Gå til innhold

Jeg går 10 000 skritt hver dag, hvorfor er jeg fortsatt feit?

Gjest Pleneier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dere ikke internett på gården? Der er det nemlig masse informasjon om slike ting som kalorier og vekt. De fleste av oss fråtser i e-stoffer og kunstige søtningsstoffer, men vi drikker ikke melk rett fra kua og lager fløte og smør som vi lesker i oss hele tiden oppå baconet og rømmevaflene.

Anonymkode: 8008a...5df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleneier skrev (1 minutt siden):

Dette er vel helt vanlig hverdagskost for folk? Ingredienser rett fra gården, uten e-stoffer.

Du spiser for store mengder av det.

Hjelper ikke at det ikke er e-stoffer, når kaloriene blir for høye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bør kanskje skru opp intensiteten litt på de skrittene også, for å få litt treningsutbytte. 

Anonymkode: 73a39...da7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pleneier skrev (5 minutter siden):

Dette er vel helt vanlig hverdagskost for folk? Ingredienser rett fra gården, uten e-stoffer.

Og folk flest er overvektige. Det sier jo sitt.

Anonymkode: d1e5e...2f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pleneier skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan dette er mulig, med så høyt aktivitetsnivå? Går i snitt 10 tusen skritt hver dag. Har BMI på 42.

For vektnedgang er 30% trening og 70% kosthold. Endrer du ikke kostholdet skal det mer en 10000 skritt til for å gå ned i vekt.

Du får tydelig i deg mer kalorier enn du forbrenner, evt. du går ut i null, og da går du ikke ned. Et tips kan være å begynne å telle kalorier. Lifesum er en fin app. Legg inn mat, å se hvor mange kalorier som er i ulik mat. Jeg fikk meg en stor oppvekker selv.

Anonymkode: abce0...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og folk flest er overvektige. Det sier jo sitt.

Anonymkode: d1e5e...2f2

👏

Anonymkode: 9c54d...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går og over 10000 skritt om dagen men det hjelper ikke så mye det når man har PCOS og er fan av karbohydrater. 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er maten du spiser som er problemet. anbefaler å spise mere hvitt kjøtt og også fisk. Eller vegetar. 

Anonymkode: 330c1...b34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Pleneier skrev (16 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan dette er mulig, med så høyt aktivitetsnivå? Går i snitt 10 tusen skritt hver dag. Har BMI på 42.

10.000 skritt er vel minimum? 

For meg er 10.000 skritt ca halvannen times aktivitet. Døgnet har 24 timer. 

Jeg går ikke ned i vekt om jeg beveger meg så lite. Og så teller enhver kalori. Nytter ikke å bevege seg et minimum og smøre loffskiven full av smør og majones og usunt pålegg som tubeost. Sier ikke at du gjør det, men det er et eksempel.

Folk undervurderer ofte maten og overvurderer aktivitet. Med BMI på 42 burde det være enkelt å gå ned mange kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe rart at folk sliter med å gå ned i vekt og blir lei, for de fleste tror man virkelig må jobbe ræva av seg. Det er ikke sant i det hele tatt. Så lenge kostholdet i utgangspunktet ikke består av bare sukker og dritt, så prøv å spise litt mindre, og reduser porsjoner. Å spise seg sprengmett hver gang gjør at magesekken utvides og man krever da mere mat og blir fortere sulten. Start dagen med å få forbrenningen i gang med en proteinrik og mettende frokost. Jeg spiser stort sett samme type mat jeg gjorde før, men litt mindre av det. Jeg spiser til og med sukker (godis og frukt) innimellom, men mindre av det. Det funker veldig bra! Har gått ned 7 kg siden april. 

Anonymkode: 2c9dc...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (18 minutter siden):

Du går ikke ned i vekt av å få 10 000 skritt. 10 000 skritt er ikke særlig mye.

som nevnt over her, trening er gram, kosthold er kilo.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 skritt er egentlig ikke så mye. Jeg går 10 000 skritt hver dag, og aktivitetsnivået mitt er ikke akkurat noe å skryte av. Man går ikke ned så mye med bare gange. Man er nødt til å legge mer innsats i det. Feks kosthold, hvordan er den? 

