Gå til innhold

Jeg har en eldre bærbar hp datamaskin som har oppdatert seg siden jeg sist brukte den, kommer ikke inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme passord i mange år men nå får jeg opp feil passord når jeg skal skru den på. Hva kan det skyldes? Jeg skriver riktig passord som jeg alltid har hatt 

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du er sikker på at du ikke har på caps lock, num lock eller noe sånt?

Anonymkode: bf313...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye oppdateringer av Windows knytter din egen, eventuelle MSN/Outlook/Hotmail-konto til din Windows-profil. Kan det ha skjedd en merge der du ikke har helt kontroll over? Jeg måtte logge inn med passord på min hotmail-konto fordi Microsoft har flettet sammen disse kontoene.

Anonymkode: bf313...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Regner med du er sikker på at du ikke har på caps lock, num lock eller noe sånt?

Anonymkode: bf313...669

Ja det har jeg sjekket, det har jeg ikke 

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nye oppdateringer av Windows knytter din egen, eventuelle MSN/Outlook/Hotmail-konto til din Windows-profil. Kan det ha skjedd en merge der du ikke har helt kontroll over? Jeg måtte logge inn med passord på min hotmail-konto fordi Microsoft har flettet sammen disse kontoene.

Anonymkode: bf313...669

Åja, de husker jeg ikke passordene til for de har jeg alltid på «husk meg» 

det står: det passordet stemmer ikke. Forsikre deg om at du bruker passordet for Microsoft-kontoen din. Hvis du ikke husker passordet ditt, kan du tilbakestille det fra låseskjermen eller ved account.live.com/password/reset.

så det kan ha blitt endret etter mange år med samme passord? Har de lov å ha slike oppdateringer?

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laffatus skrev (2 minutter siden):

Kanskje noen har byttet passord

Hvordan kan noen gjøre det? 

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har knyttet den til microsoft kontoen din så du må bruke passordet du har der i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus

Snakket med min mann som bytter windows for meg da jeg selv har gitt meg med det. Beklager han sa nei at det ikke går og bytte passord føre du logger inn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (Akkurat nå):

Du har knyttet den til microsoft kontoen din så du må bruke passordet du har der i stedet. 

Jeg er dårlig på data og har bare laget konto for lenge siden og har det på «husk meg» jeg husker ikke hva det passordet er. Kan de plutselig ha nye oppdateringer hvor de knytter Microsoft kontoer og nye passord automatisk? Jeg har hatt samme passord på dataen i mange år og etter mange oppdateringer 

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er dårlig på data og har bare laget konto for lenge siden og har det på «husk meg» jeg husker ikke hva det passordet er. Kan de plutselig ha nye oppdateringer hvor de knytter Microsoft kontoer og nye passord automatisk? Jeg har hatt samme passord på dataen i mange år og etter mange oppdateringer 

Anonymkode: a07cb...31e

Vil tro det er noe du må si ok til eller noe, har ikke automatiske oppdateringer på selv, bare problemer med det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (4 minutter siden):

Snakket med min mann som bytter windows for meg da jeg selv har gitt meg med det. Beklager han sa nei at det ikke går og bytte passord føre du logger inn .

Hva skal jeg gjøre da? Jeg har bilder og mye annet på dataen som jeg gjerne vil ha. Hva hvis jeg aldri husker passordene, kommer jeg aldri inn mer da?

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (Akkurat nå):

Vil tro det er noe du må si ok til eller noe, har ikke automatiske oppdateringer på selv, bare problemer med det.. 

Åja, jeg kan ikke si med sikkerhet at jeg ikke har trykket ok til det eller ikke da jeg ofte sier ok til oppdateringer og at maskinen også oppdaterer seg selv av og til

Anonymkode: a07cb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Laffatus

Du mår huske passorde om ikke kommer du ikke inn.Om du ikke har vært  inne på instillinger har nok denne data opptatert seg selv. Men det skal ikke ha noe med passord og gjøre. Og er det noe feil med mail sier  den data med windows 10 i fra.Om du husker mail gå inn der du har mail og bytt passord. Men da mår du  riktig mobil nr på mailen din .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre da? Jeg har bilder og mye annet på dataen som jeg gjerne vil ha. Hva hvis jeg aldri husker passordene, kommer jeg aldri inn mer da?

