Gå til innhold

Må man markere starten på runden når man strikker lue kun i rettstrikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trodde det ikke var viktig..når man skal starte fellingen, kan man bare starte hvor som helst når arbeidet har blitt stort nok? Også markere først der man begynner å felle? Håper det gav mening 😅

Anonymkode: 734ad...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg skal felle rundt bryr det meg lite hvor starten er. Markerer fellingene bare 

Anonymkode: c40f5...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis luen er uten mønster og du kun strikker glattstrikk så skal det ikke ha noe å si🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Jeg ville markert starten. Så vet du når du skal begynne å felle eller øke for eksempel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Knirke skriver - er det ensfarget glattstrikk, så er det ikke så nøye. Du ser jo hvor sammenføyingen i opplegget er sånn røflig, og da vet du omtrent hvor hver omgang begynner.

Personlig derimot, kjører jeg full nerdestil. Jeg bruker en omgangsteller som maskemarkør ved ensfarget strikk. For fellingene bruker jeg sikkerhetsnåler med "tykk mage" (slike man av og til bruker til å henge prislapp o.l. på klær).

Grunnen er at jeg er litt glemsk av meg/strikker i mørke farger/garn som ikke er enkelt å lese (f.eks. mohair), OG helst på 2-2,5 mm pinner. Når jeg vet hvilken omgang jeg er på i mønsteret, er det ikke noe problem å strikke videre - selv etter et par dagers pause. Eller et halvt år senere for den saks skyld. 

I tillegg fører jeg sirlig journal over hvor mange omganger f.eks. vrangborden er, hvilken oppleggsmetode som ble brukt, evt. endringer i fellemetode, evt. hvordan kast utføres, garn med navn, parti- og fargenummer, pinnestørrelse(r), og ikke minst mønsternavn. Som sagt, fullstendig nerdemodus. Eller bare reinspikka OCD :fnise: 

Måten jeg gjør det på fremstår sikkert som veldig omstendelig. Men siden jeg stort sett bruker strikkeoppskrifter som utgangspunkt og mer enn gjerne endrer elementer både her og der, er jeg rett og slett avhengig av nitid journalføring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...