Gå til innhold

Hvorfor må vi ha verdens beste helsevesen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder det ikke å være midt på treet?

Billigere er det også. Og så kan samfunnet heller bruke de sparte ressursene på andre ting.

Anonymkode: 58c43...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er vel bare at folk fremdeles ville blitt syke.

Alle de menneskene som da pga innsparinger i helsevesenet ikke ville fått den behandlingen de burde ha hatt, ville komme til å koste samfunnet på andre måter. Til slutt har man ikke spart noe i det hele tatt. 

 

Anonymkode: 1dffb...0da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da langt ifra det beste helsesystemet! Hvor får du den tanken ifra? Se bare til Tyskland som langt overgår oss innen kreftbehandling. Finland som har skjønt psykisk helse. Estland og Polen som er rå innen tannhelse!  Nå tok jeg bare noen få av våre naboer(ja, vet Polel og Estland ikke er nære naboer), dog er så mange land i Europa langt foran oss innen helse!

Anonymkode: 9ff69...c73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste?😅 

Basert på egne erfaringer ligger vi midt på treet, maks!

 

Anonymkode: 7d0f5...537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Holder det ikke å være midt på treet?

Billigere er det også. Og så kan samfunnet heller bruke de sparte ressursene på andre ting.

Anonymkode: 58c43...d5c

Basert på hvordan sykepleierne løp rundt som piska skinn når jeg var innlagt så fikk jeg ikke helt inntrykk av at de hadde full kontroll nei. Så en av dem med tårer i øynene også (gjennom glasset inn til vaktrommet deres). Det var mange ganger jeg presset meg litt for mye som nyoperert for å slippe å stresse dem enda mer. Leste i går at en nyutdannet sykepleier tjener så vidt over 400 000 kroner. Det er en skam.

Anonymkode: 2970d...cb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Basert på hvordan sykepleierne løp rundt som piska skinn når jeg var innlagt så fikk jeg ikke helt inntrykk av at de hadde full kontroll nei. Så en av dem med tårer i øynene også (gjennom glasset inn til vaktrommet deres). Det var mange ganger jeg presset meg litt for mye som nyoperert for å slippe å stresse dem enda mer. Leste i går at en nyutdannet sykepleier tjener så vidt over 400 000 kroner. Det er en skam.

Anonymkode: 2970d...cb1

Nå blir jo sykepleierne pisket rundt fordi pasientene krever "verdens beste" omsorg.

Hvis pasientene kunne roet ned på kravene sine, hadde vi sluppet piskede sykepleiere. Vi hadde sluppet en tredjedel av alle yrkesaktive jobber innen helse og et statsbudsjett hvor halvpartene av pengene går til helse.

Det er mye annet vi kunne brukt alle hodene og pengene som i dag er bundet til helseomsorg.

Anonymkode: b7292...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder det ikke å være midt på treet?

Billigere er det også. Og så kan samfunnet heller bruke de sparte ressursene på andre ting.

Anonymkode: 58c43...d5c

Enig.

Synes alle fall det kan kuttes i at staten subsidierer unge, friske, arbeidsføres utgifter, slik som sykemeldinger, lege-erklæringer og mindre ulykker, spesielt type dumskap som slåssing, velting på sykler/sparkesykler, ekstremsportulykker og treningsskader. Unge voksne som driver med slikt har råd til å ta opp lån de kan betale på i et langt liv, og dette er form for ulykker/skader de står for selv, og som er urettferdig at samfunnet betaler for.

La staten hjelpe til med uforskyldte plager, men ikke mer.

Anonymkode: 2ca1e...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi ikke ha verdens beste helsevesen? Hva er viktigere enn liv og helse?

Og ikke kom med argumentet om at det er for dyrt, hva bedre å bruke penger på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå blir jo sykepleierne pisket rundt fordi pasientene krever "verdens beste" omsorg.

Hvis pasientene kunne roet ned på kravene sine, hadde vi sluppet piskede sykepleiere. Vi hadde sluppet en tredjedel av alle yrkesaktive jobber innen helse og et statsbudsjett hvor halvpartene av pengene går til helse.

Det er mye annet vi kunne brukt alle hodene og pengene som i dag er bundet til helseomsorg.

Anonymkode: b7292...122

Tull, de om trenger mest tid, pleie og kunnskap er de som er for syke til å "kreve verdens beste omsorg". 

Hvis ledelse rundt omkring innen helse hadde forstått at det er for mange pasienter og for mye ansvar per sykepleier, da kan vi begynne å få en forandring. Inntil det skjer så løper vi mellom rommene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder det ikke å være midt på treet?

Billigere er det også. Og så kan samfunnet heller bruke de sparte ressursene på andre ting.

Anonymkode: 58c43...d5c

vi er under middels vil jeg si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå blir jo sykepleierne pisket rundt fordi pasientene krever "verdens beste" omsorg.

Hvis pasientene kunne roet ned på kravene sine, hadde vi sluppet piskede sykepleiere. Vi hadde sluppet en tredjedel av alle yrkesaktive jobber innen helse og et statsbudsjett hvor halvpartene av pengene går til helse.

Det er mye annet vi kunne brukt alle hodene og pengene som i dag er bundet til helseomsorg.

Anonymkode: b7292...122

vi er gode på omsorgsdelen i det norske helsevesenet da. Men så er det så mye snnet som ikke er fullt så bra. I mange land er det jo forventet at pårørende hjelper med stell, mens i norge er vi så individualistiske at det skal helsepersonell gjøre. Pårørende skal slippe det her. Noe som er bra for det hadde ikke vært bra om en drøss folk skulle ta permisjon fra jobb for å stelle et familiemedlem som var innlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal vi ikke ha verdens beste helsevesen? Hva er viktigere enn liv og helse?

Og ikke kom med argumentet om at det er for dyrt, hva bedre å bruke penger på? 

politikerne har dessverre allerede holdningen at helse helst ikke skal brukes penger på. Det skal spares og spares

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (29 minutter siden):

politikerne har dessverre allerede holdningen at helse helst ikke skal brukes penger på. Det skal spares og spares

Jeg leste at Norges vinmonopol-ansatte fikk lønnsvekst på 3,1 % i år mens sykepleierne fikk 2,8 %, dvs under realvekst. Man avbefolker jo helsevesenet rimelig kjapt med sånne holdninger, spesielt ett år etter at alle liksom sto og klappet for dem som gikk i front med manglende smittevernutstyr og Italias skrekkbilder på netthinnen. Sykepleierne som skulle få premien sin i år.. Du får det nok som du vil TS, raskere enn du aner. De har min fulle sympati etter at jeg var innlagt og jeg skal styre døtrene mine langt vekk fra det underbetalte yrket der.

Anonymkode: 2970d...cb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi burde alltid strebe etter å være bedre når det gjelder vitenskap

Anonymkode: f31d9...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde hatt det beste helsevesnet, ja (men har det ikke), men ressursene burde styres annerledes. Det hadde vært langt billigere å bruke ufaglærte til å skifte på senger, servere mat og utføre grunnleggende stell. 

Anonymkode: 8cc33...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...