Gå til innhold

Ung ufør eller vanlig ufør - lærevansker+++

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg fikk nylig innvilget vanlig uføretrygd og har i voksen alder. Har angst, tvang og depresjon ved siden av lærevanskene mine. Andre med mine lærevansker har ung ufør selv om det hos de også ble oppdaget i voksen alder før fylte 35 år. Er det individuelt om ung ufør selv om de ble oppdaget i voksen alder men man skulle helst hatt diagnosen fra barnsben av (nonverbale lærevansker)

Anonymkode: 4abc8...c91

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør tillegget har INGENTING med diagnoser å gjøre. Det kommer an på funksjonsnivå og arbeidsevne i forhold til jobb. Har du ikke fått det er det ikke alvorlig nok for deg. Har ingenting å si heller om når det ble oppdaget. Må være før 25 år og SØKE før 35. Går på alvorlighetsgrad ikke diagnoser. Mange grader av de.

Anonymkode: 57836...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Er man arbeidsufør , så er man arbeidsufør !!!!!

Anonymkode: fbdb9...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør er å vinne i Lotto. Dessverre en du en av dem som har hatt uflaks. 

Anonymkode: 24d99...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som forstår kriteriene for ung-ufør lenger. Selv ikke NAV. Det virker å være tilfeldig loddtrekning. Eventuelt om du kjenner saksbehandleren godt fra før, og derav får en god ungufør-søknad basert på trynefaktor. 

Anonymkode: 8f945...672

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen som forstår kriteriene for ung-ufør lenger. Selv ikke NAV. Det virker å være tilfeldig loddtrekning. Eventuelt om du kjenner saksbehandleren godt fra før, og derav får en god ungufør-søknad basert på trynefaktor. 

Anonymkode: 8f945...672

Dette er helt sant. Har selv snakket med en Nav ansatt som har sagt h*n har vært vitne flere ganger til at to personer med helt lik sykdomshistorie og diagnoser, hvor den ene får ung ufør og den andre ikke.

Jeg mener dessverre at dette er noe de gjør bevisst for å spare penger. Nå har jo ikke de på minstesats krav på fri rettshjelp lenger heller, så Nav slipper dessverre unna med det. 

Veldig synd på disse det gjelder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ung ufør tillegget har INGENTING med diagnoser å gjøre. Det kommer an på funksjonsnivå og arbeidsevne i forhold til jobb. Har du ikke fått det er det ikke alvorlig nok for deg. Har ingenting å si heller om når det ble oppdaget. Må være før 25 år og SØKE før 35. Går på alvorlighetsgrad ikke diagnoser. Mange grader av de.

Anonymkode: 57836...c4a

Joda, noen diagnoser har faktisk ung-rettigheten automatisk! Min fysiske sykdom utløste den rettigheten så lenge jeg ble ufør før fylte 36år, og det klarte jeg på dagen med seks år!

Og man må bli arbeidsufør før 26år og så må det søkes FØR fylte 36år, ikke 35!

Anonymkode: cd8e8...a45

• Liker 2
Skrevet

Slik at eg forstår det: Er det slik at ein person som får innvilga uføretrygd etter dette sjølv må søka om ung føre-tillegget? Altså at ein ikkje får det automatisk, uansett alder? 

AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (2 minutter siden):

Slik at eg forstår det: Er det slik at ein person som får innvilga uføretrygd etter dette sjølv må søka om ung føre-tillegget? Altså at ein ikkje får det automatisk, uansett alder? 

Mulig noen må søke om det, men jeg måtte ikke, det gikk automatisk og jeg fikk det innvilget samtidig som jeg ble uføretrygdet.

Anonymkode: cd8e8...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av alle som skal ha, skal ha ....

Anonymkode: cc24f...8dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På Ung uføre, mener du? 

Anonymkode: 00ff8...784

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, Gud forby at noen som har så lite å overleve på at de ønsker å ha litt mer slik at hverdagen blir litt enklere . :ironi: Det er skammelig at minstesats ligger så langt under EUs fattigdomsgrense. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...