AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #41 Del Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 16.6.2021 den 11.34): Nei, da spiser man ikke sunt nok for kroppen sin. Med mindre man er undervektig da. Spiser man sunn mat, så kan man spise seg mett og bli normalvektig og holde seg der. Uten å telle en eneste kalori. Anonymkode: daa7a...a75 Det er faktisk ikke riktig. Vi som er overvektige og har vært det en stund må regne med å være "sultne" i flere år etter at vi har gått ned i vekt. Kanskje for alltid. Mange som har vært overvektige må alltid "passe seg" og kan aldri spise så mye de trenger for å føle seg mett og tilfredsstilt. Nei, de må ikke gå rundt og sulte, men man vil ikke kunne spise som en normal person bare fordi man har en normal vekt. Anonymkode: 6ade2...bc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #42 Del Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er faktisk ikke riktig. Vi som er overvektige og har vært det en stund må regne med å være "sultne" i flere år etter at vi har gått ned i vekt. Kanskje for alltid. Mange som har vært overvektige må alltid "passe seg" og kan aldri spise så mye de trenger for å føle seg mett og tilfredsstilt. Nei, de må ikke gå rundt og sulte, men man vil ikke kunne spise som en normal person bare fordi man har en normal vekt. Anonymkode: 6ade2...bc4 Nope, du tar feil. Da har du ikke spist sunt nok. Dessverre har folk flest en helt forvridd oppfatning av hva som er sunn mat og hva som er usunn mat. Planteoljer er fryktelig usunt. Animalsk fett er sunt. Kjøtt er sunt. Korn er usunt. Grønnsaker er ikke så sunne som folk tror fordi de inneholder stoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og de inneholder stoffer som forstyrrer kroppens funksjoner og gjør oss syke. Oksalater, lektiner, fytinsyre og insektsmidler (man får ikke bort alt selv om man skyller godt). Jeg har hatt BMI på 45 selv og har gått ned til normalvektig uten å telle en eneste kalori, uten å holde styr på makroer og uten å gå sulten. Jeg har lært hva sunn mat faktisk er og spiser meg mett på det. Og så spiser jeg igjen når jeg blir sulten. Over tid har dette blitt til 2 måltider om dagen vanligvis. Jeg spiser nesten bare det mine forfedre har levd av i over 4 millioner år helt frem til jordbruksrevolusjonen (som er da vi plutselig ble kortere, feitere og syke), altså rent kjøtt. Anonymkode: daa7a...a75 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #43 Del Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nope, du tar feil. Da har du ikke spist sunt nok. Dessverre har folk flest en helt forvridd oppfatning av hva som er sunn mat og hva som er usunn mat. Planteoljer er fryktelig usunt. Animalsk fett er sunt. Kjøtt er sunt. Korn er usunt. Grønnsaker er ikke så sunne som folk tror fordi de inneholder stoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og de inneholder stoffer som forstyrrer kroppens funksjoner og gjør oss syke. Oksalater, lektiner, fytinsyre og insektsmidler (man får ikke bort alt selv om man skyller godt). Jeg har hatt BMI på 45 selv og har gått ned til normalvektig uten å telle en eneste kalori, uten å holde styr på makroer og uten å gå sulten. Jeg har lært hva sunn mat faktisk er og spiser meg mett på det. Og så spiser jeg igjen når jeg blir sulten. Over tid har dette blitt til 2 måltider om dagen vanligvis. Jeg spiser nesten bare det mine forfedre har levd av i over 4 millioner år helt frem til jordbruksrevolusjonen (som er da vi plutselig ble kortere, feitere og syke), altså rent kjøtt. Anonymkode: daa7a...a75 Fint at det fungerer for deg. Men det er ikke objektivt sant at dette er et sunt kosthold. Anonymkode: b0def...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 18. juni 2021 #44 Del Skrevet 18. juni 2021 Hva består kaloriene av, hvilke matvarer? Spiser du like strict i helgene? Loggfører du flytende kalorier også (olje,. Stekesmør, drikker)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #45 Del Skrevet 18. juni 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Nei, de må ikke gå rundt og sulte, men man vil ikke kunne spise som en normal person bare fordi man har en normal vekt. Anonymkode: 6ade2...bc4 Som en annen har svart tror jeg også det handler mest om at vi har et feil bilde av hva som er sunt. Å spise som en normal person er altså ikke det samme som å spise som en sunn person Det er veldig mye folk spiser i dag fordi de mener det er sunt, som ikke engang fantes her i landet da jeg var ung. Mange nye og spennende smaker. Jeg mener i likhet med Anonymkode: daa7a...a75 at den sunneste maten er den vi spiste i fjern fortid og har også merket god effekt på helsa selv om jeg ikke har hatt like mye overflødig fett å ta av. Det kan høres kjedelig og lite variert ut, men min erfaring er at maten faktisk gir meg mer glede nå enn før, fordi jeg kjenner at den nærer meg og ikke bare smaker godt. Det er også veldig praktisk å ikke bli sulten så ofte. Anonymkode: 23a3a...e6d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 18. juni 2021 #46 Del Skrevet 18. juni 2021 Jeg vet ikke hvilken mat du spiser, men jeg har nesten kuttet ut pasta og ris helt. I tillegg spiser jeg ikke brødskiver men knekkebrød (det groveste jeg finner). Det hjalp meg å få startet vektnedgangen. Har tidligere slitt veldig med å gå ned, men denne gangen går det helt fint. Har gått ned 17,5 kg nå siden midten av februar. Jeg veier ikke all maten min, men vet sånn ca hvor mye det utgjør i kcal pr dag. Jeg spiser ca 1500-1600 kcal om dagen og skeier litt ut en dag i helga. Dette gjør jeg fordi dette skal være en livsstilsendring, og det er lettere for meg å klare dette over lang tid. Som sagt så var karbohydratene min verste fiende i forhold til å gå ned i vekt. I tillegg droppet jeg all sukkerfri brus, for kroppen min reagerer negativt på kunstige søtstoffer i forhold til vektnedgang. Jeg vet mange mener dette ikke stemmer, men for MEG er det tilfelle. Så jeg drikker bare vann og vann med kullsyre + litt lettmelk. Skjønner frustrasjonen din siden jeg har hatt det likedan tidligere. Men håper du finner det som faktisk hjelper for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå