Gå til innhold

Foreldre som er strenge på barnas kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat pannekakene stresser jeg ikke med, så lenge de spiser variert ellers 🙂

Er mer opptatt av å holde de unna alt for mye posemat/ferdigmat og junkfood. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine barn har fått vanlige pannekaker, ja, laget på min mors oppskrift (hvetemel, melk, sukker, egg). Vi lager tynne pannekaker i non-stick-panne med lite  smør til steking, nesten som franske crêpes. De serveres med Toro tomatsuppe der en desiliter av vannet er erstattet med lettmelk. Topping er sukker og/eller selvplukkede blåbær fra fryseren, en sjelden gang lettsyltetøy (bringebær). Vi voksne har gjerne presset sitron og sukker eller melis.  Jeg vil anslå frekvensen av denne middagen til ca hver 3. uke (fordi barna elsker det, vi voksne ikke fullt så mye). 

Jeg ser ikke problemet. Barna er slanke, sunne og friske, det samme er vi voksne. Vi lager stort sett alltid rimelig sunn mat fra bunnen, men med noen unntaksmiddager hvis vi er slitne, syke eller kommer i tidsnød pga diverse arrangementer, og da kan det bli ostesmørbrød, pølser i brød eller ferdigpizza. Totalen vil jeg likevel si er bra. Vi bruker ikke sukker/søtt i noen særlig grad i hverdagen, lite/ingen kaker, boller, desserter eller is. Ikke godteri, sjokolade, brus eller salt snacks. 

Jeg ser ingen grunn til å endre min matfilosofi og begynne med pannekaker fulle av frø og havregryn så lenge vi spiser et par pannekaker hver 1-2 ganger i måneden. 

Anonymkode: 1fb59...353

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlige pannekaker her, stekt i meierismør og med sukker eller syltetøy. Har alltid hjemmelaget kremet tomatsuppe først, gjerne med egg og makaroni. Det spiser vi en gang i uken. Men - overskriften passer ikke til meg. Jeg er ikke så opptatt av det. De får for det aller meste hjemmelaget mat, men jeg lager vanlig pizzabunn og vanlig grøt, osv. 

Anonymkode: 40428...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si at vi har et normalt variert kosthold, inkludert pannekaker laget av hvetemel noen ganger. Barna får servert variert kost som dekker alle behov. Vi prater ikke om kalorier og slikt hos oss. Men vi har fokus på å spise når vi er sultne og at det er viktig med god næring for å vokse og ha det gøy på trening. 

Anonymkode: f17fd...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige pannekaker, er det igjen blir det jammen meg skolemat dagen etter også. Ellers går det i rundstykker, brødskiver med godt pålegg(ost, skinke, salat, egg) grønnsaker, frukt, poteter, kjøtt, fisk.... Godteri når det faller seg slik, og bake gjør vi også titt og ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...