Anonymkode: a07cb...31e

Jeg koblet min gamle hd til en ny pc, trengte ikke passordet for å få bilder, kosta noen kroner for utstyret, 3-400 eller noe. Sikkert mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Ubuntu eller Linux Mint, installer dette på en minnepenn som du starter PC-en fra, flytt alle filer til en ekstern harddisk, installer Windows på nytt og kopier filene tilbake igjen.

Problemet er dermed løst i løpet av noen få timer.

Noen viktige ting å huske på:

1. Det finnes andre operativsystemer enn Windows som kan starte opp PC-en når Windows svikter.

2. Aldri, aldri noen sinne må man bruke "husk meg" når man logger inn; dette er det dummeste man kan gjøre med tanke på personvern - alle cookies skal slettes etter hvert nettsted man er inne på. Alle passord og sikkerhetsspørsmål MÅ være skrevet ned på et stykke analogt papir som man kan bruke i tilfelle det blir krise.

3. Sikkerhetskopier egne data med jevne mellomrom, gjerne til to seperate harddisker.

4. Stol aldri på "nettskyen". Før eller senere skjer det noe som fører til at data enten går tapt, eller kommer på avveie, så dette er noe man må regne med.

5. Alt som kan hackes, vil før eller senere bli hacket.

6. Stol aldri på at teknologien automatisk "ordner det". Dette er oppskriften på katastrofe; alt som kan gå galt, vil før eller senere gå galt, noe utallige mennesker som har opplevd datakrasj, løsepengevirus, ID-tyveri eller tusen andre problemer kan bekrefte.

Anonymkode: f7532...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Last ned Ubuntu eller Linux Mint, installer dette på en minnepenn som du starter PC-en fra, flytt alle filer til en ekstern harddisk, installer Windows på nytt og kopier filene tilbake igjen.

Problemet er dermed løst i løpet av noen få timer.

Noen viktige ting å huske på:

1. Det finnes andre operativsystemer enn Windows som kan starte opp PC-en når Windows svikter.

2. Aldri, aldri noen sinne må man bruke "husk meg" når man logger inn; dette er det dummeste man kan gjøre med tanke på personvern - alle cookies skal slettes etter hvert nettsted man er inne på. Alle passord og sikkerhetsspørsmål MÅ være skrevet ned på et stykke analogt papir som man kan bruke i tilfelle det blir krise.

3. Sikkerhetskopier egne data med jevne mellomrom, gjerne til to seperate harddisker.

4. Stol aldri på "nettskyen". Før eller senere skjer det noe som fører til at data enten går tapt, eller kommer på avveie, så dette er noe man må regne med.

5. Alt som kan hackes, vil før eller senere bli hacket.

6. Stol aldri på at teknologien automatisk "ordner det". Dette er oppskriften på katastrofe; alt som kan gå galt, vil før eller senere gå galt, noe utallige mennesker som har opplevd datakrasj, løsepengevirus, ID-tyveri eller tusen andre problemer kan bekrefte.

Anonymkode: f7532...f10

Slik fungerer "husk meg" i praksis:

Quote

Stort funn: Mystisk skadevare stjal millioner av brukernavn og passord fra de mest populære nettleserne

1,2 terabyte med stjålne data er funnet.

Rapporter om skadevare kommer som regel med et navn og en form for identifisering av skadevaren, men nå har det dukket opp en sak hvor dette ikke er tilfellet.

Et mystisk, anonymt virus har nemlig herjet på nettet og skrapt sammen store mengder data fra millioner av datamaskiner, melder blant andre nettstedet Threatpost.

Selskapet NordLocker, som blant annet tilbyr skybaserte filkrypteringstjenester, melder om en «navnløs» skadevare som skal ha stjålet nesten 26 millioner brukernavn og passord fra flere millioner Windows-baserte PC-er i perioden 2018-2020.

Fra Chrome, Firefox og Opera

Blant tyvegodset befinner det seg også 1,1 millioner unike e-postadresser, 2 milliarder informasjonskapsler fra nettlesere (cookies) og 6,6 millioner øvrige filer. Autoutfyllingsdata og betalingsdata er også blitt samlet inn av viruset.

 

Anonymkode: f7532...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd oppskriften i innlegg #6? Hvis du kommer så langt at du får den meldingen, er det vel mulig å få resatt passordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...