Loff77 Skrevet 11. juni 2021 #141 Del Skrevet 11. juni 2021 Her er en enkel og grei forklaring på flere myter av 2 av norges eksperter på området: https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/6jMg2z/norges-fremste-eksperter-om-forbrenning-20-fete-myter-20-svar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 11. juni 2021 #142 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Føler alle som sier imot at man går ned av kaloriunderskudd, er de feite som tror at man må spise 2000kcal for å gå ned i vekt 😂 Anonymkode: cc1bd...398 Jaha.. jeg spiser langt over 2000kcal og er ikke feit. 1,75 høy og 62 kilo. når jeg var i tenårene og begynnelsen av tyveårene var jeg kaloriteller etter Grethe rhode modellen, jeg var lubben og det styrte jo livet. Skjønner ikke at folk orker, men det er deres sak. Bare glad jeg forsto at det jeg hadde lært i ukeblader og av moren min var feil, trives best som mett og slank 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 11. juni 2021 #143 Del Skrevet 11. juni 2021 Loff77 skrev (6 minutter siden): Her er en enkel og grei forklaring på flere myter av 2 av norges eksperter på området: https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/6jMg2z/norges-fremste-eksperter-om-forbrenning-20-fete-myter-20-svar Vektklubben ja. « går du ned i vekt av og ta badstu « 😅 noen myter er det greit og få oppklart, fant egentlig ingenting som motsier det jeg mener, disse 2 av Norges beste eksperter, som må forklare om badstu, hvorfor det er greit og ikke spise frokost, og vi egentlig ikke trenger karbohydrater har jeg aldri hørt om. Tror ikke jeg trenger og bli med i en vektklubb med eksperter på barneskolepensum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 11. juni 2021 #144 Del Skrevet 11. juni 2021 Anonyminist skrev (1 minutt siden): Vektklubben ja. « går du ned i vekt av og ta badstu « 😅 noen myter er det greit og få oppklart, fant egentlig ingenting som motsier det jeg mener, disse 2 av Norges beste eksperter, som må forklare om badstu, hvorfor det er greit og ikke spise frokost, og vi egentlig ikke trenger karbohydrater har jeg aldri hørt om. Tror ikke jeg trenger og bli med i en vektklubb med eksperter på barneskolepensum. Nei kanskje ikke du, men mange tror jo at det har noe å si om du spiser før du legger deg, kutte måltider osv. Mange tror jo på masse pulverkurer osv, fakta snakker for seg selv, selv om folk ikke vil tro det, det eneste som virker er KALORIUNDERSKUDD 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2021 #145 Del Skrevet 11. juni 2021 Kaloriunderskudd fungerer på alle. Det er nok noe forskjeller i forbrenning osv., men ikke så mye at noen blir 150 kg på normal kost. Folk som har alvorlig fedme har det fordi de spiser mye mer enn de forbrenner. Folk har jo alltid hatt ulike gener, ulike tarmbakterier osv., men likevel er det bare de siste 40-50 åra at overvekt og fedme har blitt vanlig. SÅ fort går ikke evolusjonen, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2021 #146 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søsteren min har to barn - ett undervektig og ett overvektig. De spiser akkurat det samme, da hun lager all maten. Din forklaring? Anonymkode: 9d09a...5ce Da spiser vel den ene mer enn den andre, da? Når det gjelder vekt (ikke sunnhet) er det mengde som teller mest, ikke type mat. Man kan lett spise seg feit på sunn mat, mye sunn mat inneholder masse kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #147 Del Skrevet 11. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Tullball. Bare det å skaffe vann var arbeid. Å forflytte seg over avstand var arbeid. Ikke hadde de samme mulighetene til å konservere heller. Å plukke nok bær i naturen til å få overvekt må være nærmest umulig. Jeg har sikkert død av sult om jeg skulle leve av naturen og produsere fra a til å alt jeg spiste. Jeg er alt for bedagelig anlagt til det. Anonymkode: 562e5...a88 Alene ville du nok slitt ja. Men folk gikk jo sammen og nedla store dyr, og utryddet faktisk mange av dem. Mennesker har ekstremt lav pH i magen, som sannsynligvis stammer fra en tid da vi spiste åtsler, så vi er faktisk i stand til å spise ganske bedervet kjøtt. For øvrig hadde steinaldermenneskene sannsynligvis mer fritid enn oss. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 11. juni 2021 #148 Del Skrevet 11. juni 2021 Loff77 skrev (30 minutter siden): Nei kanskje ikke du, men mange tror jo at det har noe å si om du spiser før du legger deg, kutte måltider osv. Mange tror jo på masse pulverkurer osv, fakta snakker for seg selv, selv om folk ikke vil tro det, det eneste som virker er KALORIUNDERSKUDD Ja da, folk leter etter enkle løsninger , som pulverkurer for og komme i kaloriunderskudd. De går ned hver gang, og like fort opp igjen. Og kutte ut måltider, som i periodisk faste, er faktisk ganske lurt både for helse og vekt. Kroppen trenger pauser fra alle disse måltidene og mellommåltidene vi har blitt fortalt at vi skal spise. ( fortsatt viktig og få seg nok energi og næring i spisevinduet da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #149 Del Skrevet 11. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo, om man spiser så mye at man er i overskudd. Anonymkode: fc798...8c1 Ja, men det vil du ikke gjøre om du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #150 Del Skrevet 11. juni 2021 Loff77 skrev (1 time siden): Du kan jo absolutt ikke si noe om en har 3% mer aktivitet og spiser 4% mer kalorier selv om de tilsynelatende spiser og aktiveres likt;) Likevel er det STOR forskjell i vekt på disse to. Anonymkode: 9d09a...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #151 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men det vil du ikke gjøre om du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 0523f...38f Ååå joda. Jeg kjenner flere ordentlige "foodies", som mesker seg i kjøtt, egg, grønnsaker, frukt og andre rene varer. Spiser man 4000 kalorier, går man opp, uansett hva man spiser. Anonymkode: 9d09a...5ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #152 Del Skrevet 11. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men det vil du ikke gjøre om du spiser ordentlig mat. Anonymkode: 0523f...38f Jo, det kan man fint gjøre. Anonymkode: fc798...8c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 11. juni 2021 #153 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking. Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller. Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen. Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør. I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. Hva tenker dere? Anonymkode: 308fe...16d Tull. Er du i kalorioverskudd går du opp i vekt, er du i underskudd går du ned. Om det er noen der ute som kan skape energi ut i fra ingenting må de snarest ta kontakt med NASA. I såfall vil alle økonomiske problemer være løst for all fremtid. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #154 Del Skrevet 11. juni 2021 Anonyminist skrev (1 time siden): Hva er kaloriunderskudd? Når du får i deg lite energi går forbrenningen ned. Fett er essensielt, det viktigste næringsstoffet for mennesker. Hodet vårt er fett, våre indre organer lever på fett. Kroppen vår er veldig smart, når den får lite fett vet den at det krisetider. Krig, hungersnød, matmangel . Kroppen vil overleve. Da må den spare på fettet og sette forbrenningen ned. Så hvor lite må du spise da for og komme i kaloriunderskudd ? Hvor lenge klarer du og levd på lite næring når kroppen protesterer? det finnes flere fettsyrer. Mettet, enumettet, flerumettet, transfett. Ja, smør og fløte er fett. Mettet fett. Hvorfor masse smør og fløte? Hvorfor masse av noe? Bruk det der det er naturlig. Slik vi gjorde før vi erstattet alt med lett produkter. Var overvekt et problem før kalorimyten kom og vi begynte og leve på erstatningsprodukter? Kroppen har godt av noe mettet fett , men ikke glem flerumettet og enumettet . Kroppen overlever ofte ikke hungersnød. Vet du hvor mange som døde verden over under andre verdenskrig av sult? Vet du hvor mange barn dør av sult daglig verden over i dag? Jeg blir kvalm av bare små mengder smør og fløte. Klarer det rett og slett ikke. Smør på skiva bruker jeg ikke, og jeg spiser heller ikke brød. Jeg spiser lite av erstatningsprodukter, det er kun snakk om lettmelk. Anonymkode: 9d09a...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 11. juni 2021 #155 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking. Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller. Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen. Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør. I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. Hva tenker dere? Anonymkode: 308fe...16d Jeg tenker at dersom man spiser lavglykemisk, vil kroppen etterhvert gå over i fettforbrenningsmodus. Jeg tenker også at ved å spise mer proteinholdig mat, og i tillegg salater med rå rotfrukter og andre godsaker som inneholder vitaminer, vil man få i seg mer næring enn dersom man bare kjører på med poteter, ris og pasta. Man trenger rett og slett mindre mat av denne typen, og da har man anledning til å spise mindre mengder. Fordi man da vil få i seg mye vitaminer, og at om man fyller magen med rå gulrot eller noe annet godt, så er det av det gode for hele kroppen, og kan dermed ikke kalles slanking. Jeg synes ikke at man bør sulte seg. Mange overvektige er feilernærte, og de kan mangle viktige vitaminer i kroppen sin. Dette bør man få undersøkt av en lege, før man starter på en diett av noe slag. La meg tilstå at jeg ikke er lege. Jeg vil ikke ha tyn for dette innlegget. Det er en teori som jeg har, og det er opp til deg selv om du ønsker å teste den. Som i frivillig. Jeg liker synet av tykke mennesker, og jeg synes dere er tiltrekkende. Jeg vil ikke ha på meg at jeg driver med fat-shaming med dette innlegget. Det gjør jeg ikke. Jeg er tynn. Jeg spiser litt poteter, ris og pasta, fordi jeg er redd for å miste vekt. Var jeg tykk, ville jeg kuttet ut alt dette, og jeg ville ligget milevis unna brus, juice og andre drikkevarer som inneholder sukker eller andre stoffer som ikke går under betegnelsen vitaminer. For å forklare: Sørstoffer er ikke vitaminer. Alkohol er ikke vitaminer. Et siste tips fra en sylslank fråtser: H melk med fløte, før leggetid, gjør deg mett. Det er sukkeret som gjør at du legger på deg fett! Prøv gjerne og se om det virker. Endret 11. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #156 Del Skrevet 11. juni 2021 Anonyminist skrev (54 minutter siden): Jaha.. jeg spiser langt over 2000kcal og er ikke feit. 1,75 høy og 62 kilo. når jeg var i tenårene og begynnelsen av tyveårene var jeg kaloriteller etter Grethe rhode modellen, jeg var lubben og det styrte jo livet. Skjønner ikke at folk orker, men det er deres sak. Bare glad jeg forsto at det jeg hadde lært i ukeblader og av moren min var feil, trives best som mett og slank 🤷♀️ Du vet at det er noe som heter hormoner? Ditt hormonnivå kunne ha endret seg siden tidlig 20-årene. Mange går ned eller opp i vekt på grunn av hormonmedisiner, sånn som astmamedisin, p-piller, stoffskiftemedisin og annen medisin som tilfører hormoner. Anonymkode: 9d09a...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #157 Del Skrevet 11. juni 2021 Olaug Olsen skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at dersom man spiser lavglykemisk, vil kroppen etterhvert gå over i fettforbrenningsmodus. Jeg tenker også at ved å spise mer proteinholdig mat, og i tillegg salater med rå rotfrukter og andre godsaker som inneholder vitaminer, så vil man få i seg mer næring, enn dersom man bare kjører på med poteter, ris og pasta. Man trenger rett og slett mindre mat av denne typen, og da har man anledning til å spise mindre mengder. Dette betyr ikke at man skal sulte seg. La meg tilstå at jeg ikke er lege. Jeg vil ikke ha tyn for dette innlegget. Det er en teori som jeg har, og det er opp til deg selv om du ønsker å teste den. Som i frivillig. Jeg liker synet av tykke mennesker, og jeg synes dere er tiltrekkende. Jeg vil ikke ha på meg at jeg driver med fat-shamin med dette innlegget. Det gjør jeg ikke. Jeg er tynn. Jeg spiser litt poteter, ris og pasta, fordi jeg er redd for å miste vekt. Var jeg tykk, ville jeg kuttet ut alt dette, og jeg ville ligget milevis unna brus, juice og andre drikkevarer som inneholder sukker eller andre stoffer som ikke går under betegnelsen vitaminer. For å forklare: Sørstoffer er ikke vitaminer. Alkohol er ikke vitaminer. Et siste tips fra en sylslank fråtser: H melk med fløte, før leggetid, gjør deg mett. Det er sukkeret som gjør at du legger på deg fett! Prøv gjerne og se om det virker. Når man spyr av smaken på helmelka, så blir man ikke mett, fordi alt havner i doen. Jeg klarer meg ikke på lavkarbo/keto slik du skisserer. Jeg får daglige migreneanfall, hodet mitt fungerer ikke i jobben, jeg blir glemsk og trøtt, holder på å sovne bak rattet og får feberfølelse i kroppen. Og det går ikke over etter noen uker, slik sladreblader lover. Det er også begrenset hvor lenge man gidder å bare spise rå salat til alle måltider bortsett fra middag. Anonymkode: 9d09a...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #158 Del Skrevet 11. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Akkurat det. Folk kan spise sunt men spise altfor mye av det. Som en venn av meg som skulle med i vekt. Var hos han og spiste en pose med cashew nøtter. Ja, jo er sunt, men vips så hadde han da dyttet i seg en liten middag. Folk tenker i på mengde når dem tror maten er Sund. Anonymkode: fc798...8c1 Dette er et godt eksempel på at folk tar feil om hva som er sunt. Rå, ville cashewnøtter er direkte giftige for mennesker. Som mange andre planter må de domestiseres og forandres over tusenvis av generasjoner, og varmebehandles for å i det hele tatt ikke ta livet av oss. Det er åpenbart at sånt ikke er naturlig mat for mennesker. Men det har bredt seg en oppfatning om at planter per definisjon er sunt og trygt å spise. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 11. juni 2021 #159 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man spyr av smaken på helmelka, så blir man ikke mett, fordi alt havner i doen. Jeg klarer meg ikke på lavkarbo/keto slik du skisserer. Jeg får daglige migreneanfall, hodet mitt fungerer ikke i jobben, jeg blir glemsk og trøtt, holder på å sovne bak rattet og får feberfølelse i kroppen. Og det går ikke over etter noen uker, slik sladreblader lover. Det er også begrenset hvor lenge man gidder å bare spise rå salat til alle måltider bortsett fra middag. Anonymkode: 9d09a...5ce Sushi da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #160 Del Skrevet 11. juni 2021 Ta dere sammen. Folk er fete fordi de spiser for mye.PUNKTUM Anonymkode: 612ea...54d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå