Gå til innhold

Foreldre som er strenge på barnas kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gir dere barna «vanlige» pannekaker av hvetemel? Med sukker, syltetøy med sukker og lignende?

Anonymkode: fe282...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg blander inn havregryn eller grov mel i pannekakerøren. 

Anonymkode: 13ab0...7b7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Men blander inn litt grovmel/havregryn. Ønsker at de skal bli mette da... Ellers har de et helt normalt kosthold og godteri på lørdager. Den eneste strenge regelen er at de ikke får kunstig søtning i noen som helst form. Dette vet de og er inneforstått med selv også. 

Anonymkode: 00345...fcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tre gutter, fysisk aktive og friske alle tre. De/vi spiser vanlig, sunn mat. Godteri hører helgene til, men er ikke fanatisk på noe vis. Dvs at det ikke er krise med en is en tirsdag liksom 😊 Kjenner til et par familier der barna bare får "kjempesunn" mat - den ene mora tar faktisk dattera fri fra bhg hvis de skal ha vafler eller lignende.. Vet ikke om unge som er mer fiksert på snop i f.eks bursdager, så lurer på om hun tar helt av på godterifronten når hun blir eldre..

Anonymkode: 6a56b...e97

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har tre gutter, fysisk aktive og friske alle tre. De/vi spiser vanlig, sunn mat. Godteri hører helgene til, men er ikke fanatisk på noe vis. Dvs at det ikke er krise med en is en tirsdag liksom 😊 Kjenner til et par familier der barna bare får "kjempesunn" mat - den ene mora tar faktisk dattera fri fra bhg hvis de skal ha vafler eller lignende.. Vet ikke om unge som er mer fiksert på snop i f.eks bursdager, så lurer på om hun tar helt av på godterifronten når hun blir eldre..

Nå er det slik at de jeg kjenner som er veldig strenge med søtsaker er det nettopp fordi barna er "helt fiksert" på det, så de må begrense veldig. Så du vet ikke hva som kom først, barnets trang til å spise masse søtt eller foreldrenes begrensninger.

Anonymkode: ea0a7...1b9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gir dere barna «vanlige» pannekaker av hvetemel? Med sukker, syltetøy med sukker og lignende?

Ja, det kan jeg. Av og til kan jeg ta litt havregryn i, men det er heller unntaket enn regelen.

Anonymkode: 863c9...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nope. Her er det pannekaker av sunne varer - banan, havregryn, kanel, havremelk, chiafrø og hempfrø. Topping er bær, banan og peanøtt smør. Barna digger det. 

Kanskje en gang i året har vi usunne pannekaker med syltetøy. 

Anonymkode: fb87f...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nope. Her er det pannekaker av sunne varer - banan, havregryn, kanel, havremelk, chiafrø og hempfrø. Topping er bær, banan og peanøtt smør. Barna digger det. 

Kanskje en gang i året har vi usunne pannekaker med syltetøy. 

Har du oppskrift på denne?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke hjemme. Er ikke nazi på hva de spiser borte. Gir dem heller ikke tullemat som havregryn og sånt hjemme. Korn er korn og det er ikke mat. Jeg er sjokkert over hvor mange som feilaktig tror at sånt er sunt. Gir dem ikke slik antinæring hjemme.

Jeg har laget disse pannekakene noen ganger, eller disse, eller disse.

Anonymkode: 857ef...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke definert "streng", så det blir vanskelig å bedømme hvem som skal svare.  

Jeg vil si at jeg er ganske opptatt av kostholdet til barna, men det ville aldri falt meg inn å lage "tullepannekaker" til middag. Skal pannekaker lages, er det selvfølgelig med hvetemel. Sukker og syltetøy, samt bacon som du ikke nevnte, er også selvfølge. 

Anonymkode: f960b...274

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke definert "streng", så det blir vanskelig å bedømme hvem som skal svare.  

Jeg vil si at jeg er ganske opptatt av kostholdet til barna, men det ville aldri falt meg inn å lage "tullepannekaker" til middag. Skal pannekaker lages, er det selvfølgelig med hvetemel. Sukker og syltetøy, samt bacon som du ikke nevnte, er også selvfølge. 

Anonymkode: f960b...274

Synes synd på barna der foreldre er helt hysteriske med kostholdet og ska måle, veie og telle kalorier på hver eneste matvare barna har i seg. Merkelig nok så overlevde folk før også selv om de spiste syltetøy.

Anonymkode: 494d5...4bb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du oppskrift på denne?;)

Jupp ☺️ Jeg pleier å 3 doble røren. 

3,5 dl havregryn (kjøres til det blir mel) eller bruk havremel

2,5 dl havremelk (mer hvis man vil ha litt tynnere røre) 

1-2 modne bananer

En dæsj kanel eller vanilje sukker (kan sløyfes) 

En dæsj chiafrø og hempfrø (kan sløyfes) 

Kjør sammen og stek i panne eller i ovnen på 200 grader til ferdig. 

Det blir små pannekaker eller lapper ☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes synd på barna der foreldre er helt hysteriske med kostholdet og ska måle, veie og telle kalorier på hver eneste matvare barna har i seg. Merkelig nok så overlevde folk før også selv om de spiste syltetøy.

Anonymkode: 494d5...4bb

Problemet er jo at flertallet av befolkningen er overvektige. Vi har enormt med livsstilssykdommer. Vi er nødt til å være kritiske til hva vi gir ungene våres. Det er svært viktig for det psykiske og fysiske. Fyller du diesel på bensinbiler din fordi diesel var billigere enn bensin eller pumpa var lettere tilgjengelig? Hvor langt kommer du på det? 

Mat er næring til kroppen. Riktig næring er alfa omega. Og det finnes så mye god mat som er sunn og utrolig godt. 

Å måle, veie og telle kalorier på hver eneste matvare barna får i seg har jeg aldri i mitt liv vært borti. Det er nok eventuelt helsemessige årsaker i samråd med lege og ernæringsfysiolog. 

Barna mine får godteri på lørdager. Noen ganger griller vi pølser og marsmellows i skogen osv. Men stort sett spiser vi hjemmelaget sunn mat med rene råvarer. Det er tvert imot synd på barna mine. De er slanke, sunne, blide, fornøyde, svært lite syk, veldig god fysikk og jeg har lagt et godt grunnlag for kosthold videre i livet. De vet at sunn mat smaker himmelsk noe de forhåpentligvis tar med seg videre i livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har vi pannekaker til middag så er det de vanlige som er laget av hvetemel, og vi har nesten alltid bacon og en slags grønnsakssuppe i tillegg.  Vi har ikke "forbud" mot noe slags mat, og vi har et sunt, godt og variert kosthold totalt sett.  Kjøper inn litt godteri/ snacks på lørdager, og legger oss ikke bort i hva barna får når de er på besøk hos andre.  Jeg synes ærlig talt det er litt slitsomt med "mathysterikere", mennesket har utviklet seg og produsert nye generasjoner gjennom flere hundretusen år, og de har spist det som var tilgjengelig der de var 😉

Anonymkode: 84ee2...a74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg skulle servert "normale" pannekaker hadde det blitt som dessert/ godteri. Altså i mindre mengder og som en helgesnacks. 

Utover det ser jeg ikke hvorfor ikke bruke sunne ingridienser. Det blir fortsatt kjempegode pannekaker. Mange gode forslag i tråden som gir fantastiske pannekaker 

Vokste selv opp med normal norsk kost, der blant annet vanlige pannekaker var middag. Jeg har mageproblemer og alle mine 4 søsken er overvektige. Jeg mistenker at det er noe i kosten til nordmenn som gjør oss syke. Noen av oss utvikler IBS, andre fedme, og det er sikkert noen som utvikler kroniske sykdommer også. 

Skal sies at alle var normalt slanke i yngste barndommen, det tok lang tid med det kostholdet før kiloene kom. Det er ikke slik at man nødvendigvis blir tjukk innen man er 10 år. Skaden i magen kan skje veldig gradvis over flere tiår. 

Anonymkode: 54e30...d3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vi pannekaker til middag så er det de vanlige som er laget av hvetemel, og vi har nesten alltid bacon og en slags grønnsakssuppe i tillegg.  Vi har ikke "forbud" mot noe slags mat, og vi har et sunt, godt og variert kosthold totalt sett.  Kjøper inn litt godteri/ snacks på lørdager, og legger oss ikke bort i hva barna får når de er på besøk hos andre.  Jeg synes ærlig talt det er litt slitsomt med "mathysterikere", mennesket har utviklet seg og produsert nye generasjoner gjennom flere hundretusen år, og de har spist det som var tilgjengelig der de var 😉

Så det hadde vært greit for deg om noen serverte sjokolade hver dag? Om du er imot det, er du hysterisk. 

Det handler om at ulike mennesker setter grensene på ulike områder. Idag er de fleste voksne overvektige og feite. Det betyr at nordmenn flest svikter barna sine når det gjelder kosthold. Jeg tenker at mennesker som deg som ikke er interessert i å tenke over en ekstra gang hva barna dine får i seg, har høyere sannsynlighet for å sitte med tjukke barn eller voksne barn på sikt. 

Det er ikke hysterisk å servere pannekaker av banan og havregryn istedetfor pannekaker med sukker og fint hvetemel. Pannekakene er fortsatt knallgode, men de er sunnere og bedre. Hvorfor ikke lage den sunnere varianten når det fortsatt er kjempegodt og er bedre for barnas magehelse?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så det hadde vært greit for deg om noen serverte sjokolade hver dag? Om du er imot det, er du hysterisk. 

Det handler om at ulike mennesker setter grensene på ulike områder. Idag er de fleste voksne overvektige og feite. Det betyr at nordmenn flest svikter barna sine når det gjelder kosthold. Jeg tenker at mennesker som deg som ikke er interessert i å tenke over en ekstra gang hva barna dine får i seg, har høyere sannsynlighet for å sitte med tjukke barn eller voksne barn på sikt. 

Det er ikke hysterisk å servere pannekaker av banan og havregryn istedetfor pannekaker med sukker og fint hvetemel. Pannekakene er fortsatt knallgode, men de er sunnere og bedre. Hvorfor ikke lage den sunnere varianten når det fortsatt er kjempegodt og er bedre for barnas magehelse?

Vri og vreng og tolk som du vil.... 🙄   

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er veldig fint at det er fokus på sunnere mat til barn. Slik at de får med seg en sunnere tankegang enn hva vi fikk som små. For hvordan skal vi ellers snu trenden med så mye overvektige mennesker? 

Kanskje skulle det vært delt enda mer av sunnere oppskrifter på mat folk vanligvis lager. Men på andre sunnere måter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 16.47):

Det er min erfaring også 

Anonymkode: 3a738...cfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna mine var små så spiste de det samme som oss voksne. Vi kunne fint ha pannekaker/vafler til frokost med syltetøy eller hva de nå ville ha på. Brus og godteri spiste vi flere ganger i uka.

Vi hadde helt normal mat og har aldri vært opptatt av at barna skal spise ekstremt sunt. Idag er de voksne og helt normale i vekt.

Barnebarna mine skal få oppleve akkurat det samme med vafler til frokost osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...