Gå til innhold

Har oppkjøring 26. juni, jeg er så redd at jeg ikke klarer å sove, tips??😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til hvordan jeg kan bestå? Prøver å lære meg de kontrollspørsmålene, men er jo over 40 spørsmål, er så vanskelig å huske alle😭 Jeg kan heller ikke parkere ordentlig, kjører med pappa og han skriker bare når jeg ikke får det til😭 Hvis jeg kunne øvelseskjørt alene hadde jeg gjort det hver eneste dag, men pappa kan jo aldri så vi kjører sånn en eller to ganger i uka og han bare gjentar at «dette går bra så lenge du konsentrerer deg!» og ignorerer at jeg gjør 20 feil hver gang vi kjører😭 Ååå er så redd

Anonymkode: ecca2...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også oppkjøring neste uke! Gruer meg veldig og har vondt i magen. Klarer ikke å konsentrere meg om noenting 

Anonymkode: bc5ff...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring i August i fjor. Og tro meg, jeg var også piss nervøs. Men det er helt vanlig. Her er noen tips:

1) Kjør masse fram mot oppkjøring både med kjørelærer og foreldre. Kjør på alle mulige veier og ruter i nærheten av trafikkstasjonen din. og øv på alle mulige ruter du tror du kan få. Her kan kjørelærer komme med gode anbefalinger.

2) Bestill oppvarmings time  på selve oppkjøringsdagen før oppkjøringen. Det er gull verdt.

3) Bruk kjørelærer for alt hun/han er verdt. Spør i vei. De ønsker å hjelpe deg så godt som mulig.

4) Spør også kjørelærer om de kontrollspørsmålene du synes er vanskelige. De vil forklare deg å vise. Be om en gjennomgang av bil før oppkjøring slik at du vet hvordan alt fungerer. Eks. hvordan du måler motoroljen. Anbefaler dette hefte fra side 5 av: https://haugsgjerd.no/wp-content/uploads/2019/01/SPIRALMAPPE-INNHOLD.pdf

5) På oppkjørings dagen: spis en ordentlig og næringsrik frokost. Det er så viktig. Og forsøk å få nokk timer med søvn. 

6) Under oppkjøringen er det veldig viktig og lurt å gjøre sensor obs dersom du tror du har gjort noen uheldige feil og forklare hvordan du ville gjort det annerledes til neste gang. Enten underveis eller etter oppkjøringen når sensor spør hvordan du syns det gikk. Dette er viktig fordi du da viser sensor at forstår dine feil. 

Og til slutt: det er helt  vanlig å være nervøs. Det er bare sunt. Men prøv å ikke la dem ødelegge for deg. Kjørelærer hadde ikke meldt deg opp om du ikke var klar. Om det er til hjelp var jeg så nervøs at jeg sikkert grein minst 3 ganger foran kjørelærer på oppkjørings dagen. Til og med når sensor kom, haha😅. Klem fra meg og lykke til💗. Og oppdater oss.

Anonymkode: 96908...0e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som har tips til hvordan jeg kan bestå? Prøver å lære meg de kontrollspørsmålene, men er jo over 40 spørsmål, er så vanskelig å huske alle😭 Jeg kan heller ikke parkere ordentlig, kjører med pappa og han skriker bare når jeg ikke får det til😭 Hvis jeg kunne øvelseskjørt alene hadde jeg gjort det hver eneste dag, men pappa kan jo aldri så vi kjører sånn en eller to ganger i uka og han bare gjentar at «dette går bra så lenge du konsentrerer deg!» og ignorerer at jeg gjør 20 feil hver gang vi kjører😭 Ååå er så redd

Anonymkode: ecca2...579

Bare tenk at det ikke er verdens undergang. Går det så går det. Går det ikke så lever du videre uansett.

Anonymkode: 087e8...7e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen for 5 år og var så kvalm og stressa før oppkjøringstimen at jeg fikk bare i meg et glass med vann. Jeg ga litt f, og det gjorde nok at jeg slappet mer av og dermed fokuserte på å bare kjøre og ikke tenke så mye over at det satt en random fyr ved siden av meg som skulle dømme kjøringa mi. Ene sikkerhetsspørsmålet gikk rett vest, nervøsiteten tok litt av et sekund men du kan svare feil på sikkerhetsspørsmålene og likevel bestå, de teller ikke så mye som du tror. Jeg stod jo, selv etter å ha svart feil på ene spørsmålet, og at han til tider mente at giringa mi var litt så som så. Så lenge du overholder vikeplikten, avpasser farten og viser at du er trygg bak rattet så går dette fint!🙅‍♀️

Anonymkode: 24c14...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre du kan øve med?

Anonymkode: 584ef...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som har tips til hvordan jeg kan bestå? Prøver å lære meg de kontrollspørsmålene, men er jo over 40 spørsmål, er så vanskelig å huske alle😭 Jeg kan heller ikke parkere ordentlig, kjører med pappa og han skriker bare når jeg ikke får det til😭 Hvis jeg kunne øvelseskjørt alene hadde jeg gjort det hver eneste dag, men pappa kan jo aldri så vi kjører sånn en eller to ganger i uka og han bare gjentar at «dette går bra så lenge du konsentrerer deg!» og ignorerer at jeg gjør 20 feil hver gang vi kjører😭 Ååå er så redd

Anonymkode: ecca2...579

Hvis du gjør så mange feil så er du ikke klar for å få lappen uansett. 

