Gå til innhold

Tidlig overgang - mulig å bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har blitt gravid til tross for overgangsalder? Jeg er 41 år, og har akkurat fått vite at jeg er i overgangsalderen. Skal få østrogenbehandling. Noen som har gått igjennom det samme, og blitt gravid?

Anonymkode: c03a4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke løpet kjørt da? Er jo ikke som at østrogen stopper overgangsalderen, men at det kan hjelpe mot diverse plager man får? 

Ønsker deg lykke til :) 

Anonymkode: f213e...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke svaret. Men jeg er selv 40, og gravid. Ble gravid like før 40-årsdagen min.  Tok litt tid å bli gravid, ca. 3 måneder, så lurte på om jeg var kommet i tidlig overgangsalder, men sjekk hos gynekolog avkreftet dette.

Du burde spørre fastlege eller gynekolog om dette, for å få et faktabasert svar og ikke kun anekdoter på nettet.

Anonymkode: 32920...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vet ikke svaret. Men jeg er selv 40, og gravid. Ble gravid like før 40-årsdagen min.  Tok litt tid å bli gravid, ca. 3 måneder, så lurte på om jeg var kommet i tidlig overgangsalder, men sjekk hos gynekolog avkreftet dette.

Du burde spørre fastlege eller gynekolog om dette, for å få et faktabasert svar og ikke kun anekdoter på nettet.

Anonymkode: 32920...538

3 måner regnes jo på ingen måte for lang tid…?

Anonymkode: b4ea4...aa7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre vanskelig/umulig å bli gravid naturlig om du er i overgangsalderen nå. Det finnes heldigvis mye god hjelp å få i dag, så synes du skal snakke ordentlig med spesialist om muligheten for å få hjelp til å bli gravid til tross for overgangsalderen :)

Det sies jo at kvinner blir tilnærmet infertil ca. 10 år før overgangsalderen inntreffer, så å få det til naturlig i overgangsalderen ville jeg ikke brukt/sløst noe tid på om jeg var deg! 

Anonymkode: b4ea4...aa7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det foretas målinger for å se om du har en eggreserve igjen! 

Synes svarene over er mye synsing, jeg altså. 

Har du eksakte målinger å forholde deg til? Hva er AMH din fks? Fsh? 

"overgangsalder" rent medisinsk er ikke noe som oppstår plutselig en dag, det er en lang prosess. Hvor langt du er i prosessen avgjør om det er mulig å bruke egne egg eller ei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke svaret. Men jeg er selv 40, og gravid. Ble gravid like før 40-årsdagen min.  Tok litt tid å bli gravid, ca. 3 måneder, så lurte på om jeg var kommet i tidlig overgangsalder, men sjekk hos gynekolog avkreftet dette.

Du burde spørre fastlege eller gynekolog om dette, for å få et faktabasert svar og ikke kun anekdoter på nettet.

Anonymkode: 32920...538

3 måneder er litt lang tid? I en alder av nesten 40 er jo kun 3 mnd lang prøvetid KJEMPEBRA. Synd du ikke innser selv hvor heldig du har vært.

Anonymkode: f213e...d07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege sier vi kan prøve, at jeg vil få eggløsning på dette plasteret jeg skal få. Men jeg tror selv at det blir vanskelig. Eggreserver var lavt, lurer på om det var 1,5 hun sa? Derfor jeg ville sjekke om det var noen her som har blitt gravid i samme situasjon:)

Anonymkode: c03a4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. S-FSH er på 36

Anonymkode: c03a4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, du har veldig lav amh, samtidig som fsh er forhøyet. Det betyr at du har få egg og de eggene du har er ikke av veldig god kvalitet. Det kan være en fertilitetsklinikk vil prøve uttak, og det kan være lurt fordi da får du mange flere sjanser enn å prøve måned for måned. Om du skjønner hva jeg mener? 

Jeg ville tatt kontakt med en klinikk og bedt om tilbud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (14 minutter siden):

Hei igjen, du har veldig lav amh, samtidig som fsh er forhøyet. Det betyr at du har få egg og de eggene du har er ikke av veldig god kvalitet. Det kan være en fertilitetsklinikk vil prøve uttak, og det kan være lurt fordi da får du mange flere sjanser enn å prøve måned for måned. Om du skjønner hva jeg mener? 

Jeg ville tatt kontakt med en klinikk og bedt om tilbud :)

Tusen takk for svaret ditt 😘

Anonymkode: c03a4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...