Mads1 Skrevet 2. oktober 2021 #521 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Et slaktet dyr er veldig mye sunnere for oss enn gress. Et dyr som har spist "menneskemat" som korn eller soya er også mye sunnere for oss enn korn og soya. Av samme grunn som antiloper er sunnere for løver enn gresset som antilopene spiser - det er slik evolusjonen har formet dem til å spise. Anonymkode: 1f7af...727 Løver er carnivores eller kjøttetere, vi er omnivores eller altetende (har hørt noe om at vi teknisk sett er fruitivores som er en type herbivore eller planteeter egentlig, men har ikke satt meg inn i det)... 3 hours ago, AnonymBruker said: Mener du virkelig at å gå fritt på beite og kunne gå under tak når man vil, spise kun den maten man skal ha fra naturens side, leve i flokker, være beskyttet fra rovdyr og få veterinærhjelp når man er syk, er "litt mindre miserabelt" enn torturen du skisserer etterpå? Jeg kan ta feil, men tviler på at dyrene får veterinærhjelp. Alle skal liksom ha det her i Norge mener jeg, men skjulte opptak viser at de ikke gir det fordi de synes det blir for dyrt og tidkrevende, så det blir opp til deg å bevise (eller i det minste bekrefte for deg selv) at gården faktisk gir veterinærhjelp når du ikke er der selv. Jeg synes dyra skal være fri og jeg synes ikke de skal bli slakta eller misbrukt for sine ressurser eller kroppsdeler. Du skisserer selv et veldig glansbilde her som er langt fra virkeligheten da du velger å ikke nevne mange virkeligheter, f.eks er kuer og høner avlet opp (altså typ genmanipulert av oss) til å legge flere egg / produsere mere melk til den grad at de blir syke der de ikke ville blitt syke ellers. Høner lider bl.a. av benskjørhet fordi de overproduserer egg som bruker opp all kalsiumet i kroppen dems. Kuer får mastitis da de blir overmelket. De blir også fjernet fra kalvene sine kort tid etter at kalvene blir født for at de ikke skal få melk, å bli tvunget vekk fra ens egne nyfødte barn er traumatisk for dem som det ville vært med oss eller andre dyr som katter eller hunder pga. mors/foreldreinstinkt osv. Kuene blir fysisk impregnert av mennesker ved at de stikker hånden opp i rumpa på dem (det er et annet ord for dette som starter på v, men har ikke lest forums-reglene så jeg unngår språket i tilfelle) osv. Det er et 5 minutters klipp på youtube som oppsummerer problemet med melkeindustrien generelt som heter "Dairy is Scary", men man må være bekreftet 18år for å se klippet (bare å søke etter navnet på klippet hvis du vil se), men linker til to mildere versjoner her: Quote Hvor er det forresten folk holder dyr på den måten du beskriver her, hvor de tortureres til døde og parteres mens de lever og slås med jernrør? Jeg har ikke sett noe til det på noen av gårdene jeg har vært på eller når jeg går tur i marka her og hilser på både sau og ku. Nesten alle fabrikker/steder som driver masse-produsering av dyr som vil si mesteparten av over 90%. Nei, sier seg selv at dette er dårlig reklame, så det blir ikke vist, men kommer ut når folk går undercover, som har blitt gjort her i Norge hvor det viser seg at de bruker tilnærmet lik behandling av dyrene her. Dyrene ute har det nok mye bedre enn dyrene inne, men som veganer er jeg ikke for misbruk av verken dyr eller mennesker samme hvilken grad det er, eller om det bare er en gang i livet, uansett er det unødvendig, spesielt når det f.eks er mulig å produsere lab-kjøtt i den nærmeste fremtid og liksom-kjøtt (mockmeat) i mellomtida. Quote Jeg har ikke noe behov for å framstille mitt kjøttforbruk som bedre eller mer etisk enn det er. Njaej, men du gjør det likevel om du er klar over det eller ikke. Quote Poenget er at vi får veldig mye mer (ordentlig!) næring pr. dyreliv som går tapt når vi spiser beitedyr, spesielt når det er lokalt og spiser gress osv. Dette er faktafeil, har forklart hvordan 3 eller 4 ganger nå så nå får det være nok forklaringer fra min side om dette. Quote Jeg har ingen problemer med at et dyr må dø for at jeg skal ha mat, men jeg ønsker selvsagt at dyret skal ha det best mulig og utnyttes best mulig. Du skal ikke ha mat, du skal ha luksus-mat som smaker akkurat som du vil det skal smake, samme hvem det er på bekostning av, det er virkeligheten her. Quote Mine kriterier når jeg velger hva jeg skal spise, er først og fremst hvilken innvirkning det har på helsa, og dyrevelferd og økonomi på delt andreplass. Hva jeg synes smaker best har minst å si. Så bra, da bør du bli veganer (eller teknisk sett plantebasert). Quote Det med hva som brukes av dyret har jeg ikke noen nøyaktige tall på, men jeg vet at mennesker kan spise mye av det som i dag enten kastes eller blir til dyrefor, som lunger og hjerne. At mye av det kastes vet jeg fordi jeg pleier å spørre bøndene jeg kjøper fra om jeg kan få lever og marg osv. Noen kan levere det, andre ikke, alt etter hvilket slakteri de bruker. Det er tydeligvis strenge regler rundt håndtering av innmat og organer, og små slakterier tjener nok ikke godt nok på det til at de tar seg bryet med å spare på det. Ok. Kanskje et tema for senere, hit me up hvis du finner litt mer nøyaktige tall. Høres også ut som du har en sak å kjempe for, håper du tar den med deg videre og jobber for den. Quote Når det gjelder Georgia Ede, som jeg har lenket til, henviser hun til forskning hele veien, og det er bare å klikke på linkene hvis du vil lese den. Hun er veldig tydelig på hva som kan begrunnes i forskning og ikke, og forklarer også veldig greit hvordan for eksempel korrelasjonsstudier ikke alltid viser det man tror de viser. Hadde vært fint om du kunne linket til igjen, den eneste linken jeg kan huske å ha sett fra både deg og Katten var en link til en nettside/typ blogg drevet av en enkelt doktor med sine meninger som er for meg totalt uvesentlig. Quote Det virker ikke som om du leser det jeg skriver. Jeg har sagt mange ganger at jeg ikke forsvarer industrielt dyrehold. Det jeg har sagt er at hvis du vil ha færrest mulig dyreliv på samvittigheten, må du spise lokale dyr som har spist gress. Hvis du i stedet velger å bare spise planter, vil du ha FLERE dyr på samvittigheten på grunn av åkerdrift og forurensning. Føler at du/dere skriver så mye om så lite at jeg ikke gidder å lese mange ganger, det er riktig det, det blir også gjentatt ting som allerede har blitt svart på mange mange ganger, osv, så det rett og slett blir ordentlig kjedelig mange ganger om jeg skal være ærlig. Quote Jeg kan godt gjenta at jeg selv ikke spiser BARE slikt kjøtt, det har jeg dessverre ikke råd til. Men hvis målet ditt er at færrest mulig dyr skal dø, er altså ikke vegetarianisme veien å gå. Joda det er det, du har enda ikke forklart hvordan den ikke er det, du bare nevner åkrer om og om igjen og jeg forklarer deg hvordan dyr som blir matet ÅKER-MAT forårsaker flere tap av dyreliv enn om åker-maten ble gitt til oss som mat i stedet for, og du bare fortsetter og sier jamen åkre, jamen åkre, jamen åkre som om du skulle sittet der med ørepropper på og snakker med deg selv. Quote Jeg sier altså ikke at folk flest som spiser pølser forårsaker færre døde dyr enn en vegetarianer. Jeg sier at en som spiser lokale dyr fra steder som Fjordfegarden forårsaker færre døde dyr enn en vegetarianer. Det er mulig, men det spiller ganske liten rolle når 1) du innrømmer at du ikke bare kjøper denne typen kjøtt og 2) over 90% av kjøttproduksjon ikke er grass-foret, så dette er ikke et argument for kjøtt, det er et argument for grass-foret kjøtt, en egen kategori som sikkert koster dobbelt så mye eller mer, osv, i tillegg er det generelt mindre "sustainable", det kan gjøres i visse miljøer hvor det ikke er flatt grunn, men man kan ikke masse-produsere kjøtt på denne måten på en økonomisk og sustainable måte fordi slik produksjon krever mye mye mer land som vil si mer nedkutting av ville skoger/regnskoger osv. Quote Ja, nettopp. Som du sier, stort sett blir de matet med åkerplanter. Det kjøttet du får på Rema har sannsynligvis blitt til på den måten, og ja, noe av den maten kunne blitt spist av mennesker, og noen av åkrene kunne blitt brukt til å dyrke andre ting. Det er en av grunnene til at jeg anbefaler å heller bruke reko-ringen o.l. Bra, da er vi kanskje enig i noe ihvertfall. Jeg vil nok også anbefalle denne reko-ringen over masseprodusert kjøtt, men veganisme over det igjen da 😉 Quote Både @Katten.2.0 og andre har delt masse dokumentasjon på disse tingene. Anonymkode: 1f7af...727 Ikke som jeg har sett, bare en link til en doktor's nettblogg og noen navn på enkeltstudier fra 2009 eller når det var. Må nesten opp på metastudie nivå for at det skal være noe verdt ellers blir det bare cherrypicking og tøv, for det finnes alltids en eller annen tulling som forsker på et eller annet for en eller annen, gjør alt feil inkludert rapporteringa men later som han gjorde alt riktig for en koffert med sedler fra onkel skrue. Endret 2. oktober 2021 av Mads1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #522 Del Skrevet 3. oktober 2021 10 hours ago, Mads1 said: Løver er carnivores eller kjøttetere, vi er omnivores eller altetende (har hørt noe om at vi teknisk sett er fruitivores som er en type herbivore eller planteeter egentlig, men har ikke satt meg inn i det)... Det forskning har vist er at våre forfedre gikk fra et vegetarisk kosthold til nærmest utelukkende kjøtt. I likhet med mange andre arter kan vi spise mye forskjellig, men det kostholdet vi utviklet oss for, eller rettere sagt det kostholdet som utviklet oss, er kjøtt. At vi skal få bedre helse av å spise helt omvendt i dag er like sannsynlig som at en sau