Gå til innhold

Lov om folk går i leietakerens sine hager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, skriver litt for min voksen familie da vi bor/LEIER på en gård der det nesten ikke er noe privat liv kan ikke ta av seg klær og må trekke fra gardiner uten at folk skal se inn, synes det er svært ubehagelig og må nesten gjemme oss for for at folk ikke skal se oss nyte solen, i flere år spesielt om sommeren så er det mye folk som vandrer/går på plena/hagen som vi leier hos, til å gå ned til ett badevann i nærheten da, hagen er snareste vegen. vi som bor/leier der synes det er svært ubehagelig med så ulike mennesker som ferdes og er frekke sier noe som (er dette privat hage? her kan alle ferdes! osv..), enkelte tar med seg hunder nedover (tanke på at de ikke plukker opp avf fra hundene engang) og sykler nedover på plena i storm fart osv.. 

Det er helt greit vist du: RING PÅ DØRA OG SPØR! det er jo en helt vanlig folkeskikk det å spør om de kan ferdes i hagene til folk vertfall det jeg har lært. tenk om vi hadde tilfeldig gått i hagen deres eller stått på plattingen din?

Selveste hus EIER som ikke bor der engang! sier at all folk (hunder) kan ferdes i hagen og når vi sier ifra at det ikke er greit så fortsetter hus/gårds eieren med samme reglen om at de KAN ferdes i hagen. føles ut som at eieren ikke bryr seg om oss som leier/bor der som ønsker å ha litt privat liv.

så lurte vi på om det er en lov som sier noe om nettopp det at folk går i hagen til de som leier/bor eventuelt paragraf? og er dette ett normalt morderne folkeskikk nå til dags?

Anonymkode: aa4c5...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allemannsretten gir alle lov til å bevege seg fritt i utmark, men man skal vise hensyn og ikke ferdes i innmark, det vil også si den private sone rundt et bolighus. Hva som regnes som privat sone er ganske løst. 

Om dere bor rett ved badevann er det i utgangspunktet lov for alle å bade der, med mindre dere har en privat brygge, da strandlinjene, vann og sjø regnes som utmark. Men man skal jo allikevel vise respekt for den private sone. 

https://norskfriluftsliv.no/hva-er-allemannsretten/

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/allemannsretten/ofte-stilte-sporsmal-om-allemannsretten/#privat_sone

https://www.miljodirektoratet.no/for-private/friluftsliv-og-allemannsretten/bade/

Anonymkode: 770db...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris

Høres ut som om det fra gammelt av var en vei/sti der som «alle» gikk, og så henger det igjen ifra da.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe spesifikk i kontrakten om at hagen er inkludert i leien?.

Hvis ikke så har dere ikke så mye dere skulle ha sagt, hvis utleieren sier at det er greit at folk bruker hagen for adkomst så er det faktisk vedkommende som bestemmer det såfremt det ikke står noe annet i kontrakten.

Anonymkode: 7c6d1...73c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

ja det er jo fra gammelt av men, likevel de fleste som har bodd på samme sted sier det samme som vi sier og har klaget men hus eieren bryr seg ikke og tar ikke ansvaret.

Det står faktisk ingenting i kontrakten angående utenfor huset ser ut som at det er fritt frem ¨i guess¨ men, huseieren selv sier muntlig til oss at det er leietakerne/vi som må plen klippe plenen/vedlikehold. og da synes vi er litt rart at ikke folk tar litt hensyn eventuelt ringer på å spør for å gå forbi vinduene. vi orker ikke å gjør en tjeneste for andre folk skal trasse og ha det bra nedover. når det er vi som gjorde alt arbeidet føles ut som at de tar seg så til rette, vi sier ikke at de ikke kan få bade på noe som helst måte men, sier bare at de kan vært fall si ifra før de går forbi vinduene og rundt huset der vi kanskje kunne stått litt lett kledde eksempel. dette er spesielt godt voksne som vi prater om. også har vi dyr på gården som er ute/beiter, og der kommer det enkelte fremmende folk med sine hunder uten bånd de tror vel sikkert at dette er ett park.

men men la gå.

Anonymkode: aa4c5...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei hei,

ja det er jo fra gammelt av men, likevel de fleste som har bodd på samme sted sier det samme som vi sier og har klaget men hus eieren bryr seg ikke og tar ikke ansvaret.

Det står faktisk ingenting i kontrakten angående utenfor huset ser ut som at det er fritt frem ¨i guess¨ men, huseieren selv sier muntlig til oss at det er leietakerne/vi som må plen klippe plenen/vedlikehold. og da synes vi er litt rart at ikke folk tar litt hensyn eventuelt ringer på å spør for å gå forbi vinduene. vi orker ikke å gjør en tjeneste for andre folk skal trasse og ha det bra nedover. når det er vi som gjorde alt arbeidet føles ut som at de tar seg så til rette, vi sier ikke at de ikke kan få bade på noe som helst måte men, sier bare at de kan vært fall si ifra før de går forbi vinduene og rundt huset der vi kanskje kunne stått litt lett kledde eksempel. dette er spesielt godt voksne som vi prater om. også har vi dyr på gården som er ute/beiter, og der kommer det enkelte fremmende folk med sine hunder uten bånd de tror vel sikkert at dette er ett park.

men men la gå.

Anonymkode: aa4c5...ae6

Dere har vel fått beskjed om å klippe plenen selv fordi huseier ikke vil gjøre det, men om dere ikke vil bruke plenen trenger dere ikke klippe den heller. 
Og når det kommer til det å gå lettkledd, jeg går ikke rundt i huset mitt uten minst undertøy i hvertfall, i hagen kan folk se meg så da sitter jeg med bikini på. Har en sti som går en meter fra verandaen der jeg sitter (som er ca 6 kvadratmeter), så det er ikke voldsomt mye privatliv her heller. I nærheten av her jeg bor er det et badevann, og der går man på en sti rett ved siden av hagene til flere hus, da ser man også rett inn hvis de ikke trekker for gardiner. 
 

Ifht til hunder kan dere sett opp skilt/plakat «båndtvang på området grunnet beitedyr»

Anonymkode: 87901...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her gjelder vel Allemannsretten dvs. en skal IKKE strene rett gjennom andres hage. Hvis ikke huseier hører, ville jeg tatt en prat med kommunen. Men med tanke på at huseier mener dere skal slå gress etc.(noe jeg heller ikke tror kan kreves) , så må dere sette krav om at det gjøres noe med gjennomfarten. Hvis ikke, er det vel ikke et blivende sted.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut gamle kart, TS? For om det er merket med sti på gamle kart så har en visstnok ikke så mye en skulle ha sagt har jeg hørt.

Anonymkode: 170db...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp billige strømgjerdestolper på Biltema, pluss sånt strømførende vevd bånd, ca 1 cm bredt. Sett opp gjerde langs hagegrensa. Om det ikke gjør at folk begrenser seg så kobler du også på strøm. Beitestrøm fås innimellom billig på Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det an på om det er en sti de går på eller om de går gjennom hage som åpenbart ikke er sti. 

Ved hage så gjelder loven om friluftsliv paragraf 3, og dere som bruker kan hindre ferdsel. Ved sti så gjelder paragraf 3a, og dere kan ikke hindre ferdsel. Her må man også sjekke om det er oppført som sti på kart, for da telles det som sti selv om den ikke er synlig lenger. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16 

Anonymkode: ffb44...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk har gått der "i alle år" er det mye mulig at sedvanerett gjelder. Det kan også være dette er knyttet til boligen/tomta juridisk. I mitt skjøte er det nedfelt ferdselsrett over naboens tomt.

Anonymkode: ce843...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et skilt ala "OBS privat hage". Mange som vil gå en annen vei da. Dere trenger ikke si noe til huseier om det

Anonymkode: b4c49...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...