Gå til innhold

Svensk kvinne fikk ikke jobb som renholder pga fillers i leppene


Million

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/JJkGm4/ronja-24-fikk-ikke-jobbintervju-paa-grunn-av-leppene-sine

Hun sendte inn en søknad om jobb hos et renholdsfirma, og la ved et bilde av seg selv. På bildet ser man tydelig at hun har gjort noe med leppene, det ser ut som hun lager kyssemunn på bildet, men det gjør hun altså ikke.

Dette sto i avslaget hun fikk på epost:

«Rent erfaringsmessig har vi bestemt oss for å ikke ansette noen med kunstig oppblåste lepper. Erfaringen er at en slik person ikke tar jobben på alvor, ingen arbeidsmoral. Dessuten er det bare leppene man ser, blir useriøst da det blir hardt å ta inn helhetsbildet når noen hele tiden presser frem leppene.»

 

Hva synes du om dette? I en jobb som renholder skulle det vel ikke bety så mye hvordan man ser ut? Og skal leppenes utseende i seg selv være en grunn til å ikke ha en person i jobb? Hva da med de som har naturlig større lepper enn oss europeere, som afrikanere gjerne har ofte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj! Det var voldsomt til diskriminerende. Jeg vil anta det faktisk er brudd på lov om diskriminering. 
 Den som skrev tilsvaret må ha mye hat i swg som velger å uttrykke seg sånn! Ikke et firma jeg hadde ønsket å jobbe i….

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Ser det er en tråd til på tema..

Ja, jeg så den nettopp selv. Har rapportert min tråd, så får vi se hvor de flytter og slår sammen trådene (til hvilket underforum). Jeg synes tråden passet bedre her da det jo er en avis/mediasak enn den andre, som er plassert på Forbruker, jus og økonomi.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

loveli skrev (Akkurat nå):

De burde ikke vært så ærlige i sin avvisning.

De står vel i fare for å bli dømt for dette?

Man kan ikke bevise at hun mistet arbeidsplassen på dette. Men den fjerde statsmakt slipper de ikke unna😄Jeg ville sagt opp på dagen dersom min arbeidsplass behandlet folk slik!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (52 minutter siden):

De burde ikke vært så ærlige i sin avvisning.

De står vel i fare for å bli dømt for dette?

De var kanskje litt for ærlige ja. Men skjønner egentlig tankegangen til firmaet når de har hatt dårlig erfaring med folk med kunstig utseende. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit. Jeg skjønner arbeidsgiver som må gi kunden det de vil ha, men man kan da uansett ikke skrive noe slikt.

Det er ikke uten grunn man blir oppfordret til å bruke et nøytralt, profesjonelt utseende portrettbilde i jobbsøknader, men arbeidsgiver bør aldri kommentere på det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig begrunnelse, men like merkelig bilde å sende ved en søknad, det gir et useriøst inntrykk. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikitaspin skrev (2 timer siden):

Merkelig begrunnelse, men like merkelig bilde å sende ved en søknad, det gir et useriøst inntrykk. 

Jeg ville nok sendt et mer naturlig bilde uten å lage trutmunn, ja 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/JJkGm4/ronja-24-fikk-ikke-jobbintervju-paa-grunn-av-leppene-sine

Hun sendte inn en søknad om jobb hos et renholdsfirma, og la ved et bilde av seg selv. På bildet ser man tydelig at hun har gjort noe med leppene, det ser ut som hun lager kyssemunn på bildet, men det gjør hun altså ikke.

Dette sto i avslaget hun fikk på epost:

«Rent erfaringsmessig har vi bestemt oss for å ikke ansette noen med kunstig oppblåste lepper. Erfaringen er at en slik person ikke tar jobben på alvor, ingen arbeidsmoral. Dessuten er det bare leppene man ser, blir useriøst da det blir hardt å ta inn helhetsbildet når noen hele tiden presser frem leppene.»

 

Hva synes du om dette? I en jobb som renholder skulle det vel ikke bety så mye hvordan man ser ut? Og skal leppenes utseende i seg selv være en grunn til å ikke ha en person i jobb? Hva da med de som har naturlig større lepper enn oss europeere, som afrikanere gjerne har ofte?

Jeg hadde aldri skrevet det, men det er god grunn hvor HR-departament mente at det ville blitt skadelig for firmaet å ansette henne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (5 timer siden):

Oj! Det var voldsomt til diskriminerende. Jeg vil anta det faktisk er brudd på lov om diskriminering. 
 Den som skrev tilsvaret må ha mye hat i swg som velger å uttrykke seg sånn! Ikke et firma jeg hadde ønsket å jobbe i….

Nå vil du at alle vil baksnakke og ikke tør for å si sin mening? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (5 minutter siden):

Nå vil du at alle vil baksnakke og ikke tør for å si sin mening? 

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Den setningen betyr ikle noe. 🙅🏽‍♀️

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Den setningen betyr ikle noe. 🙅🏽‍♀️

Hun/han i HR-departamentet var brutalt ærlig da de skrev svar til duckface-dama. Vil du at personalet skal være ærlig med kandidatene, eller at de bare skal skrive " du er ikke den riktige kandidaten for oss". Husk at de i private sammenhenger kan gjøre narr av slike damer, og rykter kan spre seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

someone_here skrev (11 minutter siden):

Hun/han i HR-departamentet var brutalt ærlig da de skrev svar til duckface-dama. Vil du at personalet skal være ærlig med kandidatene, eller at de bare skal skrive " du er ikke den riktige kandidaten for oss". Husk at de i private sammenhenger kan gjøre narr av slike damer, og rykter kan spre seg. 

Jeg vil at folk skal være diplomatiske og profesjonelle.

Jeg antar «duckface» står inne for valget sitt. 
Hva de gjør i private sammenhenger har ingenting med salen å gjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (34 minutter siden):

Jeg vil at folk skal være diplomatiske og profesjonelle.

Jeg antar «duckface» står inne for valget sitt. 
Hva de gjør i private sammenhenger har ingenting med salen å gjøre. 

De er jo profesjonelle. De skriver jo at i deres profesjonelt miljø er det no-go med fillers. 

Duckface angrer allerede at hun har tatt operasjonen, og blir redd for å sende nye jobbsøknader. 

Det jeg egentlig lurte på, er om den dama ønsket å få vite det direkte per e-post, som rykter, eller i det hele tatt få bare et negativt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (14 minutter siden):

De er jo profesjonelle. De skriver jo at i deres profesjonelt miljø er det no-go med fillers. 

Duckface angrer allerede at hun har tatt operasjonen, og blir redd for å sende nye jobbsøknader. 

Det jeg egentlig lurte på, er om den dama ønsket å få vite det direkte per e-post, som rykter, eller i det hele tatt få bare et negativt svar. 

De er ikke diplomatiske eller profesjonelle. 
Hun ønsket seg jobb, ikke diskriminering. 
Voksne arbeidssøkere er generelt ikke så redd for rykter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok sendt et mer naturlig bilde uten å lage trutmunn, ja 😂

Hun sier hun har brukt det bildet i rundt et år. Et godt råd til alle er å revurdere ikke bare bilde, men søknadstekst og CV. Jeg har srlv sendt mange søknader, og da må man forsøke å tilpasse seg.

Har dog aldri sendt bilde med søknaden, det har blitt vanligere med årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...