Gå til innhold

Religion og IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Neineinei! Bruk 10minutter på google og søk opp energi. Dette er blir for dumt.

Anonymkode: e2d7a...255

Hva er det da? 

Anonymkode: 9f094...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

IQ er den grunnleggende faktoren for intelligens.

Energi er evnen til å gjøre arbeid

Det jeg leste var en samlet undersøkelse av 63 studier på temaet. Vitenskapelige studier! Det var selvføelgelig ikke 100 personer som var med. Så og si alle studenter vet det ikke er godt nok

 

Anonymkode: e2d7a...255

IQ er gammel overtro, et mål på noe som har vist seg å være vanskeligere å måle enn først antatt. 

63 studier sa du!? Var det tre mennesker i hver av dem eller hvordan fungerer det? Studenter vet mye andre ikke vet har jeg inntrykk av

Anonymkode: 9f094...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

IQ er gammel overtro, et mål på noe som har vist seg å være vanskeligere å måle enn først antatt. 

63 studier sa du!? Var det tre mennesker i hver av dem eller hvordan fungerer det? Studenter vet mye andre ikke vet har jeg inntrykk av

Anonymkode: 9f094...82c

IQ er ikke overtro!!! Dette blir alt for dumt å si. IQ er bakgrunnen for det meste av studier på menneskets hjerne. Om du tviler på IQ må du tvile på alt din psykolog har sagt til deg. IQ er et mål for en felles faktoren for ulike typer intelligens. Det er det beste menneske har til å fastslå noe som helst om mennesket og korrelerer bedre enn noe annet vi har innen psykologien. Dette her er objektive fakta. Dette kan ikke diskuteres. 

Selvfølgelig var det ikke 3 personer i hver studie. Det var 63 godkjente studier. 63 studier som følger strenge lover! 

Det du skriver her blir bare for dumt. På så mange nivå!

Anonymkode: e2d7a...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det da? 

Anonymkode: 9f094...82c

Jeg har allerede svart sikkert 5 ganger på hva energi er i denne tråden

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ashkenazi jøder som utgjør 80% av jødene har høyest snitt når det kommer til IQ. Og sist jeg sjekket er jøder ganske religiøse.

Anonymkode: 854a2...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 22.30):

Troende har i snitt 6 iq "poeng" mindre enn ikketroende. Det høres ikke mye ut, men det utgjør et gigantisk volum når det gjelder flere milliarder.

For meg er det åpenbart at religiøse ikke er dumme, men hva kan være grunnen til dette? Jeg tror det er fordi de med høyere intellekt har større forutsetninger til å motstå press og at de ikke godtar "teorier" uten bevis

Anonymkode: e2d7a...255

Hva med de som gjennomfører et vanskelig teologisk studie? Jeg er trodnede, men det betyr ikke at jeg tar alt for god fisk, jeg har studert bibelen mer enn min egen utdannelse. 

Anonymkode: 0debe...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ashkenazi jøder som utgjør 80% av jødene har høyest snitt når det kommer til IQ. Og sist jeg sjekket er jøder ganske religiøse.

Anonymkode: 854a2...39f

Poenget er? Det motbeviser eller beviser ingen ting!

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med de som gjennomfører et vanskelig teologisk studie? Jeg er trodnede, men det betyr ikke at jeg tar alt for god fisk, jeg har studert bibelen mer enn min egen utdannelse. 

Anonymkode: 0debe...ba8

Jada. Masse unntak. Som sagt. Religiøse er ikke dumme. Er ikke helt sikker på hva det var du ville fram til her.

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier

Hvis Jødedommen har de smarteste tilhengerne, hvilken religion har tilhengere med lavest IQ? Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at jeg visste hva iq var, helt til jeg begynte å lese meg opp...

Har du link til den studien? Har den/de blitt publisert i et anerkjent tidsskrift?

Hva er religion, og hva er vitenskap? Det er i utgangspunktet enkle spørsmål som det burde være enkelt å svare på. Men når du begynner å dukke litt ned i det så er det plutselig ikke så enkelt likevel.  

Anonymkode: 3af92...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde at jeg visste hva iq var, helt til jeg begynte å lese meg opp...

Har du link til den studien? Har den/de blitt publisert i et anerkjent tidsskrift?

Hva er religion, og hva er vitenskap? Det er i utgangspunktet enkle spørsmål som det burde være enkelt å svare på. Men når du begynner å dukke litt ned i det så er det plutselig ikke så enkelt likevel.  

Anonymkode: 3af92...275

Tror det var forskning.no som publiserte oppsummeringen av disse studiene.

Det varmer hjertet å høre at du leste deg opp på IQ. Mange her misforstår hva det er.

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jada. Masse unntak. Som sagt. Religiøse er ikke dumme. Er ikke helt sikker på hva det var du ville fram til her.

Anonymkode: e2d7a...255

Og hva med de som kommer til tro senere i livet? Mister de fem IQ poeng? 

Anonymkode: 0debe...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva med de som kommer til tro senere i livet? Mister de fem IQ poeng? 

Anonymkode: 0debe...ba8

Nei selvfølgelig ikke! 

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 0.47):

Selvfølgelig er det religiøse i alle felt, men andelen er mye mindre i de feltene du nevner. Religiøse er ikke dumme, de har bare litt lavere gjennomsnittlig iq.

Når det kommer til skapelsen fins det en god del teorier rundt dette. Og flere har nevnt at vi ikke kan utelukke en "gud" blant annet Hawking, men dette er langt fra et bevis.

Anonymkode: e2d7a...255

Man må ikke ha bevis for at noe eksisterer, for at det faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (2 timer siden):

Man må ikke ha bevis for at noe eksisterer, for at det faktisk eksisterer.

Dersom noe eksisterer, så fins det bevis. 

Vi må følge det vi har av bevis å trekke konklusjoner deretter. Man kan ikke bare si at noe fins kunn fordi man ønsker det, eller fordi det fins en liten mulighet. Da kommer vi ingen vei.

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er? Det motbeviser eller beviser ingen ting!

Anonymkode: e2d7a...255

Selvfølgelig beviser det noe. At religiøse evner ha høy IQ. Med mindre du er fast bestemt på at din sannheten overgår den faktiske sannheten.

15 hours ago, Pleneier said:

Hvis Jødedommen har de smarteste tilhengerne, hvilken religion har tilhengere med lavest IQ? Noen som har noen tanker rundt dette?

Skal tippe det er Islam som har de med lavest IQ. Kristendommen er sentral i land som har godt utdanningsssytem så det er ikke kristne. Buddhister er ofte asiatiske og asiater har generelt ganske høy IQ. Så har man hinduer og der er det en god gjeng som drar opp snittet for resta. Men i muslimske land har man land som Somalia, hvor snitt IQ'en er nærmere 70 eller 80 (husker ikke helt riktig). Majoriteten av fattige utviklingsland som er muslimske er med på å dra ned snittet.

Anonymkode: 854a2...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selvfølgelig beviser det noe. At religiøse evner ha høy IQ. Med mindre du er fast bestemt på at din sannheten overgår den faktiske sannheten.

Skal tippe det er Islam som har de med lavest IQ. Kristendommen er sentral i land som har godt utdanningsssytem så det er ikke kristne. Buddhister er ofte asiatiske og asiater har generelt ganske høy IQ. Så har man hinduer og der er det en god gjeng som drar opp snittet for resta. Men i muslimske land har man land som Somalia, hvor snitt IQ'en er nærmere 70 eller 80 (husker ikke helt riktig). Majoriteten av fattige utviklingsland som er muslimske er med på å dra ned snittet.

Anonymkode: 854a2...39f

Selvfølgelig er det religiøse med høy IQ. Har aldri sagt noe annet!! Men religiøse har i snitt mindre IQ. Det et faktum.

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse og andre "overnaturlige" opplevelser er noe som i veldig stor grad blir konstruert i hjernen.

Så opplevelsene til folk kan være mer eller mindre ekte og "meningsfulle" for dem. Men dette behøver ikke bety at noe av dette faktisk korresponderer 100 % med den fysiske virkeligheten som alle vi andre ser.

Anonymkode: 70922...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 10.42):

Det er litt "bummer" dette her. Men hva er IQ? Hehe. Du får samme problem som den forrige jeg stillte spørsmål til her angående energi. Og hvor stor er den undersøkelsen som fant at religiøse har lavere IQ? 🤣

Er det 100 deltagere i Den spørreundersøkelsen eller hva er det? Isåfall ville jeg revurdert troverdigheten til kilden din, hvis den skal representere alle religiøse mennesker på jorden. Man antar at bare 16% er ikke religiøse. Man antar. Det betyr ikke at det er sånn. Men et ganske stort antall av verdens befolkning kan ha oppdaget noe ved religion, som ikke du har kanskje? Et liv uten noen form for tro kan være trist

Anonymkode: 9f094...82c

Det er mye man kan tro på selv om man ikke er religiøs.

Anonymkode: 21905...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 1.13):

Du burde lese deg opp på kvantemekanikk. Sånne tåpelige påstander illustrerer poenget til TS ganske godt. 
 

Vi har gods matematiske modeller på dette men de ble sikkert litt for komplisere sammenlignet med eventyrboken din?

Anonymkode: b00f6...98f

Hvorfor snakker du sånn..? Arroganse er ikke veldig pent. 

Anonymkode: 4c878...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...