Gå til innhold

Det nærmer seg avhenting av valpen min - to uker før har oppdretter begynt hinte om at hun vil gjerne ha avlsrett på hunden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her skriver en hel valp som parringsavgift. Greit nok det - hvis kjøper betaler for testingen og full pris av avlsdyr. Men det er ikke det det handler om her. Oppdretter ordner det som er utenom vanlig hundehold. Og det er slettes ikke sikkert det blir noe i det hele tatt.

En grei løsning er at dere avklarer i forkant. Enten at du får avslag i pris (25%?) og/eller en avtalt sum per valp.

Det er ikke sikkert at han utvikler seg videre at hun faktisk ender opp med å ønske å bruke han. Men ser ikke hva problemet her egentlig er siden det handler om ett potensiale.

Ha i kontrakt av alle eventuelle ekstra kostnader i forbindelse med avl tilfaller selger. Samt en eller annen form for kompensasjon til deg i form av redusert pris, eller sum for parring/per valp-

Du får spørre henne hvordan hun ser for seg å kompensere deg for en slik avtale. Så får du bare vurdere om dette er noe du gidder.

Hvis du ikke vil kommer du ikke utenom å si i fra. Konfliktskyhet lager i HVERTFALL dårlig stemning på sikt.

Høres ut som at du får en flott hund, som er så bra at her er det kvaliteter oppdretter ønsket seg videre. Kan vel så være psyke som eksteriør. Rett og slett en "superhund", uten at det var mulig å se det før valpen var litt eldre.

Hvis dere bor bært hverandre er det vel ikke voldsomme greier at han kanskje trenger en ekstra tur til dyrlegen som oppdretter betaler for, og en date eller to ?

Høres ut som at hun lufter ideen for deg, kan skjønne at du ikke vil holde på med dette lenge.

F.eks avtale er aktuell fram til hunden er 3 år, og avtale antall kull, f.eks 1 eller 2.

Dette blir ikke det samme som foravtale der oppdretter egentlig eier og har kontroll over hunden. Men så klart skal det uansett lønne seg litt for deg å gå med på det.

Anonymkode: 1be04...6f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen her skriver en hel valp som parringsavgift. Greit nok det - hvis kjøper betaler for testingen og full pris av avlsdyr. Men det er ikke det det handler om her. Oppdretter ordner det som er utenom vanlig hundehold. Og det er slettes ikke sikkert det blir noe i det hele tatt.

En grei løsning er at dere avklarer i forkant. Enten at du får avslag i pris (25%?) og/eller en avtalt sum per valp.

Det er ikke sikkert at han utvikler seg videre at hun faktisk ender opp med å ønske å bruke han. Men ser ikke hva problemet her egentlig er siden det handler om ett potensiale.

Ha i kontrakt av alle eventuelle ekstra kostnader i forbindelse med avl tilfaller selger. Samt en eller annen form for kompensasjon til deg i form av redusert pris, eller sum for parring/per valp-

Du får spørre henne hvordan hun ser for seg å kompensere deg for en slik avtale. Så får du bare vurdere om dette er noe du gidder.

Hvis du ikke vil kommer du ikke utenom å si i fra. Konfliktskyhet lager i HVERTFALL dårlig stemning på sikt.

Høres ut som at du får en flott hund, som er så bra at her er det kvaliteter oppdretter ønsket seg videre. Kan vel så være psyke som eksteriør. Rett og slett en "superhund", uten at det var mulig å se det før valpen var litt eldre.

Hvis dere bor bært hverandre er det vel ikke voldsomme greier at han kanskje trenger en ekstra tur til dyrlegen som oppdretter betaler for, og en date eller to ?

Høres ut som at hun lufter ideen for deg, kan skjønne at du ikke vil holde på med dette lenge.

F.eks avtale er aktuell fram til hunden er 3 år, og avtale antall kull, f.eks 1 eller 2.

Dette blir ikke det samme som foravtale der oppdretter egentlig eier og har kontroll over hunden. Men så klart skal det uansett lønne seg litt for deg å gå med på det.

Anonymkode: 1be04...6f8

Gode inspill takk - jeg hadde tenkt holde meg unna avslag for da er det ingen tvil rundt at han er 100 % min og jeg tar avgjørelsene -  jeg spurte istad om hva hun så for seg tidsmessig  noe over 2-3 år f.eks  -  og da sa hun bare " kommer an på hvordan valpene blir og hvordan han ser ut" og det var det  hun hadde tenkt si om det -  " alt kommer til å stå i kontrakten" 😅 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal full pris.

Viser det seg at hunden blir en bra avlskandidat, kan du jo avle på han som din hund. 

Dvs du tar betalt for en valp f eks.

Regner med dette bare er en selskapsrase. Den må uansett stilles ut og ta nødvendige helsetester for rasen for å kunne avles seriøst på.

Når du først får hunden, vil du sikkert ikke sende han med oppdretter på ting du heller kan gjøre selv.

Oppdretter vet du ikke er erfaren, og skal nok sikre seg urettferdige rettigheter. 

Anonymkode: c359a...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt det opp noe mer før du skal hente, og får lese kontrakten. Om hun har skrevet noe der ville jeg tatt det da. Å så fått en avtale dere begge er enig i. 

Stor sjanse for at hun ikke har med noe overhode, og da har hun 0 rettigheter. Å det blir 100 % opp til deg om hun får bruke han. 

Hun har nok ingen klare planer, og ønsker muligens å bruke han om han blir bra, om det passer i avls planene hun har da, om hun har rett tispe osv osv. 

