Gå til innhold

Venninnen min har tatt livet sitt og jeg klarer ikke å gråte, hva er galt med meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dine foreldre er gamle nok til å vite at sorg viser seg på mange måter, og man går gjennom ulike faser når man er i sorg. Alle reagerer heller ikke på samme måte, og slettes ikke alltid til samme tid. At man ikke gråter over et dødsfall betyr ikke at man ikke har en sunn reaksjon på det som har skjedd. Du skal heller ikke behøve å føle en plikt til å forklare hvordan du føler deg, og hvorfor det er slik, for andre. Verken for dine foreldre, eller for andre. 

❤️

Anonymkode: fb904...3bd

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skybe

Du har nok ikkje  greitt å ta sorgfølelse  innover deg, og føler det hele  forløbi  nokså uvirkeleg.   Det er veldi viktig at du får satt ord på føleslene din til noen,og du  får bearbeidet dette så du ikkje får senskader.    

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WhisperingWind

Det er ingen fasit på hvordan mennesker reagerer på sorg. Jeg mistet en venn da jeg var 14 år. 

Jeg gråt plutselig hysterisk 4 år senere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tussi84

Er helt normalt å ikke bryte ut i gråt etter en sånn beskjed. Et Søskenbarn av meg tok livet sitt for 5 år siden, jeg gråt nesten ingenting i starten jeg eller. Jeg var heller nærmere paralysert og det føltes ut som jeg var et helt annet sted enn i kroppen min. Føltes ut som jeg var utenfor på en måte. Jeg spiste ingenting på 3 dager, og lå for det meste og bare stirret ut i lufta uten evne og interesse til å gjøre noe annet. Det kalles å være i sjokk.

Når det verste sjokkfasen gav seg ble jeg både lei meg og rasende. Fant det hele meningsløst, og unødvendig. 

Det tok tid å gå videre etterpå, men jeg har lært meg å leve med det. Det hender fortsatt at jeg tenker på det av og til men..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En venninne av meg prøvde å ta livet sitt. Hun overlevde da heldigvis. Men hun hadde skrevet et selvmordsbrev på sosiale medier og var umulig å få tak i en stund. Så jeg var sikker på at hun var død. Jeg klarte heller ikke gråte. Jeg ringte foreldrene mine flere ganger, og snakket liksom helt normalt med dem. Jeg klarte ikke å reagere. Jeg ble såklart lei meg og stresset, men tror jeg stengte det ute på et vis.

Etter flere dager svarte hun endelig på en melding jeg hadde sendt, hvor hun fortalte hva som hadde skjedd. Da gråt jeg. 

Min venninne overlevde heldigvis, og det går bedre med henne. Så jeg er veldig lettet. Men føler med deg, din venn er ikke her lenger. Det er nok helt naturlig å bli så satt ut at man ikke klarer å gråte. Det er så uvirkelig. 

Anonymkode: 0fd06...e24

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kondolerer så mye ♥

Det er ingen rett eller gal måte å reagere på, vi er så forskjellige. Min far døde i oktober og jeg har ennå ikke felt en tåre. Det er som jeg ikke har forstått ennå at han er borte.

Anonymkode: 8603d...112

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tradegy

Varme tanker i sorgen :hjerte: Det er ikke unormalt at man føler seg hélt nummen. Det kan virke hélt uforståelig og da følger gjerne fornektelse med. Sorgspekteret er vidt og rommer alt mulig :hjerte: Ta litt ekstra godt vare på deg selv, for uansett når reaksjonen setter fart, så er det en påkjenning for kroppen. 

:klem:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skjønner ikke at det er virkelig… Føles ut som at jeg aldri kommer til å innse hva som har skjedd og aldri komme over det

Anonymkode: e75f6...60b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Leser meldingen «… har tatt selvmord» om og om igjen, det er så uvirkelig. Har feira russetiden med henne og hun virka så glad… Hun hadde faktisk selvskading over hele beina og armene, også sa hun til meg at hun ble så glad over at jeg ikke spurte henne eller oppførte meg annerledes rundt henne. Kan bare ikke tro at for to uker siden da hun dro fra parken var siste gang jeg så henne, at dette var slutten av livet hennes og at hun aldri skal bli gammel. Vi var en trekløver og skulle på hyttetur sammen i sommer, vi har gjort det hvert år siden ungdomsskolen, og nå er det bare to av oss igjen… Klarer ikke å se for meg at hun bare er en død kropp nå som ligger på et likhus og skal graves ned i jorden, hun eksisterer ikke lenger, kun i minnene våre… Hvis jeg bare hadde sendt en melding og spurt hvordan hun hadde det eller om vi skulle møttes så hadde hun kanskje vært her nå

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bare ta det med ro du. Det er ingenting galt med deg. Man reagerer forskjellig. 

