Gå til innhold

Naboen nekter å hjelpe sønnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen til naboen mistet jobben og har ennå ikke fått seg ny jobb. Naboen orker ikke ha sønnen boende hjemme, fordi de er "ferdig med barn". 

For meg er dette en absurd tanke? Burde man Ike stille opp og hjelpe sønnen sin på beina? 

Anonymkode: c933b...b90

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen til naboen mistet jobben og har ennå ikke fått seg ny jobb. Naboen orker ikke ha sønnen boende hjemme, fordi de er "ferdig med barn". 

For meg er dette en absurd tanke? Burde man Ike stille opp og hjelpe sønnen sin på beina? 

Så han mistet leiligheten også, samtidig med jobben? 

Husk at det kan ligge mer bak enn du vet. Pass på deg selv og dine egne saker.

Anonymkode: ecd5c...b49

• Liker 27
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg mener også at man skal stille opp for sine barn, uavhengig av om de er blitt voksne, eller om de ikke har blitt myndige enda. Trenger de en støttespiller, så er det ens plikt som forelder å gjøre det beste man kan for det/dem.

Skrevet

På hvilken måte er dette noe du behøver mene noe som helst om?

De har sitt - og du burde ha ditt i stedet for å bry deg med hvordan andre lever sine liv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så han mistet leiligheten også, samtidig med jobben? 

Husk at det kan ligge mer bak enn du vet. Pass på deg selv og dine egne saker.

Tror han leide. Men må jo si opp denne uten inntekt skjønner du kanskje? 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte er dette noe du behøver mene noe som helst om?

De har sitt - og du burde ha ditt i stedet for å bry deg med hvordan andre lever sine liv.

Jeg bryr meg om saken fordi naboen forteller om dette åpenlyst, jeg tenker at sønnen i utgangspunktet er hyggelig. Jeg syns det er hjerterått jeg da, vurderer å tilby han et rom her. Men da mistenker jeg naboforholdet ryker,  men det får så være 🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror han leide. Men må jo si opp denne uten inntekt skjønner du kanskje? 🙂 

Nei, det skjønner jeg absolutt ikke. Vi bor i et land hvor man både får arbeidsledighetstrygd, bostøtte, sosialstønad mm, så at han må si opp leiligheten er bare tull. I tillegg har han vel oppsigelsestid på leiligheten, så da må han jo uansett betale i de månedene. 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bryr meg om saken fordi naboen forteller om dette åpenlyst, jeg tenker at sønnen i utgangspunktet er hyggelig. Jeg syns det er hjerterått jeg da, vurderer å tilby han et rom her. Men da mistenker jeg naboforholdet ryker,  men det får så være 🤔

Og så kan du vise verden - og legge ut i det vide og det brede her inne - om hvor mye bedre menneske du er enn alle andre.

Joda...

Men hvordan det å miste jobben og samtidig bli bostedsløs henger sammen fortalte ikke naboen like åpenlyst da kanskje? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mrs. Random Nick skrev (7 minutter siden):

Jeg mener også at man skal stille opp for sine barn, uavhengig av om de er blitt voksne, eller om de ikke har blitt myndige enda. Trenger de en støttespiller, så er det ens plikt som forelder å gjøre det beste man kan for det/dem.

Jeg også tenker dette er naturlig. Så krysser jeg fingrene for at mine egne barn har lyst til å besøke meg når jeg blir gammel 😜 Jeg har ikke stort å tilby selv, men å kaste de ut syns jeg er hjerterått

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Og så kan du vise verden - og legge ut i det vide og det brede her inne - om hvor mye bedre menneske du er enn alle andre.

Joda...

Men hvordan det å miste jobben og samtidig bli bostedsløs henger sammen fortalte ikke naboen like åpenlyst da kanskje? 

Jeg følte ikke det var riktig å spørre noe mer om leiligheten til sønnen nei. Men jeg vet han har søkt arbeid en stund. Jeg tenker som så at sammenhengen mellom å være bostedløs og arbeidsløs er åpenbar, så jeg tenker ikke mer over det. Det koster penger å bo. 

Jeg tror jeg er et godt menneske ja. Men tenkte ikke legge ut om det her inne, nei. Akkurat nå tenkte jeg bare på sønnen til naboen. 

Men det skal sies jeg har kjent til dem en stund, så jeg har jo basert avgjørelsen på andre ting enn bare sønnen også, kanskje? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg også tenker dette er naturlig. Så krysser jeg fingrene for at mine egne barn har lyst til å besøke meg når jeg blir gammel 😜 Jeg har ikke stort å tilby selv, men å kaste de ut syns jeg er hjerterått

Tror du og jeg er på samme plan! ❤️ Vi får håpe de andre i denne tråden, de som er uenige med oss, i det minste lærer sine barn hvordan man kan finne frem til omtenksomme personer her i verden, og hvordan man kan bli det selv. 😜

Anonymkode: 30598...223

• Liker 2
Skrevet

Her kan det ligge mye bak som du ikke kjenner til, men hvis du tror at sønnen til naboen er en grei fyr å dele hus med så kan du jo tilby ham å leie ett rom billig hos deg? ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følte ikke det var riktig å spørre noe mer om leiligheten til sønnen nei. Men jeg vet han har søkt arbeid en stund. Jeg tenker som så at sammenhengen mellom å være bostedløs og arbeidsløs er åpenbar, så jeg tenker ikke mer over det. Det koster penger å bo. 

Jeg tror jeg er et godt menneske ja. Men tenkte ikke legge ut om det her inne, nei. Akkurat nå tenkte jeg bare på sønnen til naboen. 

Men det skal sies jeg har kjent til dem en stund, så jeg har jo basert avgjørelsen på andre ting enn bare sønnen også, kanskje? 

Jeg synes du skal rekke ut en hånd til denne sønnen, ts.

"It takes a village.."

• Liker 2
Skrevet

Her er det nok mye du ikke vet.

For meg høres det ut som at naboen tenker masse på dette, og hadde behov for å blåse ut, men klarte å unngå å blottlegge sønnen helt.

Sett bort ifra oppsigelser som følge av korona-situasjonen, skal det mye til for å miste jobben i Norge i våre dager. Stadige forsentkomminger, vanskjøtsel av jobben, lovbrudd, ikke småting. Med mindre arbeidsplassen er konkurs, har sønnen mest sannsynlig skyld i egen oppsigelse. Og om det er fordi han sover gjennom alarmen på morgenen eller har stjålet fra kassa, det vet du ikke. Naboen vet det kanskje, men sannsynligvis en noe mer innpakket versjon av det som faktisk skjedde.

Kanskje naboen er en egosentriske person som kuttet båndene da sønnen ble myndig.

Skulle jeg tippet på noe, forstår denne forelderen at det å steppe inn nå (igjen?) vil være en bjørnetjeneste, og at dette er noe sønnen må finne ut av selv, overkomme, og forhåpentlig ta lærdom av for å bli et bedre menneske fremover.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (1 minutt siden):

Her kan det ligge mye bak som du ikke kjenner til, men hvis du tror at sønnen til naboen er en grei fyr å dele hus med så kan du jo tilby ham å leie ett rom billig hos deg? ;) 

Ja, klart det er mye bak 🙄 Men jeg tror han er grei, og jeg innser at jeg kan ansees som en rar nabo nå også. Men det får være

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (8 minutter siden):

Her er det nok mye du ikke vet.

For meg høres det ut som at naboen tenker masse på dette, og hadde behov for å blåse ut, men klarte å unngå å blottlegge sønnen helt.

Sett bort ifra oppsigelser som følge av korona-situasjonen, skal det mye til for å miste jobben i Norge i våre dager. Stadige forsentkomminger, vanskjøtsel av jobben, lovbrudd, ikke småting. Med mindre arbeidsplassen er konkurs, har sønnen mest sannsynlig skyld i egen oppsigelse. Og om det er fordi han sover gjennom alarmen på morgenen eller har stjålet fra kassa, det vet du ikke. Naboen vet det kanskje, men sannsynligvis en noe mer innpakket versjon av det som faktisk skjedde.

Kanskje naboen er en egosentriske person som kuttet båndene da sønnen ble myndig.

Skulle jeg tippet på noe, forstår denne forelderen at det å steppe inn nå (igjen?) vil være en bjørnetjeneste, og at dette er noe sønnen må finne ut av selv, overkomme, og forhåpentlig ta lærdom av for å bli et bedre menneske fremover.

Dette vet jeg faktisk. Stedet han jobbet på finnes ikke mer . Tror sønnen har hatt flere jobber men ingen fast 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg valgte å flytte til helvete langt vekk, allerede når jeg skulle begynne med videregående. Når jeg kom hjem i løpet av sommerferien rett etter det tredje året, så var mamma irritert og spurte rett ut når jeg skulle flytte for godt. Om jeg hadde funnet meg fast arbeid enda, og hvor lenge jeg hadde planer om å bare gå hjemme og "snylte" på henne. 

Hun hadde selvfølgelig null og niks "problemer" med at hennes andre barn bodde hjemme så lenge dem ønsket, uten en eneste jobb på mange år. Men jeg var jo overhodet ikke "ønsket" i det hele tatt, så dette hadde garantert noe med saken å gjøre.   

Anonymkode: 5f154...bc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg synes du skal rekke ut en hånd til denne sønnen, ts.

"It takes a village.."

to raise a child. Men nå er jo denne sønnen voksen da:) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg absolutt ikke. Vi bor i et land hvor man både får arbeidsledighetstrygd, bostøtte, sosialstønad mm, så at han må si opp leiligheten er bare tull. I tillegg har han vel oppsigelsestid på leiligheten, så da må han jo uansett betale i de månedene. 

Helt tydelig at du aldri har vært i en slik situasjon før.... Skjerp deg. Det er ikke bare-bare å få stønad til disse tingene du. 

Anonymkode: 6b37a...f28

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det finnes ordninger for de som mister jobben,Nav betaler om gutten leverer meldekort,Han får sosialhjelp om det ikke rekker til med pengene han får i arbeidsledighets trygd.

Ingen som ikke vil får tak over hode.

La gutten lære seg å stå på egne bein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...