Anonymkode: 810bd...09b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med utstilling? Hunden må jo stilles ut før den kan avles på. Det er ganske mye jobb. 

Anonymkode: b0ef5...4e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gode inspill takk - jeg hadde tenkt holde meg unna avslag for da er det ingen tvil rundt at han er 100 % min og jeg tar avgjørelsene -  jeg spurte istad om hva hun så for seg tidsmessig  noe over 2-3 år f.eks  -  og da sa hun bare " kommer an på hvordan valpene blir og hvordan han ser ut" og det var det  hun hadde tenkt si om det -  " alt kommer til å stå i kontrakten" 😅 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Hva slags oppdretter er dette? Hvor fant du henne?

Anonymkode: 8c56e...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med utstilling? Hunden må jo stilles ut før den kan avles på. Det er ganske mye jobb. 

Anonymkode: b0ef5...4e3

Veldig mye jobb, og for spesielt interesserte... Jeg var i dine sko vedrørende en rasekatt TS. Jeg angret på at jeg ga henne noe som helst av rettigheter, jeg ante ikke hvor mye stress det var. Hvis du har mulighet til å ta hunden uten å gi henne noen rettigheter anbefaler jeg det. 

Anonymkode: 25eb3...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner det gjør meg litt ukomfortabel at dette ikke var et tema før to uker før avhenting - også er hun vag hva hun har  sett for seg - for meg virker det litt som ting går litt på måfå når det blir tatt opp så sent - ryddig hadde vært at dette var nevnt fra første stund. Er min første hund - Så jeg vet ikke hva jeg bør forberede meg på, hva som er vanlig praksis og jeg har vært klar på fra første stund at jeg vil ha en selskapshund  .. 

 

så langt har hun bare sagt at " om hun skal bruke han i avl tar hun alle kostnader"

 

jeg har en litt iffen følelse igrunn - har så langt bare betalt depositum men har skriftlig dialog der det kommer frem klart at dette er " 100" %  min hund

 

synes det høres ut som hun ser avl potensiale i han og kanskje angrer på at hun har  tatt depositum for han og lovet han for salg..

 

hva er vanlig praksis liksom med å ville reservere en av sine valper tilgjengelig for avl senere ?

 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Forhold deg til kontrakten,overhør det som oppdretter snakker om, ikke svar på det i det hele tatt. Det som oppdretter sier er luft og behandles som det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok betalt full pris og forventet en standard kontrakt uten noe avtalefestet avlsrettigheter til oppdretter. Det er faktisk mye jobb med avlshund, de må stilles og vises for å kunne brukes i avl og ikke bare 1 gang. Det hadde jeg ikke giddet for at oppdretter skal ha en billig avlshund.

Jeg hadde sagt at dette kan dere jo snakke om etterhvert om det blir aktuelt med utstillinger etc. for deres egen del, men at du nå ikke ønsker å binde deg og hunden til noe slikt flere år frem i tid. 

Anonymkode: c5221...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så veldig rart, men det spørs jo litt på situasjonen da. Jeg har flere ganger opplevd at oppdretter ønsket å få rett til X antall parringer når jeg kjøper hannhunder. Det er som regel snakk om kun én gratis parring. For min del tenker jeg at det er helt greit. Oppdretteren jeg har valgt er åpenbart en oppdretter som avler gode hunder og som har rasens beste interesser i hodet. Om disse gode oppdretterne da tenker at hunden min egner seg til å bringe rasen videre i avlsarbeidet tenker jeg at det bare er supert, så sant jeg er enig i at det er en god hund å avle på da. Men kan ikke tenke meg at de har lyst til å bruke hannen min hvis jeg sier til dem at jeg ville frarådet avl på han. 

Uansett, skjønner at noen av dere tenker penger og alt det der, men for min del er det mye viktigere at gode hanner blir brukt i avl enn at oppdretteren velger en enkel løsning. Så da tenker jeg at det er fint at de har tilgang til alle hannene de har solgt, og kan velge den beste av disse til å bringe videre. 

Med et godt forhold til oppdretter tenker jeg at det er gode sjanser for å få seg en billig eller gratis valp når du stiller hannen din til disposisjon uansett, hvis du har lyst på en hund til. 

Lag gjerne en avtale om at oppdretter skal betale alle helseutgifter knyttet til avlen. Dette er jo selvsagt, men kan være lurt å få med. 

PS. dette er jo gitt at du har funnet deg en seriøs oppdretter som faktisk er interessert i rasens beste. Om du har funnet deg en maskert valpefabrikk ville jeg nok ikke godtatt en slik avtale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor det? Erfarne oppdrettere kan lett plukke ut de beste avlsdyra allerede på valpestadiet. 

Anonymkode: 57270...562

Nå vet jeg ikke hvilke hunderaser du har erfaring med (brukshundraser eller selskapshundraser?). Jeg er vant til at en hund må kunne oppfylle visse kriterier før den kan settes i avl. En ting er eksteriør, en annen ting er dokumenterte  bruksegenskaper. Hvorvidt en hund er kapabel til å prestere eksempelvis tilsvarende en 1.VK på høyfjell er ikke mulig å se i valpekassa. Et annet og minst like viktig poeng er helsa til hunden. Her er det vel heller ikke mulig å forutse potensielle fremtidige drawbacks. En ting er opplagte ting som f.eks. HD, men om hunden viser seg å utvikle en arvelig lidelse som f.eks. middallergi, er det da riktig å avle på den? 

Når oppdretter begynner å snakke om å avle allerede i valpekassa så blir jeg skeptisk - hva er agendaen? Penger og profitt eller å reelt bidra til å forbedre en rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...