Trener du? 

Jeg har gått 20 000 skritt i en periode, da jeg var flere dager i en storby, men det er heller ikke godt nok hvis man vil ned i vekt. Mye handler også om kosthold og innsatsen du faktisk legger i det. Går du eller jogger du? For det er ganske forskjell 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du har såpass høy BMi kan det fort tenkes at du har en insulin resistens, evt utviklet diabetes type 2. da er bondekost med masse karbo ikke bra. ville tatt dette med lege, få tatt noen blodprøver av deg. Muligens er det noe sånt som kan gjøre det ekstra vanskelig for deg å gå ned

Anonymkode: 42852...6d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
Pleneier skrev (15 minutter siden):

Spiser helt vanlig bondekost. Bor på gård, så vi har mye mat laget selv. Flatbrød med rømme, rømmegrøt, svinekoteletter, syltetøy uten e-stoffer. Komler, vaffler og svele. Egg og bacon fra egne griser og høner. Når det er helg eller fest, er det selvfølgelig litt ekstra.

Når jeg lager vafler er det ca 500 kcal i en vaffel, hehe! 🤣 Vafler er døden for en slank kropp! Så det hadde jeg kuttet tvert. Eller holdt meg til én når jeg virkelig skulle kost meg. Bacon har like mange kalorier uansett om det er fra egne eller andres griser. Komler er ikke næringsrikt. Rømmegrøt likeså. Bortkastet mat for en kropp som skal ha næringsstoffer. 

Kanskje du kan legge inn maten i en app som forteller deg hvor mye du får i deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Pleneier skrev (14 minutter siden):

Nei, det er det ikke. ;)

Det var vanlig kost før, da folk trengte mye kjapp energi for å klare å jobbe med tungt fysisk arbeid gjennom hele dagen. Bønder i dag har nok å gjøre, men når man sitter på en traktor som pløyer jordet, såvidt trenger å bevege seg når kyrne skal melkes og alt han må gjøre er å vaske over spenene og feste sugemaskinen til dem så... trenger du ikke såpass kaloritett mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det ikke. ;)

Det var vanlig kost før, da folk trengte mye kjapp energi for å klare å jobbe med tungt fysisk arbeid gjennom hele dagen. Bønder i dag har nok å gjøre, men når man sitter på en traktor som pløyer jordet, såvidt trenger å bevege seg når kyrne skal melkes og alt han må gjøre er å vaske over spenene og feste sugemaskinen til dem så... trenger du ikke såpass kaloritett mat. :)

Det man kalte sikringskost 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

10000 er jo ikke mye. Det er jo «forventet» aktivitet pÅ en dag, en bør jo ha noen treningsøkter i tillegg i løpet av uka. 
og så har jo kosthold alt å si. «Abs is made in the kitchen» er det et uttrykk som heter. Sunt og magert kosthold ee selvsagt et must i tillegg til å holde seg mye i aktivitet😃

Anonymkode: f42a1...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pleneier skrev (20 minutter siden):

Det eneste du nevner jeg spiser flere ganger i uka er egg :) Det er ikke hverdagskost noe av det andre, spesielt ikke sveler, vafler, rømme og bacon. Kutter du bare de fire tingene der til hverdags og spiser kun litt i helga, så har du kommet godt i gang. Hvis du faktisk spiser alt du nevnte hver eneste dag, og enda mer i helga, så forstår jeg at BMI-en din er der den er. 

Det er ikke at det er uten e-stoffer som betyr noe, det er mengdene.

Anonymkode: fc340...2b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis det samme som du spiser nå, men halver porsjonene. Da går du ned i vekt uten at du trenger å gjøre det så komplisert. Magesekken vil bli mindre og du vil bli fortere mett. 

Dessuten er det ikke farlig å være sulten. Man trenger ikke å spse seg stappmett til hvert måltid. 

Anonymkode: dd676...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleneier skrev (35 minutter siden):

Enkelt regnestykke dette. Du spiser mere i forhold til forbruket. 

10 000 skritt er ikke mye iløpet av en dag. Det er minstesats hva de anbefaler en stillesittende nasjon å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...