blir friskere av å bytte ut gress med brød og bananer. De kan helt sikkert overleve på det, men det er neppe sunt. Quote Jeg kan ta feil, men tviler på at dyrene får veterinærhjelp. Alle skal liksom ha det her i Norge mener jeg, men skjulte opptak viser at de ikke gir det fordi de synes det blir for dyrt og tidkrevende, så det blir opp til deg å bevise (eller i det minste bekrefte for deg selv) at gården faktisk gir veterinærhjelp når du ikke er der selv. Jeg vet ikke hvorfor du antar at norske husdyr ikke får veterniærhjelp. Selv om bonden skulle være blottet for empati har han ikke noe å tjene på at dyra dør av skader og sykdom. Det sagt, er jeg klar over at noen dyr, spesielt gris, har blitt utsatt for forferdelig og uforsvarlig behandling der de lever hele livet i trange og skitne båser. Derfor unngår jeg helst det mistenkelig billige svinekjøttet. Vanlig norsk sau og ku har jeg ingen moralske skrupler med å spise. De går ute store deler av året og de fleste norske bønder behandler dyra godt. En fordel med å kjøpe slikt kjøtt, og i enda større grad på reko-ringen, er at jeg kan få god oversikt over hvor dyra kommer fra og hvordan de har hatt det. Når jeg kjøper en avokado fra utlandet har jeg ingen som helst peiling på hvilke forhold den har blitt produsert under. Quote Jeg synes dyra skal være fri og jeg synes ikke de skal bli slakta eller misbrukt for sine ressurser eller kroppsdeler. Du skisserer selv et veldig glansbilde her som er langt fra virkeligheten da du velger å ikke nevne mange virkeligheter, f.eks er kuer og høner avlet opp (altså typ genmanipulert av oss) til å legge flere egg / produsere mere melk til den grad at de blir syke der de ikke ville blitt syke ellers. Høner lider bl.a. av benskjørhet fordi de overproduserer egg som bruker opp all kalsiumet i kroppen dems. Kuer får mastitis da de blir overmelket. De blir også fjernet fra kalvene sine kort tid etter at kalvene blir født for at de ikke skal få melk, å bli tvunget vekk fra ens egne nyfødte barn er traumatisk for dem som det ville vært med oss eller andre dyr som katter eller hunder pga. mors/foreldreinstinkt osv. Kuene blir fysisk impregnert av mennesker ved at de stikker hånden opp i rumpa på dem (det er et annet ord for dette som starter på v, men har ikke lest forums-reglene så jeg unngår språket i tilfelle) osv. Det er et 5 minutters klipp på youtube som oppsummerer problemet med melkeindustrien generelt som heter "Dairy is Scary", men man må være bekreftet 18år for å se klippet (bare å søke etter navnet på klippet hvis du vil se), men linker til to mildere versjoner her: Nesten alle fabrikker/steder som driver masse-produsering av dyr som vil si mesteparten av over 90%. Jeg forsvarer som sagt ikke industrielt dyrehold, og hvordan man gjør det i Australia er lite relevant for hva jeg velger å spise. Quote Dyrene ute har det nok mye bedre enn dyrene inne, men som veganer er jeg ikke for misbruk av verken dyr eller mennesker samme hvilken grad det er, eller om det bare er en gang i livet, uansett er det unødvendig, spesielt når det f.eks er mulig å produsere lab-kjøtt i den nærmeste fremtid og liksom-kjøtt (mockmeat) i mellomtida. Jeg har to innvendinger til dette. Å spise dyr er ikke misbruk i seg selv, det er bruk. Det er helt naturlig. Hvorvidt det er nødvendig kommer jo an på hva målet ditt er. Mitt mål er først og fremst egen helse, og da må jeg spise det som gir meg mest og best næring. Lab-kjøtt kommer jeg til å styre unna, da blir jeg heller vegetarianer. Det må blant annet pumpes fullt av antibiotika siden det i motsetning til hos et ekte dyr ikke har noe naturlig forsvar mot infeksjoner, osv. Quote Dette er faktafeil, har forklart hvordan 3 eller 4 ganger nå så nå får det være nok forklaringer fra min side om dette. Nei, jeg tror ikke du har forklart det, evt. har vi snakket forbi hverandre her. Altså, hvis jeg slakter et frittgående dyr og får la oss si 30 kg kjøtt, er det garantert færre dyreliv som går tapt enn om jeg skulle fått tilsvarende mye næring fra planter. Selvsagt med mindre de plantene er plukket rett fra naturen der jeg bor. Quote Du skal ikke ha mat, du skal ha luksus-mat som smaker akkurat som du vil det skal smake, samme hvem det er på bekostning av, det er virkeligheten her. Hvis det var smaken som bestemte ville jeg droppet tunfisken og spist boller i stedet. Og jeg ville begynt å spise masse salat, brød og frukt igjen, for det er både veldig godt og veldig billig. Og hvis jeg ikke brydde meg noe om dyrevelferd ville jeg selvsagt bare kjøpt billig kjøtt og egg fra industrihøns på Rema. Quote Så bra, da bør du bli veganer (eller teknisk sett plantebasert). Det er allerede henvist til mye forskning i tråden som viser at folk får dårligere helse av å spise vegansk. Jeg har lite tro på et kosthold