Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt

Natt

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri slitt med vekta mi før,men fra ca 1 år siden begynte jeg med ny medisin,som har en bivirkning med vektoppgang. Fikk også beskje fra legen at jeg burde være forsiktig med hva jeg spiser,ettersom dette var en vanlig bivirkning.
Har lagt på meg ca 6 kilo,og kjenner at jeg er ikke komfortabel med dette. 
Jeg er 1.66 høy og vekta er nå på 63 kilo. 
Føler meg rett og slett motbydelig.

Noen som har gode råd til hvordan jeg skal bli kvitt disse kiloene,eller er det vanskelig fordi jeg jeg går på medisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Legen har vel mer eller mindre sakt det: vær forsiktig med det du spiser. Legger du på deg, må du spise mindre. Så får du avgjøre selv om det er verdt det.

Anonymkode: f0104...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen sa jo det; vær forsiktig med hva du spiser. Også må du jo bare trene og/eller spise mindre kalorier for å gå ned. Bivirkningene gjør at du legger lettere på deg men det skal vel ikke være umulig å gå ned i vekt.

Anonymkode: c0578...7e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt appen lifesum,der står det at jeg skal max spise 1460 kalorier om dagen.Prøver og følge den,men kommer stort sett bare på 700-800 kalorier🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natt skrev (1 time siden):

Jeg har brukt appen lifesum,der står det at jeg skal max spise 1460 kalorier om dagen.Prøver og følge den,men kommer stort sett bare på 700-800 kalorier🤔

Logger du faktisk alt? Trekker du fra aktivitetskalorier? 

Anonymkode: 11c75...1ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst så er du ikke motbydelig :)

Det er lurt å ta tak i det nå da, før det blir verre. Jeg ville ha logget kalorier i noen uker, og da snakker vi å veie absolutt alt, ned til smøret på brødskiva. Hvis det er reelt at du spiser 7-800 kalorier, prøv å øk likevel. Kroppen din trenger næring. Du kan jo også snakke med fastlegen, og spørre hva han mener med å være forsiktig. Snakker han om 2000 kcal eller 1500? Er det noe du bør være obs på, f.eks sukker? 

Anonymkode: 5408e...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Motbydelig med en bmi på 22,9? Syntes det var litt ufint skrevet av deg, er bare litt høyere enn deg og veier mye mer. Hva er jeg i dine øyne da?

Men skjønner at det ikke er gøy å legge på seg, føler det likt selv og holder på å gå ned i vekt. Det som funker for meg er færre, store måltider, kaloritelling og gå mye tur/trene styrke😊 har gått ned 8 kg siden april - og mangler fortsatt litt. Det blir enklere etterhvert😊 men siden du er godt innafor normalvekt hadde jeg kanskje fokusert på å ikke gå mer opp - istedenfor å slanke seg😊

Anonymkode: 98244...6f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt ufint å skrive motbydelig om en såpass lav bmi. 

Svaret er for så vidt ikke rocket science, du må ha litt mer kaloriunderskudd.  

Anonymkode: 01ef4...03a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er absolutt ufint å skrive motbydelig om en såpass lav bmi. 

Dette er noe hun sier om selv, å kun seg selv. Hun sier ikke at andre med samme eller høyere bmi er det. 
Hvordan hub føler seg selv i «ny» kropp, er bare noe hun selv kan føle på. Og føler hun seg motbydelig, så må hun få si det. Det er det samme som å si at hun ikke liker seg med seks kg ekstra og rett og slett føler det ubehagelig. Det må hun få retten til å si om seg selv.

Anonymkode: 7fb95...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er noe hun sier om selv, å kun seg selv. Hun sier ikke at andre med samme eller høyere bmi er det. 
Hvordan hub føler seg selv i «ny» kropp, er bare noe hun selv kan føle på. Og føler hun seg motbydelig, så må hun få si det. Det er det samme som å si at hun ikke liker seg med seks kg ekstra og rett og slett føler det ubehagelig. Det må hun få retten til å si om seg selv.

Anonymkode: 7fb95...ce5

Ja jeg ser vel den egentlig. Det er sant. 

Anonymkode: 01ef4...03a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ingenting om din medisinske tilstand men du kan jo eventuelt vurdere kostholdet ditt. De fleste slanke mennesker jeg kjenner er forsiktige med raske karbohydrater; sukker, brød, pasta, ris, potet og slike ting. Jeg er selv veldig glad i slik mat og la på meg da treningssenteret stengte og jeg begynte å jobbe hjemmefra. Prøv å drei kostholdet ditt mot mer proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater. Det vil sikkert gi deg både lavere vekt og bedre form. 

Raske karbohydrater; sukker, hvetemel (brød, pasta), ris

Langsomme karbohydrater: Havregryn

Proteinrike matvarer: egg, rene fiske- og kjøttvarer

Sunt fett: ost, visse typer fisk (laks), avokado, nøtter 

Anonymkode: 851f7...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...