AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #241 Del Skrevet 11. juni 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Føler det mangler noe i disse trådene om vekt og slanking. Kaloriunderskudd hjelper, men ikke for alle. Ikke kalorioverskudd heller. Man snakker om at det kan ha noe med tarmene å gjøre - bakterier i tarmen. Det er jo faktisk en kjensgjerning. At noen ikke legger på seg like lett som andre, og at noen rett og slett ikke blir "tynne" uansett hva de gjør. I tillegg har man dette med "set point", som gjør at man etter en slankekur veldig raskt legger på seg igjen akkurat det samme som man tapte, og litt til. Hva tenker dere? Anonymkode: 308fe...16d Høres ut som at du bruker en annen definisjon av kaloriunderskudd enn slik jeg trur det er. Et underskudd av kalorier betyr at man får inn mindre kalorier enn man bruker opp. Og da går alle ned i vekt. Absolutt alle. Går man ikke ned i vekt, så er det ikke kaloriunderskudd. Dette går det ikke ann å krangle på. Med mindre kaloriunderskudd betyr noe helt annet enn det jeg trur det gjør. Anonymkode: 2504c...479 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #242 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ut som at du bruker en annen definisjon av kaloriunderskudd enn slik jeg trur det er. Et underskudd av kalorier betyr at man får inn mindre kalorier enn man bruker opp. Og da går alle ned i vekt. Absolutt alle. Går man ikke ned i vekt, så er det ikke kaloriunderskudd. Dette går det ikke ann å krangle på. Med mindre kaloriunderskudd betyr noe helt annet enn det jeg trur det gjør. Anonymkode: 2504c...479 Ok - jeg skjønner godt hva du mener. Jeg betviler ikke termodynamikkens lover, så klart. Bare at det er flere ting som spiller inn også. At enkelte legger lettere på seg enn andre. At 500 kalorier ekstra ikke betyr det samme for alle. Kanskje noen ikke tar opp all næringen fra maten de spiser, eller forbrenner det i varme, mens andre lagrer det? Det kommer an på flere ting og vektoppgang skyldes mer enn regnskapet kalorier inn/kalorier ut. Enkelte her mener hardnakket at de som er fete er det fordi de: 1. Er late. 2. Har for lite viljestyrke 3. Lyver om hvor mye de spiser, eller fornekter det. Det er et veldig stusselig menneskesyn og er faktisk fat shaming. Og ikke stemmer det heller. Fakta: Mange ungdom som blir veid og funnet for tunge, veier mer flere år etter. De som er veid og funnet for lette veier enda mindre. Mye av dette kan tilskrives hvordan de ser på egen kropp. Tillegger man overvektige egenskaper som at de lyver eller er late eller mangler viljestyrke, så legger man sannsynligvis stein på børen som faktisk fører til ytterligere vektoppgang. Kan man heller ikke anerkjenne at ja, folk er forskjellige? Både inni og utenpå.. Anonymkode: 308fe...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #243 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok - jeg skjønner godt hva du mener. Jeg betviler ikke termodynamikkens lover, så klart. Bare at det er flere ting som spiller inn også. At enkelte legger lettere på seg enn andre. At 500 kalorier ekstra ikke betyr det samme for alle. Kanskje noen ikke tar opp all næringen fra maten de spiser, eller forbrenner det i varme, mens andre lagrer det? Det kommer an på flere ting og vektoppgang skyldes mer enn regnskapet kalorier inn/kalorier ut. Enkelte her mener hardnakket at de som er fete er det fordi de: 1. Er late. 2. Har for lite viljestyrke 3. Lyver om hvor mye de spiser, eller fornekter det. Det er et veldig stusselig menneskesyn og er faktisk fat shaming. Og ikke stemmer det heller. Fakta: Mange ungdom som blir veid og funnet for tunge, veier mer flere år etter. De som er veid og funnet for lette veier enda mindre. Mye av dette kan tilskrives hvordan de ser på egen kropp. Tillegger man overvektige egenskaper som at de lyver eller er late eller mangler viljestyrke, så legger man sannsynligvis stein på børen som faktisk fører til ytterligere vektoppgang. Kan man heller ikke anerkjenne at ja, folk er forskjellige? Både inni og utenpå.. Anonymkode: 308fe...16d Nei, det er ikke det som hevdes. De fleste vet at overvekt er mer komplisert enn som så. Men det handler til syvende og sist om at man har et kalorioverskudd. Jeg mener ikke at overvektige er late og mangler viljestyrke. Mange har vært på knallharde dietter som krever en del viljestyrke. Men at livslange vaner/uvaner hvor det å stadig spise mer enn normalen er har festet seg så sterkt at det er vanskelig å endre på de. Samt en ubevisst underrapportering av inntaket. Anonymkode: df0b4...b14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #244 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, så f.eks å sulte seg hele livet da? Alle og enhver skjønner jo at sånn kan man ikke leve livet sitt. Men slik er faktisk realiteten for mange med overvekt og fedme! Anonymkode: 308fe...16d Det er jo tull. Man kan spise en kg kyllingfilet og et kilo kål om dagen f.eks. blir vel ikke sulten da. Og sultfølelse er også en vanesak, jo mindre man spiser over tid jo mindre sulten (inntil en naturlig grense). Hvis man er vant til å innta 3000-4000 kcal og i stedet spiser 1500 kcal så vil det jo merkes pga vanen. Men sultfølelsen går over, og det er i slike tilfeller viktig å spise smart, grovt brød, magert kjøtt, fisk, masse gr.saker osv. Virker på meg som om noen setter seg på bakbena og nekter å prøve. Anonymkode: 612ea...54d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #245 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ok - jeg skjønner godt hva du mener. Jeg betviler ikke termodynamikkens lover, så klart. Bare at det er flere ting som spiller inn også. At enkelte legger lettere på seg enn andre. At 500 kalorier ekstra ikke betyr det samme for alle. Kanskje noen ikke tar opp all næringen fra maten de spiser, eller forbrenner det i varme, mens andre lagrer det? Det kommer an på flere ting og vektoppgang skyldes mer enn regnskapet kalorier inn/kalorier ut. Enkelte her mener hardnakket at de som er fete er det fordi de: 1. Er late. 2. Har for lite viljestyrke 3. Lyver om hvor mye de spiser, eller fornekter det. Det er et veldig stusselig menneskesyn og er faktisk fat shaming. Og ikke stemmer det heller. Fakta: Mange ungdom som blir veid og funnet for tunge, veier mer flere år etter. De som er veid og funnet for lette veier enda mindre. Mye av dette kan tilskrives hvordan de ser på egen kropp. Tillegger man overvektige egenskaper som at de lyver eller er late eller mangler viljestyrke, så legger man sannsynligvis stein på børen som faktisk fører til ytterligere vektoppgang. Kan man heller ikke anerkjenne at ja, folk er forskjellige? Både inni og utenpå.. Anonymkode: 308fe...16d Dette er bortforklaringer i min hjerne. Mener du at hvis en slank person inntar 500 kcal så renner det rett gjennom, og at en fet person som inntar det samme legger på seg? Finn 100 feil. Anonymkode: 612ea...54d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pleneier Skrevet 11. juni 2021 #246 Del Skrevet 11. juni 2021 Forstår man ikke hvorfor man selv er feit, så har man enten ingen forståelse av ernæring, eller lyver for seg selv om sitt eget matinntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #247 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er bortforklaringer i min hjerne. Mener du at hvis en slank person inntar 500 kcal så renner det rett gjennom, og at en fet person som inntar det samme legger på seg? Finn 100 feil. Anonymkode: 612ea...54d Hehe - ja, det er det jeg påstår ja. Og det er også mye forskning - og empiri - som backer dette. Finner ikke 100 feil, mao. Anonymkode: 308fe...