Gå til innhold

Religion og IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjent sak at jødene er blant de smarteste i verden. Så kan man diskutere årsak/virkning.  Blir jødene belønnet med smarthet fordi de tror på den sanne guden eller tror de på den sanne guden fordi de er smartere enn alle andre. 

 

Anonymkode: 248bf...609

Så lenge vi snakker om Jerry Seinfeld og ikke sosialister så er jeg enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den Sagnsomsuste skrev (7 timer siden):

Jeg tror de færreste her inne ville ha klart å studere Teologi på universitetsnivå. Det er svært abstrakte saker! Ikke noe for de som på død og liv må ha svar på spørsmålene de stiller. Tanken om at vi som tror på Gud er dumme er ikke noe annet enn en stråmann! 

IQ-tester er alltid resultat av noens utforming og konstruksjon. Dessuten er det som andre er inne på svært ulikt utdanningsnivå i verden. De områdene der flest tror er ofte land med lavt utdanningsnivå i befolkningen. Argumentet er med andre ord logisk ugyldig.

Ha ha, du fornekter deg ikke. Det du her forsøker på er følgende argument: 

'Teologisk studie er kjempevanskelig assa! Det er så vanskelig at det må være sant, og det er dere for dumme til å forstå!'

Which is utter fucking crap. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (1 minutt siden):

Ha ha, du fornekter deg ikke. Det du her forsøker på er følgende argument: 

'Teologisk studie er kjempevanskelig assa! Det er så vanskelig at det må være sant, og det er dere for dumme til å forstå!'

Which is utter fucking crap. 😂

God bedring... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (Akkurat nå):

God bedring... 

Det var det beste du klarte å komme med? Jeg tar det som en total seier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Troende har i snitt 6 iq "poeng" mindre enn ikketroende. Det høres ikke mye ut, men det utgjør et gigantisk volum når det gjelder flere milliarder.

For meg er det åpenbart at religiøse ikke er dumme, men hva kan være grunnen til dette? Jeg tror det er fordi de med høyere intellekt har større forutsetninger til å motstå press og at de ikke godtar "teorier" uten bevis

Anonymkode: e2d7a...255

De med høyere iq er nok generelt også bedre til å utforde de teoriene de allerede tror på når de mottarny informasjon, drøfte og vurdere objektivt. Dersom troende først åpner opp foe ny info har jeg imidlertid inntrykk av at de er gode til å tolke tekster og konsepterpå bakgrunn av at de f.eks har tolket mye tekster i Bibelen.

Anonymkode: 572c5...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde 5 i naturfag på vgs. Jeg skjønner greien med atomer, molekyler, protoner osv. Men ingen kan egentlig si hva energi er. Jeg tror den energien vi har i kroppen, er sjelen vår. 

Anonymkode: d40b8...961

Jeg tror alt er energi, i oss og rundt oss. Vi er jo laget av atom som hovedsakelig består av energi. Sjelen tror jeg er mer knyttet til bevissthet.

Anonymkode: 572c5...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sagnsomsuste skrev (8 timer siden):

Jeg tror de færreste her inne ville ha klart å studere Teologi på universitetsnivå. Det er svært abstrakte saker! Ikke noe for de som på død og liv må ha svar på spørsmålene de stiller. 

 

Det stemmer. Men de færreste religiøse har studert teologi. De aller aller fleste religiøse har kun en intuitiv forståelse av religionen de tror på. Man føler at religionen gir mening og derfor tror man på den. Samme gjelder selvsagt for dem som ikke-tror. De aller fleste har kun en intuisjon som sier at religion ikke gir mening, de har aldri gått i dybden. 

Når teologi er så vanskelig som det er og folk som regle har begrenset med tid(jobb, familie, sykdom, osv) så skjønner jeg at få studerer teologi. Men samtidig så er det jo litt trist. For spørsmålet om hvordan vi bør leve er jo det viktigste spørsmålet vi har. 

 

Anonymkode: e30f9...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

5 i Naturfag og du skjønte aldri hva energi var?

Anonymkode: b00f6...98f

Hva er det da, energi? Kan du peke på energi? Kan du forklare hva energi er? 

Anonymkode: 9f094...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Troende har i snitt 6 iq "poeng" mindre enn ikketroende. Det høres ikke mye ut, men det utgjør et gigantisk volum når det gjelder flere milliarder.

For meg er det åpenbart at religiøse ikke er dumme, men hva kan være grunnen til dette? Jeg tror det er fordi de med høyere intellekt har større forutsetninger til å motstå press og at de ikke godtar "teorier" uten bevis

Anonymkode: e2d7a...255

Det er litt "bummer" dette her. Men hva er IQ? Hehe. Du får samme problem som den forrige jeg stillte spørsmål til her angående energi. Og hvor stor er den undersøkelsen som fant at religiøse har lavere IQ? 🤣

Er det 100 deltagere i Den spørreundersøkelsen eller hva er det? Isåfall ville jeg revurdert troverdigheten til kilden din, hvis den skal representere alle religiøse mennesker på jorden. Man antar at bare 16% er ikke religiøse. Man antar. Det betyr ikke at det er sånn. Men et ganske stort antall av verdens befolkning kan ha oppdaget noe ved religion, som ikke du har kanskje? Et liv uten noen form for tro kan være trist

Anonymkode: 9f094...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er litt "bummer" dette her. Men hva er IQ? Hehe. Du får samme problem som den forrige jeg stillte spørsmål til her angående energi. Og hvor stor er den undersøkelsen som fant at religiøse har lavere IQ? 🤣

Er det 100 deltagere i Den spørreundersøkelsen eller hva er det? Isåfall ville jeg revurdert troverdigheten til kilden din, hvis den skal representere alle religiøse mennesker på jorden. Man antar at bare 16% er ikke religiøse. Man antar. Det betyr ikke at det er sånn. Men et ganske stort antall av verdens befolkning kan ha oppdaget noe ved religion, som ikke du har kanskje? Et liv uten noen form for tro kan være trist

Anonymkode: 9f094...82c

IQ er den grunnleggende faktoren for intelligens.

Energi er evnen til å gjøre arbeid

Det jeg leste var en samlet undersøkelse av 63 studier på temaet. Vitenskapelige studier! Det var selvføelgelig ikke 100 personer som var med. Så og si alle studenter vet det ikke er godt nok

 

Anonymkode: e2d7a...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tror alt er energi, i oss og rundt oss. Vi er jo laget av atom som hovedsakelig består av energi. Sjelen tror jeg er mer knyttet til bevissthet.

Anonymkode: 572c5...4a6

Neineinei! Bruk 10minutter på google og søk opp energi. Dette er blir for dumt.

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror alt er energi, i oss og rundt oss. Vi er jo laget av atom som hovedsakelig består av energi. Sjelen tror jeg er mer knyttet til bevissthet.

Anonymkode: 572c5...4a6

Du har rett. Energi er alt.

Anonymkode: d40b8...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (9 timer siden):

Jeg tror de færreste her inne ville ha klart å studere Teologi på universitetsnivå. Det er svært abstrakte saker! Ikke noe for de som på død og liv må ha svar på spørsmålene de stiller. Tanken om at vi som tror på Gud er dumme er ikke noe annet enn en stråmann! 

IQ-tester er alltid resultat av noens utforming og konstruksjon. Dessuten er det som andre er inne på svært ulikt utdanningsnivå i verden. De områdene der flest tror er ofte land med lavt utdanningsnivå i befolkningen. Argumentet er med andre ord logisk 

Den Sagnsomsuste skrev (9 timer siden):

Jeg tror de færreste her inne ville ha klart å studere Teologi på universitetsnivå. Det er svært abstrakte saker! Ikke noe for de som på død og liv må ha svar på spørsmålene de stiller. Tanken om at vi som tror på Gud er dumme er ikke noe annet enn en stråmann! 

IQ-tester er alltid resultat av noens utforming og konstruksjon. Dessuten er det som andre er inne på svært ulikt utdanningsnivå i verden. De områdene der flest tror er ofte land med lavt utdanningsnivå i befolkningen. Argumentet er med andre ord logisk ugyldig.

 

Ehm! Jeg har allerede to år på høgskole, og skal nå studere teologi.

Anonymkode: d40b8...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehm! Jeg har allerede to år på høgskole, og skal nå studere teologi.

Anonymkode: d40b8...961

Og et år på universitetet 

Anonymkode: d40b8...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
DHG skrev (5 timer siden):

Ha ha, du fornekter deg ikke. Det du her forsøker på er følgende argument: 

'Teologisk studie er kjempevanskelig assa! Det er så vanskelig at det må være sant, og det er dere for dumme til å forstå!'

Which is utter fucking crap. 😂

Nei, det var ikke argumentet til @Den Sagnsomsuste. Det du har satt opp er en stråmann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 time siden):

Nei, det var ikke argumentet til @Den Sagnsomsuste. Det du har satt opp er en stråmann. 

Takk for støtten, men jeg tror ikke DHG er verdt tiden vår. God helg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Troende har i snitt 6 iq "poeng" mindre enn ikketroende. Det høres ikke mye ut, men det utgjør et gigantisk volum når det gjelder flere milliarder.

Det skyldes nok dårlig utdanningssystem i mange av landene, ikke at religiøse generelt er det. Troende i Norge er nok på samme nivå som ateister.

Anonymkode: 0b5d5...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (4 timer siden):

Nei, det var ikke argumentet til @Den Sagnsomsuste. Det du har satt opp er en stråmann. 

Det var faktisk akkurat det han sa. Hvis du er uenig kan du jo begynne med å forklare hvorfor, fremfor å bare hevde noe blankt - som jo ikke gir noen ting til omverdenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (3 timer siden):

Takk for støtten, men jeg tror ikke DHG er verdt tiden vår. God helg  :)

Det er mye som er lite verdt tiden her i verden. F.eks religiøse mennesker som bruker et helt liv på en fantasi. Snakk om bortkastet energi. 

Endret av DHG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Neineinei! Bruk 10minutter på google og søk opp energi. Dette er blir for dumt.

Anonymkode: e2d7a...255

Neineinei, du må ikke tro at det først som kommer opp på Google søkeresultatet alltid er svaret du er på jakt etter.

Anonymkode: 572c5...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...