Gå til innhold

Det nærmer seg avhenting av valpen min - to uker før har oppdretter begynt hinte om at hun vil gjerne ha avlsrett på hunden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner det gjør meg litt ukomfortabel at dette ikke var et tema før to uker før avhenting - også er hun vag hva hun har  sett for seg - for meg virker det litt som ting går litt på måfå når det blir tatt opp så sent - ryddig hadde vært at dette var nevnt fra første stund. Er min første hund - Så jeg vet ikke hva jeg bør forberede meg på, hva som er vanlig praksis og jeg har vært klar på fra første stund at jeg vil ha en selskapshund  .. 

 

så langt har hun bare sagt at " om hun skal bruke han i avl tar hun alle kostnader"

 

jeg har en litt iffen følelse igrunn - har så langt bare betalt depositum men har skriftlig dialog der det kommer frem klart at dette er " 100" %  min hund

 

synes det høres ut som hun ser avl potensiale i han og kanskje angrer på at hun har  tatt depositum for han og lovet han for salg..

 

hva er vanlig praksis liksom med å ville reservere en av sine valper tilgjengelig for avl senere ?

 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg er både redd hun skal prøve beholde han selv , eller prøve bli medeier eller sikre seg hans sperm livet ut .. så jeg er litt fortumlet ;) 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun ønsker å bruke hunden i avl kan tyde på at det er en bra hund du får. Det er da ikke så ille å la oppdretter la oppdretter få bruke hunden i 1-2 ganger. Det er en hannhund, så det er snakk om parringer, ikke å gå drektig. 

Anonymkode: 57270...562

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At hun ønsker å bruke hunden i avl kan tyde på at det er en bra hund du får. Det er da ikke så ille å la oppdretter la oppdretter få bruke hunden i 1-2 ganger. Det er en hannhund, så det er snakk om parringer, ikke å gå drektig. 

Anonymkode: 57270...562

Ja, stemmer det - tror bare jeg skvatt litt til at det kom på bane så tett på avhenting. 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en litt rar ende å begynne i når oppdretter ymter om avl når hunden fortsatt er valp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var en tispe så hadde jeg vært skeptisk.

Hannhund. Hvis oppdretteren er seriøs, har friske, rasetypiske hunder og stiller høye krav til hvilke dyr som er «gode nok» til å brukes videre i avl så hadde jeg sikkert gått med på en avtale. Kanskje avtale at jeg ønsket en valp selv etter denne hunden en gang i fremtiden f.eks? Men du må kjenne på det selv, spør hva oppdretter tenker og evt lage en skriftlig avtale som begge er enig i

Anonymkode: d37fd...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julie skrev (1 minutt siden):

Det blir en litt rar ende å begynne i når oppdretter ymter om avl når hunden fortsatt er valp. 

Ja, og om han fortsetter med utseende han har og han er god nok vil hun bruke han..  tror bare det var mye som ga meg en litt iffen magefølelse og jeg engster litt rindt hele greia ;) 

Anonymkode: 1ab34...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal oppdretter ha avlsrett i kontrakten skal du ha avslag på prisen, eller du skal ha inntektene fra avlsarbeidet. Oppdretter kan ikke bare forvente at du leverer hannhunden for parring uten at du får noe økonomisk igjen for det.

Men personlig hadde jeg aldri gått med på å kjøpe en valp til fullpris og visst at den kunne brukes til avl i det omfanget oppdretter bestemmer. Min hund, jeg bestemmer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i kontrakten deres? 

Anonymkode: 482c7...7c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ha i kontrakten at man som eier skal kompenseres om hunden skal benyttes i avl. Før var det i hvert fall vanlig å få betalingen som en valp koster for hver parring. Men dette er ting som må være klart og tydelig i kontrakten deres.

Anonymkode: 482c7...7c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva står det i kontrakten deres? 

Anonymkode: 482c7...7c5

Det er ingen kontrakt enda - undertegnes ved avhenting - Har bekreftelse på depositum betalt,  dialoger om at det er min hund på messenger osv. -   Så jeg prøver fritte hva hun har sett for seg men hun bare sier " om han fortsetter være bra så vil vi bruke han til avl " ikke noe mer 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du henter han så stå på ditt og si til henne at alt må stå i kontrakten angående avl og at du skal da få en økonomisk kompensasjon for dette, HVIS du ønsker hunden skal brukes til det. Det er din hund, det er allerede avtalt. Hun kan ikke trekke tilbake avtalen, det blir da kontraktsbrudd. Om hun plutselige skulle nekte å gi den fra seg, så kan du skrive til henne «dere hører fra min advokat om noen dager». Gjerne påpeke kontraktsbrudd/brudd på avtale. Da får hun noe å tenke på...

Anonymkode: 43390...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før du henter han så stå på ditt og si til henne at alt må stå i kontrakten angående avl og at du skal da få en økonomisk kompensasjon for dette, HVIS du ønsker hunden skal brukes til det. Det er din hund, det er allerede avtalt. Hun kan ikke trekke tilbake avtalen, det blir da kontraktsbrudd. Om hun plutselige skulle nekte å gi den fra seg, så kan du skrive til henne «dere hører fra min advokat om noen dager». Gjerne påpeke kontraktsbrudd/brudd på avtale. Da får hun noe å tenke på...

Anonymkode: 43390...794

Vil få frem her at muntlig er like bindene som skriftlig. Dere har alt uansett skriftlig i Messenger mm..

Anonymkode: 43390...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne godt latt oppdretter ha avlsrettigheter på mine hannhunder, men jeg skulle enten hatt avslag i pris, fått betalt per kull eller førstevalget på valp. I tillegg skulle oppdretter stå for alle utgifter i forbindelse med røntgen, øyelysning og andre helsesjekker, samt alle utstillingsutgifter. Så dersom dette kommer opp er det viktig at du får slike ting presisert i kontrakt. 

I og med at hun sier "om han fortsetter å være bra vil vi bruke han til avl" og ikke følger opp med noe mer, hadde jeg tenkt at dette var noe de ønsket å se an til hunden ble litt eldre, så jeg hadde ikke gjort noe særlig ut av det. Dersom du lurer på hva hun mener er det jo bare å spørre. 

Anonymkode: af96d...4f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie skrev (19 minutter siden):

Det blir en litt rar ende å begynne i når oppdretter ymter om avl når hunden fortsatt er valp. 

Hvorfor det? Erfarne oppdrettere kan lett plukke ut de beste avlsdyra allerede på valpestadiet. 

Anonymkode: 57270...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne godt latt oppdretter ha avlsrettigheter på mine hannhunder, men jeg skulle enten hatt avslag i pris, fått betalt per kull eller førstevalget på valp. I tillegg skulle oppdretter stå for alle utgifter i forbindelse med røntgen, øyelysning og andre helsesjekker, samt alle utstillingsutgifter. Så dersom dette kommer opp er det viktig at du får slike ting presisert i kontrakt. 

I og med at hun sier "om han fortsetter å være bra vil vi bruke han til avl" og ikke følger opp med noe mer, hadde jeg tenkt at dette var noe de ønsket å se an til hunden ble litt eldre, så jeg hadde ikke gjort noe særlig ut av det. Dersom du lurer på hva hun mener er det jo bare å spørre. 

Anonymkode: af96d...4f9

Har spurt - hun unngår det litt, veldig sånn " testing the waters"  med meg - vil helst ikke ha noe iffy stemning rett før overtagelse og jeg føler meg ukomfortsbel med det litt 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner det gjør meg litt ukomfortabel at dette ikke var et tema før to uker før avhenting - også er hun vag hva hun har  sett for seg - for meg virker det litt som ting går litt på måfå når det blir tatt opp så sent - ryddig hadde vært at dette var nevnt fra første stund. Er min første hund - Så jeg vet ikke hva jeg bør forberede meg på, hva som er vanlig praksis og jeg har vært klar på fra første stund at jeg vil ha en selskapshund  .. 

 

så langt har hun bare sagt at " om hun skal bruke han i avl tar hun alle kostnader"

 

jeg har en litt iffen følelse igrunn - har så langt bare betalt depositum men har skriftlig dialog der det kommer frem klart at dette er " 100" %  min hund

 

synes det høres ut som hun ser avl potensiale i han og kanskje angrer på at hun har  tatt depositum for han og lovet han for salg..

 

hva er vanlig praksis liksom med å ville reservere en av sine valper tilgjengelig for avl senere ?

 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Da skriver du kontrakt og ber om xyz per parring og verdien av en valp/eller valp. 
det hadde jeg gjort. 
forutsetning er at hunden og tispa er over 3 år of friske fra kroniske sykdommer (allergi mv) 

hun kommer til deg.

hvis det er en bra hund er det positivt for rasen at han blir brukt i avl. Men hvis han viser seg uegnet, bør man ha tid til å finne det ut og en kontrakt som ikke presser deg. 

 

hilsen dyrlege

Anonymkode: 1efab...df0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Før du henter han så stå på ditt og si til henne at alt må stå i kontrakten angående avl og at du skal da få en økonomisk kompensasjon for dette, HVIS du ønsker hunden skal brukes til det. Det er din hund, det er allerede avtalt. Hun kan ikke trekke tilbake avtalen, det blir da kontraktsbrudd. Om hun plutselige skulle nekte å gi den fra seg, så kan du skrive til henne «dere hører fra min advokat om noen dager». Gjerne påpeke kontraktsbrudd/brudd på avtale. Da får hun noe å tenke på...

Anonymkode: 43390...794

Det er bare det at kjøper vinner ikke fram i slike saker. Kontakten, som ikke er underskrevet enda, er heller ikke verdt papiret den er skrevet på, kun hvis kontakten er tinglyst. 

Anonymkode: 57270...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har spurt - hun unngår det litt, veldig sånn " testing the waters"  med meg - vil helst ikke ha noe iffy stemning rett før overtagelse og jeg føler meg ukomfortsbel med det litt 

Anonymkode: 1ab34...a1a

Kan være så enkelt at hun ønsker å snakke direkte meg det om det, og ikke ta det på messenger. 

Anonymkode: 57270...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare det at kjøper vinner ikke fram i slike saker. Kontakten, som ikke er underskrevet enda, er heller ikke verdt papiret den er skrevet på, kun hvis kontakten er tinglyst. 

Anonymkode: 57270...562

Man tinglyser ikke kjøpskontrakter på hund. Man tinglyser avtaler som f.eks gir deg rettigheter over annen persons eiendom (f.eks veirett, rett til parkering) ektepakter eller pant/salgspant i eiendeler (løsøre). Tinglysing har ingenting med hvorvidt kontrakten er gyldig eller ikke, er den signert er den gyldig, muntlige avtaler er også gyldige, men de er vanskeligere å bevise. Det tinglyses for at tredjeperson skal kunne sjekke om det er noen heftelser før kjøp (f.eks. gjeld på bil, at andre har veirett på privatvei osv) 

Anonymkode: af96d...4f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...