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #248 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo tull. Man kan spise en kg kyllingfilet og et kilo kål om dagen f.eks. blir vel ikke sulten da. Og sultfølelse er også en vanesak, jo mindre man spiser over tid jo mindre sulten (inntil en naturlig grense). Hvis man er vant til å innta 3000-4000 kcal og i stedet spiser 1500 kcal så vil det jo merkes pga vanen. Men sultfølelsen går over, og det er i slike tilfeller viktig å spise smart, grovt brød, magert kjøtt, fisk, masse gr.saker osv. Virker på meg som om noen setter seg på bakbena og nekter å prøve. Anonymkode: 612ea...54d Jo, hvis man sliter med sultfølelse og mangel på metthetsfølelse vil ikke dette hjelpe. I tillegg er dette dårlig sammensatt måltid og vil øke cravings hos de fleste også. Anonymkode: 38e46...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #249 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ok - jeg skjønner godt hva du mener. Jeg betviler ikke termodynamikkens lover, så klart. Bare at det er flere ting som spiller inn også. At enkelte legger lettere på seg enn andre. At 500 kalorier ekstra ikke betyr det samme for alle. Kanskje noen ikke tar opp all næringen fra maten de spiser, eller forbrenner det i varme, mens andre lagrer det? Det kommer an på flere ting og vektoppgang skyldes mer enn regnskapet kalorier inn/kalorier ut. Enkelte her mener hardnakket at de som er fete er det fordi de: 1. Er late. 2. Har for lite viljestyrke 3. Lyver om hvor mye de spiser, eller fornekter det. Det er et veldig stusselig menneskesyn og er faktisk fat shaming. Og ikke stemmer det heller. Fakta: Mange ungdom som blir veid og funnet for tunge, veier mer flere år etter. De som er veid og funnet for lette veier enda mindre. Mye av dette kan tilskrives hvordan de ser på egen kropp. Tillegger man overvektige egenskaper som at de lyver eller er late eller mangler viljestyrke, så legger man sannsynligvis stein på børen som faktisk fører til ytterligere vektoppgang. Kan man heller ikke anerkjenne at ja, folk er forskjellige? Både inni og utenpå.. Anonymkode: 308fe...16d De ungdommene som var for tunge, det var da ofte fordi de hadde ugunstig livsstil. Om de fortsetter slik vil de gå opp i vekt eller forbli overvektig. Det er derfor man må endre livsstil. Spise riktig antall kalorier i forhold til forbruk. Jeg tror ingen påstår det er lett å endre en livstid med vaner. De ungdommene som var slanke beholder kanskje en sunn livsstil og derfor beholder gjerne vekten lettere. Du vet heller ikke om slanke "har anlegg for å legge på seg". Om man har balanse i kaloriregnskapet blir man ikke tykk. Jeg kjenner godt slanke som jobber baken av seg, både på kjøkkenet og på treningssenter. Bruker fritid på fjelltur og er aktiv i ferier. De fleste tykke ville gått ned i vekt med samme regime, alle ville nok gjort det på 1500 kalorier av sunn mat og svært høyt aktivitetsnivå. Anonymkode: 562e5...a88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #250 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, hvis man sliter med sultfølelse og mangel på metthetsfølelse vil ikke dette hjelpe. I tillegg er dette dårlig sammensatt måltid og vil øke cravings hos de fleste også. Anonymkode: 38e46...4ce Hva med å prøve i stedet for å kverulere om alt? Anonymkode: 612ea...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #251 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, hvis man sliter med sultfølelse og mangel på metthetsfølelse vil ikke dette hjelpe. I tillegg er dette dårlig sammensatt måltid og vil øke cravings hos de fleste også. Anonymkode: 38e46...4ce Da handler det faktisk om viljestyrke,-og vaner. Anonymkode: 612ea...54d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 11. juni 2021 #252 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo. Kalorier inn og ut stemmer på et rent teknisk plan, problemet er at folk innbiller seg at forbrenningen er konstant, at den ikke påvirkes av hormoner, sykdommer, hvor lenge og hvor godt du sover, hva