Gå til innhold

Hvordan komme over at jeg aldri kan studere det jeg vil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tråden sier, hvordan komme seg over drømmen? Kommer aldri til å få 5-6 :(

Anonymkode: f5c44...8e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er drømmejobben og drømmestudiet?

Anonymkode: 092f9...11b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kan, hvorfor ikke jage drømmen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke klarer kravene for å komme inn på studiet, ville du nok ikke ha klart å fullføre studiet eller gjort det særlig bra i en jobbsituasjon i det yrket heller.

Anonymkode: 6f027...d78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke klarer kravene for å komme inn på studiet, ville du nok ikke ha klart å fullføre studiet eller gjort det særlig bra i en jobbsituasjon i det yrket heller.

Anonymkode: 6f027...d78

Nå ja, det er ikke helt sikkert.

Jeg hadde 3.1 i snitt fra VGS, og tok det jeg fant av åpne ingeniørstudier. Jobbet hardt som faen, fikk sterk B i snitt, og kom inn på NTNU for Mastergraden. Hadde aldri kommet inn på NTNU rett ut av VGS, da studiet der hadde krevd rundt 5.5 i snitt.

Anonymkode: 48152...b03

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS: 

Hva vil du studere, og hvor hvor mange poeng må du ha for å komme inn? 

Faktum er at om du er villig til å bruke en god del år på dette, så kan du ta opp fag som privatist helt til du har gode nok karakterer. 

Kanskje et ekstremt eksempel, men jeg kjenner noen som brukte seks år ekstra på å ta opp fag som privatist, for å komme inn på medisin. I mellomtiden jobbet vedkommende i helsevesenet.

Anonymkode: 48152...b03

AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne mange veier inn i samme fagfelt. Skjønner at det er surt, men kanskje drømmen kan justeres litt? Om drømmen er veterinær, er det andre måter man kan jobbe med og hjelpe dyr på. Om drømmen er ingeniør, er det andre veier inn i tilsvarende fagfelt. Istedenfor å låse deg på en spesifikk jobbtittel/grad, se fagområdet i et litt større bilde, og finn en vei inn som kan passe deg. 

Anonymkode: b3780...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er drømmen din da?

Mange har lege eller psykolog som drøm, og jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor? Joda, de er statusyrker, men jobben i seg selv kan være ganske krevende, spesielt lege da man må regne med å jobbe mye ettermiddag/kveld/natt. 

Man kan få et godt liv uten å ha "drømmejobben", de færreste jobbene er en drøm uansett, og som regel er det bedre å ha fri. Selv jobber jeg som miljøterapeut og tjener litt over 500 000 kroner i året, jobber en uke medlever og har to uker fri, og jeg elsker den friheten jeg har. Har masse fritid der jeg kan gjøre det jeg vil. 

Anonymkode: eb221...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er gjerne mange veier inn i samme fagfelt. Skjønner at det er surt, men kanskje drømmen kan justeres litt? Om drømmen er veterinær, er det andre måter man kan jobbe med og hjelpe dyr på. Om drømmen er ingeniør, er det andre veier inn i tilsvarende fagfelt. Istedenfor å låse deg på en spesifikk jobbtittel/grad, se fagområdet i et litt større bilde, og finn en vei inn som kan passe deg. 

Anonymkode: b3780...05a

Det er ikke så lett å "drømme annerledes" , når det er tittelen  som gjør at man har krav på ordentlig lønn. Dvs, selv om lønna ikke er det som motiverer, så går det omtrent ikke an å leve på lønna uten å ha en partner som tjener godt😂 Å jobbe med dyr hvis man ikke er veterinær er nesten helt ulønnsomt, det gjelder mange andre lavsnittsyrker også

Anonymkode: e7240...bd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Istedet for å bade i håpløshet kan du gi næring til tanken om at det faktisk er mange veier til mål. 

Anonymkode: bfe7d...b0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde heller ikke at det var mulig, men kom inn på drømmestudiet i godt voksen alder. Fikk akkurat drømmejobben min. Jeg er 42. Så det er mulig, TS. 
Jeg eier bolig, men har valgt en liten og koselig leilighet i stedet for hus så jeg har hatt råd til studier. Har også valgt bort å ha bil. 

Anonymkode: 60ff6...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Er du sikker på at dette er drømmejobben? 

Jeg skulle bli veterinær når jeg gikk på vgs. Etter endt vgs var plutselig lærer drømmeyrket!

Så etter noen år ble bioingeniør drømmeyrket :fnise:

Poenget er: man kan ofte forandre ønsker med alderen og det finnes ufattelig mye man kan jobbe med! 

Anonymkode: 4d23a...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man finner ofte ut, i løpet av utdanningsløpet, at det finnes flere spennende yrker og utdanninger. Det er ganske vanlig å bytte underveis.

Men hvis du bare vil én ting, er det mange veier til målet. Studer i utlandet. Jeg kjenner folk som er leger i Norge nå som har studert medisin i Sør-Amerika, for eksempel.  Det er mange steder de ikke har de ekstreme karakterkravene som vi har i Norge.

Anonymkode: ca450...11f

Skrevet

Man kan alltids ta opp fag igjen, så det finnes løsninger.

AnonymBruker
Skrevet

Studere i utlandet?

Anonymkode: fad6b...15b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hjelper å grine. 

Anonymkode: 368cb...6ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes mange i dag snakker i floskler og gir folk en illusjon av at "du kan bli hva du vil, bare du vil det NOK". Vel, verden er faktisk ikke slik. Det hjelper ikke bare å ville ting.

• Én ting er karakterer - alle får ikke 6-er i alle fag. Alle har ikke evnene til det.
  • En annen ting er personlige egenskaper; fysisk eller psykisk. Det er ikke alltid man passer til det man drømmer om.
  • En tredje ting er sosioøkonomiske forhold. Ikke alle får muligheten til å realisere det de drømmer om.

Å gi opp alt hjelper i alle fall ikke. Du får i alle fall ikke bedre skolekarakterer av det. Du har to valg: enten å vurdere om du har det som skal til for å forfølge drømmen (ta opp fag, få bedre karakterer, se til utlandet, finne andre alternative veier til målet osv osv), eller innse at det ikke er realistisk, og heller finne ut hva du vil gjøre istedenfor. 

Det er ikke bare i studiesammenheng dette har relevans. Alle kan ikke få den jobben de søker på hver gang, heller. Alle får ikke den personen de er avstandsforelsket i. Alle får ikke det store fine huset de drømmer om. Alle får ikke familie, osv osv.

Hvordan komme over det? Vel, for det første ved å minne deg selv på at du er ikke alene om å ikke alltid få absolutt alt på den måten du ønsker deg. Til og med folk som framstår som supervellykkede har hatt sine nederlag.
For det andre å se etter andre muligheter, for det finnes faktisk. Engasjer gjerne venner og familie hvis du trenger ideer. Det har jeg gjort selv. Det er utrolig hva folk som kjenner deg godt kan bidra med. :) 
For det tredje: husk at det finnes mer enn én utdanning og mer enn ett yrke som kan passe for deg. Vi har alle ting vi passer bedre og dårligere til, men alle kan passe til mer enn en eneste ting. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...