Gå til innhold

Hvor mange og mye kaker skal de være i et bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en barnedåp har jeg lest det skal være en halv kake pr. person. Bør man beregne ennå mer kake i et bryllup. 40 gjester, en 35-40 kaker?

Anonymkode: a4fdd...763

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller kanskje det var konfirmasjon det skulle være så mye kaker. Uansett, hvor mye kake i bryllup?

AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer rundt om i landet. Her jeg bor skal det være mange kaker i bryllup. Stort og rikelig kakebord. Men ikke beregn en kake per person, det er for mye! Jeg tenker 40 gjester, kanskje 15-20 kaker. 

Anonymkode: a1eda...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En halv kake per person?! Det høres veldig mye ut. 

Jeg hadde gått for en større bryllupskake. Da slipper man kakebord.

Anonymkode: cbebf...d4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også en halv kake per pers høres mye ut. Men det kommer jo an på om dere har middag + dessert først, og om det er noen som ikke kommer før etter middag, samt størrelsen på kakene. 

Anonymkode: f633c...62d

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hvor du bor i landet, enkelte steder (eks Trøndelag) er det kakebord med 15-20 kaker i konfirmasjoner og bryllup, mens i Oslo kan du ha en stor bryllupskake.  

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En halv kake per person?! Det høres veldig mye ut. 

Jeg hadde gått for en større bryllupskake. Da slipper man kakebord.

Anonymkode: cbebf...d4b

Man må ha en del å velge mellom, for gjestene sin del, uansett.

Helst, i tillegg til bryllupskaka:

* bløtkake

* en kake med salt-/karamell-aktig smak

* lyn og torden er en klassiker

* pavlova er også klassiker og festkake til tusen

* en vegansk kake hvis noen gjester er veganere

* en raw food kake, hvis noen av gjestene forsøker å gå ned i vekt

Anonymkode: 01cfb...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man må ha en del å velge mellom, for gjestene sin del, uansett.

Helst, i tillegg til bryllupskaka:

* bløtkake

* en kake med salt-/karamell-aktig smak

* lyn og torden er en klassiker

* pavlova er også klassiker og festkake til tusen

* en vegansk kake hvis noen gjester er veganere

* en raw food kake, hvis noen av gjestene forsøker å gå ned i vekt

Anonymkode: 01cfb...a73

Nei, for noe tull. Det er ingen som spiser kake nærmere midnatt etter et større måltid. En fin bryllupskake holder lenge. Stort kakebord er harry.

Anonymkode: d6632...cee

• Liker 2
Skrevet

Med 40 gjester bør det være rikelig med 8-10 kaker. Det er mange som bare spiser litt, så selv om noen kan klare å spise opp mot ei halv kake vil gjennomsnittet være mye lavere. 

Regner med at gjestene får annen mat også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, for noe tull. Det er ingen som spiser kake nærmere midnatt etter et større måltid. En fin bryllupskake holder lenge. Stort kakebord er harry.

Og hva er galt med å være harry? Vil man ha kakebord så er det helt greit.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ser bra ut med stort utvalg. Halv kake per person.

Kan og variere med cupcakes ect om det er ungt par.

Anonymkode: ca974...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Ingen spiser kake nærmere midnatt"

Ærlig talt.

"JEG gjør ikke det" betyr det. Vi andre spiser, og særlig ETTER midnatt.

Anonymkode: ca974...416

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette svaret var egentlig litt harry.  Folk er forskjellige og jeg ville mye heller kunne velge hvilken kake jeg har lyst på i et bryllup enn kun en tørr marsipankake med fyll stablet i etasjer. 

Anonymkode: 0691c...29c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En halv kake per person? Er du spinnvill? :P

Jeg beregner tre stykker pr person, og på normale kaker er det minst 12 stykker. Gjerne mer.

Vi hadde tre kaker for våre 9 gjester, og ingen kaker ble over halvspist engang.

Stort kakebord er ikke harry heller, hva med å la brudeparet selv velge hva de vil servere og slutte å dømme slik? Ulike familier har ulike tradisjoner rundt kaker. 

For 40 gjester ville jeg ha beregnet 6-8 kaker. Er de mektige, nærmere 6, er de ikke mektige, nærmere 8. Pass på å ha allergivennlige kaker om noen har melkeallergi, cøliaki, nøtteallergi, eller er veganere. 

Anonymkode: 69bd1...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns dette «kakebord-hysteriet» er noe tull. Hvorfor i all verden skal man ha en haug med kaker etter å ha hatt både middag og dessert? I de bryllupene der jeg har sett dette, så har 80% av kakene blitt stående igjen. Kanskje noen har skjært av et hjørne eller to. 

Det er bortkastet tid (for de som baker), det er bortkastede penger og det er bortkastet mat. Skjønner at det er «tradisjon» i diverse områder i landet vårt, men ikke alle tradisjoner må opprettholdes. Man trenger ikke tilrettelegge for fråtsing. Og jeg hadde blitt litt irritert hvis noen spurte om jeg kunne bake til et bryllup, jeg brukte tid og krefter på dette i forkant, og så stod kaka mi urørt igjen sammen med 20 andre kaker på slutten av kvelden. 

I vårt bryllup blir det både fingermat etter vielse, flere-retters middag med dessert, og nattmat. Da holder det med bryllupskake og kanskje tre andre alternativer, selvfølgelig med størrelse/menge tilpasset antall gjester.

Ingen spiser en halv kake i selskap. Og gjør man mot formodning det, så trenger man hjelp til selvregulering, ikke tilrettelegging i form av overfylte kakebord.

Anonymkode: a0526...41f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle er like glad i kaker som meg så ville nok en halv kake per person vært innafor, men mange spiser bare et stykke eller 2. 6 kaker på 40 gjester synes jeg høres lite ut som noen over foreslår, men med 10 kommer man langt.

Anonymkode: 17cb3...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Det har flere steder vært vanlig med store kakebord til store anledninger. Naboer, venner og familie som hjelper hverandre, og mange som kommer på etterpålag (som kanskje ikke har vært med på selve festen). Jeg synes det er en hyggelig tradisjon.

Anonymkode: 9bc60...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs størrelse og mektighet på kakene. 40 stk er jo ikke såå mange. Det holder med 6-8 av en større størrelse til disse. Folk spiser gjerne bare 2-4 stykker hver. 

Anonymkode: a357b...694

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

En halv kake per person? Er du spinnvill? :P

Anonymkode: 69bd1...f6c

Ganske vanlig på landet det, er det ikke?

Skrevet

Hadde 6 kaker til konfirmasjon for 20 pers. Mye rester, men godt å ha noe å velge i. Tok med på jobb mandagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...