du har spist, hvor mye fett du har fra før osv osv osv. Tarmflora spiller muligens også inn. Jeg jobber i helsevesenet og har sett gang på gang at folk på antipsykotika blir smellfeite selv om de ikke spiser mer. Ja, da er det strengt tatt flere kalorier inn enn ut, men dere tror jo åpenbart at kroppen fungerer som et brennkammer som man bruker til å måle kaloriinnhold i mat med. Det gjør den altså ikke. Normalt sett vil et menneske uten sykdommer være normalvektig helt uten å tenke på kalorier. Man spiser seg ganske enkelt mett, og kroppen har STOR spennvidde når det gjelder forbrenning. Hvis den ikke regulerte forbrenningen opp og ned alt etter hva man gjør og spiser, ville vi alle vært enten overvektige eller undervektige. For eksempel er en normal fysiologisk reaksjon på høyt fett- eller karbohydratinntak at forbrenningen stiger temmelig mye, uten at du nødvendigvis merker det så godt selv. Du beveger deg kanskje litt mer spontant og blir varmere. Det er en drøss prosesser i kroppen som reguleres opp og ned, og i langvarig energiunderskudd vil du som regel miste sexlyst og kvinner kan miste mensen. Det er også slik at folk flest har veldig lite greie på hva maten faktisk gjør med kroppen, og det blir ikke bedre av de håpløse rådene vi får fra myndighetene, som sier at vi skal kutte ut omtrent alt evolusjonen har formet oss til å leve av og i stedet trykke i oss brødmat og planteoljer og lettprodukter. Dette er mat som i store mengder fucker opp forbrenningen og helsa til veldig mange av oss. Mange som vil slanke seg må kjempe mot sult, og er det en ting kroppen kommer til å protestere mot på alle måter den kan, inkludert å senke forbrenningen og gjøre deg rasende gretten og demotivert, så er det å gå sulten over tid. Overvekt har fint lite med viljestyrke å gjøre, det handler om at vi spiser feil mat. Spiser du riktig vil du, igjen forutsatt at det du ikke har hormonforstyrrelser e.l., bli passe mett når du har fått i deg det du trenger. Anonymkode: 0523f...38f Dette er jo litt spesielt. Jeg er også helsepersonell, og ser at folk på antipsykotika ofte legger på seg fordi de får en SINNSSYK apetitt - en bivirkning av medisinen. Dvs utrolig mange kalorier inn. Det er jo strengt talt ikke medisinen som gjør at de legger på seg, det er den ekstreme appetitten. Endret 11. juni 2021 av Nuttery 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #253 Del Skrevet 11. juni 2021 Bare gidd å lese denne, ok? https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/2dQ5gv/sonja-iren-21-har-alltid-vaert-overvektig-men-hvor-mye-paavirker-egen Anonymkode: 308fe...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #254 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare gidd å lese denne, ok? https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/2dQ5gv/sonja-iren-21-har-alltid-vaert-overvektig-men-hvor-mye-paavirker-egen Anonymkode: 308fe...16d Det er en pluss artikkel og jeg har ikke abonnent. Men siden det innledningsvis hinter til gener, hvordan har det seg at andelen tykke øker? Får tykke mange flere barn enn slanke par? Og om man har to tykke foreldre kan barnet ikke bli alvorlig syk av anoreksi? Anonymkode: 562e5...a88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #255 Del Skrevet 11. juni 2021 Så det handler både om gener som predisponerer en til å spise mer, at man har mer apetitt for mat, men også at man forbrenner energien annerledes. Som nevnt før så har slanke mer brunt fett enn de som har overvekt og fedme. Brunt fett brenner av energi som varme, mens hvitt fett lagrer energien. Den menneskelige kroppen er ganske mye mer komplisert og finurlig enn en forbrenningsmotor! Anonymkode: 308fe...16d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #256 Del Skrevet 11. juni 2021 3 hours ago, Svartfugl said: Jeg aner fortsatt ikke hva folk mener med "naturlig" her. Når jeg sier naturlig i denne sammenhengen mener jeg mat som ville vært naturlig tilgjengelig for mennesker, altså som faktisk finnes i naturen. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #257 Del Skrevet 11. juni 2021 3 hours ago, mjaus said: Rå og ren mat antar jeg. Frukt, bær og kjøtt. Ja, men ikke nødvendigvis rå. Vi begynte muligens å varmebehandle mat for allerede nesten 2 mill. år siden. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #258 Del Skrevet 11. juni 2021 3 hours ago, Anonymus Notarius said: At fast food, godteri, brus osv. har blitt billig og lett tilgjengelig, har selvsagt stor betydning. Men det er ikke bare HVA vi spiser, men i enda større grad hvor mye. Klart det er usunt med potetgull og sjokolade, men man blir ikke feit av å spise det i mindre mengder. Sjekk størrelsen på sjokolader, brus osv. fra 1950 og sammenlign dem med størrelsen på de tilsvarende varene i dag. Det er den forskjellen som gjør folk feite, ikke brusen og sjokoladen i seg sjøl. Og det hjelper ikke at maten er sunn dersom man spiser for mye av den. Mange tjukke spiser for det meste sunn mat, men man går ikke ned i vekt av sunn mat alene, man må spise mindre. Hva som er lett er jo relativt/individuelt, men det er mange matvarer som er sunne og energitette, f.eks. nøtter. Et pose nøtter inneholder lett samme mengde kalorier som en middag. Og noen spiser jo gedigne porsjoner av alt, da hjelper det ikke at det er sunt. Ja, det er klart at litt junkfood går bra. Men det kommer jo gjerne på toppen av vanlig mat som allerede har dekket energibehovet, og man blir ikke spesielt mett av det slik man blir av ordentlig mat. Og ja, porsjonene er definitivt større enn før. Jeg vil påstå at nøtter ikke er så sunt som folk tror. De er gjerne direkte giftige i slik de forekommer i naturen, og de fleste typene man får på butikken er vel også ristet i olje. Både olja og varmebehandlingen øker energimengden (krever mindre energi å fordøye). Jeg tror mye av grunnen til at folk ikke går ned i vekt selv om de spiser sunt, er at det de spiser ikke er så sunt som de tror. Da tenker jeg spesielt på å spise mye brød, frukt og planteoljer. Og så kan det nok ta tid å rette opp en skakkjørt forbrenning. Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #259 Del Skrevet 11. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gikk masse ned i vekt etter fødsel. Spiste nesten bare smågodt da babyen hadde kolikk og jeg klarte ikke sette meg ned med et måltid når babyen hylte. Anonymkode: f6b95...905 Hvis du ammet, så gikk jo all energien som babyen tok til seg for å vokse, bokstavelig talt ut av kroppen din Anonymkode: 0523f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2021 #260 Del Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er klart at litt junkfood går bra. Men det kommer jo gjerne på toppen av vanlig mat som allerede har dekket energibehovet, og man blir ikke spesielt mett av det slik man blir av ordentlig mat. Og ja, porsjonene er definitivt større enn før. Jeg vil påstå at nøtter ikke er så sunt som folk tror. De er gjerne direkte giftige i slik de forekommer i naturen, og de fleste typene man får på butikken er vel også ristet i olje. Både olja og varmebehandlingen øker energimengden (krever mindre energi å fordøye). Jeg tror mye av grunnen til at folk ikke går ned i vekt selv om de spiser sunt, er at det de spiser ikke er så sunt som de tror. Da tenker jeg spesielt på å spise mye brød, frukt og planteoljer. Og så kan det nok ta tid å rette opp en skakkjørt forbrenning. Anonymkode: 0523f...38f Ja - som du påpeker spiser folk rett og slett for mye. Mat er billigere og lettere tilgjengelig enn noen gang. Det er helt sikkert mange som spiser mindre sunt enn de tror, men det er ikke slik at bare man spiser sunt, så kan man ikke gå opp i vekt. For stort kalorioverskudd = opp i vekt, uansett hva man spiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå