Gå til innhold

Kan du si noe om disse bilene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å skifte bil om en stund, og tenker å gå for SUV eller stasjonsvogn. Tenker på å kjøpe nyere brukt (inntil fire år), eventuelt fabrikkny, hvis det passer seg slik. Ønsker i den anledning å høre deres meninger om de aktuelle merkene og modellene. 

De jeg vurderer er:

• Peugeot 2008 (nyeste utgave)
  • Peugeot 3008
  • Mercedes GLA
  • Dacia Duster
  • Skoda Octavia
  • Peugeot 308
  • Opel Astra
  • Ford Focus

Anonymkode: bf616...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pussig utvalg - hvorfor bare europeiske biler? De beste bilene kommer for tiden fra Sør-Korea; Hyundai og Kia. Billigere er de også.

Av den lista di hadde jeg valgt slik: #1 Ford, #2 Škoda, #3 Peugeot.

Anonymkode: 05d6b...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått for Peugeot først. Men som AB over skriver, hvorfor ikke Hyundai eller Kia? 

Anonymkode: 3f5d9...659

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville vurdert Superb i stedet for Octavia. 

Anonymkode: 8b41e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart Skoda og oktavia... ser en foreslår superb, litt større bagasjerom men den er kjempe lang så personlig syntes jeg den er stress å kjøre.

har hatt null problemer med mine skoldaer (nå kodiaq, før har jeg hatt oktavia og superb)

hatt noen Mercedes også men de hsr det vært mere tull med, sikkert bare uflaks 🙈

Anonymkode: 499f7...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 16.21):

Vurderer å skifte bil om en stund, og tenker å gå for SUV eller stasjonsvogn. Tenker på å kjøpe nyere brukt (inntil fire år), eventuelt fabrikkny, hvis det passer seg slik. Ønsker i den anledning å høre deres meninger om de aktuelle merkene og modellene. 

De jeg vurderer er:

• Peugeot 2008 (nyeste utgave)
  • Peugeot 3008
  • Mercedes GLA
  • Dacia Duster
  • Skoda Octavia
  • Peugeot 308
  • Opel Astra
  • Ford Focus

Anonymkode: bf616...aec

Du har en veldig variert liste, så litt vanskelig å vite hvordan du prioriterer de ulike egenskapene. Men jeg kan forsøke med noen generelle kommentarer:

* Peugeot 2008 - dette er en liten familiebil. Den har noe plass i bagasjerommet, men det blir snaut dersom du skal bruke den til å reise bort. Du skal kjøpe denne som elbil, ikke bensin eller diesel. Bensin og dieselutgavene vil bli helt umulig å selge brukt i fremtiden.

* Peugeot 3008 - dette er en medium SUV og er betydelig mer egnet som familiebil. Her har du i underkant av 550 liter bagasjerom og høy opplevd kvalitet dersom du går for en påkostet utgave. Peugeot er Frankrikes svar på tysk premium, så forvent at du må legge på rundt 150 000 i ekstrautstyr på basismodellene. Skal du kjøpe ny, så ville jeg gått for hybridutgaven. Av pre-facelift (fremdeles SUV) ville jeg gått for en av bensinutgavene.

* Mercedes GLA - denne er mellom 2008 og 3008 i innvendig størrelse. Litt liten som familiebil, men høy opplevd kvalitet i de modellene som har en del ekstrautstyr. Omtrent samme opplevd kvalitet i denne som i 3008 over her. Men her ville jeg gått for EQA, som er elbilutgaven av denne. Jeg sliter med å identifisere de som vil kjøpe en brukt diesel-GLA om 5 års tid.

* Dacia Duster - dette er så enkelt og spartansk som det er mulig å få det i 2021. Teknisk kvalitet er som en 10 år gammel Renault og opplevd kvalitet er som en asiatisk bil (mye hardplast og lite teknologi). Det er derfor disse er billige. Men det betyr at det er velprøvd teknologi, så de bør vare lenge. Det er ikke noe nytt og fancy som kan gå i stykker.

* Skoda Octavia - er billigbilen til VAG. Nå har de riktignok forvirret hele verden ved at den nye elbilen deres er dyrere enn VW sin tilsvarende elbil, men bortsett fra dette er Skoda basert på eldre teknologi de har arvet fra Audi og deretter VW. OK opplevd kvalitet på Octavia og finfin som familiebil med god bagasjeplass, men ikke noe spennende og nytt. 

* Peugeot 308 - kommer litt an på hvilken du velger, siden denne kommer som både stasjonsvogn og kombikupé. Plassmessig er den omtrent som GLA i kupéen, mens stasjonsvognen har god bagasjeplass. Den nyeste utgaven er over 600 liter, mens den utgående mener jeg har omtrent som 3008 SUV. Kombikupéen er omtrent på samme størrelse som 2008 SUV. På lik linje som de andre Peugeotene (og Mercedesen), så må du bruke litt penger på utstyr for å få luksusfølelse. Denne kommer som hybrid og jeg ville definitivt valgt hybriden av de ulike motorene du kan velge.

* Opel Astra - Opel eies av Peugeot, men deler ikke samme opplevde kvalitet. Kan sammenlignes med forskjellen det er mellom Audi og Skoda. Den har grei plass innvendig, og omtrent 550 liter bagasjerom denne også. I likhet med Skoda, så føles bilen ikke gammeldags, men noe utdatert hvis det gir mening. Det er velprøvd og ikke nytt og spennende.

* Ford Focus - størrelsesmessig er denne omtrent på høyde med Opel Astra og Peugeot 308. Den har like stort bagasjerom som 308 stasjonsvogn (over 600 liter) og omtrent samme opplevde kvalitet som VW (litt under Peugeotene/Mercedes du har valgt). Av bilene du har valgt, så er dette den som har mest fokus på kjøreegenskaper. Ford er tross alt kjent som BMW for de som ikke har råd til BMW. Denne kommer også som kombikupé, akkurat som 308 og Astra.

Anonymkode: 9d193...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...