Og ikke bli redd hvis du opplever en spontan sorgreaksjon etterhvert. 

Hvis du ikke gjør det, så er det greit det også. 

Alt er altså greit. Fordi man er forskjellig.

Anonymkode: 0027a...850

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg bare hadde sendt en melding og spurt hvordan hun hadde det eller om vi skulle møttes så hadde hun kanskje vært her nå

Nei. Det er absolutt ikke sikkert. Dette er ikke din feil. Husk det! Vær flink å minne deg på om det. Dette var hennes valg.

Anonymkode: 0027a...850

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tussi84
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser meldingen «… har tatt selvmord» om og om igjen, det er så uvirkelig. Har feira russetiden med henne og hun virka så glad… Hun hadde faktisk selvskading over hele beina og armene, også sa hun til meg at hun ble så glad over at jeg ikke spurte henne eller oppførte meg annerledes rundt henne. Kan bare ikke tro at for to uker siden da hun dro fra parken var siste gang jeg så henne, at dette var slutten av livet hennes og at hun aldri skal bli gammel. Vi var en trekløver og skulle på hyttetur sammen i sommer, vi har gjort det hvert år siden ungdomsskolen, og nå er det bare to av oss igjen… Klarer ikke å se for meg at hun bare er en død kropp nå som ligger på et likhus og skal graves ned i jorden, hun eksisterer ikke lenger, kun i minnene våre… Hvis jeg bare hadde sendt en melding og spurt hvordan hun hadde det eller om vi skulle møttes så hadde hun kanskje vært her nå

Prøv å ikke tenke dersom atter, hvis om atter så hadde hun fortsatt vært i livet. Du spiser opp din egen samvittighet ved å holde på sånn, og du får aldri svar på dersom atter spørsmålene dine all like vel.

Det er ikke din skyld i det hele tatt at hun tok selvmord. Du har heller ingen ansvar for det. Ansvaret ligger helt og holdent på henne selv.  Hva som hadde skjedd/ikke skjedd om du hadde gjort det og det, får du aldri noen svar på uansett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
AnonymBruker skrev (1 time siden):

❤️ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke din feil ts! Ikke tenk sånn..  ❤ Du kunne ikke gjort noe fra eller til, og de som har bestemt seg, gjør det helt uavhengig av hvem de får meldinger av, og når. 

En jeg kjente tok livet sitt dagen etter at ungene hennes hadde vært hos henne. At de hadde hatt en flott helg, gjorde ingenting fra eller til. 

En tidligere venn av meg prøvde å ta livet sitt mens jeg og en annen var på besøk. At vi hadde gjort alt vi kunne for at hn skulle ha det bra, spilte ingen rolle. Hn hadde bare bestemt seg, og hn klarte ikke å vente lengre. 

Dette er ikke IKKE ditt ansvar! ❤

Anonymkode: 9f4bc...cea

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Enten sjokk, eller så er du bare sånn. Og det er også helt greit. Jeg gråt ikke da pappa eller onkel døde, jeg gråter ikke når noen mennesker dør. Det betyr ikke at jeg er gal, følelsesløs eller psykopat. Det er faktisk helt normalt, og helt greit :)

Anonymkode: 4cef3...701

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skal møte hun andre venninnen i dag, hva skal jeg si når jeg møter henne? Hun var helt gråtkvalt da hun ringte meg i går

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Trodde ikke at jeg skulle bli så påvirket av det, men tenker på henne hele tiden. Får ikke sove heller, og drømmer om henne hver natt… Føles feil å le og være glad, og når jeg prøver å være glad klarer jeg det bare ikke

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har på en måte innsett at hun ikke er her lengre og at hun tok livet sitt, men klarer ikke å si det høyt at hun er død… det høres så fælt ut. Død!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GulSitron
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har på en måte innsett at hun ikke er her lengre og at hun tok livet sitt, men klarer ikke å si det høyt at hun er død… det høres så fælt ut. Død!!

Tror grunnen til at det er vanskelig å si høyt er fordi det blir så ekte, og døden er så endelig. 

Fikk vite for to uker siden ca at en jeg har jobbet med som frivillig har gått bort. Aner ikke om det var ulykke, plutselig/uventet eller selvmord.. Man blir litt nummen. 

Sender deg uansett en klem, og husk å ta vare på deg selv oppi alt! ♥️ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

HA?

Anonymkode: 92c6a...c66

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...