Anonymkode: fcfd4...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krise å stryke, jeg strøk to ganger på trivielle feil, men fikk da lappen til slutt...

Anonymkode: e9a2d...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i vår og jeg vil bare si at jeg strøk på kontrollspørsmålene(fikk 2), men bestod oppkjøringa allikevel. Øv på alle mulige situasjoner, lær ordentlig vikeplikt, skilt osv. Øv MYE på ryggparkering og alt det andre du synes er vanskelig. 

Anonymkode: 4e429...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk to ganger på oppkjøringa før jeg klarte å bestå. Nervøsiteten gjorde at jeg tulla med ting jeg egentlig kan. Før siste oppkjøring øvelseskjørte jeg hver dag i en uke, og gjentok til meg selv at stryk faktisk ikke var verdens undergang. Traff på en fantastisk sensor som overså nervøsiteten og snakket om alt mulig annet enn kjøring med meg. Bomgiret på tur ut av et kryss og poengterte det med en gang det skjedde. Under oppsummeringa var kjøringen likevel god nok, og han trakk frem alt som var helt rett. Fartstilpasning, aktsomhet og vikeplikt er det viktigste du gjør. Om du ikke parkerer helt rett første gang, rett opp! Det må du nok gjøre etter bestått oppkjøring også, og betyr ikke stryk. Det er ikke hvor flott du parkerer på første forsøk som avgjør om du står eller ikke. Det er om du er rustet til å lære deg selvstendig kjøring etter oppkjøring. 
 

Og som noen har poengtert over her, kjørelæreren din sender deg ikke til oppkjøring om hen mener du er klar. 
 

Lykke til! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke p rygge ved parkering. Spurte en kjørelærer. Hun sa om du får beskjed om å parkere, så parkerer du der det er best plass og kjør inn. Lettere.  Pust med magen😊

Anonymkode: f6f56...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ jeg er så stressa selv om det er en uke til😩

Anonymkode: ecca2...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring i fjor og fikk følgende tips fra min kjørelærer: 

1. Spis en god frokost selv om du ikke er sulten og få deg en god natt søvn (om mulig, haha😂). Men viktig å tenke positivt kvelden før.  

2. Kjør MASSE dagene før med kjørelærer og privat om en har mulighet. Øv masse rundt statens vegvesen så du for en god start.

3. Oppvarmingstime og helst dobbel. Da for du roet deg ned, blir kjent med bilen, for stilt inn sete også videre. Og det blir mye lettere å fokusere på selve oppkjøringen.  

4. Øv på sikkerhetsspørsmålene og spør kjørelærer om det du lurer på💕.

Lykke til. Dette klarer du. Prøv å roe ned å tenk att dette går bra. Kjørelærer melder deg ikke opp til oppkjøring om de ikke mener at du er klar🥰🙌🏻.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør ditt beste og ellers så er det ikke så nøye. Har inntrykk av at de fleste stryker en gang, det gjorde jeg. Og når jeg besto fikk jeg beskjed om at jeg ikke burde kjøre på langtur med det første. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren sa i dag at jeg må skjerpe meg med å ta luker, at jeg er for pysete😭 Kan man stryke på det? Vil heller være for nølete og lage kø enn å krasje… Noen ganger tar jeg altfor kort luke og holder på å krasje, og det vil jeg ikke på oppkjøring…. Ææ

Anonymkode: ecca2...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Noen tips?

Anonymkode: ecca2...579

Ja, har et godt tips. Du trenger ikke grue deg i hele tatt. Den 26 juni er kommende lørdag, og da har jo så vidt jeg vet SVV stengt :) Går nok helt fint dette skal du se.

Anonymkode: 1b788...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har et godt tips. Du trenger ikke grue deg i hele tatt. Den 26 juni er kommende lørdag, og da har jo så vidt jeg vet SVV stengt :) Går nok helt fint dette skal du se.

Anonymkode: 1b788...694

Skrev feil, er 28. :(

Anonymkode: ecca2...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjørelæreren sa i dag at jeg må skjerpe meg med å ta luker, at jeg er for pysete😭 Kan man stryke på det? Vil heller være for nølete og lage kø enn å krasje… Noen ganger tar jeg altfor kort luke og holder på å krasje, og det vil jeg ikke på oppkjøring…. Ææ

Anonymkode: ecca2...579

Jeg synes også at det var vanskelig. Men gikk seg til etterhvert. Prøv å spørre kjørelærer om tips. De er nokk mer kompetent til å komme med tips en folk her inne i forumet når det gjelder akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym35445 skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjørelæreren sa i dag at jeg må skjerpe meg med å ta luker, at jeg er for pysete😭 Kan man stryke på det? Vil heller være for nølete og lage kø enn å krasje… Noen ganger tar jeg altfor kort luke og holder på å krasje, og det vil jeg ikke på oppkjøring…. Ææ

Anonymkode: ecca2...579

Ekspander  

Jeg synes også at det var vanskelig. Men gikk seg til etterhvert. Prøv å spørre kjørelærer om tips. De er nokk mer kompetent til å komme med tips en folk her inne i forumet når det gjelder akkurat dette. 

Men ja. Du kan stryke på det dersom du er til hinder for flyten i trafikken. Det kan også skape farlige situasjoner (om folk blir utålmodige og kjører forbi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...