Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Troende har i snitt 6 iq "poeng" mindre enn ikketroende. Det høres ikke mye ut, men det utgjør et gigantisk volum når det gjelder flere milliarder.

For meg er det åpenbart at religiøse ikke er dumme, men hva kan være grunnen til dette? Jeg tror det er fordi de med høyere intellekt har større forutsetninger til å motstå press og at de ikke godtar "teorier" uten bevis

Anonymkode: e2d7a...255

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan være en felle å benytte IQ for å forklare religiøsitet.

According to biopsychologist Nigel Barber the differences in national IQ are better explained by social, environmental, and wealth conditions than by levels of religiosity. He acknowledges that highly intelligent people have been both religious and nonreligious. He notes that countries with more wealth and better resources tend to have higher levels of non-theists and countries that have less wealth and resources tend to have fewer non-theists. For instance, countries that have poverty, low urbanization, lower levels of education, less exposure to electronic media that increase intelligence, higher incidence of diseases that impair brain function, low birth weights, child malnutrition, and poor control of pollutants like lead have more factors that reduce brain and IQ development than do wealthier or more developed countries

https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

Anonymkode: db924...00d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polyester

Jeg tror det er fordi siden de er dummere, så godtar de lettere at det skulle fantes en gud. Muligens fordi det er vanskeligere å tilegne seg kunnskapen som trengs for å være mer kritisk eller å forstå grunnprinsippene til vitenskap.

Jeg tar sikkert feil, men det har irritert meg mange ganger at kristne ikke har klart å henge med i vitenskap-delen samtalen når vi snakker om vitenskap vs. tro.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det handler vel mer om folk som er fattige og mangler utdannelse er lettere å lure? 

Anonymkode: 8c660...589

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan være en felle å benytte IQ for å forklare religiøsitet.

According to biopsychologist Nigel Barber the differences in national IQ are better explained by social, environmental, and wealth conditions than by levels of religiosity. He acknowledges that highly intelligent people have been both religious and nonreligious. He notes that countries with more wealth and better resources tend to have higher levels of non-theists and countries that have less wealth and resources tend to have fewer non-theists. For instance, countries that have poverty, low urbanization, lower levels of education, less exposure to electronic media that increase intelligence, higher incidence of diseases that impair brain function, low birth weights, child malnutrition, and poor control of pollutants like lead have more factors that reduce brain and IQ development than do wealthier or more developed countries

https://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

Anonymkode: db924...00d

Det er gode poeng der. Det er sammenheng mellom helse og iq. Og helsen til den tredje verden er ikke på topp. Dette forklarer nokk en det poenggapet.

Men studier er gjort av kunn folk med over 130iq. Der fant dem mye av det samme. Et lite antall religiøse

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fru Uperfekt

Tror det og avhenger av hvilken religion de troende tilhører

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Tror det og avhenger av hvilken religion de troende tilhører

Kan du utdype den? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bummelong
Polyester skrev (37 minutter siden):

Jeg tror det er fordi siden de er dummere, så godtar de lettere at det skulle fantes en gud. Muligens fordi det er vanskeligere å tilegne seg kunnskapen som trengs for å være mer kritisk eller å forstå grunnprinsippene til vitenskap.

Jeg tar sikkert feil, men det har irritert meg mange ganger at kristne ikke har klart å henge med i vitenskap-delen samtalen når vi snakker om vitenskap vs. tro.

Hva med folk som blir lett irritert? Mens religiøse tåler det mer? Så du har inteligente (som påstås) som doper seg i Oslo og faller sammen. Mens de idiotiske religiøse irriterer folk med høylytt musikk, og skaper et mønster at det å irritere folk er naturlig. Skal tippe hvem som tåler mer enn andre her :)

Og det er spesielt sant om man ser på den lav energi hipster kulturen av liberale ikke religiøse mennesker

Endret av Bummelong
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polyester
Bummelong skrev (8 minutter siden):

Hva med folk som blir lett irritert? Mens religiøse tåler det mer? Så du har inteligente (som påstås) som doper seg i Oslo og faller sammen. Mens de idiotiske religiøse irriterer folk med høylytt musikk, og skaper et mønster at det å irritere folk er naturlig. Skal tippe hvem som tåler mer enn andre her :)

Og det er spesielt sant om man ser på den lav energi hipster kulturen av liberale ikke religiøse mennesker

Hæ??? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Polyester skrev (1 minutt siden):

Hæ??? 

Haha helt enig. Der var det mye rart

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kjent sak at jødene er blant de smarteste i verden. Så kan man diskutere årsak/virkning.  Blir jødene belønnet med smarthet fordi de tror på den sanne guden eller tror de på den sanne guden fordi de er smartere enn alle andre. 

Anonymkode: 248bf...609

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjent sak at jødene er blant de smarteste i verden. Så kan man diskutere årsak/virkning.  Blir jødene belønnet med smarthet fordi de tror på den sanne guden eller tror de på den sanne guden fordi de er smartere enn alle andre. 

Anonymkode: 248bf...609

Vi kan se bort ifra om troen deres er rett eller ikke. Det er ikke mulig å diskutere

Men ja Jøder har høyere veldig høy iq. Det første jeg tenkte var at de "smarteste" jødene har overlevd de ulike utrydelsesforsøkene opp gjennom historien og dermed sitter vi igjen med de beste genene. En annen grunn kan være kulturen. Assa at de menger seg med likesinnede

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler vel mer om folk som er fattige og mangler utdannelse er lettere å lure? 

Anonymkode: 8c660...589

Eventuelt at fattige har et større behov for religiøs motivasjon/støtte/trøst? 

Anonymkode: 9aaf1...a89

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Polyester skrev (1 time siden):

Hvordan forklarer du da at noen leger, kirurger og fysikere, og andre høyt utdannede tror på Gud da? Jo mer man studerer vitenskap jo mer ser man at det er umulig at ting kan ha oppstått av intet. Noe må rett og slett ha satt i gang prosessen med jordas tilblivelse. Det er såpass gjennomførte naturlover og fantastisk skaperverk at det umulig kan ha skapt seg selv.

Anonymkode: 6f60f...8b1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eventuelt at fattige har et større behov for religiøs motivasjon/støtte/trøst? 

Anonymkode: 9aaf1...a89

Religion er blant alle samfunnslag og klasser.

Anonymkode: d40b8...961

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at noen leger, kirurger og fysikere, og andre høyt utdannede tror på Gud da? Jo mer man studerer vitenskap jo mer ser man at det er umulig at ting kan ha oppstått av intet. Noe må rett og slett ha satt i gang prosessen med jordas tilblivelse. Det er såpass gjennomførte naturlover og fantastisk skaperverk at det umulig kan ha skapt seg selv.

Flott skrevet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det religiøse i alle felt, men andelen er mye mindre i de feltene du nevner. Religiøse er ikke dumme, de har bare litt lavere gjennomsnittlig iq.

Når det kommer til skapelsen fins det en god del teorier rundt dette. Og flere har nevnt at vi ikke kan utelukke en "gud" blant annet Hawking, men dette er langt fra et bevis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Religion er blant alle samfunnslag og klasser.

Jada, men religion er størst utbredt i uland. Og andelen religiøse minker ved høyere utdannelse og iq

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange høyt utdannede er religiøse. Selv vokste jeg opp i middelklassen og vi var kristne. Jo mer skolegang jeg har hatt, jo mer har religion blitt av betydning. For eksempel i naturfag kan en ikke forklare hva energi er. Det er alt? Det kan ikke oppstå, og det kan ikke bli borte. Ingen vitenskapelig forklaring på hva det er. Bare noe å tenke over. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange høyt utdannede er religiøse. Selv vokste jeg opp i middelklassen og vi var kristne. Jo mer skolegang jeg har hatt, jo mer har religion blitt av betydning. For eksempel i naturfag kan en ikke forklare hva energi er. Det er alt? Det kan ikke oppstå, og det kan ikke bli borte. Ingen vitenskapelig forklaring på hva det er. Bare noe å tenke over. 

Jo vi kan forklare energi. Det er definert. Om du hørte noe annet i naturfagen er nokk det fordi du fikk et veldig forenklet svar. Vi lærer på ungdomsskolen at atomer tiltrekker hverandre fordi de vil oppfylle sin våte drømm om å få fylt opp det ytterste laget. Noe vi vet har nesten ingen rot i hvordan det faktisk fungerer

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...