som krever tilskudd, da er det i mine øyne per definisjon et dårlig kosthold. Quote Ok. Kanskje et tema for senere, hit me up hvis du finner litt mer nøyaktige tall. Høres også ut som du har en sak å kjempe for, håper du tar den med deg videre og jobber for den. Takk. Jeg øver meg på å spise mer av dyret, det er bra for både meg, miljøet og bøndene som leverer det. Quote Hadde vært fint om du kunne linket til igjen, den eneste linken jeg kan huske å ha sett fra både deg og Katten var en link til en nettside/typ blogg drevet av en enkelt doktor med sine meninger som er for meg totalt uvesentlig. Kan som sagt anbefale å lese på diagnosisdiet.com, da hun både henviser til og forklarer hva forskningen sier. Her er en jounalist som forklarer hvorfor og hvordan korrelasjonsstudier misforstås til å konkludere med at kjøtt er skadelig: http://garytaubes.com/science-pseudoscience-nutritional-epidemiology-and-meat/ Nå er vi jo enige om at man kan finnes artikler og leger og studier som støtter omtrent hva som helst. Det er ikke lett for legfolk som oss å vurdere forskning. Men vi kan komme langt med sunn fornuft, og sunn fornuft tilsier at en art ikke blir syk av å spise det den har gjort i millioner av år. Igjen, det må i tilfelle være ett eller annet helt unikt med akkurat oss mennesker som gjør at evolusjonen har tilpasset oss å spise mat som bare har eksistert og vært tilgjengelig i noen hundre år, i stedet for det som faktisk var tilgjengelig og som vi faktisk spiste. Quote Joda det er det, du har enda ikke forklart hvordan den ikke er det, du bare nevner åkrer om og om igjen og jeg forklarer deg hvordan dyr som blir matet ÅKER-MAT forårsaker flere tap av dyreliv enn om åker-maten ble gitt til oss som mat i stedet for, og du bare fortsetter og sier jamen åkre, jamen åkre, jamen åkre som om du skulle sittet der med ørepropper på og snakker med deg selv. Vi er enige når det gjelder å spise kjøtt fra dyr som har fått åkermat. Da dør både kua og smådyrene som levde der åkeren var (+ de som dør av forurensning fra sprøytemidler og transport). Så det spørs hva man sammenligner. Jeg forstår det slik at det viktigste for deg er at dyr ikke dør unødig. Da må du, hvis du har råd til det, spise mest mulig lokale beitedyr. Quote Det er mulig, men det spiller ganske liten rolle når 1) du innrømmer at du ikke bare kjøper denne typen kjøtt og 2) over 90% av kjøttproduksjon ikke er grass-foret, så dette er ikke et argument for kjøtt, det er et argument for grass-foret kjøtt, en egen kategori som sikkert koster dobbelt så mye eller mer, osv, i tillegg er det generelt mindre "sustainable", det kan gjøres i visse miljøer hvor det ikke er flatt grunn, men man kan ikke masse-produsere kjøtt på denne måten på en økonomisk og sustainable måte fordi slik produksjon krever mye mye mer land som vil si mer nedkutting av ville skoger/regnskoger osv. Det stemmer som du sier, det er ikke et argument for å spise kjøtt. Argumentet for å spise kjøtt er helse. Argumentet for å spise lokalt gressforet kjøtt er dyrevelferd og miljø. Anonymkode: 1f7af...727 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #523 Del Skrevet 3. oktober 2021 Nei det kunne jeg ikke. Jeg er glad i mange retter hvor jeg ikke har funnet noen god erstatning for kjøttet. Jeg er glad i fisk, leverpostei osv. Ofte jeg går en dag eller to helt uten å ha spist kjøtt, men å eliminere det helt, er ikke noe jeg ønsker. Begrenser bruken av rødt kjøtt og sjelden jeg spiser det. Anonymkode: 5692d...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads1 Skrevet 3. oktober 2021 #524 Del Skrevet 3. oktober 2021 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Det forskning har vist er at våre forfedre gikk fra et vegetarisk kosthold til nærmest utelukkende kjøtt. I likhet med mange andre arter kan vi spise mye forskjellig, men det kostholdet vi utviklet oss for, eller rettere sagt det kostholdet som utviklet oss, er kjøtt. At vi skal få bedre helse av å spise helt omvendt i dag er like sannsynlig som at en sau blir friskere av å bytte ut gress med brød og bananer. De kan helt sikkert overleve på det, men det er neppe sunt. Du tar dette opp igjen og igjen og igjen. For siste gang: denne utviklingen var viktig når å få tak i mat, og spesielt da proteiner og lignende var vanskelig. Det har ingen relevanse for oss i dag med mindre du har noe bedre enn en nyhetsartikkel du leste eller en doktor's private nettblogg. Quote Jeg vet ikke hvorfor du antar at norske husdyr ikke får veterniærhjelp. Selv om bonden skulle være blottet for empati har han ikke noe å tjene på at dyra dør av skader og sykdom. Det sagt, er jeg klar over at noen dyr, spesielt gris, har blitt utsatt for forferdelig og uforsvarlig behandling der de lever hele livet i trange og skitne båser. Derfor unngår jeg helst det mistenkelig billige svinekjøttet. Vanlig norsk sau og ku har jeg ingen moralske skrupler med å spise. De går ute store deler av året og de fleste norske bønder behandler dyra godt. En fordel med å kjøpe slikt kjøtt, og i enda større grad på reko-ringen, er at jeg kan få god oversikt over hvor dyra kommer fra og hvordan de har hatt det. Når jeg kjøper en avokado fra utlandet har jeg ingen som helst peiling på hvilke forhold den har blitt produsert under. Det er ikke en antagelse, men fakta. Ironisk at du av alle her skal komme med beskyldninger om antagelser når du kommer med fakta-påstand etter fakta-påstand og aldri begrunner noen av de. Se undercover rapportasjen på nrk her: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519/avspiller Det samme gjelder andre land, i praksis gir de sjelden til aldri veterinærhjelp fordi det blir for dyrt. Resten av påstandende dine er allerede svart på med 4 minutters klipp jeg linket til i forrige post som tydeligvis tok for mye av din tid til at du gadd å se på det og heller bare fortsetter å forteller de samme gamle steinalder-historiene dine på repeat, jeg kunne like gjerne ha chattet med en bot. Quote Jeg forsvarer som sagt ikke industrielt dyrehold, og hvordan man gjør det i Australia er lite relevant for hva jeg velger å spise. De gjør det samme verden over. Denne aggressive blindheten du har for å være åpen for motbevis synes jeg er helt forkastelig. Synes du skal flytte til Russland og bli venn med Putin egentlig skal jeg være ærlig, tror du ville passet bedre inn der. Quote Jeg har to innvendinger til dette. Å spise dyr er ikke misbruk i seg selv, det er bruk. Det er helt naturlig. Hvorvidt det er nødvendig kommer jo an på hva målet ditt er. Mitt mål er først og fremst egen helse, og da må jeg spise det som gir meg mest og best næring. Lab-kjøtt kommer jeg til å styre unna, da blir jeg heller vegetarianer. Det må blant annet pumpes fullt av antibiotika siden det i motsetning til hos et ekte dyr ikke har noe naturlig forsvar mot infeksjoner, osv. Å torturere og så å drepe andre levende og intelligente vesener for egen personlig vinning eller enda mindre er misbruk. Ikke noe nytt at en misbruker nekter for sin skyld da selvfølgelig, det er jo aldri han eller hennes skyld. Quote Nei, jeg tror ikke du har forklart det, evt. har vi snakket forbi hverandre her. Altså, hvis jeg slakter et frittgående dyr og får la oss si 30 kg kjøtt, er det garantert færre dyreliv som går tapt enn om jeg skulle fått tilsvarende mye næring fra planter. Selvsagt med mindre de plantene er plukket rett fra naturen der jeg bor. Jeg tar å sover forbi disse kjedelige repetetive innleggende dine fra nå av 🥱 Tydeligvis at du enter bare troller eller er ute etter å irritere eller kjede andre fra vett og forstand, sånt gidder jeg ikke 🥱🥱🥱 Quote Hvis det var smaken som bestemte ville jeg droppet tunfisken og spist boller i stedet. Og jeg ville begynt å spise masse salat, brød og frukt igjen, for det er både veldig godt og veldig billig. Og hvis jeg ikke brydde meg noe om dyrevelferd ville jeg selvsagt bare kjøpt billig kjøtt og egg fra industrihøns på Rema. Du bryr deg hakket mindre enn de som kjøper kjøtt og egg fra Rema. Er ikke noe å glise over eller være stolt av, prøvde bare å være positiv tidligere, men nå får det være nok tullprat. Quote Det er allerede henvist til mye forskning i tråden som viser at folk får dårligere helse av å spise vegansk. Jeg har lite tro på et kosthold som krever tilskudd, da er det i mine øyne per definisjon et dårlig kosthold. Kilde? Er vi på fakta-påstand 20 med 0 begrunnelser så langt eller? Noen som holder tellinga andre enn denne karen som jeg ikke er helt sikker på om egentlig kan telle til 3? Quote Takk. Jeg øver meg på å spise mer av dyret, det er bra for både meg, miljøet og bøndene som leverer det. Det du gjør er helt lavest på listen av ting som er bra for miljøet og bøndende (som bl.a. får PTSD pga. deg) etter kjøp og konsum av kjøtt på laveste liste (altså masse-produsert kjøtt). Tror ikke du er noe høyere opp på listen på dette området enn de som bare prøver å kutte litt ned på kjøttforbruket sitt en gang. Men om du er så fryktelig stolt av deg selv er det bare å skrive ut diplom og henge på veggen og greier altså, noen må jo være stolt av deg også. Quote Kan som sagt anbefale å lese på diagnosisdiet.com, da hun både henviser til og forklarer hva forskningen sier. Her er en jounalist som forklarer hvorfor og hvordan korrelasjonsstudier misforstås til å konkludere med at kjøtt er skadelig: http://garytaubes.com/science-pseudoscience-nutritional-epidemiology-and-meat/ Altså den samme ene kilden du har nevnt tidligere som er drevet av en doktor som i grunnen kjører sin egen liten nettblogg som du ser på som vitenskapelig bevis? Det er alt du har å by på, også å gjenta de samme historiene om og om igjen og nesten ikke svare på noe nytt som blir sagt eller spurt om til deg? (kanskje hakket bedre de siste par postene, men det skal sies at du var helt udugelig på dette i starten) Quote Nå er vi jo enige om at man kan finnes artikler og leger og studier som støtter omtrent hva som helst. Det er ikke lett for legfolk som oss å vurdere forskning. Men vi kan komme langt med sunn fornuft, og sunn fornuft tilsier at en art ikke blir syk av å spise det den har gjort i millioner av år. Igjen, det må i tilfelle være ett eller annet helt unikt med akkurat oss mennesker som gjør at evolusjonen har tilpasset oss å spise mat som bare har eksistert og vært tilgjengelig i noen hundre år, i stedet for det som faktisk var tilgjengelig og som vi faktisk spiste. Noe så tåpelig. Vi har drevet met tonnevis av ting som gjør oss syke og mange av de som vi gjør fortsatt. Bare å ta en titt på godteavdeling på rema så bør det dukke opp et lite lys hvis det fortsatt er noe elektrisitet oppe i knotten der da. Og hvis du ikke skjønte dette argumentet, let me spell it out for you: godteri, selv om det ikke hadde papir og samme farge som for tusener av år siden, er primært sukker, salt og fett. Dette VAR sunt i vår evolusjonshistorie når det var vanskelig å skaffe seg mat i det hele tatt, men er usunt NÅ fordi vi har annen mat tilgjengelig. Men for all del det er bare å fortsette å fortelle steinalderhistoriene dine og insistere på at alt vi har gjort i fortiden er bra å gjøre nå altså ugga bugga. Quote Vi er enige når det gjelder å spise kjøtt fra dyr som har fått åkermat. Da dør både kua og smådyrene som levde der åkeren var (+ de som dør av forurensning fra sprøytemidler og transport). Så det spørs hva man sammenligner. Det gjorde du ikke klart før i forrige post som jeg svarte på videre nedenfor, generelt sett bare gjentar du deg selv om og om igjen også er det jeg som må tvinge frem at det du holder på med er helt tullette og til slutt kommer det et hest lite "åja ok det vi er kanskje litt enige da bare bitte litt joda okey da". Skikkelig gøy å snakke med deg liksom 🙄 Quote Jeg forstår det slik at det viktigste for deg er at dyr ikke dør unødig. Da må du, hvis du har råd til det, spise mest mulig lokale beitedyr. Helt feil. Jeg er ikke ute etter å spare høyest mulig antall dyr på bekostning av andre, f.eks er insekter også dyr, og jeg sparer heller en ku enn ei maur eller rotte som blir drept i åker-drift. I tillegg lever ikke disse beitadyra noe godt som jeg har forklart og vist flere ganger her med veldig klar video osv. De drukner bokstavelig talt ikke i sin egen bæsj liksom, wow, så fantastisk høyt vi har satt standaren altså, skikkelig flott, se så flinke vi er 🙄 Quote Det stemmer som du sier, det er ikke et argument for å spise kjøtt. Argumentet for å spise kjøtt er helse. Argumentet for å spise lokalt gressforet kjøtt er dyrevelferd og miljø. Anonymkode: 1f7af...727 Og et tåpelig ett at that, jeg prater heller med en stein eller en AI bot neste gang bare så det er klart. "Det er bedre å vold**, slå, mishandle og drepe kuer og griser som spiser gress enn å spise planter fordi det dør en og annen mus og insekt i åker-drift". Ok da sier vi det, dette er jo et helt uslålig argument så 🙄 🙄 🙄 Sånn, nå håper jeg du kan gå tilbake å snakke med deg selv og fortelle denne steinalder-historien din om og om igjen til noen som gidder å høre på også går jeg tilbake til å gjøre et eller annet interessant, evt. snakke med noen andre i fremtiden som klarer å ta til seg ny informasjon for å si det veldig pent. Helt uinteressert i å snakke med deg videre etter forrige post. Vet jeg må være veldig veldig veldig klar med deg, gjenta det samme svaret 100 ganger før det går inn om i det hele tatt, osv, håper det er klart nå, uansett spiller det ingen rolle for jeg er helt ferdig med deg og sirkuset ditt. Endret 3. oktober 2021 av Mads1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #525 Del Skrevet 3. oktober 2021 1 hour ago, Mads1 said: forrige post som tydeligvis tok for mye av din tid til at du gadd å se på det og heller bare fortsetter å forteller de samme gamle steinalder-historiene dine på repeat, jeg kunne like gjerne ha chattet med en bot. [...] Denne aggressive blindheten du har for å være åpen for motbevis synes jeg er helt forkastelig. Synes du skal flytte til Russland og bli venn med Putin egentlig skal jeg være ærlig, tror du ville passet bedre inn der. [...] Ikke noe nytt at en misbruker nekter for sin skyld da selvfølgelig, det er jo aldri han eller hennes skyld. [...] Tydeligvis at du enter bare troller eller er ute etter å irritere eller kjede andre fra vett og forstand [...] Noen som holder tellinga andre enn denne karen som jeg ikke er helt sikker på om egentlig kan telle til 3? [...] så bør det dukke opp et lite lys hvis det fortsatt er noe elektrisitet oppe i knotten der da. [...] uansett spiller det ingen rolle for jeg er helt ferdig med deg og sirkuset ditt. Okidoki. Du får komme tilbake hvis du ønsker å diskutere det jeg faktisk sier, ikke ta alt i absolutt aller verste mening, og generelt utvise litt normal folkeskikk. Anonymkode: 1f7af...727 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 3. oktober 2021 #526 Del Skrevet 3. oktober 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Okidoki. Du får komme tilbake hvis du ønsker å diskutere det jeg faktisk sier, ikke ta alt i absolutt aller verste mening, og generelt utvise litt normal folkeskikk. Anonymkode: 1f7af...727 Don't feed the troll. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 4. oktober 2021 #527 Del Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er altfor glad i fisk og kjøtt. Ellers hadde jeg blitt veganer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #528 Del Skrevet 5. oktober 2021 Når jeg reagerer på pollen og kryssreagerer på en drøss med matvarer i pollensesongen,blir det vanskelig å være vegetarianer hele året. Jeg bør jo helst finne noe å spise. Anonymkode: 87f8a...a91 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #529 Del Skrevet 6. oktober 2021 Om hvorfor næring fra dyr er helt overlegen næring fra planter for mennesker: https://aleph-2020.blogspot.com/2019/05/animal-source-foods-provide-nutrients.html Anonymkode: 1f7af...727 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #530 Del Skrevet 6. oktober 2021 Synes det er bra at folk spiser mindre kjøtt mtp. miljøet. Jeg prøver å gjøre det selv. Men bli veganer? Det synes jeg er for ekstremt. Anonymkode: 4befb...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #531 Del Skrevet 6. oktober 2021 Hva vi spiste før og hva det gjorde med helsa å bytte ut næring fra dyr med næring fra planter: https://aleph-2020.blogspot.com/2020/04/the-role-of-asfs-in-historical-diets.html Anonymkode: 1f7af...727 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #532 Del Skrevet 6. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er bra at folk spiser mindre kjøtt mtp. miljøet. Jeg prøver å gjøre det selv. Men bli veganer? Det synes jeg er for ekstremt. Anonymkode: 4befb...e82 Hvor lite det har å si for miljøet å kutte ut kjøtt: https://aleph-2020.blogspot.com/2019/06/greenhouse-gas-emissions.html?m=1 Alle monner drar, men vil du bidra til å redde miljøet bør du først og fremst redusere hvor mye fossilt brensel du forbruker. Kjøtt kommer uansett til å (fortsette å) bidra stadig mindre til klimagassutslipp pga. mer effektiv drift (fôr som gir mindre metan, mer melk og kjøtt pr dyr, bedre utnyttelse av dyret, bedre beiteteknikker). Anonymkode: 1f7af...727 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #533 Del Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lite det har å si for miljøet å kutte ut kjøtt: https://aleph-2020.blogspot.com/2019/06/greenhouse-gas-emissions.html?m=1 Alle monner drar, men vil du bidra til å redde miljøet bør du først og fremst redusere hvor mye fossilt brensel du forbruker. Kjøtt kommer uansett til å (fortsette å) bidra stadig mindre til klimagassutslipp pga. mer effektiv drift (fôr som gir mindre metan, mer melk og kjøtt pr dyr, bedre utnyttelse av dyret, bedre beiteteknikker). Anonymkode: 1f7af...727 Jaja. Da blir det mer kjøtt fremover da skjønner jeg. Takk for tipset. Anonymkode: 4befb...e82 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #534 Del Skrevet 6. oktober 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jaja. Da blir det mer kjøtt fremover da skjønner jeg. Takk for tipset. Anonymkode: 4befb...e82 Hvis du vil være miljøbevisst når du handler mat, kjøp lokalt og gjerne økologisk, enten det er kjøtt eller grønnsaker. Norge har forholdsvis strenge krav til miljøvennlig produksjon, og kortere reisevei betyr mindre forurensning. Anonymkode: 1f7af...727 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #535 Del Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du vil være miljøbevisst når du handler mat, kjøp lokalt og gjerne økologisk, enten det er kjøtt eller grønnsaker. Norge har forholdsvis strenge krav til miljøvennlig produksjon, og kortere reisevei betyr mindre forurensning. Anonymkode: 1f7af...727 Hva du spiser har MYE større betydning enn hvor lang reisevei maten din har sier forskningen: https://forskning.no/klima-mat/kortreist-mat-betyr-lite-for-klimaet/1644232 Anonymkode: 4befb...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #536 Del Skrevet 6. oktober 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hva du spiser har MYE større betydning enn hvor lang reisevei maten din har sier forskningen: https://forskning.no/klima-mat/kortreist-mat-betyr-lite-for-klimaet/1644232 Anonymkode: 4befb...e82 Ja, effekten er liten, spesielt når den ses i sammenheng med hvordan andre ting (fly, bil osv) påvirker miljøet. For min del fokuserer jeg heller på å sykle og kjøpe brukt mobil for å spare miljøet, selv om som sagt alle monner drar. Og så er det selvsagt andre fordeler med å spise lokal norsk mat ut over klimaeffekten. Anonymkode: 1f7af...727 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #537 Del Skrevet 6. oktober 2021 Ja det tror jeg, ev vegetarianer, min utfordring var da i så tilfelle å få i meg alt det jeg trenger. Hvis det kom en kokk med som lærte meg opp så jeg hadde fått ordentlig kunnskap og trygghet i det Anonymkode: ab5fc...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads1 Skrevet 21. oktober 2021 #538 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) On 10/3/2021 at 12:24 PM, AnonymBruker said: Okidoki. Du får komme tilbake hvis du ønsker å diskutere det jeg faktisk sier, ikke ta alt i absolutt aller verste mening, og generelt utvise litt normal folkeskikk. Anonymkode: 1f7af...727 Takk det samme, du kan selv kanskje fokusere litt mer på sak og emne i stedet for å gjenta den samme steinalderhistorien du har å fortelle oss om at kjøtt er sunt pga. menneskes behov for dette i evolusjonen vår for mange tusen år tilbake gjentatt igjen og igjen og igjen og igjen samme hva jeg har å si og samme hva vi prater om så går du tilbake til dette, det blir kjedelig og repetetivt, det kommer du deg ikke unna, og folkeskikk er en toveis avtale, lær deg å være litt mer ærlig og åpen for ny informasjon så skal jeg vurdere å ta til meg kritikk fra deg i gjengjeld, om det så bare er noe så generelt som "lær deg folkeskikk" og som like gjerne egentlig bare kunne vært "jeg likte ikke å debatere med deg" eller "jeg er sur og klarer ikke sette ord på hvorfor", altså et litt ærligere og mer konstruktiv tilbakemelding enn det første, og forsåvidt noe vi begge sikkert vil kunne kjenne oss igjen i, altså at jeg tror ingen av oss fikk så mye ut av denne debatten, kanskje var det feil av meg å stille deg et spørsmål til å begynne med som satte i gang denne debatten, men for å forsvare meg litt her så var alt jeg ønsket en vanlig og fornuftig samtale med et og annet punkt frem og tilbake som forandrer seg ettersom samtalen går fremover, ikke en tape-recorder satt på repeat. Til andre lesere/brukere fant jeg tilfeldigvis en debatt på NRK fra 2015 som omhandler WHO's forskningrapport som jeg viste til tidligere her som altså er verdens største helseorgan og som ble bortvist av to debatanter her på forumet pga et blogg-innlegg de hadde lest og delte med oss skrevet av en (påstått) enkelt-lege i følge bloggen's egen beskrivelse som mente rapporten var feil i følge debatantene. Jeg synes artikkelen var såpass uklar fra start til slutt at jeg valgte å lese veldig lite av den, i tillegg til at hva en enkelt-lege mener uten å klare å fatte seg i kornet interesserer meg helt ærlig ikke så veldig mye, med mindre artikkelen skulle være skrevet særdeles godt, noe jeg ikke synes den var. Her er debatten om WHO's forskningsrapport som angår den vitenskapelige linken mellom kjøttprodukter for evt. interesserte Debatten tar for seg mange emner; etikk, økologi og miljø er helt til slutt. Endret 21. oktober 2021 av Mads1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads1 Skrevet 21. oktober 2021 #539 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) On 10/5/2021 at 11:43 PM, AnonymBruker said: Synes det er bra at folk spiser mindre kjøtt mtp. miljøet. Jeg prøver å gjøre det selv. Men bli veganer? Det synes jeg er for ekstremt. Anonymkode: 4befb...e82 Har en liten mørk vits til deg: Endret 21. oktober 2021 av Mads1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads1 Skrevet 21. oktober 2021 #540 Del Skrevet 21. oktober 2021 (endret) On 10/3/2021 at 12:40 PM, Katten.2.0 said: Don't feed the troll. Ironisk med den signaturen du har må jeg si 😉 Og ironisk nok Du skrev forresten tidligere: On 9/23/2021 at 12:04 PM, Katten.2.0 said: Finner det forsåvidt interessant at du krever kilder, men kun kommer med "kilder" fra veganske sider. Hva er så interessant med å linke til en kompilasjon av mange nettstudier som underbygger den samme konklusjonen? Hvilken rolle spille det hvor listen med studier kommer fra? Studiene er ikke nettblogger slik som du linket til, men linker direkte til organer som WHO, Canada's helseorgan, osv. Er det verre enn å linke til en enkelt-doktor's nettblogg som om de personlige meningene hans der = vitenskap mener du eller? PS: Disse spørsmålene er bare bevis på at jeg er et troll. Troll stiller spørsmål, gjør de ikke? 🙃 Endret 21. oktober 2021 av Mads1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå