Gå til innhold

Kan man spørre sykehuset om å få svangerskapskontroll/samtale hos jordmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er snart 30+0, førstegangsfødende, og har enda ikke vært hos jordmor. Har forsøkt å bestille timer x fler, og får beskjed hver gang om at jeg kommer til å bli ringt opp igjen for time av en av jordmødrene. Dette har enda ikke skjedd, så nå har jeg gitt opp litt. Har vært hos legen flere ganger, og det er jo greit det, men det går i samme rutine; Vekt, blodtrykk, symfysemål, ferdig. Vil tro en kanskje gjør og får litt annen informasjon hos jordmor? Er også redd jordmor kan se noe legen min ikke ser osv.

Uansett, som tittel antyder; noen som har erfaring med å spørre sykehuset om å få svangerskapskontroll hos jordmor der? Har som sagt gitt opp å få time hos lokal jordmortjeneste. 

Anonymkode: 00450...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare ringt å hørt

Anonymkode: ea7e4...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville bare ringt å hørt

Anonymkode: ea7e4...6af

Takk for svar :) Hva slags nummer burde man ringe da? Føles teit å sku ringe nr til føden? 

Anonymkode: 00450...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Hva slags nummer burde man ringe da? Føles teit å sku ringe nr til føden? 

Anonymkode: 00450...3c6

Det er jo på føden de jobber så det er jo dit du må ringe. Jeg fikk uansett samtale med jordmor på sykehuset i forbindelse med omvisning, det synes jeg var veldig fint. Men hvorfor ringer du ikke din lokale helsestasjon og krever en time? Du har jo krav på oppfølging i svangerskapet, og det er de kommunale som har ansvaret for deg, ikke sykehuset.

Anonymkode: 0e7ab...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo på føden de jobber så det er jo dit du må ringe. Jeg fikk uansett samtale med jordmor på sykehuset i forbindelse med omvisning, det synes jeg var veldig fint. Men hvorfor ringer du ikke din lokale helsestasjon og krever en time? Du har jo krav på oppfølging i svangerskapet, og det er de kommunale som har ansvaret for deg, ikke sykehuset.

Anonymkode: 0e7ab...caa

Jeg har jo forsøkt det, er jo akkurat det jeg har gitt opp. Er ikke sånn at jeg har ringt og "spurt" de siste gangene, men sagt at nå "må jeg få en time" . Får bare samme svar, om at jeg skal ringes opp igjen 😅 Når det aldri skjer, så er det ikke så veldig lett.. 

Anonymkode: 00450...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :) Hva slags nummer burde man ringe da? Føles teit å sku ringe nr til føden? 

Anonymkode: 00450...3c6

Gynekologisk poliklinikk

Anonymkode: c1e46...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntakskontoret kan være en god start, de kan sette deg over til riktig avdeling når du etterspør de som utfører svangerskapskontroller. 

Anonymkode: c470e...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag inn til kommunen at du ikke får svangerskapsomsorg. Send en e-post til helsestasjonen sentralt eller ring sentralbord i kommunen og fortell hva du opplever. 

Anonymkode: 5ebf6...fd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gynekologisk poliklinikk

Anonymkode: c1e46...3b9

TS kan vel bare ringe fødeavdelingen og be om å bli satt over til riktig sted. 

Ellers må jeg si jeg synes dette med å gå til jordmor er veldig oppskrytt. Ikke har de ultralyd og ikke kan de sjekke noe som helst annet enn hjertelyd og urin. Det kan jeg like greit få gjort hos fastlegen og jeg hater alt «kosepratet» hos jm. Men sikkert fint for de som er spesielt engstelige eller er førstegangs.

Anonymkode: 1e1b4...041

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt en epost til jordmortjenesten, med datoer for når du har tatt kontakt, og bedt om å bli ringt for time. Hvis de ikke tar kontakt da melder du til Statsforvalteren, fordi dette er ikke greit.

Det er fødselsbonanza på mange sykehus for tiden, så tviler på at du får time til "vanlig" kontroll der. Det er ikke en av deres arbeidsoppgaver. Det skader ikke å spørre, men forvent et nei.

Anonymkode: e3af6...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ikke legger på før du får en time?

Anonymkode: 4da67...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat jordmor er også et alternativ. Men det er i utgangspunktet feil at du skal betale fordi kommunen ikke gjør det de skal. 

Anonymkode: c71ea...486

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke ordinær svangerskapskontroll hos jordmor på føden, de har allerede alt for mange oppgaver på alt for lite tid. Du er nødt til å ringe helsestasjonen og fortelle ståa, og si at hvis ikke du legger på med en time avtalt så sender du en offisiell klage. 

Anonymkode: 2bff8...9a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får nok ikke ordinær svangerskapskontroll hos jordmor på føden, de har allerede alt for mange oppgaver på alt for lite tid. Du er nødt til å ringe helsestasjonen og fortelle ståa, og si at hvis ikke du legger på med en time avtalt så sender du en offisiell klage. 

Anonymkode: 2bff8...9a8

Men jeg må også si som nevnt over her at jordmor er litt oppskrytt. Det er fint for praten og forberedelser til fødsel og babytid, men thats it. Jordmor ser ingenting som legen din ikke ser, tar akkurat de samme testene og så videre. 

Anonymkode: 2bff8...9a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare legge til at jeg opplever ikke jordmor som småprat og dilledall som noen her nevner. Jordmor i både første og andre svangerskap var grepa, effektive damer som hadde full kontroll, sørget for at alt var som det skulle og som det føltes trygt å gå til. Jeg hadde dårlig erfaring med fastlege som ikke var oppdatert på noe med graviditet, ikke gjorde de rutinemessige undersøkelsene og rotet med papirene. 🙈

Anonymkode: 5ebf6...fd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg må også si som nevnt over her at jordmor er litt oppskrytt. Det er fint for praten og forberedelser til fødsel og babytid, men thats it. Jordmor ser ingenting som legen din ikke ser, tar akkurat de samme testene og så videre. 

Anonymkode: 2bff8...9a8

Helt enig. Og alt det dilldallet de pratet om, gjorde meg sprø🙀

Anonymkode: 83d06...bdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Helt enig. Og alt det dilldallet de pratet om, gjorde meg sprø🙀

Anonymkode: 83d06...bdf

Enig. 
Og verre enn at det er dilldall så har de heller ikke kompetanse til det de faktisk kunne brukt tiden på; nemlig forebygging / identifisering/ behandling av fødselsangst . Jeg fikk hvertfall ingenting ut av timen som jeg så på som mitt store håp for at jeg skulle tørre å føde vaginalt. Fikk virkelig ingenting ut av det. Så her sitter jeg da. Høygravid.  Og skulle ønske at jeg på en eller annen indikasjon kunne fått keisersnitt:/

Anonymkode: 94a98...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. 
Og verre enn at det er dilldall så har de heller ikke kompetanse til det de faktisk kunne brukt tiden på; nemlig forebygging / identifisering/ behandling av fødselsangst . Jeg fikk hvertfall ingenting ut av timen som jeg så på som mitt store håp for at jeg skulle tørre å føde vaginalt. Fikk virkelig ingenting ut av det. Så her sitter jeg da. Høygravid.  Og skulle ønske at jeg på en eller annen indikasjon kunne fått keisersnitt:/

Anonymkode: 94a98...8db

Mens jeg har hatt kun god opplevelse av jordmor som tar tak i det som trengs å ta tak i, er rett på sak og har aldri har opplevd noe "dilldall". Jeg ble for eksempel henvist til psykisk helseteam i kommunen for forebygging av fødselsdepresjon. Har du spurt helt konkret om dine problemer og om det finnes noe tilbud i din kommune? 

Anonymkode: 5ebf6...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mens jeg har hatt kun god opplevelse av jordmor som tar tak i det som trengs å ta tak i, er rett på sak og har aldri har opplevd noe "dilldall". Jeg ble for eksempel henvist til psykisk helseteam i kommunen for forebygging av fødselsdepresjon. Har du spurt helt konkret om dine problemer og om det finnes noe tilbud i din kommune? 

Anonymkode: 5ebf6...fd4

Har 4 barn og har fortsatt ikke møtt ei jordmor som ikke diller ig syns at alt er fint og flott. Og alke skal fortelle deg hvor fantastisk ting er. Under siste fødsel måtte mannen min ta med jordmora ut og be henne skjerpe seg og ikke puse og behandle meg som et barn og snakke med babystemme. Syns dette er karaktertrekk som er gjenkjennbare for de fleste jordmødre. Møttes de også på jobb under ks og de diller og daller der og. 

Anonymkode: 83d06...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mens jeg har hatt kun god opplevelse av jordmor som tar tak i det som trengs å ta tak i, er rett på sak og har aldri har opplevd noe "dilldall". Jeg ble for eksempel henvist til psykisk helseteam i kommunen for forebygging av fødselsdepresjon. Har du spurt helt konkret om dine problemer og om det finnes noe tilbud i din kommune? 

Anonymkode: 5ebf6...fd4

Nei og det er litt av poenget. Når man sliter med noe veldig privat og det sitter «langt inne» så kreves det kompetanse for å få dette frem - hvilket jeg hvertfall aldri har sett hos noen av disse jordmødrene. Flott at du har fått masse hjelp, men du har vel vært i den situasjon hvor du selv i ganske stor grad har kunnet identifisere hva du trenger. Synd at man må være såpass « i form» for å få den hjelpen man trenger

Anonymkode: 94a98...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...