tillatelse til å snakke med avdelingen om han/henne og det du lurer på. 

I mange tilfeller kan du jo også snakke med den syke selv, og fortelle hva du tenker på. Jeg tror det er fint med åpenhet.. også med den syke. Personen vet jo selv om sin sykdom og hvilken vei det går, og det ville vært rart om de rundt ikke hadde reaksjoner på dette.

Anonymkode: d8bc6...3d6

Jeg skriver jo at personen bor hjemme og føler seg frisk. Er bare på palliativ for samtaler enn så lenge.

Jeg er oppført som en av de nærmeste pårørende. Jeg kan når som helst ringe onkologisk avdeling og få svar på ting jeg lurer på.

Årsaken til at cellegift er avsluttet er fordi personen ikke tålte det av andre underliggende sykdommer.

Jeg er jo kjempeglad for at formen til vedkommende er helt topp fremdeles. Jeg er bare redd for fremtiden og hva vi har i møte. Om nedgangen vil gå sakte eller raskt vet vi jo ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan jo snakke med de på den palliative avdeling om generelle ting. Om de skal svare på spesifikke ting som gjelder denne personen så må de nok ha hans/hennes tillatelse.

Hva slags diagnose er det denne personen har? Det er vel sjeldent at man er kategorisert som palliativ i flere år. Iallefall om de har kuttet ut cellegiften også. 

Diagnosen er brystkreft HER2 med metastaser til lymfer i hals og lunger.

Per dags dato merker ikke personen noe til denne sykdommen. 
Personen bor fremdeles hjemme, trener og er aktiv som om ikke noe skulle feilt den.

Palliativ avdeling er koblet inn for å kunne avtale møter for samtaler evt medisinering om det trengs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Diagnosen er brystkreft HER2 med metastaser til lymfer i hals og lunger.

Per dags dato merker ikke personen noe til denne sykdommen. 
Personen bor fremdeles hjemme, trener og er aktiv som om ikke noe skulle feilt den.

Palliativ avdeling er koblet inn for å kunne avtale møter for samtaler evt medisinering om det trengs.

HER2 negativ?  Vil tipse om Piqray, ikke cellegift - det er en presisjonsmedisin, ikke metode godkjent enda i offentlige sykehus, men er markedsført. Få gjennomført gentest. 

Anonymkode: 5086a...b95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får nok ikke svar på noe nei. Og det kan gå svært raskt mot døden selv om personen er hjemme. Jeg mistet en venninne bare to måneder etter at hun fikk tilsvarende diagnose.

Anonymkode: 95f38...54c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 14.33):

HER2 negativ?  Vil tipse om Piqray, ikke cellegift - det er en presisjonsmedisin, ikke metode godkjent enda i offentlige sykehus, men er markedsført. Få gjennomført gentest. 

Anonymkode: 5086a...b95

Sjekket ut Pigray og fikk sjokk av prisen på dette. Vet du om den prisen må betales fullt ut eller blir det billigere på blå resept eller andre løsninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 14.40):

Du får nok ikke svar på noe nei. Og det kan gå svært raskt mot døden selv om personen er hjemme. Jeg mistet en venninne bare to måneder etter at hun fikk tilsvarende diagnose.

Anonymkode: 95f38...54c

Og jeg hadde nær slektning som levde over 2 år med kreft som hadde spredd seg. Legene trudde aldri at denne personen ville leve så lenge og det var veldig uvanlig med den type kreft personen hadde.

Så man vet aldri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Hei,

Jeg jobber som kreftsykepleier på palliativ enhet, og en stor del av vår jobb er å ivareta pårørende også. Det kan være samtaler både med og uten pasienten, med sykepleier og med lege. Råder deg til å være åpen om hvordan du har det og hva du lurer på, så er det hjelp å få.

Masse gode tanker til deg!

Anonymkode: fbeec...130

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 15.35):

Sjekket ut Pigray og fikk sjokk av prisen på dette. Vet du om den prisen må betales fullt ut eller blir det billigere på blå resept eller andre løsninger?

Kjære TS.  Jeg vet ikke om jeg bør komme med denne kommentaren, med alt dere står i .❤ Føler den er upassende, samtidig som man griper de halmstrå som finnes.( Så admin må gjerne slette)  Min søster overlevde aggresiv brystkreft, men har store senskader. 

Jeg leste på Facebok ( vet...skikkelig dårlig kilde😳,,),artikkel fra Illustruert Vitenskap for 2 dager siden,som jeg ikke har full tilgang på,da jeg ikke abonnerer ,men fikk lest endel ) om et  banebrytende gjennombrudd ifht brystkreft . Effekten av biegift, som drepte kreftcellene.  Men dette var på mus .Vet ikke om det er utprøvd på mennesker eller hvor i løypa dette er. 

Jeg beklager veldig, fordi det er upassende ifht håp og utgang. Men om det er prøveprosjekt på dette i Norge ,så ville jeg bare si ifra . 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma ble flyttet over på den avd, tok det bare ca 2 uker. Du må hvertfall regnemed at den personen ikke blir bedre. Si det du trenger å si, fordi det går nok fort ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Min pappa var på pallativ avd 5døgn før han døde. Gikk selv inn på avd med rullator da han ble innlagt. Ble lagt i morfinrus etter 2 dager da smertene økte og forfallet begynte. Døde 3 dager etter det igjen.  Så det kan gå fort. 

Anonymkode: 7ed3a...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en kommer inn under pallativ enhet er det kun smertelindring som brukes. Da er all annen behandling som cellegift og stråling avsluttet. 
Veldig trist at du opplever dette. Snakk med enheten og be om pårørende samtale. Vær åpen og spør om alt du lurer på. Ta vare på deg selv i tiden du har foran deg. 
du trenger kreftene

Anonymkode: 6f53e...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når en kommer inn under pallativ enhet er det kun smertelindring som brukes. Da er all annen behandling som cellegift og stråling avsluttet. 
Veldig trist at du opplever dette. Snakk med enheten og be om pårørende samtale. Vær åpen og spør om alt du lurer på. Ta vare på deg selv i tiden du har foran deg. 
du trenger kreftene

Anonymkode: 6f53e...24f

Om man er på palliativ avdeling så kan man så absolutt få strålebehandling. Strålebehandling brukes også ved smertelindring!

Hilsen stråleterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pappa døde av kreft i sommer. Spør om alt du lurer på til leger / sykepleiere. Les om dødsforløpet hos Kreftforeningen så du er forberedt når det skjer. De har også en telefon du kan ringe dersom du har behov for å prate. Som andre sier kan dette gå veldig fort. Bruk tiden så godt du kan. Selv fortrengte jeg det som skjedde med pappa og sitter igjen med spørsmål i ettertid. Jeg tenkte han ville bli frisk helt til han sluttet å puste. Kondolerer så mye for det dere må gjennom nå.

Anonymkode: 7263c...adf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...